Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Radio days – ćwiczenia w czytaniu i słuchaniu

1. Cele lekcji

Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności czytania i słuchania, poznawanie kultury brytyjskiej (radio).

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • historię i najważniejsze fakty związane z brytyjskim radiem

  • słowa i wyrażenia dotyczące radia

  • strategie czytania i słuchania ze zrozumieniem

  • słownictwo związane z tematem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi słuchać i czytać ze zrozumieniem o historii radia

  • ćwiczy sprawność czytania i słuchania

  • wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do wypowiedzi w nowej sytuacji

  • potrafi zaprezentować swoją opinię

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i czytania, pracy indywidualnej i w parze

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie zgaduje, tylko wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem

  • nie boi się opowiadać o swoich upodobaniach związanych z radiem

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, praca z podręcznikiem, pytania–odpowiedzi, pogadanka, audio‑lingwalna

  • Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz CD lub magnetofon, płyta lub kaseta, zdjęcia zespołu Queen

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie historię radia w Wielkiej Brytanii. Będziecie ćwiczyć sprawności czytania i słuchania”. Zwroty i wyrażenia, przydatne w procesie lekcyjnym, dostępne są w załączniku (a).

  2. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: What radio do you listen to? What do you listen to? Do you like it? Why? Is it better than TV? Zadaje też pytania z podręcznika, strona 78 (How often do you listen to the radio? When and where? What stations and programmes do you like?) . Chętni uczniowie odpowiadają.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie otwierają podręcznik na stronach 78‑79 i opisują zdjęcia. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę (np. o Winstonie Churchillu).

  2. Uczniowie czytają tekst o radiu na głos. Po każdym fragmencie, tłumaczą najważniejsze słowa, streszczają oraz dopasowują zdjęcia.

  3. Uczniowie rozwiązują test wyboru i odpowiadają na pytania do tekstu w parach. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w razie wątpliwości. Następnie uczniowie prezentują swoje odpowiedzi (ćwiczenia 3,4/78). Modelowa odpowiedź ucznia (notatka w zeszycie) znajduje się w załączniku (b).

  4. Nauczyciel pyta, co uczniowie wiedzą o zespole Queen, słucha ich odpowiedzi, a następnie uzupełnia ich wiedzę. Uczniowie cicho czytają tekst o zespole w podręczniku. Nauczyciel pokazuje przyniesione zdjęcia zespołu.

  5. Uczniowie słuchają i uzupełniają tekst piosenki Radio Gaga. Śpiewają refren, a za drugim razem cały tekst.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Ocenia plusami i minusami. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Pre‑Intermediate, Spain, Pearson Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

  • give a speech

  • chat

  • stand up

  • fight

  • finest hour

  • numbered

  • still going strong

  • alive and kicking

  • broadcast

  • entertainment

  • follow

  • radio soaps

  • commercial

  • increase

  • average

  • gradually

  • reasons

  • issues

  • taste

  • coverage

  • advanced

b) Modelowa odpowiedź ucznia

I listen to the radio every day. I like Eska because there is dance music. I listen to the radio at home. I think Polish radio is OK. My favourite programme is the charts.

c) Zadanie domowe

Przygotuj tekst o polskim radiu, jego historii, rodzajach muzyki, programach. Zobacz, o czym możesz napisać w dziale Comparing cultures w podręczniku, strona 78. Limit słów: 100.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Można poprosić uczniów o przygotowanie materiałów o zespole Queen i przyniesienie ich na lekcję.

R1RLoPgMUKwHY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.83 KB w języku polskim
RqllOk3eEVoPY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim