Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. wie, co to jest związek frazeologiczny;

      2. zna znaczenie związków frazeologicznych.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. potrafi czytać ze zrozumieniem;

      2. słucha uważnie i aktywnie, selektywnie i krytycznie;

      3. mówi, posługując się polszczyzną oficjalną, tworząc ustne formy opowiadania i opiniowania;

      4. używa ze zrozumieniem słownictwa oceniającego i wartościującego;

      5. dba o estetykę wypowiedzi;

      6. korzysta ze słowników;

      7. pracuje w grupie.

  2. Metoda pracy
    metoda sytuacyjna, burza mózgów, dyskusja powiązana z wykładem.

  3. Środki dydaktyczne
    kartki papieru, markery, kredki, arkusze papieru (1 m × 1 m), słownik związków frazeologicznych, słownik języka łacińskiego.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • sprawdzenie pracy domowej;

        • podział uczniów na grupy;

        • przydział zadań poszczególnym członkom grup.

      2. Podanie celu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Zabawa wstępna:

        • gromadzenie utartych zwrotów frazeologicznych mówiących o nogach;

        • wyszukiwanie w/w związków w słowniku frazeologicznym;

        • wyjaśnianie znaczenia tychże związków, np. kłamstwo ma krótkie nogi
          – kłamstwo zawsze wyjdzie na jaw, być kutym na cztery nogi – być sprytnym, stanąć na własnych nogach – uniezależnić się od kogoś, usamodzielnić się itp
          .

      2. Sformułowanie definicji związku frazeologicznego i porównanie jej z definicją, jaką podaje słownik.

      3. Wyjaśnienie w grupach znaczenia związków frazeologicznych, w których występuje wyraz noga i wypracowanie ujednoliconej wersji.
        (W związkach frazeologicznych noga ma znaczenie dosłowne i przenośne. W przenośnym znaczeniu odnosi się do cech charakteru, sposobu życia, pozycji życiowej, wartości życiowych itp.)

      4. Czytanie interpretacyjne wiersza Zbigniewa Herberta pt. O dwu nogach Pana Cogito (praca w grupach):

        • wypisanie cech fizycznych obu nóg i wykonanie szkiców, które te cechy uwzględniają;

        • przypisywanie postaciom (nogom Pana Cogito) cech, wartości, właściwych im stylów życia oraz wyjaśnienie słowa cogito, np. noga lewa – optymizm, życiowa energia, sprawność, pogoda ducha, radość życia, unikanie kłopotów, podobieństwo do Sancho Pansy; noga prawa – upór, bezkompromisowość, odwaga cywilna, doświadczenie, wierność wartościom, ideałom i zasadom, podobieństwo do Don Kichota;

        • poszukiwanie metaforycznego znaczenia nóg – np. nogi Pana Cogito symbolizują dwie strony jego osobowości, dwie sfery wartości, dwa style życia, dwie postawy itp.

      5. Ćwiczenia słownikowe w grupach i prezentowanie ich przed klasą: propozycje nazw obu postaw, filozofii życiowych, np. lewa noga wyznaje filozofię przyjemności, radości życia; prawa noga – filozofię wartości, wierności zasadom itp.

      6. Zapisanie wspólnie zredagowanego tematu lekcji.
        Radość życia i wierność wartościom, czyli O dwu nogach Pana Cogito Zbigniewa Herberta.

      7. Zabawa końcowa:

        • głośne czytanie tekstu wiersza z maksymalnym zróżnicowaniem głosowym fragmentów o obu nogach;

        • czytanie tekstu z zastosowaniem gestu, ruchu i mimiki w celu zróżnicowania fragmentów dotyczących obu nóg.

    3. Faza podsumowująca

      1. Prezentacja sporządzanych na bieżąco notatek z lekcji.

      2. Uzupełnienie notatek.

      3. Podanie pracy domowej.

  5. Bibliografia
    [1] Witold Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy drugiej gimnazjum, WSiP, Warszawa 2004.
    [2] B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, WSiP, Warszawa 1978.
    [3] J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Zakład Wydawniczy Lester Quality, Suwałki 2000.
    [4] S. Skorupka, Słownik frazeologiczny języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980.

  6. Załączniki Zadanie domowe.
    Przedstaw w kilku zdaniach, jakie dostrzegasz podobieństwa między postaciami Don Kichota i Sancho Pansy, a nogami Pana Cogito.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

R1UZOA9opx989

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 84.64 KB w języku polskim
R1Cvix5rjwjan

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim