Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pytania i odpowiedzi – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia w odniesieniu do tematów maturalnych.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane z tematami maturalnymi,

  • wymowę i znaczenie nowych wyrazów,

  • zasady układania pytań i odpowiedzi.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi tematów maturalnych,

  • przygotowuje pytania i odpowiedzi z wybranego tematu,

  • ćwiczy sprawności słuchania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o szkole, pracy, rodzinie itp.,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (układanie pytań, odpowiadanie na pytania, opis, przygotowywanie prezentacji, dyskusja),

  • opisuje szkołę, pracę, rodzinę itp.,

  • ćwiczy wymowę i znaczenie nowych słów,

  • prezentuje swoje pomysły.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,

  • bierze aktywny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, burza mózgów

Forma: praca w grupach, parach lub zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać i mówić o wybranych tematach maturalnych. Przygotujecie pytania i odpowiedzi ich dotyczące. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie wszystkich tematów maturalnych. Uczniowie odpowiadają ustnie.

  2. Nauczyciel przydziela każdej parze uczniów jeden temat oraz wyjaśnia zadanie. Uczniowie w parach mają przygotować po pięć pytań z zakresu swojego tematu i znać na nie odpowiedzi.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, jak tworzymy pytania w języku angielskim. Następnie wypisuje na tablicy początek przykładowych pytań (What is…? Do you…? What do you think about…? itp.).

  4. Każda para otwiera podręcznik na swoim temacie i układa pytania związane ze słownictwem, zdjęciami, dyskusją itp. (załącznik 1). Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w razie trudności. Należy ustalić limit czasu, np. 5‑7 minut.

  5. Pary prezentują swoje pytania, a pozostali uczniowie odpowiadają na nie. Kto odpowie poprawnie na dużo pytań, dostaje plusa.

  6. Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania z wybranych tematów, a uczniowie odpowiadają zespołowo. Najważniejsze informacje są zapisywane w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Sikorzyńska A., Mrozowska H., Misztal M., Matura. Repetytorium z języka angielskiego, Wydawnictwo Pearson Longman, Warszawa 2004.

6. Załączniki

Załącznik 1

Przykładowe pytania:

What do you think about school uniforms?

What words do you associate with the word „work”?

What names of jobs do you know?

What housework do you remember?

What is a healthy lifestyle?

b) Zadanie domowe

Wypisz najważniejsze słownictwo z wybranego tematu maturalnego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja skierowana do uczniów na poziomie średnio zaawansowanym i wyższym. Zajęcia będą szczególnie przydatne przed maturą – powtórzenie wiadomości z wybranych tematów maturalnych. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane ze tematami maturalnymi (school, work, family etc.) oraz wiedzieć, jak ułożyć pytania i odpowiedzieć na nie.

RGAuMVIryjQlS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.35 KB w języku polskim
R1WR8GFqluB58

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim