Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Racjonalne wykorzystanie środowiska

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi zdefiniować, co to jest środowisko naturalne,

  • potrafi zdefiniować zasoby odnawialne i nieodnawialne,

  • wymienia zasoby odnawialne: energia słoneczna, energia wiatru i fal morskich, energia wewnętrzna globu, żywe zasoby mórz, produkty gospodarki roślinnej i leśnej,

  • wymienia zasoby nieodnawialne: węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny, rudy metali, sole,

  • potrafi przedstawić sposoby racjonalnego gospodarowania zasobami,

  • potrafi wymienić czynniki**, które niszczą środowisko.**

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie sklasyfikować zasoby odnawialne i zasoby nieodnawialne,

  • charakteryzuje racjonalną gospodarkę zasobami,

  • omawia przykłady ograniczenia tempa zanieczyszczenia środowiska.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, praca z całą klasą, prace indywidualne, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, atlas

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne, wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Racjonalne wykorzystanie środowiska.

b) Faza realizacyjna

  1. Zasoby odnawialne i nieodnawialne. Nauczyciel wymienia i charakteryzuje zasoby odnawialne i nieodnawialne. Uczniowie rozwiązują zadanie z karty pracy ucznia (załącznik 1). Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

  2. Nauczyciel charakteryzuje główne bogactwa Polski (m. in. węgiel kamienny), wspólnie z uczniami określa plan racjonalnego gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi. Uczniowie wnioski zapisują w zeszycie. Uczniowie podają przykłady racjonalnego gospodarowania zasobami.

  3. Ograniczenie tempa zanieczyszczenia środowiska. Uczniowie odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.

  • W jaki sposób możemy ograniczyć tempo zanieczyszczania środowiska?

  • Jak można ograniczyć zanieczyszczenie atmosfery, zmniejszyć efekt cieplarniany?

  • Jak zmniejszyć ryzyko katastrof ekologicznych?

  • Podaj przykłady czynników, które niszczą środowisko.

  1. Degradacja środowiska. Nauczyciel podkreśla lekceważący stosunek człowieka do zasobów Ziemi. Na polecenie nauczyciela uczniowie próbują ocenić, czy przemysł zbrojeniowy ma wpływ na środowisko (pisemnie). Nauczyciel omawia wnioski uczniów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podkreśla potrzebę zwiększenia środków na ochronę środowiska. Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Atlas geograficzny, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im Eugeniusza Romera Warszawa – Wrocław 1990.

  2. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  3. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  4. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Wymień zasoby odnawialne i nieodnawialne. Uzupełnij tabelę.

Tabela 1. Zasoby Ziemi

Zasoby odnawialne

Zasoby nieodnawialne

b) Zadanie domowe

Napisz, w jaki sposób można zadbać o środowisko w Twojej okolicy.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RUqWV8Az3MTuC

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.14 KB w języku polskim
R1HO1Eqw0y2aj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim