Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

IV ETAP EDUKACYJNY

Temat: Reakcja łańcuchowa.

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

  • Fizyka, IV etap edukacyjny, 3.9: uczeń opisuje rozszczepienie uranu Indeks górny 235U zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu; podaje warunki zajścia reakcji łańcuchowej.

  • Fizyka, IV etap edukacyjny, 3.3: uczeń wymienia właściwości promieniowania jądrowego, opisuje rozpadu alfa, beta (wiadomości o neutrinach nie są wymagane), sposób powstawania promieniowania gamma; posługuje się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego.

  • Fizyka, IV etap edukacyjny, 3.8: uczeń podaje przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości i energii jądrowej.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wyjaśnia reakcję rozszczepienia uranu Indeks górny 235U zachodzącą w wyniku pochłonięcia neutronu.

  • wyjaśnia wyniki zajścia reakcji łańcuchowej.

  • rozumie sposób działania oraz zagadnienia związane z bezpieczeństwem elektrowni jądrowych.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • przedstawia na rysunkach poglądowych reakcję rozszczepienia uranu.

  • potrafi zapisać równanie reakcji rozszczepienia uranu.

  • analizuje przyczynę zajścia reakcji rozszczepienia uranu.

  • przedstawia schemat działania elektrowni jądrowej z reaktorem wodnym wrzącym.

Etapy lekcji

Obszar edukacyjny

Kompetencje kluczowe

Sposób realizacji

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Przypomnienie wiadomości dotyczących promieniowania jądrowego, rozpadu alfa, beta (wiadomości o neutrinach nie są wymagane), sposób powstawania promieniowania gamma; pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego, przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości i energii jądrowej.

Podające: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Nauczyciel odtwarza film (animację) z rozszczepieniem uranu.

Uczniowie na podstawie animacji próbują określić przebieg zajścia reakcji rozszczepienia uranu.

Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat przyczyn zajścia reakcji rozszczepienia uranu.

Film (animacja) ,,Rozszczepienie uranu”

Eksponujące: Film (animacja)

Zbiorowa jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel odtwarza film przedstawiający schemat działania elektrowni jądrowej z reaktorem wodnym wrzącym.

Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat bezpieczeństwa energetyki jądrowej.

Film na temat działania elektrowni jądrowej z reaktorem wodnym wrzącym

Komputer z Internetem.

Eksponujące: Film

Problemowa: aktywizująca: panelowa

Zbiorowa jednolita

Etap końcowy

Fizyka

Podsumowanie lekcji

Podająca: pogadanka

*propozycja dla uczniów szczególnie uzdolnionych

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne

Scenariusz przewiduje zadania dla uczniów szczególnie uzdolnionych, w postaci: wykonania animacji lub makiety mechanizmu reakcji rozszczepienia uranu.

Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Indywidualna, zróżnicowana

R1ZjHMeYCl5Iz

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 79.00 KB w języku polskim
RO9xFjIyk5S1n

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 74.23 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3