Racjonalne wykorzystanie środowiska
Racjonalne wykorzystanie środowiska
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi zdefiniować, co to jest środowisko naturalne,
potrafi zdefiniować zasoby odnawialne i nieodnawialne,
wymienia zasoby odnawialne: energia słoneczna, energia wiatru i fal morskich, energia wewnętrzna globu, żywe zasoby mórz, produkty gospodarki roślinnej i leśnej,
wymienia zasoby nieodnawialne: węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny, rudy metali, sole,
potrafi przedstawić sposoby racjonalnego gospodarowania zasobami,
potrafi wymienić czynniki**, które niszczą środowisko.**
b) Umiejętności
Uczeń:
umie sklasyfikować zasoby odnawialne i zasoby nieodnawialne,
charakteryzuje racjonalną gospodarkę zasobami,
omawia przykłady ograniczenia tempa zanieczyszczenia środowiska.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, opis, praca z całą klasą, prace indywidualne, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, atlas
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne, wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Racjonalne wykorzystanie środowiska.
b) Faza realizacyjna
Zasoby odnawialne i nieodnawialne. Nauczyciel wymienia i charakteryzuje zasoby odnawialne i nieodnawialne. Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy ucznia (załącznik 1). Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
Nauczyciel charakteryzuje główne bogactwa Polski (m. in. węgiel kamienny), wspólnie z uczniami określa plan racjonalnego gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi. Uczniowie wnioski zapisują w zeszycie. Uczniowie podają przykłady racjonalnego gospodarowania zasobami.
Ograniczenie tempa zanieczyszczenia środowiska. Uczniowie odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.
W jaki sposób możemy ograniczyć tempo zanieczyszczania środowiska?
Jak można ograniczyć zanieczyszczenie atmosfery, zmniejszyć efekt cieplarniany?
Jak zmniejszyć ryzyko katastrof ekologicznych?
Podaj przykłady czynników, które niszczą środowisko.
Degradacja środowiska. Nauczyciel podkreśla lekceważący stosunek człowieka do zasobów Ziemi. Na polecenie nauczyciela uczniowie próbują ocenić, czy przemysł zbrojeniowy ma wpływ na środowisko (pisemnie). Nauczyciel omawia wnioski uczniów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podkreśla potrzebę zwiększenia środków na ochronę środowiska. Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Atlas geograficzny, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im Eugeniusza Romera Warszawa – Wrocław 1990.
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Wymień zasoby odnawialne i nieodnawialne. Uzupełnij tabelę.
Tabela 1. Zasoby Ziemi
Zasoby odnawialne | Zasoby nieodnawialne |
b) Zadanie domowe
Napisz, w jaki sposób można zadbać o środowisko w Twojej okolicy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak