| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.2.a) podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne). |
| |
| Radość i smutek- nastroje wyrażone kolorem |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna różne emocje i potrafi je dzielić na zasadzie przeciwieństw,
wymienia kolory charakterystyczne dla wyrażenia różnych emocji,
zna sytuacje wpływające na emocje ludzi.
|
| umiejętności – uczeń:
określa nastroje ludzi i własne,
potrafi odzwierciedlić nastrój kolorem w pracy plastycznej,
stosuje mimikę w wyrażaniu nastroju w pracy plastycznej,
przedstawia emocje za pomocą koloru
|
| postawy:
pozytywny stosunek do otaczającego świata,
wyrażanie własnej osobowości w pracy twórczej,
kształtowanie wrażliwości plastycznej,
dostrzeganie roli uczuć w życiu człowieka.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, film, działania praktyczne (malowanie), aktywizująca (mapa mentalna) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne: w tym zasoby multimedialne: | Zestaw ilustracji - fotografie przedstawiające ludzi i sytuacje wyrażające emocje. Film ukazujący krótkie scenki sytuacyjne wyrażające lub wpływające na powstanie emocji. |
| |
| kartka bloku technicznego A‑4, farby plakatowe, pędzle |
| |
|
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel wprowadza do zajęć rozmową o różnych nastrojach towarzyszących dzieciom – pyta, kiedy są smutni a kiedy się cieszą. Uzupełnia wypowiedzi uczniów filmem ukazującym krótkie scenki sytuacyjne wyrażające lub wpływające na powstanie emocji.
|
faza wprowadzająca: (5 min.) | |
faza realizacyjna: (35 min.) |
Nauczyciel opowiada uczniom o zależności nastrojów i kolorów. Przedstawia zestaw ilustracji z zasobu, ukazujący fotografie przedstawiające ludzi i sytuacje wyrażające emocje.
Na podstawie obejrzanego filmu nauczyciel wspólnie z uczniami sporządza na tablicy mapę mentalną z podziałem na kolory smutne i wesołe (konieczne jest wykorzystanie kolorowej kredy lub kolorowych markerów dla tablic białych)
Uczniowie wykonują zadanie plastyczne, którego tematem jest wykonanie dwóch autoportretów, z których każdy będzie ukazywał przeciwstawny nastrój. Obydwa autoportrety uczniowie wykonują farbami plakatowymi na jednej, podzielonej na dwie części kartce. Wykorzystują przy tym tylko kolory z mapy mentalnej.
Nauczyciel przypomina o zastosowaniu kolorów właściwych danym emocjom – innym dla smutku, innym dla radości.
|
faza podsumowująca: (5 min.) |
Nauczyciel przeprowadza rozmowę na temat nastrojów, które towarzyszyły uczniom podczas wykonywania pracy (co sobie wyobrażali, o czym myśleli) i ocenia zadanie plastyczne.
Porządkowanie stanowiska pracy.
|