Pytania i odpowiedzi – ćwiczenia w mówieniu
Pytania i odpowiedzi – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia w odniesieniu do tematów maturalnych.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słownictwo związane z tematami maturalnymi,
wymowę i znaczenie nowych wyrazów,
zasady układania pytań i odpowiedzi.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi tematów maturalnych,
przygotowuje pytania i odpowiedzi z wybranego tematu,
ćwiczy sprawności słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o szkole, pracy, rodzinie itp.,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (układanie pytań, odpowiadanie na pytania, opis, przygotowywanie prezentacji, dyskusja),
opisuje szkołę, pracę, rodzinę itp.,
ćwiczy wymowę i znaczenie nowych słów,
prezentuje swoje pomysły.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,
bierze aktywny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, burza mózgów
Forma: praca w grupach, parach lub zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać i mówić o wybranych tematach maturalnych. Przygotujecie pytania i odpowiedzi ich dotyczące. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie wszystkich tematów maturalnych. Uczniowie odpowiadają ustnie.
Nauczyciel przydziela każdej parze uczniów jeden temat oraz wyjaśnia zadanie. Uczniowie w parach mają przygotować po pięć pytań z zakresu swojego tematu i znać na nie odpowiedzi.
Nauczyciel pyta uczniów, jak tworzymy pytania w języku angielskim. Następnie wypisuje na tablicy początek przykładowych pytań (What is…? Do you…? What do you think about…? itp.).
Każda para otwiera podręcznik na swoim temacie i układa pytania związane ze słownictwem, zdjęciami, dyskusją itp. (załącznik 1). Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w razie trudności. Należy ustalić limit czasu, np. 5‑7 minut.
Pary prezentują swoje pytania, a pozostali uczniowie odpowiadają na nie. Kto odpowie poprawnie na dużo pytań, dostaje plusa.
Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania z wybranych tematów, a uczniowie odpowiadają zespołowo. Najważniejsze informacje są zapisywane w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Sikorzyńska A., Mrozowska H., Misztal M., Matura. Repetytorium z języka angielskiego, Wydawnictwo Pearson Longman, Warszawa 2004.
6. Załączniki
Załącznik 1
Przykładowe pytania:
What do you think about school uniforms?
What words do you associate with the word „work”?
What names of jobs do you know?
What housework do you remember?
What is a healthy lifestyle?
b) Zadanie domowe
Wypisz najważniejsze słownictwo z wybranego tematu maturalnego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja skierowana do uczniów na poziomie średnio zaawansowanym i wyższym. Zajęcia będą szczególnie przydatne przed maturą – powtórzenie wiadomości z wybranych tematów maturalnych. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane ze tematami maturalnymi (school, work, family etc.) oraz wiedzieć, jak ułożyć pytania i odpowiedzieć na nie.