Quizy tematyczne
Wprowadzenie
Słowo sztuka jest bardzo szerokie. Mieści się w nim wiele dziedzin, technik, twórców, epok, stylów. Wielu ludziom kojarzy się z pięknem. Sztuka służy człowiekowi od dawna, pełniąc określone role w służbie władzy, kościoła, ale także jest dostępna obecnie dla każdego. Poniższy materiał jest przypomnieniem wybranych, najważniejszych zagadnień związanych ze sztuką. Zawiera odniesienia do materiałów, które poszerzają wspomniane zagadnienia lub omawiają te, które nie zostały tu ujęte. Jako podsumowanie i sprawdzenie stopnia opanowania treści, a także umiejętności patrzenia i poruszania się po wybranych problemach plastycznych, materiał zawiera także quizy poświęcone tym zagadnieniom.
rozpoznawać różne dziedziny sztuki i reprezentujące je dzieła;
określać techniki, w jakich zostały wykonane prace plastyczne;
nazywać zilustrowane formy wypowiedzi niemieszczące się w tradycyjnych klasyfikacjach;
rozpoznawać cechy formalne we wskazanych dziełach: rodzaj kompozycji, cechy kolorystyki, elementy światłocienia;
stosować terminy plastyczne w odniesieniu do wskazanych na ilustracjach dziełach plastycznych;
określać funkcję, którą pełnią dzieła sztuki;
wskazywać powiązanie pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki;
wykorzystywać poznane treści i zagadnienia w zadaniach zamkniętych typu quiz;
tworzyć własne prace plastyczne inspirowane dziełami, technikami i poznanymi zagadnieniami plastycznymi.
Różne odsłony sztuki
Podstawowymi dziedzinami sztuki są: architektura, rzeźba, malarstwo, rysunek, grafika oraz sztuki użytkowe: rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowe, architektura wnętrz czy grafika użytkowa. W sztuce współczesnej wykształciły się także nowe formy wypowiedzi artystycznej: happeninghappening [czytaj: happening] performanceperformance, [czytaj: performens] asamblaż, sztuka nowych mediów.
Rysunek
Dziedziną sztuki, która jest podstawą wszystkich sztuk plastycznych jest rysunek. Może być samodzielną dyscypliną, jak również służyć jako wstępny element pracy artystów z innych dziedzin. Ze względu na użyte do pracy narzędzia określa się różne techniki jego wykonania, np. ołówek, węgiel, tusz. Podstawowym środkiem wyrazu artystycznego w rysunku jest kreskakreska.
„Portret matki” w wieku 63 lat - to rysunek węglem na papierze, wykonany przez niemieckiego artystę Albrechta Dürera [czytaj: albrechta dura] w 1514 roku, znajduje się w Kupferstichkabinett [czytaj: kupfaasztyśkabinet] w Berlinie. Ta jednofiguralna kompozycja jest statyczna, otwarta – kobieta zwrócona jest w prawo, kieruje wzrok poza ramy dzieła.


„Siedzący Édouard Manet [czytaj: edładr mane] trzymający kapelusz” to rysunek ołówkiem i czarną kredą na papierze Edgara Degasa z 1868 roku, znajdujący się w Metropolitan Museum of Art [czytaj: metropolitan mjusijem of art] w Nowym Jorku i będący studiumstudium do obrazu. Ta jednofiguralna kompozycja jest statyczna, zamknięta – mężczyzna zwrócony jest w prawo, kieruje wzrok poza ramy dzieła.

„Łodzie rybackie w Saintes‑Maries‑de‑la‑Mer” [czytaj: sonderami de ra mer] to rysunek wykonany piórem i tuszem na papierze przez Vincenta van Gogha [czytaj: wincenta wan goga] w 1888 roku. Rysunek znajduje się w Muzeum sztuki w Saint Louis, w Stanach Zjednoczonych. Kompozycja rysunku jest otwarta, dzieło jest fragmentem całości widoku. Dynamikę tego obrazu podkreślają różnorodne linie. Widoczne są zarówno pionowe linie, faliste kształty, jak i krótkie, nachylone trawy, które stanowią kontrast wobec fal i poziomej linii horyzontu.
Elementy formalne dzieła
Dzieło każdej dyscypliny sztuki posługuje się swoistym dla siebie językiem sztuki, czyli formą wypowiedzi artystycznej. W analizie formalnej każdego dzieła sztuki, istotnym elementem jest kompozycja. Określa ona budowę i elementy składowe obrazu, rysunku, rzeźby, architektury, a także każdego innego wytworu artystycznego. W opisie kompozycji należy uwzględnić kształt pola obrazowego dla dzieł płaskich, reprezentujących malarstwo, grafikę czy rysunek. Rzeźby lub dzieła architektury istnieją w przestrzeni i nawiązują do niej poprzez swoje usytuowanie i relacje z nią. Wewnątrz dzieła kompozycja natomiast może być:
otwarta, gdy poszczególne elementy wydostają się poza ramy dzieła (ramy dzieła to spójne ujęcie tematu) lub zamknięta, gdy całość mieści się w ramach, nie wystaje poza jej obszar;
układzie zdominowanym przez piony (kompozycja wertykalna), poziomy (kompozycja horyzontalna), skosy (kompozycja diagonalna);
statyczna, gdy elementy dzieła nie wykazują ruchu, sprawiają wrażenie zastygłych oraz dynamiczna, gdy w dziele pojawia się ruch lub pojawiają się elementy skierowane w różnych kierunkach,
rytmiczna, jeśli w dziele powtarzają się te same układy czy gesty lub nierytmiczna, gdy jest ich brak.
Istotną cechą kompozycji jest przestrzeń, określana za pomocą perspektywy oraz światłocienia, które sprawiają, że widziane obiekty stają się trójwymiarowe na dwuwymiarowej, płaskiej powierzchni dzieła. Określa się ją w dziełach malarskich, rysunkowych, graficznych, a niekiedy także w płaskorzeźbie. O braku przestrzennego obrazowania mówimy, gdy dzieło jest jednoplanowe. Dwa lub więcej planów sprawiają, że obraz zyskuje na głębi.
Rodzaje perspektyw:
powietrzna - Przy dalekich odległościach najdalszy plan ulega rozmazaniu, jest słabiej widoczny i przybiera błękitno‑szarą tonację,
linearna/zbieżna/geometryczna - polega na wykorzystaniu złudzenia, że w miarę oddalenia od ludzkiego wzroku wszystko, co widzimy wydaje się mniejsze. W zależności od miejsca, w którym znajduje się wzrok względem płaszczyzny obrazu, wyróżnia się perspektywy: żabią, z lotu ptaka, boczną i centralną;
kulisowa - gdy jedne elementy zasłaniają drugie (bliższe przysłaniają dalsze;
barwna/malarska - uzyskiwana jest za pomocą zestawienia kontrastu barw ciepłych, które sprawiają wrażenie bliższych oraz chłodnych, które wydają się oddalać.
Malarstwo
Malarstwo jest dziedziną sztuki, w której najważniejszą rolę pełni plama barwna. Jego tematem mogą być: portret, pejzaż, martwa natura, sceny rodzajowe, sceny historyczne, sceny religijne, mitologiczne, abstrakcja. Dzieło określa się abstrakcją. Malarze w realizacji swoich prac stosują wiele technik, które zależą od używanego artystycznego medium. Do najpopularniejszych należą techniki: olejna, akrylowa, akwarela, tempera, fresk, witraż.

FreskFresk Giotta di Bondone [czytaj: dżiotta di bondone] pod tytułem „Pocałunek Judasza” powstał na początku XIV wieku i ukazuje scenę religijną. Dzieło dekoruje ścianę kaplicy Scrovegnich w Padwie we Włoszech. We fresku występuje szeroka gama barwszeroka gama barw, plamy kolorów obwiedzione są konturowąkonturową linią. Kompozycja oparta na kształcie kwadratowego pola obrazowego jest dynamiczna, postacie ukazane są w ruchu, a dodatkowo dzieło dynamizują różne kierunki włóczni.
Obraz o tematyce religijnej „Chrzest Chrystusa”, wykonany temperą na desce, Piero della Francesca [czytaj: piero dela franczeska], około 1437‑1445 r., National Gallery [czytaj: naszynal galeri] w Londynie. Artysta użył szerokiej gamy barw oraz delikatnego modelunku światłocieniowegomodelunku światłocieniowego. Kompozycja tego obrazu jest statyczna i wertykalna, podkreślona przez pionowy kształt pola obrazowego.

„Martwa natura” Francisco de Zurbarána [czytaj: fransisko de surbarana] z 1650 roku, wykonana jest techniką olejną. Jednoplanowa, statyczna kompozycja dzieła zwraca uwagę silnym modelunkiem światłocieniowym i kontrastemkontrastem oświetlonych przedmiotów oraz ciemnego tła. Dzieło znajduje się w Museo del Prado, [czytaj: museo del prado] w Madrycie w Hiszpanii.


„Koncert” to scena rodzajowa we wnętrzu namalowana przez Jana Vermeera [czytaj: jana wermera] techniką olejną na płótnie. Powstał w latach 1663–1666 i znajduje się w Isabella Stewart Gardner Museum [czytaj: isabela stiułart garden mjusijem] Bostonie. W obrazie dominuje wąska,wąska, ciepła gama barw oraz silny modelunek światłocieniowy. Źródło światła jest poza obrazem i znajduje się z lewej strony. Kompozycja jest statyczna, a pierwszy plan przysłania scenę w tle.

Obraz Marcello Bacciarellego, [czytaj: marczello baćiarelego] „Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym” to olej na płótnie (1768–1771) rok. Znajduje się w Zamku Królewskim w Warszawie. Przedstawia kompozycję jednofiguralną, jest portretem reprezentacyjnymportretem reprezentacyjnym. Statyczną postawę króla dynamizuje czerwony, pofałdowany płaszcz. Kolorystyka jest kontrastowa, zastosowana została szeroka gama barw.
„La Mare, efekt śniegu” [czytaj: la mar] z 1874‑1875 r. to obraz wykonany techniką olejnątechniką olejną przez Claude’a Moneta. [czytaj: kloda moneta] Kompozycja obrazu jest horyzontalna (posiada układ poziomy), otwarta, ponieważ jest fragmentem pejzażu, będącego większą całością. W dziele zastosowane są barwy lokalne (naturalne) dominują barwy zimne, chociaż zastosowana jest szeroka gama barw (zarówno ciepłe jak i zimne). Wyrazista, impastowa fakturaimpastowa faktura, widoczne są ślady pędzla.


Obraz o tematyce historycznej Jana Matejki „Kościuszko pod Racławicami” to olej na płótnie z 1888 roku. Znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie. Obraz namalowany jest szeroką gamą barw, jest kompozycją dynamiczną, otwartą, wielofiguralną.
„Ogród kwiatowy i bungalow, Bermuda”, Winslowa Homera [czytaj: łinsloła homera] z 1899 roku to pejzaż wykonany akwareląakwarelą znajduje się w The Metropolitan Museum of Art [czytaj: metropolitan mjusijem of art] w Nowym Jorku. Obraz namalowany jest przy użyciu szerokiej gamy barw. Jest kompozycją otwartą, statyczną o horyzontalnym układzie.


Współczesny witrażwitraż znajdujący się w secesyjnej kamienicy przy ul. Piłsudskiego w Krakowie wykonany został w 1914 roku przez Krakowski Zakład Witrażów S. G. Żeleński, a zaprojektował go Zbigniew Pronaszko. Witraż cechuje się płaską plamą barwną o szerokiej gamie kolorystycznej. Poszczególne szkiełka obramowane są czarnym ołowianym konturem. Kompozycja jest symetryczna.

Jedną z technik artystycznych stosowanych w malarstwie jest kolażkolaż. W pracy „Martwa natura: Dzień” z 1929 roku znajdującej się w National Gallery of Art [czytaj: naszynal galeri of art] w Waszyngtonie Georges Braque [czytaj: żorże brak] do olejnego obrazu dołączył wycięte napisy z gazet oraz dokleił w tle tapetę. Elementy martwej natury namalowane są płaską plamą, niektóre z nich otoczone zostały czarnym konturemkonturem. Kompozycja jest dynamiczna, w dziele można zauważyć układy wertykalne, horyzontalne oraz diagonalne, a elementy martwej natury są niestabilne, niektóre z nich wydają się przewracać.
„Numer 34” to abstrakcyjny obraz z 1949 roku wykonany przez Jacksona Pollocka [czytaj: dżaksona poloka] techniką drippingudrippingu.[czytaj: driping] Nieprzedstawialne dzieło zaliczane jest do nurtu zwanego abstrakcyjnym ekspresjonizmemabstrakcyjnym ekspresjonizmem, rezygnującym z przedstawień figuralnych na rzecz wyrażania emocji. Obraz znajduje się w Tate Modern [czytaj: tejt modern] w Londynie. Obraz jest kompozycja dynamiczną o silnym ładunku ekspresji, oddanej za pomocą poplątanych linii o nieregularnym kształcie oraz plam o szerokiej gamie barw.

Architektura
Architekturę reprezentują budowle i obiekty, które znajdują się na zewnątrz. Ze względu na przeznaczenie możemy wyróżnić różne ich typy, np. mieszkaniowe, sakralne, pałacowe, obronne, reprezentacyjne, użytkowe.
Zamek w Będzinie z XIV wieku to średniowieczna budowla obronna otoczona grubymi murami, wzniesiona przez króla Kazimierza Wielkiego. Bryła budowli jest masywna, w grubych murach znajdują się małe, półkoliste okna. Budowla jest zwarta bryłą o ograniczonej murem kompozycji.


Ratusz w Poznaniu, to budowla reprezentacyjna, siedziba miejskich władz. Zbudowany został około 1300 roku, ale przebudowany w stylu renesansowym w okresie w połowie XVI wieku. Bryła budowli jest symetryczna, wielokondygnacyjna, dekorowana na rogach wieżyczkami oraz jedną wieżą z dzwonnicą.

Kościół Inwalidów w Paryżu we Francji to klasycystyczna budowla sakralna. Został wzniesiony na początku XVIII wieku przez Jules'a Hardouina‑Mansarta [czytaj: żulesa hardłoa mąsara] na polecenie króla Ludwika XIV. Fasada budowli jest symetryczna, dekorowana podwójnymi kolumnami, zwieńczona masywną wieżą krytą złoconą kopułą.
Pałac w Mosznej z XVIII wieku to zabytkowa rezydencja położona we wsi Moszna, w województwie opolskim. Budowla jest złożona z przystających do siebie brył geometrycznych – walców i prostopadłościanów. Uwagę zwracają małe okna i wysokie dachy oraz okrągłe wieże.


Wiszący most Erazma w Rotterdamie w Holandii to przykład architektury użytkowej. Powstał w 1996 roku i łączy brzegi rzeki Nieuwe Maas [czytaj: njue mas]. Wertykalizm mostu podkreśla pionowe ramię dźwigające liny.
Wieżowiec w Katowicach, zbudowany w latach 1968‑1970 to budowla mieszkalna. W chwili powstania był najwyższym drapaczem chmur w województwie katowickim i czwartym pod względem wielkości w Polsce. Forma tego obiektu oparta jest na prostym kształcie bryły prostopadłościanu, która ma wertykalnewertykalne rozmieszczenie z wieloma rzędami okien na każdej kondygnacjikondygnacji.

Rzeźba
Rzeźba jest dziedziną sztuki, której przedmiotem są trójwymiarowe dzieła. Spośród technik rzeźbiarskich najbardziej powszechne są rzeźby wykonane w drewnie, w kamieniu oraz odlewane w metalu lub brązie.
Ze względu na typ wyróżnia się: rzeźbę figuratywną (np. popiersie, pomnik), niefiguratywną (abstrakcyjną), natomiast pod względem funkcji: sakralną, nagrobkową, architektoniczną. W sztuce współczesnej często występującą formą jest instalacja rzeźbiarska, natomiast w XXI wieku, dzięki możliwościom techniki, przenika się ze sztuką nowych mediów.
„Hermes i mały Dionizos” to prawdopodobnie oryginał rzeźby autorstwa Praksytelesa z IV wieku p.n.e., reprezentacyjnej dla antycznej sztuki greckiej klasycznego. Dzieło zostało wykonane w marmurze, jest statyczne, wertykalne, posiada gładką fakturę. Znajduje się w Muzeum Archeologicznym w Olimpii. Postać Hermesa ujęta została w postawie kontrapostukontrapostu.


„Grupa Laokoona (Laokoon i jego synowie)” to marmurowa, rzymska kopia pochodzącego z okresu hellenistycznej Grecji rzeźba, powstała na początku 40‑30 p.n.e. Znajdującą się w Muzeach Watykańskich grupę rzeźbiarską o tematyce mitologicznej cechuje dynamika, skomplikowane układy ciał, oparte na skosach.

TympanonTympanon bazyliki opactwa w Vézelay [czytaj: vezelej] w Burgundii we Francji jest wypełniony płaskorzeźbą architektoniczną. Pochodzi z w XII wieku i reprezentuje sztukę romańską. Chrystus w towarzystwie postaci są wkomponowani w ramy architektoniczne półokrągłego łuku, kompozycja jest centralna, symetryczna, oparta na układzie hieratycznymhieratycznym.
„Madonna z Krużlowej” to gotycka rzeźba kultowa o tematyce sakralnej, pochodząca z początku XV wieku. Przedstawia Matkę Boską z Dzieciątkiem. Kompozycja jest statyczna. Rzeźba została wykonana w drewnie, następnie polichromowanapolichromowana i złocona. Uwagę zwracają układy draperiidraperii, tworzące załamania i fałdy. Madonna wygięta jest w kształcie litery S. Rzeźba znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Donatello wykonał swoją słynną rzeźbę Dawida w 1440 roku. Ten wczesnorenesansowy pomnik jest pierwszym nowożytnym aktem w rzeźbie. Brązowy odlew stał się symbolem potęgi Republiki Florenckiej. Postać Dawida ukazana jest statycznie w pozycji kontrapostu, posiada gładką, połyskliwą fakturę. Rzeźba znajduje się w Muzeum Bargello we Florencji.


„Mieszczanie Calais” (1884–1889) to grupa rzeźbiarska - pomnik publiczny odlany w brązie Augusta Rodina,[czytaj: ogerst rodę] który upamiętnia bohaterstwo i ofiarowanie życia sześciu mieszczan podczas oblężenia miasta Calais [czytaj: kele] w trakcie wojny stuletniej w XIV wieku. Figury ukazane są w ruchu, posiadają zróżnicowane gesty, bogatą, niewykończoną i surową fakturę.
„Fontanna” Marcela Duchampa [czytaj: marsela diżąpa] to dzieło, które stało się ikoną sztuki XX wieku. Artysta wykorzystał gotowy, fabryczny produkt i opatrzył go napisem z nazwą producenta oraz datą - „R. Mutt 1917”, wyznaczając nowa drogę w sztuce, wpływając na wiele nowych kierunków, w których artyści będą wykorzystywać gotowe przedmioty (ready madeready made) [czytaj: redi mejd]. Na ilustracji znajduje się replikareplika z 1964 roku, przechowywana w Tate Modern [czytaj: tejt modern] w Londynie. Kompozycja jest statyczna, symetryczna, a faktura gładka, połyskliwa.


Rzeźba kinetycznakinetyczna „Marszczona z czerwonym krążkiem”, wykonana z blachy, została stworzona przez Alexandra Caldera [czytaj: alexandera koldera] w roku 1973. Znajduje się na Schlossplatz [czytaj: szlosplatz] w Stuttgarcie w Niemczech. Abstrakcyjna praca wykorzystuje wiatr w celu poruszania się osadzonych na prętach elementów. Dzieło jest wieloelementowe, dynamiczne, wielokierunkowe (elementy poziome, pionowe, ukośne).

AsamblażAsamblaż to dzieło trójwymiarowe, wykorzystujące znalezione, bezużyteczne przedmioty gotowe. „Ptasznik” Władysława Hasiora z 1983 roku to praca, w której artysta wykorzystał różne tkaniny, taczkę dziecięcą, okulary, futro, widły, lusterko, metalowe grabie, przód maski szermierczej. Kompozycja dzieła jest statyczna, wertykalna, wieloelementowa, wzbogacona licznymi przedmiotami.
Artysta zajmujący się ochroną środowiska, Christo (Christo Vladimirov Javacheff) [czytaj: kristo wladimir jawszet] i jego żona, Jeanne‑Claude Denat de Guillebon [czytaj: żane klode denat de guileborn] w 1991 roku stworzyli w przestrzeni publicznej instalacjęinstalację „Parasole”, składającą się z 3100 parasoli, które rozmieścili na terenie Kalifornii i Japonii. Dzieło zaliczane jest do land artu (sztuki ziemi), nowego działania artystycznego opartego na wykorzystaniu środowiska naturalnego jako tła dzieła artystycznego. Ilustracja prezentuje instalację z Japonii. Kompozycja pracy jest wieloelementowa, rytmiczna, luźna.


„Strażnik II” z 1997 to rzeźba‑instalacja, którą stworzył Nam June Paik. [czytaj: nam dżun paik] Jednofiguralna rzeźba składa się z wielu elementów. Artysta wykorzystał aluminiową ramę w kształcie psa, w którą wkomponował telewizory, dołączył kamerę i głośniki oraz odtwarzacz wideo. Na ekranach wyświetlane są animowane ikonografie społeczno‑polityczne. Artysta stworzył jednofiguralną, statyczną kompozycję o zwartym układzie, w której połączył rzeźbę z nowoczesnymi technikami audiowizualnymi.

„Przewrócenie świata do góry nogami”, to rzeźba Anisha Kapoora [czytaj: aniszi kapo] z 2010 roku, znajdująca się na terenie Muzeum Izraela. W wykonanej ze stali nierdzewnej instalacji odbija się otoczenie w odwróconym porządku – na górze ziemia, a na dole niebo. Zakrzywiony kształt sprawia, że odbicia są zniekształcone. Rzeźba koresponduje z otoczeniem, przejmuje otaczający świat i go deformuje. Kompozycja rzeźby jest symetryczna, jednofiguralna, jednoelementowa.
Grafika
Grafika to dziedzina sztuki, w której prace można powielać w wielu egzemplarzach. Wymaga pracowni graficznej wyposażonej w odpowiednie narzędzia, np. prasę, rylce, roztwory chemiczne. Środkami artystycznymi pełniącymi istotną rolę są: kreska, plama barwa, kompozycja, a w plakacie, exlibrisie i reklamie także znak. Grafikę dzieli się na artystyczną i użytkową.
Do grafiki artystycznej zalicza się grafikę warsztatową, wykonaną: w technice wklęsłej, np. miedzioryciemiedziorycie, akwatincieakwatincie, akwaforcieakwaforcie, technice wypukłej, np. linorycielinorycie, drzeworyciedrzeworycie lub technice płaskiej, np. monotypiimonotypii, litografiilitografii, sitodruksitodruk.
Do grafiki artystycznej zalicza się grafikę warsztatową, wykonaną:
wklęsłej, np. miedzioryciemiedziorycie, akwatincie, akwaforcie,
wypukłej, np. linorycie, drzeworycie
płaskiej, np. monotypii, litografii, sitodruku.

Miedzioryt Albrechta Dürera [czytaj: albrechta dura] „Gabinet Miedziorytów w Dreźnie” cechuje się delikatną kreską i modelunkiem światłocieniowym ze względu na zagęszczenie kreski. Tematem jest scena hagiograficznahagiograficzna. W grafice zauważyć można wykorzystanie perspektywy linearnej bocznej, której linie zbiegają się na prawej krawędzi dzieła.
Suchoryt Rembrandta [czytaj: rembranta] „Trzy krzyże” z 1653 roku to scena z Nowego Testamentu ukazująca ukrzyżowanego Jezusa oraz dwóch złoczyńców. Dramatyzm artysta uzyskał dzięki kontrastom światłocieniowym. Najciemniejsze partie grafiki zostały wykonane suchą igłąsuchą igłą. Kompozycja jest dynamiczna, a dynamikę tę podkreślają diagonalne i wertykalne smugi światła oraz dwie idące postacie. Czerń po bokach pogłębia przestrzeń dzieła i wpływa na ekspresję, podkreślając dramatyzm wydarzenia.

Akwatinta cechuje się obecnością plamy, która dominuje nad kreską. Praca Francisca [czytaj: fransiska} Goi, pochodząca z cyklu grafik zatytułowanego Kaprysy (1797 - 1799 r.), ukazuje siedzącą na schodach kobietę. Kompozycja jest jednofiguralna, ukazuje postać we wnętrzu, ujętą w formie stożka. W pracy artysta operuje silnym kontrastem światłocieniowym. Twarz postaci oraz oświetlone partie ubrania są niezadrukowane.

MonotypiaMonotypia Edgara Degasa [czytaj: edgara dagesa] „Głowy mężczyzny i kobiety” pochodzi z roku 1880. Artysta w portrecie używa szerokiej, rozmazanej plamy, podkreślając ruch głowy kobiety. Kompozycja portretu jest otwarta - kobieta kieruje wzrok w lewą stronę, poza ramy obrazu.


„Walka Custerów” z 1903 roku Charlesa Mariona Russella [czytaj: czarlsa mariona rusela] to litografia barwna. Dzięki delikatnej kresce rysunku postacie stapiają się z tłem. Zróżnicowana gama barwnych plam także jest rozmyta, kolory są rozjaśnione. Kompozycja dzieła jest horyzontalna, wielofiguralna, dynamiczna, postacie tworzą grupę o zróżnicowanych pozach i układach.

Drzeworyt Władysława Skoczylasa z książki pt. „Legenda” z 1924 roku cechuje się wyrazistą linią, silnymi kontrastami światłocieniowymi. Temat nawiązuje do ludowej tradycji kultury zakopiańskiej oraz nawiązuje do motywów religijnych (Ukrzyżowanie w rzeźbionym przez mężczyznę krzyżu, kapliczka w tle). Kompozycja jest wieloplanowa, wielofiguralna, zamknięta i ograniczona od góry ulistnionym konarem drzewa.
„Kwiaty (niedziela B. Rano)” to grafika Endy Warhola [czytaj: endi łorhola] wykonana techniką sitodruku. Widać przesunięcia plamy barwnej kwiatów. Artysta zastosował szeroką gamę barw oraz kontrast kolorystyczny. Stworzył zamkniętą kompozycję z czterech elementów, tworzących rytmiczny układ.

Linoryt Johna P. Shawa [czytaj: dżon pi szoła] „Brooklyn Bridge” [czytaj: bruklin bridż] z 1983 roku znajduje się w Muzeum Brooklyn [czytaj: bruklin] w Nowym Jorku. Jest to abstrakcyjna praca amerykańskiego artysty przedstawiająca Most Brooklyński. Linoryt cechuje się płaską plamą czerni skontrastowana z bielą papieru. Kompozycja dzieła jest dynamiczna, została oparta na różnych kierunkach, wyznaczonych przez krawędzie czarnych plam..

Grafika użytkowa, jak wskazuje nazwa, to wykonywanie prac przeznaczonych do użytku. Będą to m.in. plakaty, druki, ulotki, oprawa graficzna płyt i okładek książek oraz czasopism, katalogi, opakowania. Grafiki użytkowe najczęściej wykonywane dziś są za pomocą profesjonalnych programów komputerowych do tworzenia i obróbki grafiki.

Plakat propagandowy z okresu socrealizmu „Partia” z 1968 roku autorstwa Włodzimierza Zakrzewskiego. Autor zastosował motyw oparty na czerwieni – symbolu socrealizmu. Zminimalizował środki artystyczne do płaskiej plamy barwnej, światłocienia utworzonego z bieli i czerwieni oraz jednowyrazowego hasła. Dzięki temu praca zyskuje na komunikatywności i staje się sugestywna. Jednofiguralna kompozycja o statycznym i wertykalnym układzie, pozbawiona drugiego planu, aby wyeksponować mężczyznę.
Okładka płyty Johna Lennona „Menlove ave” [czytaj: dżon lenon, menlow awe] z 1986 roku, wykonana przez Andy Warhola w technice sitodruku. Artysta wykorzystał płaską plamę barwną w celu podkreślenia światłocienia, a także kontrast barw.

Sztuka użytkowa
Poza grafiką, charakter użytkowy mają zaprojektowane przez artystów przedmioty codziennego użytku. Są one wytwarzane w ograniczonych nakładach lub na większą skalę. Sztuka użytkowa ma wymiar artystyczny, czyli cechuje się wyjątkowością, oryginalnością i często wykonaniem z drogich materiałów. Sztukę użytkową określa się także wzornictwem użytkowym czyli designem [czytaj: desajnem].

Wykonane w całości z aluminium, krzesło posiada zwarty układ z jedną noga wystającą poza bryłę siedziska. Zaskakującym elementem, stanowiącym środek ekspresji jest otwór w tylnej części siedziska.

Lampa ma symetryczną budowę, składa się z trzech kloszy o różnych średnicach.

Przeznaczony do niebanalnych wnętrz stołek o wieloelementowej strukturze pełni zarówno funkcję użytkową, jak i dekoracyjną.
Sztuka ludowa
Sztuka ludowa związana jest z działalnością lokalnej społeczności. Cechuje się nawiązaniem do tradycji, obrzędowości, z którymi związane jest społeczeństwo mniejszych miejscowości, a w szczególności wsi. Sztuka ludowa nie ogranicza się wyłącznie do sztuk plastycznych, obejmuje także inne dziedziny twórczości artystycznej – muzykę, taniec, rzemiosło, a także pieśni ludowe, obrzędy i legendy. Różni się w zależności od regionu.

Chałupa w Zalipiu w województwie małopolskim z XIX wieku ze zdobionymi malowidłami z motywami kwiatowymi ścianami. Dach kryty jest strzechą. Przed domem znajduje się studnia z żurawiem. Zewnętrzne ściany budynku bielone są wapnem. Bogato dekorowane jest także wnętrze, w którym poustawiane są ludowe sprzęty. Uwagę zwraca duży piec, na którym nie tylko się gotowało, ale także piekło się w nim chleb.
Rzeźba przedstawiająca parę odpoczywających żniwiarzy , której autorem jest Roman Śledź. Została wykonana w 1979 roku i znajduje się w Muzeum Etnograficznym w Krakowie. Postaci zostały wyrzeźbione z jednego kawałka drewna, cechują się deformacją i nieproporcjonalnością oraz uproszczeniami. Mężczyzna ukazany jest z kosą i dzbanem a kobieta z dwojakami w dłoniach. Mimo jednej podstawy łączącej rzeźby, praca jest rozczłonkowana – postacie są rozdzielone.

Poza klasyfikacją…
Współcześni artyści, poza nowymi mediami, instalacją, asamblażem, istniejących w zespoleniu z rzeźbą, uprawiają formy sztuki niemieszczące się w tradycyjnych dziedzinach sztuki. Wchodzą w kontakt z odbiorcą, angażują go do bezpośredniego udziału w swoich działaniach artystycznych. Do najbardziej popularnych form należą: happeninghappening [czytaj: happening] i performanceperformance. [czytaj: performens]

Performance Zbigniewa Warpechowskiego „Marsz” z 1984 roku wykonany w Stuttgarcie jest jednym z bardziej szokujących wystąpień artysty. Rozmowa z ptaszkiem, akt przemocy na własnej osobie oraz opuszczenie sali miały na celu wyrażenie sprzeciwu wobec niewoli i okresów totalitaryzmu.

Happening [czytaj: happening] Tadeusza Kantora z 1967 zatytułowany „List” odtworzyła w 2011 roku Goshka Macuga. Transparent z listem niosło ośmiu listonoszy. U artystki adresatem jest Galeria Zachęta, natomiast u Kantora była to Galeria Foksal. Kontekstem happeningu są wydarzenia związane z Galerią Zachęta w latach 90 XX wieku oraz w roku 2000, gdy po kilku prowokacyjnych wystawach zaczęły masowo napływać listy protestacyjne. Happening [czytaj: happening] Goshki Macugi, to przypomnienie tych wydarzeń w kontekście wolności artysty, sprawia, że musi on zrezygnować z uprzedzeń.
Gra edukacyjna - Quizy tematyczne
Gra edukacyjna zawierająca się (perspektywy i jej rodzaje, kompozycje i jej rodzaje, znajomość zasad prawa autorskiego, zasady skutecznej kampanii reklamowej).
Alternatywa aplikacji on‑line
Poniżej przedstawiono alternatywę aplikacji.
Quizy tematyczne

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DpNhb9ghY
Opisz, na czym polega perspektywa kulisowa.
Wyjaśnij, czym różni się kompozycja zamknięta od otwartej.
Wypisz organizację, które zajmują się prawami autorskimi.
Dzieło sztuki a prawo autorskie
Prawa autorskie są bardzo ważne w świecie sztuki. Pomagają chronić twórców przed kopiowaniem ich prac i używaniem ich dzieł przez inne osoby bez zgody. Prawa autorskie obejmują różne działania związane z dziełami sztuki, takie jak malowanie, rzeźbienie, fotografowanie i wiele innych. Dzięki tym prawom twórcy mają kontrolę nad tym, jak ich dzieła są wykorzystywane.
Instytucją specjalizującą się w temacie praw autorskich i ich ochrony jest ZAiKS - stowarzyszenie autorów oraz największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.
Ważne jest, aby pamiętać, że dzieła sztuki są chronione przez prawo autorskie od momentu ich stworzenia. Nie muszą być one zarejestrowane ani opublikowane, aby korzystać z tej ochrony. Prawa autorskie trwają przez określony czas, zwykle przez całe życie twórcy i jeszcze długo po jego śmierci.
Ochrona praw autorskich pozwala twórcom na zarabianie pieniędzy za swoją pracę. Kiedy ktoś chce skorzystać z dzieła sztuki, musi najpierw uzyskać zgodę od twórcy i zapłacić mu za korzystanie z jego dzieła. Istnieją jednak pewne sytuacje, kiedy można korzystać z dzieł sztuki bez zgody twórcy, na przykład w celach edukacyjnych lub w ramach dozwolonego użytku.
Należy pamiętać, że w dobie Internetu i nowych technologii łamanie praw autorskich stało się łatwiejsze. Dlatego ważne jest, aby szanować prawa twórców i nie kopiować ani nie udostępniać ich dzieł bez ich zgody. Prawa autorskie są niezbędne dla rozwoju sztuki i kultury, zapewniając twórcom odpowiednie wsparcie i zachętę do tworzenia nowych dzieł.
Podsumowanie
Ciągłe poszukiwania w sztuce nowych technik, nowatorskich pomysłów prowadzą do tego, że tradycyjne dziedziny sztuki wychodzą poza ramy, korespondują nie tylko z malarstwem, rzeźbą, ale wchodzą w bezpośredni dialog z odbiorcą. To sprawia, że sztuka jest coraz bardziej swobodna, nie ma reguł ani ograniczeń. Dzięki temu nie tylko zaciekawia, ale angażuje odbiorcę, który staje się w pewnym sensie także jej twórcą.
Ćwiczenia
Zaznacz cechy, które posiada poniższe dzieło.

Rozpoznaj techniki graficzne. Następnie uporządkuj ilustracje tak, aby zgadzały się z poniższymi technikami.
Techniki graficzne: ** Akwatinta, Miedzioryt, Litografia, Linoryt, Sitodruk**
Wskaż wykorzystane w poniższej rzeźbie narzędzia. Zaznacz właściwe odpowiedzi.

Dokonaj analizy poniższego obrazu. Podaj jego cztery cechy.

Nazwij działanie zaprezentowane na ilustracji i wpisz imię i nazwisko artysty, którego praca była inspiracją do jego zorganizowania.

Wykonaj pracę plastyczną będącą rzeźbą kinetyczną lub asamblaż. Do wykonania rzeźby kinetycznej przydatne mogą być: kawałki drutu, sznurek, nici, żyłki, kołki, klej, gruba tektura. Możesz wykorzystać też elementy metalowe, np. kawałki cienkich blaszek, niewielkich przedmiotów z plastiku. Do wykonania asamblażu wykorzystaj niepotrzebne, znalezione przedmioty, z których wykonasz kompozycję przestrzenną. Przydatne mogą być: klej, drut do łączenia. Zdjęcie pracy prześlij do nauczyciela.
Słownik pojęć
[łac. abstractio ‘oddzielenie’, ‘odłączenie’, ‘oderwanie’] dzieło sztuki nieobrazowalne, stanowiące kompozycję linii, barwnych plam, brył i płaszczyzn.
termin stosowany wobec różnorodnych dzieł malarzy tworzących w Nowym Jorku od lat 40. do 60. XX w.; artyści z kręgu ekspresjonizmu abstrakcyjnego przejęli od surrealistów automatyzm i inne techniki eksperymentalne, od ekspresjonistów zaś stosunek do formy, traktowanej jako środek przekazu treści emocjonalnych.
[łac. aqua fortis ‘mocna woda’ < wł. acquaforte], technika graficzna wgłębna trawiona; także nazwa odbitki wykonanej w tej technice. Na zawerniksowanej płycie miedzianej wykonuje się rysunek stalową igłą; dla osiągnięcia różnego natężenia kresek płytę trawi się kilkakrotnie kwasem azotowym; w powstałe zagłębienia (po oczyszczeniu płyty) wciera się farbę drukarską i wykonuje odbitki.
[wł. acquarella < acqua ‘woda’], farba o spoiwie rozpuszczalnym w wodzie, również technika malarska, posługująca się farbami akwarelowymi kładzionymi najczęściej na papierze.
[wł. acquatinta ‘barwiona woda’], technika graficzna wgłębna trawiona; także nazwa odbitki wykonanej w tej technice. Płytę miedzianą z wykonanym rysunkiem pokrywa się mieszaniną alkoholu i pyłku żywicznego i lekko podgrzewa; płytę kilkakrotnie zanurza się w kwasie azotowym (werniksując partie dostatecznie wgłębione), który wytrawia metal odsłonięty między ziarenkami żywicy; oczyszczoną płytę pokrywa się farbą i wykonuje odbitki.
asamblage, zbiór gotowych lub stworzonych przez artystę form, materii lub fragmentów innych całości, stanowiący autonomiczną wartość (dzieło sztuki), możliwą do zobaczenia z zewnątrz.
fr. draperie < drap ‘sukno’], tkanina ułożona w ozdobne fałdy
[z ang. kapanie] technika malarska, polega na półautomatycznym wylewaniu farby na płótno i przez jego pochylanie tworzeniu ściekających, nieoczekiwanych form; stosowana m.in. przez amerykańskich malarzy kręgu abstrakcyjnego ekspresjonizmu.
najstarsza technika graficzna wypukła (grafika), także nazwa odbitki. Na drewnianym klocku powleczonym gruntem opracowuje się rysunek; metalowymi dłutami lub rylcami wycina się tło (na odbitce białe), partie wypukłe pokrywa się farbą i odbija ręcznie na papierze; także nazwa odbitki wykonanej tą metodą.
sposób kształtowania przez artystę lub wykonawcę projektu powierzchni dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, przedmiotu rzemiosła artystycznego, zależny od charakteru tworzywa, techniki i narzędzi oraz właściwości stylu indywidualnego twórcy; w malarstwie zwł. sposób nakładania farb na podłoże (faktura gładka, szorstka, impastowa).
[wł. fresco ‘świeży’], al fresco, buon fresco, mal. technika malarstwa ściennego, polegająca na malowaniu na mokrym tynku (pokrytym kilkoma warstwami zaprawy) farbami z pigmentów odpornych na alkaliczne działanie wapna, rozprowadzonymi wodą deszczową; także malowidło wykonane tą techniką.
[gr. hágios ‘święty’, gráphein ‘pisać’], dział piśmiennictwa chrześc. obejmujący żywoty świętych oraz historię i badania naukowe tego piśmiennictwa.
[hạ̈pənıŋ; ang., ‘wydarzenie’], forma wypowiedzi artystycznej, operująca ciągiem zdarzeń o częściowo zaplanowanej strukturze, otwarta na przypadek i improwizację, dążąca do wciągnięcia widza i uczynienia z niego współtwórcy wydarzenia.
w sztukach plastycznych podkreślanie w dziele sztuki dostojeństwa postaci, przedstawianych zazwyczaj frontalnie i jakby zastygłych w bezruchu.
[wł. impasto ‘ugniatam’], w malarstwie (głównie olejnym, rzadziej temperowym) wypukłe nałożenie farby pędzlem lub szpachlą.
dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni; treść (znaczenie) instalacji wynika z relacji zachodzących pomiędzy elementami składowymi lub między nimi a towarzyszącym kontekstem przestrzennym czy społecznym.
termin określający nurt poszukiwań artystycznych koncentrujących się na problemie ruchu jako elementu dzieła sztuki; stosowane do przedmiotów tak skonstruowanych, że w wyniku działania urządzeń mechanicznych, sił przyrody, a także działań samego obserwatora zmieniają swój wygląd lub położenie.
[fr. collage ‘naklejanie’, ‘oklejanie papierem’] kolaż [fr. collage ‘naklejanie’, ‘oklejanie papierem’] technika artystyczna i wykonane w tej technice dzieło; kolaż polega na łączeniu za pomocą odpowiednich spoiw (pierwotnie kleju) form wyciętych z zadrukowanego papieru, szczątków roślin i zwierząt, fragmentów wyrobów ręcznych i maszynowych z formami namalowanymi na płótnie lub narysowanymi na tekturze.
część budynku zawarta między sąsiednimi stropami lub między podłożem i najniższym stropem.
[wł. contrapposto ‘przeciwieństwo’, ‘kontrast’], zasada kompozycji, polegająca na ustawieniu postaci ludzkiej tak, aby ciężar ciała spoczywał na jednej nodze i na zrównoważeniu tej postawy lekkim wygięciem tułowia i ramienia w stronę odwrotną; kontrapost, stosowany w reliefach egipskich, przyjął się w pełni w klasycznej rzeźbie greckiej; występował też w rzeźbie gotyckiej i nowożytnej.
uwydatniona różnica, przeciwieństwo lub przeciwstawienie elementów obrazu bądź rzeźby; służy zaakcentowania niektórych elementów dzieła; może dotyczyć barwy lub światłocienia
zarys kształtu postaci lub przedmiotu; linia obwodząca kształt przedstawiony na rysunku lub malowidle i odgraniczająca jedną płaszczyznę od drugiej; konturowanie: akcentowanie przez przesadne niekiedy pogrubienie linii, maniera stosowana często w stylizacjach podkreślających płaszczyznowość ujęcia (np. w malarstwie monumentalnym).
znak graficzny w postaci krótkiej, poprzecznej lub ukośnej linii, pełniący różne funkcje w języku pisanym; sposób rysowania właściwy jakiemuś artyście.
technika graficzna druku wypukłego (grafika) i nazwa odbitki wykonanej tą techniką; w płycie linoleum wycina się nożem i innymi narzędziami partie kompozycji mające w odbitce pozostać białe; pozostałe części powleka się farbą i wykonuje odbitki; linoryty charakteryzują silne kontrasty czerni i bieli oraz większa niż w drzeworycie swoboda rysunku (linoleum pozwala na cięcie we wszystkich kierunkach).
[gr. líthos ‘kamień’, gráphō ‘piszę’], metoda drukowania płaskiego i technika graficzna (grafika), także nazwa odbitki wykonanej tą metodą.
technika graficzna wgłębna ryta, także nazwa odbitki wykonanej w tej technice. na gładko wypolerowanej płycie miedzianej żłobi się rysunek za pomocą stalowych rylców; po opracowaniu płytę lekko się podgrzewa, następnie wciera farbę w wyżłobione rowki; po usunięciu farby z gładkich partii metalu przykłada się do płyty zwilżony papier i przepuszcza przez prasę; także nazwa odbitki wykonanej tą metodą.
uwydatnianie w dziele sztuki plastyczności przedstawionej postaci lub przedmiotu za pomocą światła i cienia; też: rezultat takiego modelowania.
[gr. mónos ‘jedyny’, týpos ‘odbicie’], technika graficzna stojąca na pograniczu malarstwa, rysunku i grafiki; na płycie metalowej lub szklanej wykonuje się wolno schnącymi farbami (olejnymi, drukarskimi) barwną kompozycję i odciska na zwilżonym papierze; powstaje tylko jedna odbitka, gdyż cała farba odbija się na papierze; także nazwa odbitki wykonanej tą metodą.
[pə:rfọ:rməns; ang., ‘wykonanie’], termin używany od końca lat 60. XX w. na określenie efemerycznych działań artystycznych, przybierających formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością, która, w odróżnieniu od happeningu, jest bezpośrednim, lecz biernym obserwatorem, a nie uczestnikiem akcji.
dekoracja malarska rzeźb i wyrobów rzemiosła artystycznego
przedstawienie malarskie, rzeźbiarskie, graficzne lub rysunkowe wyglądu człowieka (modela) z uwzględnieniem reprezentacyjnej funkcji wizerunku; służący gloryfikacji władcy czy innych ważnych postaci.
zasada w rzeźbie, według której figury dopasowywane są do kształtu pola wytyczonego przez architekturę; w konsekwencji często dochodzi do zachwiania proporcji przedstawianych postaci.
[rẹdi meıdz; ang., ‘przedmioty gotowe’], nazwa nadana przez M. Duchampa fabrycznie produkowanym, tanim przedmiotom, które wybierał i sygnował swoim nazwiskiem, podnosząc je tym samym do rangi dzieła sztuki.
powtórzenie dzieła sztuki wykonane przez twórcę oryginału lub w jego pracowni (replika warsztatowa); często różni się od oryginału wymiarami, drobnymi zmianami kompozycji, kolorytu lub techniką wykonywania; termin używany przede wszystkim w odniesieniu do obrazów i rzeźb.
serigrafia, technika graficzna, powielalna tzw. druku przez szablon; również odbitka otrzymywana tą techniką. Zasada serigrafii polega na przeciskaniu ścierakiem (rakiem) farby drukarskiej przez odsłonięte oczka tkaniny (sita) na podłożony papier; także nazwa odbitki wykonanej tą metodą.
jedna z faz przygotowawczych w procesie powstawania dzieła sztuki; studium różni się od szkicu bardzo szczegółowym opracowaniem; także rodzaj ćwiczenia lub zadania przeprowadzanego w celach dydaktycznych.
suchoryt, technika graficzna ryta, także nazwa odbitki wykonanej tą metodą; rysunek ryje się na płycie miedzianej ostrą igłą stalową, która pozostawia po bokach rowka maleńkie wiórki — zatrzymujące farbę na równi z zagłębieniami, i po odbiciu, pod prasą na wilgotnym papierze, daje miękką, malarską kreskę; także nazwa odbitki wykonanej tą metodą.
utrzymanie obrazu w barwach zarówno ciepłych jak i zimnych.
działania artystyczne, do których tworzenia zostały wykorzystane nowe technologie: animacja komputerowa grafika cyfrowa, przestrzeń wirtualna, internet, gry wideo, druk 3D itp.
technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami olejnymi, w których spoiwem jest olej (głównie lniany); za podłoże malarskie służy przeważnie drewno, płótno lub blacha.
w architekturze romańskiej i gotyckiej półokrągłe lub ostrołukowe pole w górnej części portalu nad nadprożem, zdobione reliefem.
utrzymanie obrazu w barwach leżących blisko siebie na kole barw. Jeśli będą one ciepłe - będzie to wąska gama barw ciepłych, jeśli zimne to będzie to wąska gama barw zimnych.
[łac. verticalis ‘pionowy’], szt. plast. zasada komponowania dzieła plastycznego polegająca na szczególnym uwypukleniu elementów pionowych (wertykalnych) oraz na zaniechaniu wyraźnych akcentów i podziałów w kierunku poziomym.
[fr. vitrage < vitrer ‘oszklić, wstawić szyby’], kompozycja wykonana z kawałków barwnego szkła złączonych ołowianymi ramkami w kwatery, stanowiąca wypełnienie otworu okiennego; także technika malarska.
To zjawisko polega na tym, że obiekty lub elementy znajdujące się dalej są częściowo zakrywane przez te, które są bliżej widza.
Potencjalna osoba zainteresowana naszym produktem i udostępniająca swoje dane osobowe (np. kontakt, zapisanie się do newslettera itp.).
Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce internetowej.
Działania, mające na celu zwiększenie liczby odwiedzin na stronie, m.in. Google Ads.
Promowanie produktów/usług za pośrednictwem wpływowych/znanych publicznie osób.
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Ferrari S., Sztuka XX wielu. Kierunki, twórcy, kontrowersyjne zjawiska artystyczne, nowe środki wyrazu, Warszawa 1999
Ilustrowany leksykon architektoniczno‑budowlany pod red. Wojciecha Skowrońskiego, Arkady, Warszawa 2008
Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, opr. zbiorowe, Warszawa 1980
Kubalska‑Sulkiewicz K., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, 2005
Melvin J., Architektura. Kierunki, mistrzowie, arcydzieła, Elipsa, Poznań 2007
Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie. T. 1, Od paleolitu po wieki średnie, Warszawa 1976
Fride P., Carrassat R., Marcade, Style i kierunki w malarstwie, Warszawa 1997