Quiz time – ćwiczenia w słuchaniu o Wielkiej Brytanii
Quiz time – ćwiczenia w słuchaniu o Wielkiej Brytanii
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia na temat Wielkiej Brytanii i kultury anglojęzycznej.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy zawodów,
zna sławnych Brytyjczyków,
posiada najważniejsze informacje o Wielkiej Brytanii,
zna zasady tworzenia quizu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi zawodów i Wielkiej Brytanii,
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,
poszerza słownictwo związane z tematem,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w nowej sytuacji,
potrafi ułożyć quiz,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (uzupełnianie, test wyboru, układanie w kolejności).
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, gra dydaktyczna, ćwiczebna
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, zdjęcia sławnych Brytyjczyków
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie nazwy zawodów. Następnie będziecie słuchać nagrania o Wielkiej Brytanii i rozwiązywać ćwiczenia ze słuchu”. Sprawdza pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta, jakie zawody pamiętają uczniowie. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Nauczyciel pyta, jakich sławnych Brytyjczyków znają uczniowie. Uczniowie podają nazwiska, a nauczyciel prosi o krótki opis każdej osoby. Pokazuje zdjęcia i jeśli uczniowie nie znają tych gwiazd, mówi o nich kilka słów.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 25. Nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów – zawodów (ćwiczenie 1), a uczniowie powtarzają i czytają. Nauczyciel poprawia błędy w wymowie (załącznik 1).
Nauczyciel pyta o nazwiska osób na zdjęciach i ich opis. Następnie prosi o znalezienie w tekście Do you know? sławnych nazwisk i opowiedzenie o nich bez czytania informacji z tekstu. Potem pyta, czy uczniowie wiedzą, jak wykonać ćwiczenie, kilku uczniów czyta na głos fragmenty tekstu, a reszta uzupełnia luki podanymi zawodami. Nauczyciel prosi o krótkie streszczenie każdego fragmentu po polsku, żeby upewnić się czy uczniowie rozumieją treść.
Nauczyciel prosi ucznia o wyjaśnienie ćwiczenia 2 i prosi o zapoznanie się z treścią ćwiczenia i wykonanie go w parach (quiz). Następnie uczniowie czytają odpowiedzi na głos i sprawdzają z kluczem na stronie 126. Nauczyciel pyta o dodatkowe informacje do każdego pytania, a uczniowie prezentują swoje wiadomości.
Każda para uczniów przygotowuje swoją część quizu: 1 pytanie i 4 odpowiedzi (załącznik 2). Uczniowie mogą korzystać z podręczników, map, plakatów wiszących w klasie, pomocy nauczyciela itp. Mają na to kilka minut, a następnie czytają na głos w klasie. Reszta uczniów zgaduje odpowiedzi. Kto zgadnie najwięcej, dostaje plusa.
Ćwiczenie 3 – uczniowie słuchają nazw miast i układają je w kolejności, a następnie czytają odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
jobs, director, footballer, politician, singer, writer, really, Brit, royal family, surname, for example, versions, team, called, government, tax, capital, check, etc
Załącznik 2.
Przykładowy quiz:
Who is David Becham?
a singer
an actor
a writer
a footballer
b) Zadanie domowe
Wybierz jedno miasto z ćwiczenia 3/25 i krótko je opisz w zeszycie oraz przynieś jego zdjęcie.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel powinien przynieść zdjęcia gwiazd z Wielkiej Brytanii lub poprosić o to uczniów.