Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. wie, co to jest symbol;

      2. zna słownikowe znaczenie pojęcia przyjaźń;

      3. zna treść utworu Exupery’ego pt.: Mały Książę.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. potrafi wskazać w tekście fragmenty obrazujące przyjaźń;

      2. słucha uważnie i aktywnie, selektywnie i krytycznie wypowiedzi innych na temat przyjaźni bohaterów i przyjaźni w ogóle;

      3. używa ze zrozumieniem słownictwa oceniającego i wartościującego;

      4. odkrywa znaczenia symboli;

      5. odnajduje w tekście fragmenty na poparcie swoich opinii;

      6. pracuje w grupie.

  2. Metoda pracy Metoda sytuacyjna, dyskusja, prezentacja, praca z tekstem.

  3. Środki dydaktyczne Kartki papieru, markery, kredki, arkusze papieru (1 m × 1 m), słownik terminów literackich.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • sprawdzenie pracy domowej;

        • prezentacja pracy domowej przez jednego z uczniów;

        • podział uczniów na grupy;

        • przydział zadań poszczególnym grupom.

      2. Podanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna.

      1. Praca w grupach nad odpowiedzią na pytania:

        • Czego lub kogo Mały Książę szukał na Ziemi?

        • Czy znalazł to, czego szukał?

        • Czego się nauczył?

      2. Prezentacja efektów pracy w grupach.

        • Mały Książę szukał na Ziemi przyjaciół;

        • Nie znalazł ich, ponieważ ludzie:

          • mają mało czasu – Ludzie mają zbyt mało czasu, aby cokolwiek poznać;

          • nieustannie zmieniają miejsce pobytu, nie przywiązują się do miejsc i innych ludzi – Wiatr nimi miota. Nie mają korzeni;

          • są wygodni – Kupują w sklepach rzeczy gotowe. A ponieważ nie ma magazynu z przyjaciółmi, więc nie mają przyjaciół.

        • Zrozumiał, dzięki lisowi, czym jest przyjaźń.

      3. Sporządzenie notatek do zeszytu.

      4. Odpowiedź na pytanie:
        Czy lis w omawianym utworze symbolizuje spryt, przebiegłość – jak w bajkach i baśniach? (Nie. Lis jest symbolem mądrości, przyjaźni i wierności.)

      5. Praca w grupach nad odtworzeniem recepty lisa na przyjaźń – praca z tekstem, wyszukiwanie cytatów popierających stwierdzenia uczniów.

        • należy oswoić osobę, z którą chcemy się zaprzyjaźnić;

        • powinno się stworzyć więzy, czyli poznać wzajemnie (wymaga to czasu);

        • należy pielęgnować te więzy, szanować;

        • należy być gotowym do odpowiedzialności za przyjaźń. (Stajesz się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś.)

      6. Prezentacja odnalezionych fragmentów i sądów.

      7. Zanotowanie wniosków w zeszycie.

      8. Dyskusja na temat:

        • Co jest ważne u przyjaciela?
          (Ważne jest, co lubi, czym się interesuje, co nam się w nim podoba, jaki jest w stosunku do nas i innych ludzi itp.)

      9. Udzielenie odpowiedzi na pytania:

        • Co to znaczy: Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu? (Człowieka można oceniać po tym, jaki jest, a nie po pozorach. Nie wszystko podlega naukowemu uporządkowaniu. Są rzeczy, wartości, które można dostrzec tylko sercem – poczuć.)

        • W jakim utworze autor przekazał myśl podobną do powyższej?
          (W Balladach i romansach uczynił to Adam Mickiewicz. Napisał: Czucie i wiara silniej do mnie mówi, niż mędrca szkiełko i oko.)

        • Co znaczy zdanie: Decyzja oswojenia niesie w sobie ryzyko łez? (Z przyjaciółmi przeżywamy wesołe, ale i smutne chwile – ich zmartwienia, choroby, nieszczęścia, rozstanie, niekiedy śmierć.)

    3. Faza podsumowująca

      1. Uporządkowanie, uzupełnienie notatek z lekcji.

      2. Podanie pracy domowej.

  5. Bibliografia [1] A. de Saint – Exupery, Mały Książę, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1992;
    [2] J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Zakład Wydawniczy Lester Quality, Suwałki 2000;
    [3] B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, WSiP, Warszawa 1978.

  6. Załączniki

    1. Zadanie domowe do wyboru.

      1. Wypisz z utworu cytaty, które można uznać za aforyzmy.

      2. Napisz opowiadanie z dialogiem, opisujące jak poznałeś swego przyjaciela.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

RsASMgfuSyy3H

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 89.77 KB w języku polskim
R1UBbScgT6qrW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim