Wstęp
Czy wiecie, że 2 lutego obchodzimy Dzień Pozytywnego Myślenia? Wymyśliła go amerykańska psycholog Kirsten Harrell, która zajmuje się badaniem wpływu optymistycznego podejścia do życia na zdrowie i proces leczenia.
Optymiści żyją dłużej – taką mądrość słyszeliśmy zapewne niejednokrotnie. Czym zatem jest optymizm? Jest to skłonność do dostrzegania we wszystkim pozytywnych stron. Optymiści wierzą, że wydarzenia będą układać się pomyślnie, zgodnie z ich oczekiwaniami. Oczywiście czasem dostrzegają trudności, ale nie koncentrują się na nich, nie widzą ich jako zagrożeń, bo ufają, że są w stanie pokonać przeszkody. Optymiści lepiej radzą sobie w życiu, mniej się stresują, czują się szczęśliwi, są pogodni, często się uśmiechają. Lubią dzielić się z innymi radosnymi chwilami.
Na czym polega różnica między optymistycznym a pesymistycznym podejściem
do życia?
Wyobraźcie sobie następującą sytuację: znajomy nie odbiera od was telefonu. Optymista będzie przekonany, że znajomy po prostu jest zajęty i nie może teraz rozmawiać, ale z pewnością oddzwoni. Pesymista będzie interpretował tę sytuację zupełnie inaczej: zawiedziony i rozgoryczony pomyśli, że znajomy nie chce z nim rozmawiać, bo już go nie lubi. Zawładną nim zatem negatywne emocje, przede wszystkim smutek.
Czy optymizmu można się nauczyć? Z pewnością warto próbować, gdyż, jak widać, pozytywne myślenie bardzo pomaga w życiu. Nie przypadkiem na rynku wydawniczym bardzo popularne są dziś różnego rodzaju poradniki, typu Jak być szczęśliwym?
nazwiesz emocje wyrażone w tekście;
scharakteryzujesz postawy bohaterów wobec upływającego czasu;
dostrzeżesz zalety optymistycznej postawy wobec życia;
poznasz sposób wyrażania emocji.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
rozwija umiejętność słuchania i czytania utworów literackich;
rozwija umiejętność wyrażania własnych opinii na temat wysłuchanych utworów;
identyfikuje emocje wyrażone przez postacie mówiące w utworze;
rozpoznaje środki stylistyczne i ich funkcje;
charakteryzuje bohaterów utworów;
tworzy katalog różnych określeń nazywających uczucia pozytywne i negatywne;
znajduje w Internecie tekst o emocjach, np. piosenkę znanego sobie wykonawcy, prezentuje ją innym uczniom i interpretuje, nazywając emocje wyrażone w tekście.
RADOŚĆ CO DNIA – audiobook
Rozdziały:
Optymiści żyją dłużej
Nic dwa razy Wisława Szymborska
Krzyś Czesław Miłosz
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Uważnie wysłuchaj nagrania. Zwróć uwagę na zalety optymistycznej postawy wobec życia. Czy łatwo ją zachować?
Radość co dnia
Rozdział 1
Optymiści żyją dłużej
Nagranie zawiera wywiad z psychologiem na temat zalet optymistycznego podejścia do życia.
— Panie Profesorze, czy to prawda, że optymiścioptymiści żyją dłużej?
— Tak pokazują badania naukowców z Uniwersytetu Harvarda. Analizowali oni dane na temat 70 tysięcy kobiet i te analizy wykazały, że ryzyko śmierci wśród najbardziej optymistycznych było o prawie 30% niższe w porównaniu z kobietami mniej pozytywnie nastawionymi do świata. Okazało się również, że optymiści są zdrowsi, mniej narażeni na choroby układu krążenia, nowotwory i depresję. Pesymistki częściej zapadają na różnego rodzaju infekcje i choroby układu oddechowego, cierpią również na nadciśnienie.
— Z czego to wynika?
— Optymiści zwykle prowadzą zdrowszy, aktywniejszy i bardziej higieniczny tryb życia niż pesymiści. PesymiściPesymiści słabiej radzą sobie ze stresem, więc sięgają po używki, takie jak papierosy, zajadają stres, co może prowadzić do otyłości.
— Optymistom żyje się przyjemniej?
— Na pewno pozytywne nastawienie poprawia jakość życia. Optymiści też przecież nie unikną w życiu stresu, ale trudne sytuacje widzą bardziej jako wyzwanie niż przeszkodę nie do pokonania. Dzięki nim będą się sprawdzać i doskonalić. Nawet gdy coś im się nie powiedzie, nadal będą myśleć o sobie dobrze. Niepowodzenia nie wpłyną na ich samoocenę.
— Zatem zdecydowanie lepiej być optymistą?
— Zdecydowanie tak. Na zakończenie przypomnijmy zdanie amerykańskiego pisarza Jamesa Brancha Cabella: Optymista twierdzi, że żyjemy w najlepszym z możliwych światów, a pesymista obawia się, że jest to prawda.
Rozdział 2
Nic dwa razy – Wisława Szymborska
Nagranie zawiera recytację wiersza Wisławy Szymborskiej Nic dwa razy.
Nic dwa raz się nie zdarza
i nie zdarzy. Z tej przyczyny
zrodziliśmy się bez wprawy
i pomrzemy bez rutynyrutyny.
Choćbyśmy uczniami byli
najtępszymi w szkole świata,
nie będziemy repetowaćrepetować
żadnej zimy ani lata.
Żaden dzień się nie powtórzy,
nie ma dwóch tych samych nocy,
dwóch tych samych pocałunków,
dwóch jednakich spojrzeń w oczy.
Wczoraj, kiedy twoje imię
ktoś wymówił przy mnie głośno,
tak mi było, jakby róża
przez otwarte wpadła okno.
Dziś, kiedy jesteśmy razem,
odwróciłam twarz ku ścianie.
Róża? Jak wygląda róża?
Czy to kwiat? A może kamień?
Czemu ty się, zła godzino,
z niepotrzebnym mieszasz lękiem?
Jesteś – a więc musisz minąć.
Miniesz – a więc to jest piękne.
Uśmiechnięci, współobjęci
spróbujemy szukać zgody,
choć różnimy się od siebie
jak dwie krople czystej wody.
Rozdział 3
Krzyś Czesław Miłosz
Nagranie zawiera fragment książki Czesława Miłosza Piesek przydrożny. Poeta napisał ją na wieść o śmierci Christophera Milne’a uwiecznionego w książkach jego ojca Alana Alexandra Milne’a – Kubusiu Puchatku i Chatce Puchatka.
Ja, Kubuś Puchatek, nagle muszę rozmyślać o sprawach za trudnych dla mego małego rozumku. Nigdy nie zastanawiałem się nad tym, co tam jest za naszym ogrodem, w którym zamieszkaliśmy ja, Prosiaczek, Królik, Kłapouchy z naszym przyjacielem Krzysiem. To znaczy my mieszkamy tutaj dalej i nic się nie zmieniło i właśnie zjadłem z baryłeczki miodu moje małe co nieco, tylko Krzyś odszedł na chwilę.
Sowa Przemądrzała mówi, że zaraz za naszym ogrodem zaczyna się Czas, a to jest taka studnia strasznie głęboka, w którą kiedy tylko ktoś wpadnie, leci i leci w dół, aż nie wiadomo, co się z nim potem dzieje. Martwiłem się trochę o Krzysia, żeby tam nie wpadł, ale wrócił i wtedy zapytałem go o tę studnię. „Puchatku – powiedział – byłem w niej i spadałem, i zmieniałem się spadając, nogi zrobiły mi się długie, byłem duży, nosiłem spodnie do ziemi i broda mi urosła, potem posiwiałem, zgarbiłem się, chodziłem o lasce i wreszcie umarłem. Pewnie to wszystko mi się tylko śniło, bo było jakieś nieprawdziwe. Zawsze dla mnie prawdziwy byłeś tylko ty, Puchatku, i nasze wspólne zabawy. Teraz już nigdzie nie odejdę, nawet gdyby zawołali mnie na podwieczorek”.
Jakie korzyści płyną z bycia optymistą? Jak dzielicie się radością z innymi? Stwórzcie własny poradnikporadnik pozytywnego myślenia.
Dlaczego, zdaniem Wisławy Szymborskiej, powinniśmy cieszyć się życiem? Co stoi na przeszkodzie, by być w życiu optymistą?
Czy upływ czasu zawsze musi kojarzyć się ze smutkiem? Jak rozumiecie sformułowanie pogodny upływ czasu?
Podsumowanie
Na pewno warto być optymistą i zarażać tą postawą innych. Choć doskonale zdajemy sobie sprawę, że życie człowieka rozpoczyna się w momencie narodzin i kończy śmiercią, a czas płynie nieubłaganie i przed przemijaniem nie można uciec, to powinniśmy cieszyć się każdą chwilą, czerpać z życia jak najwięcej i tą postawa zarażać innych. Gdy wszyscy się do siebie uśmiechają, od razu robi się przyjemniej! Optymizm ma też duże znaczenie dla naszego zdrowia, dzięki niemu rzadziej zapadamy na różne choroby, mamy lepsze samopoczucie i po prostu więcej ochoty do życia. Warto zapamiętać słowa Oskara Wilde'a: Gdy człowiek jest szczęśliwy, żyje w harmonii z samym sobą i swoim otoczeniem.
Zadanie 1.
Napisz opowiadanie, którego bohaterami będą optymista i pesymista.
Zadanie 2.
Znajdź w Internecie piosenkę wyrażającą pozytywne emocje. Zaprezentuj ją w klasie, nazwij wyrażone w niej uczucia.
Ćwiczenia
W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu skorzystaj z innej wersji zadania.
Przyporządkuj podane pojęcia do odpowiedniej kategorii.
słabiej radzą sobie ze stresem, jakość ich życia jest lepsza, są zdrowsi, mniejsze ryzyko śmierci, trudne sytuacje są dla nich wyzwaniem, częściej chorują, trudne sytuacje motywują ich do działania, częściej sięgają po używki, prowadzą bardziej higieniczny tryb życia, trudne sytuacje są dla nich przeszkodą nie do pokonania
OPTYMIŚCI | |
---|---|
PESYMIŚCI |
Z czym upływ czasu kojarzy się W. Szymborskiej? Połącz stwierdzenia dotyczące życia wyrażone w wierszu Szymborskiej z uzasadniającymi je cytatami.
<i>Pomrzemy bez rutyny.</i>, <i>Nic dwa razy się nie zdarza, nie będziemy repetować żadnej zimy ani lata, żaden dzień się nie powtórzy / nie ma dwóch podobnych nocy, / dwóch tych samych pocałunków, / dwóch jednakich spojrzeń w oczy.</i>, <i>Wczoraj, kiedy twoje imię / ktoś wymówił przy mnie głośno, / tak mi było jakby róża / przez otwarte wpadła okno. / Dziś, kiedy jesteśmy razem, / odwróciłam twarz ku ścianie.</i>, <i>Czemu ty się, zła godzino, / z niepotrzebnym mieszasz lękiem / Jesteś – a więc musisz minąć.</i>
Dobre i złe wydarzenia w życiu przemijają | |
Życie jest zmienne | |
Życie jest niepowtarzalne | |
Życie jest nieprzewidywalne, ciekawe |
Słowniczek
(z łac. optimum – najlepiej); skłonność do dostrzegania jedynie dobrych stron wszystkich zjawisk, połączona z wiarą w pomyślny rozwój jakichś wydarzeń
(łac. pessimus – najgorszy) – skłonność do dostrzegania jedynie złych stron wszystkich zjawisk, połączona z przekonaniem o niepomyślnym rozwoju jakichś wydarzeń
książka, czasopismo zawierające rady i informacje z jakiejś dziedziny
pozytywne nastawienie do życia i ludzi
pozostawać na drugi rok w tej samej klasie lub na tym samym roku studiów; inne znaczenie: przygotowywać broń do strzału, wprowadzając pocisk do komory nabojowej
biegłość w czymś nabyta przez długą praktykę; postępowanie lub wykonywanie jakichś czynności według utartych schematów
Powrót do e‑podręcznika
E‑podręcznik „Piąta strona świata”
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/222087/v/latest/t/student-canon
112. Czas nas uczy pogody
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/222087/v/latest/t/student-canon/m/j0000008RBB6v21