Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Reakcje chemiczne”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Reakcje chemiczne.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (3.2) [uczeń] opisuje, na czym polega reakcja syntezy, analizy i wymiany; podaje przykłady różnych typów reakcji i zapisuje odpowiednie równania; wskazuje substraty i produkty; dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych; obserwuje doświadczenia ilustrujące typy reakcji i formułuje wnioski.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Zna definicję reakcji syntezy, analizy i wymiany

Wie, czym jest substrat oraz produkt

Podaje przykłady różnych typów reakcji

Wie, na czym polega bilansowanie równań chemicznych

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Potrafi opisać reakcję syntezy, analizy oraz wymiany

Zapisuje za pomocą symboli pierwiastków proste równania różnych typów reakcji

Wskazuje substraty oraz produkty w równaniu chemicznym

Dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych

Potrafi zaprojektować proste doświadczenie ilustrujące różne rodzaje reakcji

Wykonuje doświadczenie zgodnie z instrukcją

Obserwuje przebieg oraz analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń

Posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem laboratoryjnym

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

  • Umiejętność pracy indywidualnej oraz w grupach

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel sprawdza obecność oraz wiadomości uczniów z poprzednich lekcji dotyczące zjawiska fizycznego oraz reakcji chemicznej. Podaje temat zajęć i uświadamia jego główne założenia.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel wprowadza podział reakcji chemicznych na reakcje syntezy, analizy oraz wymiany.

Wyznacza uczniów, których będą wykonywać pokazowe doświadczenia chemiczne.

Trzech wybranych uczniów wykonuje doświadczenia. Uczniowie notują w zeszytach obserwacje oraz wnioski z doświadczeń. Nauczyciel na tablicy szkolnej zapisuje równanie reakcji chemicznej z doświadczeń. Zaznacza substraty oraz produkty. Na przykład:

1) Reakcja syntezy:

cynk + siarka siarczek cynku

Zn + S  ZnS

Substraty produkt

2) Reakcja analizy:

dichromian (VI) amonu tlenek chromu (III) + azot +woda

(NHIndeks dolny 4)Indeks dolny 2CrIndeks dolny 2OIndeks dolny 7 → CrIndeks dolny 2OIndeks dolny 3 + NIndeks dolny 2 + 4HIndeks dolny 2O

Substrat produkty

3) Reakcja wymiany:

jodek potasu + azotan (V) ołowiu jodek ołowiu + azotan(V) potasu

2KI + Pb(NOIndeks dolny 3)Indeks dolny 2-> PbIIndeks dolny 2 + 2KNOIndeks dolny 3

Substraty produkty

Nauczyciel podsumowuje wiadomości o reakcjach syntezy. Posługuje się prezentacją multimedialną pt. „Reakcje syntezy”.

Wyznaczony przez nauczyciela uczeń próbuje ewentualnie z pomocą nauczyciela podsumować wiadomości dotyczące reakcji analizy. Następnie nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną pt. „Reakcje analizy”.

Uczniowie zapisują w zeszytach notatki z wyświetlonych prezentacji.

Nauczyciel na przykładzie równań reakcji chemicznych zapisanych wcześniej na tablicy tłumaczy jak dobiera się współczynniki stechiometryczne.

Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę z ćwiczeniami. Część zadań z karty uczeń rozwiązuje w domu jako pracę domową.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:

Reakcja chemiczna to proces, w wyniku którego substancja (zwana substratem) zmienia się w inną substancję - produkt. W świecie chemii wyróżniamy trzy rodzaje reakcji chemicznych: reakcję syntezy, analizy oraz wymiany.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:

Celem doświadczeń jest obserwacja reakcji chemicznych syntezy, analizy oraz wymiany.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):

Ćwiczenie jest prowadzone podczas lekcji chemii w klasie. Nauczyciel wyznacza trzech uczniów, którzy będą przeprowadzać doświadczenia. Potrzebny jest następujący sprzęt oraz odczynniki: sproszkowana siarka, pył cynkowy, dichromian (VI) amonu, wstążka magnezu, jodek potasu, azotan (V) ołowiu (II), probówki, palnik, szczypce, cylinder miarowy,

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:

Przykładowe doświadczenia do przeprowadzenia przez uczniów:

Doświadczenie nr 1 – Reakcja syntezy:

Uczeń miesza w probówce 1g sproszkowanej siarki oraz 2g pyłu cynkowego, następnie umieszcza probówkę nad płomieniem palnika.

Doświadczenie nr 2 – Reakcja analizy:

Uczeń umieszcza w parownicy niewielką ilość dichromianu(VI) amonu. Zapala magnez trzymany w szczypcach, następnie dotyka nim dichromianu (VI) amonu.

Doświadczenie nr 3 – Reakcja wymiany:

Uczeń wlewa do cylindra miarowego roztwór jodku potasu. Następnie przez lejek wlewa niewielką ilość roztworu azotanu (V) ołowiu (II).

Uczniowie po każdym doświadczeniu zapisują obserwacje i próbują sformułować wnioski.

Przykładowa karta z ćwiczeniami.

Ćwiczenie nr 1

Dobierz współczynniki reakcji poniższych reakcji chemicznych. Określ substraty i produkty:

  1. __SOIndeks dolny 2 + __OIndeks dolny 2 __SOIndeks dolny 3

  2. __FeO + __C __Fe + __COIndeks dolny 2

  3. __HCl + __Zn __ZnClIndeks dolny 2 + HIndeks dolny 2

  4. __Al + __OIndeks dolny 2 __AlIndeks dolny 2OIndeks dolny 3

  5. __HIndeks dolny 2 + __NIndeks dolny 2 __NHIndeks dolny 3

  6. __NIndeks dolny 2OIndeks dolny 3 + __HIndeks dolny 2O __HNOIndeks dolny 2

  7. __FeIndeks dolny 2OIndeks dolny 3 + __HIndeks dolny 2 __Fe + __HIndeks dolny 2O

  8. __NH3 + __O2 __N2 + __H2O

  9. __CO + __OIndeks dolny 2 __COIndeks dolny 2

  10. __NIndeks dolny 2O __NIndeks dolny 2 + __OIndeks dolny 2

Ćwiczenie nr 2

Przyporządkuj reakcje z ćwiczenia nr 1 do poniższej tabeli:

Reakcja syntezy

Reakcja analizy

Reakcja wymiany

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wiadomości. Ocenia pracę uczniów. Wyjaśnia pracę domową.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik, encyklopedia

  • Komputery połączone z Internetem

  • Odczynniki oraz sprzęt i szkło laboratoryjne

  • Prezentacja multimedialna „Reakcje syntezy”

  • Prezentacja multimedialna „Reakcje analizy”

Metody nauczania

  • Pogadanka

  • „Burza mózgów”

  • Rozmowa kierowana

  • Praca z podręcznikiem, encyklopedią, Internetem

  • Zajęcia praktyczne w laboratorium

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca zbiorowa

Praca domowa

Rozwiąż ćwiczenia z karty ćwiczeń.

Zadanie dla chętnych

Co to jest reakcja egzoenergetyczna i endoenergetyczna?

Lista załączników multimedialnych

Prezentacja multimedialna „Reakcje syntezy”

Prezentacja multimedialna „Reakcje analizy”

RRdZZ3UVpBTjv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 117.00 KB w języku polskim
R1FFhwc6l9088

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 63.23 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3