Recenzja – ćwiczenia w pisaniu
Recenzja – ćwiczenia w pisaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność pisania pod kątem przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym (pisanie recenzji).
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny pisemnego egzaminu maturalnego
strategie związane z pisaniem recenzji oraz jej budowę i występujące w niej zwroty
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać recenzję
rozumie polecenie do zadania
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność pisania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu
stosuje strategie pisania
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas pisania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze, klasie
radzi sobie ze stresem w sytuacji symulacji egzaminu
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pogadanka, ćwiczebna, symulacja, praca z podręcznikiem
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, telewizor, odtwarzacz i płyta DVD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie pisać recenzję.”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta na co trzeba zwrócić uwagę przy pisaniu recenzji, a uczniowie, na podstawie wiadomości w podręczniku na stronach 148‑150, udzielają odpowiedzi ustnych. Nauczyciel zapisuje schemat pisania recenzji na tablicy (w załączniku a).
Uczniowie oglądają wideoklip z modną ostatnio piosenką.
Nauczyciel dyktuje uczniom polecenie (w załączniku b), wyjaśnia je i prosi o dostosowanie recenzji do podanego na tablicy schematu. Uczniowie pracują indywidualnie, a nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności. Uczniowie mogą korzystać z wszelkich pomocy, ale nie wolno im przepisywać zadania od kolegi, czy z podręcznika. Nie ma limitu słów.
Uczniowie wymieniają się recenzjami i sprawdzają sobie nawzajem błędy oraz zgodność ze schematem recenzji. Nauczyciel sprawdza każdemu uczniowi notatkę w zeszycie, a następnie zbiera poprawione prace.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Budowa recenzji
Wstęp – opinia, informacje, o czym będzie recenzja
Rozwinięcie – dokładne przedstawienie przedmiotu recenzji
Zakończenie – podsumowanie, polecenie lub nie
Polecenie
Napisz recenzję obejrzanego wideoklipu.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wiadomości. Dokończ recenzję w domu. Rozwiń ją tak, aby zmieścić się w limicie słów 200‑250.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy zmotywować uczniów do pracy zwróceniem ich uwagi na to, że ćwiczą typowe zadanie maturalne. Należy od każdego ucznia wymagać notatki w zeszycie na lekcji. Osoby, które nie będą zdawać języka angielskiego na maturze, mogą nie wykonywać pracy domowej.