bg‑azure

Struktura radiowego systemu transmisyjnego

W celu wykorzystania fal radiowych do transmisji danych cyfrowych należy przetworzyć te dane na postać akceptowalną dla odpowiednich systemów transmisyjnych. Przetworzenie to, podobnie jak dla transmisji analogowej, oparte jest na technice modulacji, przy czym w cyfrowych systemach łączności wykorzystuje się inne metody modulacji. Sygnał wyjściowy z modulatora przekazywany jest do nadajnika (rysunek 3.1.1), następnie poprzez odpowiednie fale radiowe trafia do odbiornika. Aby wyodrębnić przesyłane dane, stosujemy demodulator, składający się z detektora oraz układu decyzyjnego. Możliwe są dwa rodzaje detekcji:

  • detekcja koherentna, wymagająca sinusoidalnego sygnału odniesienia, zsynchronizowanego w fazie i częstotliwości z odebranym sygnałem nośnym

  • detekcja niekoherentna, niewymagająca takiego sygnału.

R13fVJFDyu8Wu
Rys. 3.1.1. Zadaniem układu decyzyjnego jest zdekodowanie zdemodulowanego sygnału i przekształcenie go w ciąg bitów danych sygnału cyfrowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Modulacja w cyfrowych systemach radiokomunikacyjnych

Modulacja jest to modyfikacja przebiegu nośnego wielkiej częstotliwości za pomocą sygnału informacyjnego małej częstotliwości (sygnału w paśmie podstawowym). Fala nośna jest opisana równaniem

St=Atsin2πt+Φt

Gdzie: St – modulowany sygnał nośny, At – amplituda, 2πt – częstotliwość ftΦt – faza. W podstawowym układzie ograniczeniem jest pasmo częstotliwości, fale tego zakresu są wykorzystywane w transmisji amatorskiej z prędkościami rzędu 300 bs.

W zależności od tego, który z parametrów przebiegu nośnego jest modyfikowany sygnałem informacyjnym, wyróżnia się modulację amplitudy AM, częstotliwości FM lub fazy PM.

W celu zwiększenia szybkości bitowej przy niezmienionej szybkości modulacji stosuje się modulacje wielowartościowe (np. 4-, 8- lub 16‑wartościowe) zamiast binarnych (2‑wartościowych). Często stosowana jest także modulacja mieszana, będąca kombinacją dwóch podstawowych metod modulacji. Modulacja ta, ze względu na większą liczbę rozróżnialnych stanów sygnału, a więc i mniejszą odporność na błędy, wymaga jednak lepszego toru transmisyjnego.

bg‑azure

Wykorzystanie fal radiowych do transmisji danych

Do transmisji danych cyfrowych wykorzystuje się najczęściej fale radiowe z zakresów VHF (30–300 MHz) i UHF (300–3000 MHz), rzadziej SHF (3–30 GHz).

Wykorzystanie fal z zakresów LF i MF (30–3000 kHz), jakkolwiek atrakcyjne ze względu na bardzo duże zasięgi, ograniczone jest szerokością pasma częstotliwości dostępnego do transmisji, a co za tym idzie, małą szybkością transmisji. Z kolei fale z zakresu HF (3–30 MHz) podlegają dużym i częstym zmianom propagacji, tak więc uzyskanie niezawodnej transmisji przy ich wykorzystaniu jest znacznie utrudnione.

Fale z zakresów VHF i UHF nie podlegają już tak wielkim ograniczeniom na szerokość pasma częstotliwości. W zakresie SHF wykorzystuje się najczęściej częstotliwości niższe, ze względu na znaczny wzrost tłumienia fal radiowych powyżej 10 GHz, częstotliwości wyższe, ze względu na korzystne właściwości, znajdują zastosowanie w urządzeniach do transmisji w bezprzewodowych sieciach lokalnych. Fale z zakresu UHF nadają się znacznie lepiej niż VHF do realizacji transmisji radiowej w budynkach fabrycznych, ponieważ zakłócenia elektromagnetyczne, charakterystyczne dla tego środowiska, o wiele bardziej wpływają na częstotliwości poniżej 1 GHz. W zależności od posiadanego sprzętu do transmisji radiowej można uzyskać prędkości od kilku kbs do kilkunastu Mbs.

bg‑azure

Dobór parametrów systemu radiokomunikacyjnego

Projektując cyfrowy system radiokomunikacyjny, należy dokonać wyboru częstotliwości nośnej oraz szerokości pasma. Wpływ na te czynniki ma rodzaj modulacji, jej szybkość oraz pożądana szybkość transmisji. Każda metoda modulacji charakteryzuje się efektywnością widmową, czyli maksymalną liczbą bitów przesyłanych w jednostce czasu przy określonej szerokości pasma. Tabela poniżej podaje wartość tego parametru dla najczęściej używanych metod modulacji.

1

Typ

Metoda modulacji

Szybkość [b/s/Hz]

AM

OOK (kluczowanie amplitudy) – detekcja koherentna

0,8

AM

QAM (4‑wartościowa modulacja amplitudy)

1,7

AM

QPR (4‑wartościowa modulacja o częściowej odpowiedzi)

2,25

FM

FSK (kluczowanie z przesuwem częstotliwości) – detekcja niekoherentna

0,8

FM

CP‑FSK (kluczowanie z przesuwem częstotliwości o ciągłej fazie) – detekcja niekoherentna

1,0

FM

MSK (szybkie kluczowanie z przesuwem częstotliwości)

1,9

FM

DE‑MSK (szybkie kluczowanie z przesuwem częstotliwości kodowane różnicowo)

1,9

PM

BPSK (binarne kluczowanie z przesuwem fazy) – detekcja koherentna

0,8

PM

DE‑BPSK (binarne kluczowanie z przesuwem fazy kodowane różnicowo)

0,8

PM

DPSK (różnicowe kluczowanie z przesuwem fazy)

0,8

PM

QPSK (4‑wartościowe kluczowanie z przesuwem fazy)

1,9

PM

DQPSK (różnicowe 4‑wartościowe kluczowanie z przesuwemfazy)

1,8

PM

8‑F PSK (8‑wartościowe kluczowanie z przesuwem fazy) –detekcja koherentna

2,6

PM

16‑F PSK (16‑wartościowe kluczowanie z przesuwem fazy) detekcja koherentna

2,9

AM/PM

16‑F APK (16‑wartościowe kluczowanie z przesuwem amplitudy i fazy)

3,1

Tab. 3.1.1. Względne szybkości wybranych metod modulacji.

bg‑azure

Dobór częstotliwości nośnej i szerokości pasma

Mając żądaną szybkość transmisji R bs oraz względną szybkość wybranej metody modulacji Vm bsHz, można wyznaczyć częstotliwość nośną f Hz zgodnie z poniższą zależnością:

f Hz=RVm

Szerokość pasma w  Hz uzależniona jest od żądanej szybkości transmisji i, zgodnie z twierdzeniem Nyquista, określona jest jako:

w Hz=R2

Szerokość pasma wyliczona według powyższego wzoru i wyrażona w  Hz wystarcza do przesłania R bitów na sekundę i jest ona zwana szerokością Nyquista. W praktyce jednak, ze względu na obecność szumów, liczba bitów, jaką można przesłać w jednostce czasu, wynosi:

Rproktbs=w·log2SN+1
  • S W – średnią moc sygnału

  • N W – średnią moc szumu

Zależność powyższa, wyprowadzona przez Shannona, jest prawdziwa dla optymalnego kodu, zapewniającego pomijalnie małą stopę błędu oraz swobodny dobór mocy sygnału, rozłożonej równomiernie w całej szerokości pasma. Kod ten nie jest możliwy do zrealizowania w praktyce, a więc osiągalna szybkość transmisji jest jeszcze niższa.

Ze względu na przyjęte w radiofonii założenia nie jest możliwy swobodny dobór częstotliwości nośnej oraz szerokości pasma transmisji. W Polsce przydziałem pasm zajmują się Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna (PAR).

bg‑azure

Antenowe instalacje zbiorcze (AIZ)

AIZ służy do odbioru i przewodowego rozprowadzania sygnałów radiowych i telewizyjnych nadawanych przez stacje naziemne i satelitarne do abonentów w budynkach mieszkalnych lub użyteczności publicznej.

Antenowa instalacja zbiorcza składa się z trzech głównych części:

  • zestaw antenowy służący do odbioru pożądanych sygnałów radiowych i telewizyjnych. Najczęściej stosuje się anteny do odbioru sygnałów radiowych UKF oraz sygnałów cyfrowej telewizji naziemnej DVB‑T/T2 i sygnałów telewizji satelitarnej,

  • stacja czołowa, czyli zestaw wzmacniający przeznaczony do selektywnej obróbki odbieranych sygnałów naziemnych,

  • sieć rozprowadzająca sygnały ze stacji czołowej do poszczególnych mieszkań.

AIZ powinna reemitować co najmniej:

  • radiofonię VHF‑FM w paśmie II (87,5–108 MHz) – analogowo,

  • radiofonię T‑DAB w paśmie III (174–230 MHz) – cyfrowo,

  • telewizję DVB‑T/T2 w paśmie III (w rastrze 7 MHz) – cyfrowo,

  • telewizję DVB‑T/T2 z pasm IV/V (raster 8 MHz) w paśmie III (raster 7 MHz) – cyfrowo (do czasu wykonania pełnej modernizacji),

  • telewizję D1/PAL w pasmach III IV i V (przejściowo) – analogowo,

  • telewizję DVB‑T/T2 w pasmach IV i V (w rastrze 8 MHz) – cyfrowo.

bg‑azure

Jakość przekazu telewizyjnego

Teoretycznie najlepszą jakość obrazu można uzyskać przy transmisji analogowej. Uzyskany obraz jest bez kompresji, z dużą redundancją (nadmiarem informacji w stosunku do tego, co jest konieczne). Ograniczeniem tego rodzaju transmisji jest to, że muszą być zachowane dobre warunki odbioru, a odbiornik powinien znajdować się w małej odległości od nadajnika. Jakość odbioru telewizji analogowej silnie zależy od natężenia pola zaindukowanego w antenie i doprowadzonego na wejście odbiornika. Wraz ze wzrostem odległości od nadajnika jakość odbieranego obrazu systematycznie maleje, gdyż obraz staje się coraz bardziej zaszumiony.

R1KQLVpTwNwhD
Rys. 3.1.2. Charakterystyka jakości obrazu telewizyjnego dla transmisji: A – analogowej (linia przerywana); B – cyfrowej (linia ciągła).
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku telewizji cyfrowej sygnał jest już po kompresji, która polega na pozbywaniu się redundancji, dzięki czemu możliwe jest transmitowanie tylko rzeczywistych danych niosących potrzebną informację. Wówczas w znacznym obszarze jakość odbieranych obrazów jest dobra, lecz poza granicą tego obszaru odbiór jest zerowy. Ta linia podziału pomiędzy obydwoma obszarami jest bardzo ostra (rys. 3.1.2) i może się zmieniać, np. zależnie od panujących tam warunków atmosferycznych. Naziemna telewizja cyfrowa dla większości odbiorców dostarcza transmisji o wyższym poziomie jakości odbieranych obrazów. Przy telewizji cyfrowej niezwykle uciążliwe jest np. pulsowanie bloków, gdy koder podejmuje niewłaściwe decyzje lub widoczna jest blokowa struktura obrazu w przypadku strumienia cyfrowego o ustalonej zbyt małej przepływności bitowej

DVB‑T oraz DVB‑T2

Programy telewizyjne transmisji DVB‑T są przekazywane głównie za pomocą strumienia MPEG‑4, tzn. z zastosowaniem kompresji, widz odbiera bardzo dobry obraz pozbawiony szumów, natomiast sygnał audio jest klasy CD. Nowszy system DVB‑T2 (tzw. DVB‑T drugiej generacji) oferuje różne kodowania obrazu i dźwięku: MPEG‑2, MPEG‑4 oraz HEVC. Dzięki kodowaniu HEVC nowszy standard charakteryzuje się większą pojemnością multipleksu. W praktyce dla tej samej szerokości pasma (8 MHz) DVB‑T2 pozwala na przesłanie danych z prędkością do 40 Mb/s w porównaniu do około 24 Mb/s dla DVB‑T. W związku z tym pasmo UHF może być wykorzystane (o około 50%) do zwiększenia jakości przesyłanego sygnału lub przesyłania większej liczby kanałów. Oba systemy mogą być odbierane na tej samej antenie.

W przedstawionym opracowaniu używamy skrótu DVB‑T/T2 przy opisywaniu wspólnych zagadnień związanych z systemami DVB‑T (ang. Digital Video Broadcasting – Terrestrial) oraz DVB‑T2 (ang. Digital Video Broadcasting – Terrestrial Second Generation).

bg‑azure

System modulacji DVB‑T/T2 OFDM

DVB‑T/T2 wykorzystuje system modulacji wieloczęstotliwościowej OFDM. Istnieją dwa tryby takiej modulacji: 2k wykorzystująca 1705 fal nośnych lub 8k wykorzystująca 6817. Należy zaznaczyć, że każda z nich jest osobno modulowana QPSK (Quadrature Phase Shift Keying) lub 16‑QAM (Quadrature Amplitude Modulation), ewentualnie 64‑QAM.

Każdy sygnał posiada dwie składowe: I (In Phase) lub Q (Quadrature Phase). Na rys. 3.1.3 przedstawiono przykładowy diagram stanów dla modulacji 16‑QAM, w której każdy symbol jest reprezentowany przez stan modulacji o określonej amplitudzie i fazie. W tym przypadku widoczne jest 16 stanów, jeden symbol reprezentuje 4 bity.

R1dlH0xyeEPTJ
Rys. 3.1.3. Konstelacja sygnału 16QAM i rozłożenie bitów.

Stosowanie modulacji wyższej wartościowości powoduje wzrost wymaganego stosunku sygnału do szumu SN. Przykładowo przy zastosowaniu modulacji 64QAM zamiast QPSK wymagany jest wzrost stosunku SN o około 12 dB dla zapewnienia takiej samej jakości transmisji.

R11XflSuOVJcz
Rys. 3.1.4. Zmierzona konstelacja sygnału 64QAM.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeżeli przedstawimy wszystkie nośne na wykresie konstelacji, otrzymamy wiele punktów tworzących „chmurę”, która reprezentuje każdy stan. Na rys. 3.1.4 pokazano zmierzony diagram konstelacji z takim szumem. Jest to konstelacja sygnału nadajnika DVB‑T/T2 pracującego na częstotliwości 690 MHz (kanał 48) z modulacją 64QAM i trybem 8k oraz sprawnością kodową 34.

W systemie DVB‑T/T2 wykorzystuje się dwustopniową korekcję: Reed‑Solomon i Viterbi dla zapewnienia dobrej jakości obrazu.

W 8 MHz kanale jest wiele nośnych, umiejscowionych 4462 lub 1116 Hz od siebie, w zależności od zastosowanego trybu modulacji 2k lub 8k. Są wśród nich fale nośne zwane sygnalizacyjnymi parametrami transmisyjnymi TPS (Transmission Parameter Signalling) oraz sygnały pilotów ciągłych (Continual Pilot) – fale nośne niemodulowane i koincydencyjne z nimi piloty rozrzucone (Scattered Pilot), które nie niosą danych użytecznych, a tylko dostarczają odbiornikowi informacji o rodzaju transmisji (rys. 3.1.5).

W zależności od rodzaju transmisji, zastosowanej modulacji (QPSK, 16QAM lub 64QAM) i trybu transmisji 2k lub 8k oraz sprawności kodowej przepływność zawiera się 4,97…31,66 Mbs.

Dla takiego sygnału cyfrowego, gdzie nie występują fale nośne wizji i fonii, moc każdej z fal nośnych jest identyczna. Oznacza to, że amplituda widma częstotliwościowy sygnału DVB‑T/T2 jest stała w całym kanale telewizyjnym. Dzięki zastosowanej korekcji błędów, przedziału ochronnego oraz faktu, że fale nośne są rozproszone w całym widmie częstotliwości, system modulacji OFDM jest bardzo odporny na szumy. Natomiast zastosowanie np. kompresji MPEG4 pozwala na bardzo dobre wykorzystanie widma

R15gnoro6xDwS
Rys. 3.1.5. Struktura ramki DVB‑T.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Poziomy sygnałów o częstotliwości fali nośnej dla poszczególnych usług

Maksymalne i minimalne wymagane poziomy sygnałów o częstotliwości fali nośnej przedstawiono w poniższej tabeli.

1

Rodzaj usługi

Standard

Moduacja

Sprawność kodowania

Poziom minimalny (dBmuV)

Poziom maksymalny (dBmuV)

Telewizja

D1/PAL

AM‑VSB

brak danych

57

80

Telewizja

DVB‑T COFDM

QPSK

1/2

26

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

QPSK

2/3

28

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

QPSK

3/4

30

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

QPSK

5/6

33

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

QPSK

7/8

35

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

16‑QAM

1/2

32

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

16‑QAM

2/3

36

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

16‑QAM

3/4

39

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

16‑QAM

5/6

42

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

16‑QAM

7/8

45

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

64‑QAM

1/2

42

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

64‑QAM

2/3

45

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

64‑QAM

3/4

48

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

64‑QAM

5/6

41

74

Telewizja

DVB‑T COFDM

64‑QAM

7/8

54

74

Radiofonia

Mono

FM

brak danych

40

74

Radiofonia

Stereo

FM

brak danych

50

74

Radiofonia

DAB

OFDM

brak danych

28

74

Tab. 3.1.2. Maksymalne i minimalne wymagane poziomy sygnałów o częstotliwości fali nośniej.

Przykładowo dla stosowanego w Polsce schematu nadawania (modulacja 64QAM, FEC 34) wartości te wynoszą odpowiednio: 48 oraz 74 dBmuV.

Przy tak ustalonych parametrach bitrate kanałów SD nie przekroczy 3 Mb/s, natomiast kanałów HD 7 Mb/s.

Bitrate kanałów satelitarnych waha się w granicach 12–18 Mb/s, porównując przytoczone powyżej przepustowości dla DVB‑T nie gwarantują najwyższej jakości.

R17y6sYauqjwF1
Rys. 3.1.6. Przykład pomiaru cyfrowego kanału DVB‑T – tryb analogowy (z lewej) oraz cyfrowy (z prawej).
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na przykładzie widać opisaną wyżej różnicę w poziomie sygnału. Wynosi ona aż 7,8 dBmuV. Częstotliwość charakterystyczną dla obu trybów pomiaru – dla analogowego jest to częstotliwość nośnej wizji kanału 44 (655,25 MHz), natomiast dla pomiaru cyfrowego jest to częstotliwość środkowa tego samego kanału (658 MHz). Wynik pomiaru w trybie analogowym należy uznać za przekłamany.

Poziom sygnału to nie jedyny parametr, jaki bierzemy pod uwagę podczas wykonywania pomiarów cyfrowej telewizji naziemnej. Inne parametry to: współczynnik błędu modulacji MER (Modulation Error Ratio) oraz współczynnik bitowej stopy błędów BER (Bit Error Rate).

bg‑azure

Współczynnik błędu modulacji MER

MER niesie za sobą informacje o wielkości i rodzaju szumu zakłócającego sygnał (szum fazowy, amplitudowy i inne). Aby dobrze zrozumieć istotę pomiarów współczynnika MER, należy mieć na uwadze fakt występowania tzw. klifu cyfrowego związanego z odbiorem DVB‑T/T2. W przypadku sygnałów analogowych pogarszający się CN powoduje stopniową degradację jakości sygnału. Przykładowo sygnał o CN równym 44 dB oznacza z reguły bardzo dobrą jakość obrazu. Spadek CN o około 10–15 dB owocuje wzrostem zaszumienia obrazu, przy czym większość odbiorców uzna go za akceptowalny. Przy spadku CN o kolejne 10–15 dB obraz staje się nie do zaakceptowania na skutek dużego poziomu szumów.

RP1nubZYWZkAs
Rys. 3.1.7. Efekt klifu cyfrowego w telewizji DVB‑T/T2. W telewizji analogowej jakość obrazu spada stopniowo.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przy odbiorze telewizji DVB‑T/T2 wygląda to inaczej. Sygnał bardzo dobrej jakości odbieramy do momentu jego zupełnego zaniku. Obrazowany efekt klifu cyfrowego powoduje, że na ekranie telewizora zaobserwujemy zamrożenie obrazu spowodowane wąską granicą pomiędzy sygnałem idealnym akceptowalnym a jego zupełnym brakiem.

MER traktować można nie jako miarę jakości sygnału, ale jako miarę marginesu, jaki pozostawia nam instalacja do całkowitego zaniku sygnału. Pominięcie tego parametru podczas pomiarów może zaowocować zanikiem sygnału cyfrowego spowodowanym np. przez przejeżdżającą obok ciężarówkę lub gorszą pogodą. Zapewnienie marginesu bezpieczeństwa (odpowiednio dużego odstępu od klifu) poprzez pomiar MER pozwoli uniknąć tego typu sytuacji. Typowe oraz minimalne wartości parametru MER dla uzyskania prawidłowego odbioru uzależnione są od technik modulacji. Dla modulacji 64‑QAM za wartość minimalną przyjąć należy 26 dB, z kolei wartości typowe to 30–31 dB.

RkcdxvJs4gMUx
Rys. 3.1.8. Pomiar MER
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

W przedstawionej sytuacji MER wynoszący >31 dB zapewnia duży margines bezpieczeństwa. Na diagramie konstelacji widać, że sygnał jest bliski idealnemu (niewielkie rozrzucenie punktów).

bg‑azure

Współczynnik bitowej stopy błędów BER

Parametr ten ilustruje jakość odbieranego sygnału. Definiuje jak część bitów, które docierają do odbiornika, została przekłamana na skutek występujących w kanale transmisyjnym zakłóceń i interferencji. Większość urządzeń pomiarowych oferuje pomiar dwóch rodzajów bitowej stopy błędów BER.

Dwa typy parametru BER:

  • BER, bBER, Pre BER, channel BER – bitowa stopa błędów, której pomiar dokonywany jest po zdekodowaniu, a przed korekcją Viterbiego (bardzo istotny z punktu widzenia instalatora). Korekcja błędów Viterbiego wykorzystuje dane nadmiarowe do eliminacji błędów (algorytm dekodujący umożliwiający korekcję błędów);

  • aBER, vBER, Post BER – bitowa stopa błędów, której pomiar dokonywany jest po korekcji Viterbiego. Wartość tego parametru jest z reguły około 10 000 razy mniejszy od BER. Analiza tego parametru służy do długoterminowej oceny jakości.

Za dobry jakościowo przyjmowany jest sygnał o BER równym 1·10-4. Jest to tzw. wartość QEF (Quasi Error Free) oznaczająca w wolnym tłumaczeniu „zasadniczo bez błędów”. Należy dążyć do uzyskania jak najniższych wartości parametru BER.

RT6fHyRqEtYP2
Rys. 3.1.9. Przykładowy pomiar Pre BER oraz Post BER.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Wzmacnianie sygnałów DVB‑T/T2

Ze względu na wspomniane wcześniej różnice w poziomie sygnałów analogowych i cyfrowych należy zwrócić szczególną uwagę przy ich jednoczesnym wzmacnianiu. Efekty powstałe na skutek wzmocnienia dwóch lub większej liczby nośnych (kanałów telewizyjnych) mogą skutecznie zakłócić odbiór niektórych z nich. Zakłócenia powstałe po wzmocnieniu silnych kanałów analogowych na wejściu wzmacniacza mogą znacząco wpłynąć na odbiór kanałów DVB‑T/T2. W związku z tym nie należy stosować wzmacniaczy o większym niż wymagane wzmocnieniu.

R13WqEIaw8w9n
Rys. 3.1.10. Przykładowa charakterystyka widmowa sygnału na wyjściu wzmacniacza szerokopasmowego.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Poziom powstałych po wzmocnieniu sygnału zniekształceń intermodulacyjnych może przewyższyć poziom użytecznego sygnału DVB‑T/T2. Im większa różnica w poziomie odbieranych sygnałów analogowych oraz cyfrowych, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia problemów po ich wzmocnieniu. W związku z tym niezmiernie ważne jest dokonywanie pomiaru wszystkich sygnałów (również gdy instalacja przeznaczona jest tylko pod telewizję DVB‑T/T2). Praktyczne zastosowanie znajduje tutaj opcja użycia tłumików sygnału na najsilniejsze kanały analogowe.

bg‑azure

Minimalne wartości natężenia pola

Radiofonia VHF‑FM

Minimalna wartość natężenia pola wymagana w lokalizacji anteny odbiorczej powinna wynosić 54 dBµV/m.

Radiofonia T‑DAB w paśmie III VHF

Minimalna wartość natężenia pola wymagana w lokalizacji anteny odbiorczej powinna wynosić 34 dBµV/m.

Telewizja DVB‑T/T2

Minimalna wartość natężenia pola wymagana w lokalizacji anteny odbiorczej dla trybu 64‑QAM, 2/3, 8K powinna wynosić:

  • 44 dBµV/m – w paśmie III (174–230 MHz)

  • 50 dBµV/m + Ccor – w paśmie IV/V (470–862 MHz)

Ccor=20·logff·500, f MHz

Wróć do spisu treściD19MCOS02Wróć do spisu treści

Przejdź do infografkiD1BnXG1LcPrzejdź do infografki