Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Radość i smutek- nastroje wyrażone kolorem

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.2.a) podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji

na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały,

narzędzia i techniki plastyczne).

Temat lekcji:

Radość i smutek- nastroje wyrażone kolorem

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna różne emocje i potrafi je dzielić na zasadzie przeciwieństw,

  • wymienia kolory charakterystyczne dla wyrażenia różnych emocji,

  • zna sytuacje wpływające na emocje ludzi.

umiejętności – uczeń:

  • określa nastroje ludzi i własne,

  • potrafi odzwierciedlić nastrój kolorem w pracy plastycznej,

  • stosuje mimikę w wyrażaniu nastroju w pracy plastycznej,

  • przedstawia emocje za pomocą koloru

postawy:

  • pozytywny stosunek do otaczającego świata,

  • wyrażanie własnej osobowości w pracy twórczej,

  • kształtowanie wrażliwości plastycznej,

  • dostrzeganie roli uczuć w życiu człowieka.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, film, działania praktyczne (malowanie), aktywizująca (mapa mentalna)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

w tym zasoby multimedialne:

Zestaw ilustracji - fotografie przedstawiające ludzi i sytuacje wyrażające emocje.

Film ukazujący krótkie scenki sytuacyjne wyrażające lub wpływające na powstanie emocji.

Materiały plastyczne:

kartka bloku technicznego A‑4, farby plakatowe, pędzle

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel wprowadza do zajęć rozmową o różnych nastrojach towarzyszących dzieciom – pyta, kiedy są smutni a kiedy się cieszą. Uzupełnia wypowiedzi uczniów filmem ukazującym krótkie scenki sytuacyjne wyrażające lub wpływające na powstanie emocji.

faza wprowadzająca:

(5 min.)

faza realizacyjna:

(35 min.)

  1. Nauczyciel opowiada uczniom o zależności nastrojów i kolorów. Przedstawia zestaw ilustracji z zasobu, ukazujący fotografie przedstawiające ludzi i sytuacje wyrażające emocje.

  2. Na podstawie obejrzanego filmu nauczyciel wspólnie z uczniami sporządza na tablicy mapę mentalną z podziałem na kolory smutne i wesołe (konieczne jest wykorzystanie kolorowej kredy lub kolorowych markerów dla tablic białych)

  3. Uczniowie wykonują zadanie plastyczne, którego tematem jest wykonanie dwóch autoportretów, z których każdy będzie ukazywał przeciwstawny nastrój. Obydwa autoportrety uczniowie wykonują farbami plakatowymi na jednej, podzielonej na dwie części kartce. Wykorzystują przy tym tylko kolory z mapy mentalnej.

  4. Nauczyciel przypomina o zastosowaniu kolorów właściwych danym emocjom – innym dla smutku, innym dla radości.

faza podsumowująca:

(5 min.)

  1. Nauczyciel przeprowadza rozmowę na temat nastrojów, które towarzyszyły uczniom podczas wykonywania pracy (co sobie wyobrażali, o czym myśleli) i ocenia zadanie plastyczne.

  2. Porządkowanie stanowiska pracy.

RGeAtTNyhVX8f

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 94.50 KB w języku polskim
R1Wjc4uLyY2me

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 50.00 KB w języku polskim