Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Recenzja czy sprawozdanie? Refleksje po wyjściu klasowym na spektakl teatralny.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna pojęcie sprawozdania i recenzji,

  • zna pojęcie: obiektywizm i subiektywizm,

  • wie, jakie są ich cechy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić wyżej wymienione pojęcia,

  • potrafi wypowiadać i uzasadniać swoje zdanie,

  • wykorzystuje wiedzę w praktyce.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, metoda heurystyczna, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  • Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy 6 szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2000,

  • Wycinki prasowe z recenzjami teatralnymi lub filmowymi i sprawozdaniami.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, z czym kojarzą się im takie pojęcia, jak sprawozdanie i recenzja. Prosi o podanie przykładów, np. sprawozdanie sportowe, recenzja filmu, książki. Następnie uczniowie czytają przygotowane wycinki prasowe; można także przeczytać krótkie recenzje powieści Sharon Creech zamieszczone w podręczniku na str. 63.

b) Faza realizacyjna

1. Uczniowie zastanawiają się nad cechami obu form wypowiedzi. Wypisują je przy użyciu haseł w formie “słoneczka”. Starają się znaleźć cechy wspólne sprawozdania i recenzji.

2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zastanowili się, którą formę wypowiedzi cechuje obiektywizm, a którą subiektywizm. Uczniowie pracują z tekstem użytkowym (wycinki prasowe), próbują odszukać słownictwo nacechowane emocjonalnie oraz elementy subiektywnego komentarza i podkreślają je kolorowym mazakiem. Następnie sprawdzają ilość “kolorowych wyrażeń” ( w przeważającej większości tego typu słownictwo pojawi się w recenzjach).

3. Uczniowie czytają głośno “10 wskazówek dla informującego i dla komentatora” z podręcznika (str. 63), a następnie formułują krótkie definicje sprawozdania i recenzji na podstawie zgromadzonych cech i wspólnej dyskusji pod kierunkiem nauczyciela.

4. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, kiedy najlepiej można byłoby skorzystać z tych konkretnych form wypowiedzi; przy okazji jakich wydarzeń. Uczniowie zastanawiają się i podają odpowiednie przykłady, najlepiej z życia, np. sprawozdanie ze szkolnej wycieczki, ale recenzja nowej gry komputerowej.

5. Nauczyciel wskazuje, że pewne zdarzenia mogą być opisane za pomocą recenzji i sprawozdania. Przypomina wyjście klasowe na spektakl teatralny. Uczniowie głośno zastanawiają się, jakie informacje zawierałoby sprawozdanie z wyjścia do teatru, a jakie – recenzja przedstawienia teatralnego.

6. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 – osobowe grupy. Połowa grup ma za zadanie zgromadzić informacje konieczne do napisania sprawozdania ( np. czas i miejsce zbiórki, godzina rozpoczęcia spektaklu, nazwa teatru i przedstawienia; ogólnie - przebieg wycieczki w punktach.). Pozostałe grupy gromadzą informacje przydatne do napisania recenzji ( np. nazwa spektaklu i teatru – element wspólny ze sprawozdaniem; nazwisko autora sztuki i reżysera, a także aktorów; gatunek sztuki, ocena gry aktorskiej, scenografii, oprawy muzycznej i kostiumów).

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie odczytują swoje notatki i porównują je ze sobą i uzupełniają. Nauczyciel prosi, aby na podstawie zebranych danych napisali odpowiednio – krótkie sprawozdania i recenzje z wyżej wymienionego wydarzenia. (około 25 minut)

2. Uczniowie głośno odczytują swoje prace.

5. Bibliografia

1. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy 6 szkoły podstawowej. , WSiP, Warszawa 2000

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 min.

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rhn6QyVtKY7F9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 79.35 KB w języku polskim
R1NLZyFu7mE4m

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim