Reakcja łańcuchowa
IV ETAP EDUKACYJNY
Temat: Reakcja łańcuchowa.
TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Fizyka, IV etap edukacyjny, 3.9: uczeń opisuje rozszczepienie uranu Indeks górny 235235U zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu; podaje warunki zajścia reakcji łańcuchowej.
Fizyka, IV etap edukacyjny, 3.3: uczeń wymienia właściwości promieniowania jądrowego, opisuje rozpadu alfa, beta (wiadomości o neutrinach nie są wymagane), sposób powstawania promieniowania gamma; posługuje się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego.
Fizyka, IV etap edukacyjny, 3.8: uczeń podaje przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości i energii jądrowej.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wyjaśnia reakcję rozszczepienia uranu Indeks górny 235235U zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu.
wyjaśnia wyniki zajścia reakcji łańcuchowej.
rozumie sposób działania oraz zagadnienia związane z bezpieczeństwem elektrowni jądrowych.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
przedstawia na rysunkach poglądowych reakcję rozszczepienia uranu.
potrafi zapisać równanie reakcji rozszczepienia uranu.
analizuje przyczynę zajścia reakcji rozszczepienia uranu.
przedstawia schemat działania elektrowni jądrowej z reaktorem wodnym wrzącym.
Etapy lekcji | Obszar edukacyjny | Kompetencje kluczowe | Sposób realizacji | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna | Przypomnienie wiadomości dotyczących promieniowania jądrowego, rozpadu alfa, beta (wiadomości o neutrinach nie są wymagane), sposób powstawania promieniowania gamma; pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego, przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości i energii jądrowej. | Podające: pogadanka | Zbiorowa, jednolita | |
Etap realizacji | Fizyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna | Nauczyciel odtwarza film (animację) z rozszczepieniem uranu. Uczniowie na podstawie animacji próbują określić przebieg zajścia reakcji rozszczepienia uranu. Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat przyczyn zajścia reakcji rozszczepienia uranu. | Film (animacja) ,,Rozszczepienie uranu” | Eksponujące: Film (animacja) | Zbiorowa jednolita |
Fizyka | Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel odtwarza film przedstawiający schemat działania elektrowni jądrowej z reaktorem wodnym wrzącym. Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat bezpieczeństwa energetyki jądrowej. | Film na temat działania elektrowni jądrowej z reaktorem wodnym wrzącym Komputer z Internetem. | Eksponujące: Film Problemowa: aktywizująca: panelowa | Zbiorowa jednolita | |
Etap końcowy | Fizyka | Podsumowanie lekcji | Podająca: pogadanka | |||
*propozycja dla uczniów szczególnie uzdolnionych | Fizyka | Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne | Scenariusz przewiduje zadania dla uczniów szczególnie uzdolnionych, w postaci: wykonania animacji lub makiety mechanizmu reakcji rozszczepienia uranu. | Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe | Indywidualna, zróżnicowana |