Razem zdobędziemy szkolnego Oscara! – czyli łatwiej pracuje się w zespole
Scenariusz zajęć
III etap edukacyjny, wiedza o społeczeństwie
Temat: Razem zdobędziemy szkolnego Oscara! – czyli łatwiej pracuje się w zespole
Treści kształcenia:
Uczeń:
Współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich – wiedza o społeczeństwie (III),
Omawia i stosuje zasady komunikowania się i współpracy w grupie – wiedza o społeczeństwie (1.1),
Przygotowuje się do realizacji projektu gimnazjalnego.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Potrafi określać, organizować i planować zadania, aby osiągnąć wspólny cel,
Właściwie ocenia możliwości swoje i innych członków zespołu,
Wie, jak przedstawiać swoje pomysły w grupie.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
Kształtuje umiejętność pracy w zespole,
Rozwija umiejętność określania cech i predyspozycji potrzebnych przy konkretnym zadaniu.
Środki dydaktyczne:
Zasoby multimedialne: film Wespół w zespół, czyli kto robi filmy (rozmowa z Waldemarem Krzystkiem), karty pracy (W grupie raźniej oraz Ekipa filmowa),
Projektor lub monitor i komputer z głośnikami (do odtworzenia i wyświetlenia materiału filmowego).
Metody nauczania:
Podająca: rozmowa,
Eksponująca: film,
Problemowa: aktywizująca – elementy dramy (wchodzenie w rolę).
Formy pracy:
Zbiorowa jednolita,
Grupowa jednolita.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczniów. Przypowieść chasydzka na dobry początek.
Nauczyciel, rozpoczynając zajęcia, zachęca uczniów do wysłuchania przypowieści i do udzielenia odpowiedzi na pytania znajdujące się w karcie pracy W grupie raźniej.
Tekst przypowieści może przeczytać uczeń uzdolniony aktorsko lub literacko.
Uczniowie o niskim poziomie koncentracji lub z niedosłuchem bądź dominującym wzrokowym kanałem sensorycznym śledzą tekst przypowieści zamieszczony w karcie pracy.
2. Prowadzący zachęca uczniów do podzielenia się zapisanymi w karcie pracy refleksjami po przeczytaniu przypowieści, kierując rozmową tak, aby podkreślać wartość współdziałania w zespole.
3. Następnie prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, jaki film ostatnio oglądali. Czy pamiętają napisy końcowe? Czy kojarzą, jakie były wymienione stanowiska osób zaangażowanych w produkcję filmu? Czy wiedzą, czym się te osoby zajmują? Po krótkiej rozmowie nauczyciel zaprasza do obejrzenia materiału filmowego Wespół w zespół, czyli kto robi filmy, w którym reżyser Waldemar Krzystek wypowiada się o zadaniach osób uczestniczących w produkcji filmu.
Uczniom z trudnościami słuchowymi (z niedosłuchem lub obniżoną percepcją słuchową) prowadzący zajęcia może włączyć napisy.
4. Po wyemitowaniu materiału prowadzący zajęcia kieruje rozmową tak, aby uczniowie zauważyli, że każdy z pracowników ekipy filmowej ma swój wkład w końcowy efekt produkcji, każdemu powierzono określone zadanie i jeśli go nie wykona, odbije się to niekorzystnie na pracy pozostałych członków ekipy.
5. Nauczyciel dzieli klasę na 4-, 5‑osobowe grupy i proponuje udział w grze‑symulacji:
„Wyobraźcie sobie, że w waszej szkole ogłoszono konkurs na film krótkometrażowy. Przewidziano cenne, atrakcyjne nagrody dla zwycięzców (np. udział w warsztatach filmowych prowadzonych przez popularnych filmowców).
Jesteście grupą uczniów, która chce wziąć udział w tym konkursie.
Zaplanujcie swoją pracę. Wybierzcie lidera. Ustalcie temat i tytuł filmu. Określcie zadania, które musicie wykonać, aby powstał film. Postarajcie się przydzielić konkretne role tak, aby były zgodne z waszymi umiejętnościami, predyspozycjami, np. artystycznymi, literackimi, organizacyjnymi, technicznymi. Macie na to 15 minut.
Wszystkie wasze ustalenia zapiszcie w karcie pracy pt. Ekipa filmowa”.
W ćwiczeniu każdy z uczniów może zaprezentować swoje uzdolnienia: od artystycznych, literackich po organizacyjne i techniczne.
Dzieląc uczniów na grupy, prowadzący zajęcia powinien zadbać, aby każdy zespół tworzyły osoby o różnorodnych uzdolnieniach.
6. Omówienie efektów pracy.
Liderzy grup prezentują przydział ról, zadań w zespołach. Nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi, zadając pytania:
Czy trudno było ustalić, kto będzie odpowiedzialny za poszczególne zadania, zgodnie z predyspozycjami i możliwościami członków grupy? Dlaczego?
Skąd wiedzieliście, komu powierzyć kolejne zadania?
Czy udało się przydzielić wszystkie potrzebne do zrealizowania filmu funkcje? Jeśli nie – kogo zabrakło?
Prowadzący zachęca do wypowiedzi nie tylko liderów grup, ale także pozostałych członków ekip filmowych.
7. Podsumowanie zajęć techniką Kosz i walizka.
Nauczyciel prosi uczniów: „Zastanówcie się, co z dzisiejszych zajęć zabierzecie ze sobą, co jest dla was ważne, a co zostanie w koszu, które treści uważacie za zbędne”.