Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Aneta Piorun

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Python - praca na zmiennych

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Programowanie rozwija umysł, kreatywność. Może być zabawne i dawać ogromną satysfakcję.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Nauka na zmiennych w programowaniu w języku Python pozwala uczniowi w prosty sposób pracować z danymi i je przetwarzać. Dzięki ogólnodostępnym kompilatorom online można od razu zobaczyć efekt pracy.

7. Cel ogólny zajęć

Zapoznanie uczniów z pojęciem zmiennej w języku Python. Nauka wykorzystania zmiennych w obliczeniach w języku Python.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych

  2. Uczeń projektuje i programuje rozwiązania problemów z różnych dziedzin życia

  3. Uczeń przygotowuje opracowania rozwiązań problemów

  4. Rozbudzenie zainteresowań programowaniem

9. Metody i formy pracy

Metody:
- wykład
- pokaz
- pogadanka
- ćwiczenia praktyczne
Formy:
- indywidualna

10. Środki dydaktyczne

  • komputer
    - telefon komórkowy

11. Wymagania w zakresie technologii

  • komputer / tablet / smartfon/ telefon komórkowy

  • połączenie z internetem

  • platforma internetowa: https://replit.com/

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel pyta uczniów:

      Co to jest zmienna?
      Z czego może składać się zmienna?
      Jak przechowujemy i jak korzystamy z przechowywanych danych?

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Sformułowanie pojęcia zmiennych. 
      Uczniowie wyszukują w sieci informacje na temat - czym są zmienne w językach programowania?
      Nauczyciel zbiera informacje, porządkuje i wspólnie z grupą wybiera najbardziej trafną definicję zmiennych w nawiązaniu do języka programowania Python.

  • Aktywność 3

    • Temat: Pokaz

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel udostępniając swój ekran, tłumaczy zasady korzystania ze zmiennych na konkretnych przykładach na platformie internetowej replit.com

  • Aktywność 4

    • Temat: Ćwiczenia

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      Uczniowie wykonują proste działania na zmiennych:

      ćwiczenie - obliczenia średniej z trzech liczb
      ćwiczenie -  obliczenie wzoru na pole trójkąta
      ćwiczenie - zamiana dolarów na zł

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wyrażają w dwóch słowach opnię o poznanym zgadnieniu z Pythona na platformie https://www.mentimeter.com/

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

RFE0dn64n0QxK

Plik PDF o rozmiarze 555.21 KB w języku polskim
R6r1WrjfTNysO

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna