Python - praca na zmiennych
Autor/autorka
Aneta Piorun
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Python - praca na zmiennych
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Programowanie rozwija umysł, kreatywność. Może być zabawne i dawać ogromną satysfakcję.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Nauka na zmiennych w programowaniu w języku Python pozwala uczniowi w prosty sposób pracować z danymi i je przetwarzać. Dzięki ogólnodostępnym kompilatorom online można od razu zobaczyć efekt pracy.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie uczniów z pojęciem zmiennej w języku Python. Nauka wykorzystania zmiennych w obliczeniach w języku Python.
8. Cele szczegółowe zajęć
Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych
Uczeń projektuje i programuje rozwiązania problemów z różnych dziedzin życia
Uczeń przygotowuje opracowania rozwiązań problemów
Rozbudzenie zainteresowań programowaniem
9. Metody i formy pracy
Metody:
- wykład
- pokaz
- pogadanka
- ćwiczenia praktyczne
Formy:
- indywidualna
10. Środki dydaktyczne
komputer
- telefon komórkowy
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer / tablet / smartfon/ telefon komórkowy
połączenie z internetem
platforma internetowa: https://replit.com/
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Nauczyciel pyta uczniów:
Co to jest zmienna?
Z czego może składać się zmienna?
Jak przechowujemy i jak korzystamy z przechowywanych danych?
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Sformułowanie pojęcia zmiennych.
Uczniowie wyszukują w sieci informacje na temat - czym są zmienne w językach programowania?
Nauczyciel zbiera informacje, porządkuje i wspólnie z grupą wybiera najbardziej trafną definicję zmiennych w nawiązaniu do języka programowania Python.
Aktywność 3
Temat: Pokaz
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Nauczyciel udostępniając swój ekran, tłumaczy zasady korzystania ze zmiennych na konkretnych przykładach na platformie internetowej replit.com
Aktywność 4
Temat: Ćwiczenia
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Uczniowie wykonują proste działania na zmiennych:
ćwiczenie - obliczenia średniej z trzech liczb
ćwiczenie - obliczenie wzoru na pole trójkąta
ćwiczenie - zamiana dolarów na zł
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wyrażają w dwóch słowach opnię o poznanym zgadnieniu z Pythona na platformie https://www.mentimeter.com/
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna