Radość życia i wierność wartościom, czyli "O dwu nogach Pana Cogito" Zbigniewa Herberta.
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:wie, co to jest związek frazeologiczny;
zna znaczenie związków frazeologicznych.
Umiejętności
Uczeń:potrafi czytać ze zrozumieniem;
słucha uważnie i aktywnie, selektywnie i krytycznie;
mówi, posługując się polszczyzną oficjalną, tworząc ustne formy opowiadania i opiniowania;
używa ze zrozumieniem słownictwa oceniającego i wartościującego;
dba o estetykę wypowiedzi;
korzysta ze słowników;
pracuje w grupie.
Metoda pracy
metoda sytuacyjna, burza mózgów, dyskusja powiązana z wykładem.Środki dydaktyczne
kartki papieru, markery, kredki, arkusze papieru (1 m × 1 m), słownik związków frazeologicznych, słownik języka łacińskiego.Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
sprawdzenie obecności;
sprawdzenie pracy domowej;
podział uczniów na grupy;
przydział zadań poszczególnym członkom grup.
Podanie celu lekcji.
Faza realizacyjna
Zabawa wstępna:
gromadzenie utartych zwrotów frazeologicznych mówiących o nogach;
wyszukiwanie w/w związków w słowniku frazeologicznym;
wyjaśnianie znaczenia tychże związków, np. kłamstwo ma krótkie nogi
– kłamstwo zawsze wyjdzie na jaw, być kutym na cztery nogi – być sprytnym, stanąć na własnych nogach – uniezależnić się od kogoś, usamodzielnić się itp.
Sformułowanie definicji związku frazeologicznego i porównanie jej z definicją, jaką podaje słownik.
Wyjaśnienie w grupach znaczenia związków frazeologicznych, w których występuje wyraz noga i wypracowanie ujednoliconej wersji.
(W związkach frazeologicznych noga ma znaczenie dosłowne i przenośne. W przenośnym znaczeniu odnosi się do cech charakteru, sposobu życia, pozycji życiowej, wartości życiowych itp.)Czytanie interpretacyjne wiersza Zbigniewa Herberta pt. O dwu nogach Pana Cogito (praca w grupach):
wypisanie cech fizycznych obu nóg i wykonanie szkiców, które te cechy uwzględniają;
przypisywanie postaciom (nogom Pana Cogito) cech, wartości, właściwych im stylów życia oraz wyjaśnienie słowa cogito, np. noga lewa – optymizm, życiowa energia, sprawność, pogoda ducha, radość życia, unikanie kłopotów, podobieństwo do Sancho Pansy; noga prawa – upór, bezkompromisowość, odwaga cywilna, doświadczenie, wierność wartościom, ideałom i zasadom, podobieństwo do Don Kichota;
poszukiwanie metaforycznego znaczenia nóg – np. nogi Pana Cogito symbolizują dwie strony jego osobowości, dwie sfery wartości, dwa style życia, dwie postawy itp.
Ćwiczenia słownikowe w grupach i prezentowanie ich przed klasą: propozycje nazw obu postaw, filozofii życiowych, np. lewa noga wyznaje filozofię przyjemności, radości życia; prawa noga – filozofię wartości, wierności zasadom itp.
Zapisanie wspólnie zredagowanego tematu lekcji.
Radość życia i wierność wartościom, czyli O dwu nogach Pana Cogito Zbigniewa Herberta.Zabawa końcowa:
głośne czytanie tekstu wiersza z maksymalnym zróżnicowaniem głosowym fragmentów o obu nogach;
czytanie tekstu z zastosowaniem gestu, ruchu i mimiki w celu zróżnicowania fragmentów dotyczących obu nóg.
Faza podsumowująca
Prezentacja sporządzanych na bieżąco notatek z lekcji.
Uzupełnienie notatek.
Podanie pracy domowej.
Bibliografia
[1] Witold Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy drugiej gimnazjum, WSiP, Warszawa 2004.
[2] B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, WSiP, Warszawa 1978.
[3] J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Zakład Wydawniczy Lester Quality, Suwałki 2000.
[4] S. Skorupka, Słownik frazeologiczny języka polskiego, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980.Załączniki Zadanie domowe.
Przedstaw w kilku zdaniach, jakie dostrzegasz podobieństwa między postaciami Don Kichota i Sancho Pansy, a nogami Pana Cogito.Czas trwania lekcji 45 minut