Rachunki pamięciowe i szacowanie wyników
Dlaczego warto liczyć w pamięci
Dlaczego warto nauczyć się wykonywania rachunków bez pomocy kalkulatora, kartki i długopisu? Na przykład dlatego, że czasem nie mamy tych przedmiotów pod ręką, a musimy wykonać potrzebne obliczenia. Inny powód jest taki, że dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie pamięciowe pobudza logiczne myślenie i ćwiczy pamięć.
Czy wśród uczestników pikniku znalazł się ktoś, kto zjadł więcej niż jedną kiełbaskę? 1. tak, 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. nie, 8. , 9.
Dodajemy i odejmujemy w pamięci
- ,
- ,
- ,
- .
Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ponieważ ., 2. Ponieważ suma liczby parzystej i nieparzystej jest liczbą nieparzystą., 3. Dlatego, że jeżeli jeden składnik sumy zwiększymy, a drugi zmniejszymy o tyle samo, to wynik dodawania się nie zmieni., 4. Ponieważ suma liczby zakończonej cyfrą i liczby zakończonej cyfrą musi kończyć się cyfrą .
- Ponieważ
- Ponieważ suma liczby parzystej i nieparzystej jest liczbą nieparzystą.
- Dlatego, że jeżeli jeden składnik sumy zwiększymy, a drugi zmniejszymy o tyle samo, to wynik dodawania się nie zmieni.
- Ponieważ suma liczby zakończonej cyfrą i liczby zakończonej cyfrą musi kończyć się cyfrą .
- ,
- ,
- ,
- ,
- .
Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dlatego, że jeśli od liczby zakończonej cyfrą odejmujemy liczbę zakończoną cyfrą , to wynik musi się kończyć cyfrą ., 2. Ponieważ różnica liczby parzystej i nieparzystej jest liczbą nieparzystą., 3. Ponieważ ., 4. Ponieważ, jeżeli dwie liczby zmniejszymy lub zwiększymy o tyle samo, to różnica tych liczb nie zmieni się.
- Dlatego, że jeśli od liczby zakończonej cyfrą odejmujemy liczbę zakończoną cyfrą , to wynik musi się kończyć cyfrą .
- Ponieważ różnica liczby parzystej i nieparzystej jest liczbą nieparzystą.
- Ponieważ
- Ponieważ, jeżeli dwie liczby zmniejszymy lub zwiększymy o tyle samo, to różnica tych liczb nie zmieni się.
- Basia zapłaciła za soki złotych. Podała pani w kasie i otrzymała złote reszty.
- Krzyś, dodając liczby i do liczby , dodał i od wyniku odjął .
- Tomek oddał pożyczki, którą zaciągnął u Bartka. Oddał mu , a Bartek dał mu .
- Mama Jadzi i Dorotki dała córkom na klasową wycieczkę do ogrodu zoologicznego. Każdy uczeń miał wpłacić wychowawczyni po złote. Dziewczęta podzieliły się równo resztą pieniędzy. Każda wzięła sobie po złote.
Mnożymy i dzielimy w pamięci
Jeżeli jeden z czynników zmniejszymy pewną liczbę razy, a drugi zwiększymy tyle samo razy, to wynik mnożenia się nie zmieni.
Jeżeli każdą z dwóch liczb ilorazu zmniejszymy lub zwiększymy tyle samo razy, to wynik dzielenia się nie zmieni.
Oblicz w pamięci, a następnie przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , ,
a) ............ b) ............ c) ............ d) ............
e) ............ f) ............ g) ............ h) ............
Zadania – rachunki pamięciowe
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) ............ b) ............ c) ............
d) ............ e) ............ f) ............
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) ............ b) ............ c) ............
d) ............ e) ............ f) ............
Przeciągnij i upuść.
, , , , ,
a) ............ b) ............ c) ............
d) ............ e) ............ f) ............
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , ,
a) ............ b) ............ c) ............
d) ............ e) ............ f) ............
g) ............ h) ............ i) ............
Szacowanie wyników
Jak sobie poradzić bez kalkulatora, kartki i długopisu, gdy nasze umiejętności rachunkowe nie pozwalają nam szybko i sprawnie liczyć? Kiedy nie ma czasu na żmudne dodawanie, odejmowanie, mnożenie lub dzielenie, to wykonujemy szacowanie. Zadowalamy się wtedy wynikiem przybliżonym.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RdBTONStzz9Lj
Animacja pokazująca przykłady szacowania wyników.
Nie wykonując dokładnych obliczeń, połącz w pary.
1 917 + 4 821, 2 344 + 2 314, 3 456 + 2 452, 2 333 + 2 645
| 5 908 | |
| 4 658 | |
| 6 738 | |
| 4 978 |
Tabela przedstawia liczbę ludności wybranych krajów Europy w roku .
Kraj | Liczba ludności w tysiącach |
|---|---|
Niemcy | |
Włochy | |
Polska | |
Rumunia | |
Grecja | |
Słowacja | |
Litwa |
Wpisz prawidłowe liczby.
W roku : 1. Niemców było około Tu uzupełnij razy więcej niż Rumunów. 2. Polaków było około Tu uzupełnij razy więcej niż Słowaków. 3. Włochów było około Tu uzupełnij razy więcej niż Greków. 4. Niemców było około Tu uzupełnij razy więcej niż Polaków.