Radio days – ćwiczenia w czytaniu i słuchaniu
Radio days – ćwiczenia w czytaniu i słuchaniu
1. Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności czytania i słuchania, poznawanie kultury brytyjskiej (radio).
a) Wiadomości
Uczeń zna:
historię i najważniejsze fakty związane z brytyjskim radiem
słowa i wyrażenia dotyczące radia
strategie czytania i słuchania ze zrozumieniem
słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi słuchać i czytać ze zrozumieniem o historii radia
ćwiczy sprawność czytania i słuchania
wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do wypowiedzi w nowej sytuacji
potrafi zaprezentować swoją opinię
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i czytania, pracy indywidualnej i w parze
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie zgaduje, tylko wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem
nie boi się opowiadać o swoich upodobaniach związanych z radiem
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, praca z podręcznikiem, pytania–odpowiedzi, pogadanka, audio‑lingwalna
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz CD lub magnetofon, płyta lub kaseta, zdjęcia zespołu Queen
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie historię radia w Wielkiej Brytanii. Będziecie ćwiczyć sprawności czytania i słuchania”. Zwroty i wyrażenia, przydatne w procesie lekcyjnym, dostępne są w załączniku (a).
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: What radio do you listen to? What do you listen to? Do you like it? Why? Is it better than TV? Zadaje też pytania z podręcznika, strona 78 (How often do you listen to the radio? When and where? What stations and programmes do you like?) . Chętni uczniowie odpowiadają.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie otwierają podręcznik na stronach 78‑79 i opisują zdjęcia. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę (np. o Winstonie Churchillu).
Uczniowie czytają tekst o radiu na głos. Po każdym fragmencie, tłumaczą najważniejsze słowa, streszczają oraz dopasowują zdjęcia.
Uczniowie rozwiązują test wyboru i odpowiadają na pytania do tekstu w parach. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w razie wątpliwości. Następnie uczniowie prezentują swoje odpowiedzi (ćwiczenia 3,4/78). Modelowa odpowiedź ucznia (notatka w zeszycie) znajduje się w załączniku (b).
Nauczyciel pyta, co uczniowie wiedzą o zespole Queen, słucha ich odpowiedzi, a następnie uzupełnia ich wiedzę. Uczniowie cicho czytają tekst o zespole w podręczniku. Nauczyciel pokazuje przyniesione zdjęcia zespołu.
Uczniowie słuchają i uzupełniają tekst piosenki Radio Gaga. Śpiewają refren, a za drugim razem cały tekst.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Ocenia plusami i minusami. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Pre‑Intermediate, Spain, Pearson Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
give a speech
chat
stand up
fight
finest hour
numbered
still going strong
alive and kicking
broadcast
entertainment
follow
radio soaps
commercial
increase
average
gradually
reasons
issues
taste
coverage
advanced
b) Modelowa odpowiedź ucznia
I listen to the radio every day. I like Eska because there is dance music. I listen to the radio at home. I think Polish radio is OK. My favourite programme is the charts.
c) Zadanie domowe
Przygotuj tekst o polskim radiu, jego historii, rodzajach muzyki, programach. Zobacz, o czym możesz napisać w dziale Comparing cultures w podręczniku, strona 78. Limit słów: 100.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Można poprosić uczniów o przygotowanie materiałów o zespole Queen i przyniesienie ich na lekcję.