Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Redagowanie tekstu w edytorze tekstu z pakietu Office

1. Cele lekcji

A: Wiadomości – Uczeń wyjaśni pojęcie: edytor tekstu, wymieni znane mu edytory tekstu (Ms Word, WordPad, Notatnik).
– Uczeń wymieni możliwości zmiany tekstu (sposoby wyrównania tekstu, zmiana rodzaju, wielkości, kroju i koloru czcionki).
– Uczeń wymieni sposoby ustawienia strony (szerokość marginesów, rozmiar papieru, orientacja strony – pionowa lub pozioma).

B: Rozumienie – Uczeń rozpozna rodzaj, wielkość, krój i kolor czcionki, wyrównanie tekstu.
– Uczeń wyjaśni, jak zmienić ustawienie strony – szerokość marginesu, orientację i rozmiar strony.
– Uczeń omówi sposób podziału tekstu na kolumny.

C: Umiejętności – Uczeń umie uruchomić program Ms Word.
– Uczeń potrafi skopiować wybrany fragment tekstu.
– Uczeń potrafi zmieniać rodzaj, wielkość, krój i kolor czcionki, wyrównanie tekstu oraz ustawienia strony – szerokość marginesu, orientację i rozmiar strony.
– Uczeń umie cofać ostatnie zmiany.
– Uczeń potrafi zapisać wyniki swojej pracy na dyskietce.

2. Metoda i forma pracy

wykład, dyskusja, ćwiczenia praktyczne na komputerze.

3. Środki dydaktyczne

zeszyt, podręcznik, zestaw komputerowy, karta ćwiczeń.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności wprowadzające:

– sprawdzenie listy obecności;
– podanie tematu lekcji.

  1. Powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć.

  2. Nauczyciel zadaje pytania:

Co oznaczają dwa słowa – edytor tekstu? (narzędzie, które umożliwia pisanie tekstów, może być wykorzystywany do tworzenia dokumentów koniecznych w codziennej pracy np. biurowej)
Podajcie przykłady edytory tekstu? (Word, notatnik, WordPad)
*Jakie są zalety pisanie tekstu na komputerze? (*można poprawiać błędy, wstawiać rysunki, wykresy, tabele i drukować wiele razy)

*Podajcie przykłady dokumentów stworzonych w edytorze tekstu? (*podanie, życiorys, list, notatki, zaproszenia, sprawozdania itp.)

Podanie uczniom informacji o podstawowych działaniach redakcyjnych:

  • Kopiowanie informacji, np. z innego dokumentu – sposoby kopiowania: Kopiuj – wklej, ctrl+c, ctrl+v, menu podręczne.

  • Wcięcie w tekście, interlinia, obramowanie, ustawienia strony, marginesy.

  • Zmiana czcionki – pogrubienie, powiększenie, podkreślenie, zmiana koloru.

ROZDAĆ UCZNIOM ZRZUT OKNA PROGRAMU WORD – OMÓWIENIE OKNA PROGRAMU, PASKÓW NARZĘDZI.

R1CHMOfpXM7au

b) Faza realizacyjna

  1. Omówienie ćwiczeń polegających na przepisaniu podanego fragmentu tekstu, a następnie wykonaniu na nim kilku operacji, tj. zmiana sposobu wyrównania tekstu, rodzaju, wielkości, kroju i koloru czcionki oraz podzielenie go na kolumny. Wykonaniu projektu własnej wizytówki, zawierającej podstawowe informacje, takie jak imię i nazwisko, adres, numer telefonu. Zwrócenie szczególnej uwagi na zastosowanie różnych czcionek i odpowiedniego wyrównania – w tym przypadku będzie to wyśrodkowanie.

  2. Wykonane ćwiczenia uczniowie zapisują na swoich dyskietkach.

  3. Zapis na tablicy sposobu zapisania pracy na dyskietce.

  4. PLIK – ZAPISZ JAKO – ZAPISZ W… – STACJA DYSKIETEK – NAZWA PLIKU /SWOJE IMIĘ I NAZWISKO/ – ZAPISZ

c) Faza podsumowująca

Wykonanie ćwiczeń przez uczniów

Ćwiczenie 1

W edytorze tekstu Word przepisz poniższy tekst:

Edytor to program komputerowy służący do edycji tekstu. W odróżnieniu od procesora tekstu nie zajmuje się wyglądem i formatowaniem tekstu, lub też ma te możliwości bardzo ograniczone. Edytory tekstu, podobnie jak programy wielu innych kategorii, mogą być zarówno bardzo proste, jaki i bardzo skomplikowane. Przykładem prostego edytora tekstu w środowisku Unix jest vi, z kolei rozbudowanym edytorem jest napisany przez Richarda Stallmana emacs, natomiast jednym z najbardziej zaawansowanych edytorów pracujących w trybie znakowym dla DOS jest Aurora. Wykonaj poniższe polecenia:

1. napisany tekst skopiuj dwukrotnie;

2. w pierwszym akapicie powiększ rozmiar czcionki o 2 punkt i zastosuj wyrównanie do prawej;

3. w drugim akapicie zmień czcionkę na Arial Black, jej kolor na żółty oraz wyjustuj tekst;

4. w trzecim akapicie zastosuj czcionkę Garamond o rozmiarze 20 w kolorze czerwonym oraz wyśrodkuj;

5. układ strony: górny i dolny margines 1,5 cm, lewy i prawy – 3,5 cm, orientacja strony – pionowa

6. zapisz plik na dyskietce pod nazwą „Formatowanie_tekstu – swoje imię i nazwisko”; według wzoru z tablicy.

Ćwiczenie 2

Zaprojektuj ogłoszenie o dyskotece. Umieść na nim miejsce imprezy, godzinę rozpoczęcia, cenę wstępu, ewentualnie dodaj obrazek. Użyj różnego rodzaju i wielkości czcionek, do napisanego tekstu zastosuj wyśrodkowanie.

Wyniki swojej pracy zapisz na dyskietce pod nazwą „plakat – swoje imię i nazwisko”.

Ćwiczenie 3

Orientacja strony pozioma, marginesy 1,5 cm prawy, lewy, góra i dół. Tekst z zadania 1 skopiuj pięciokrotnie, następnie zmień ustawienia na 2 kolumny, rozdziel je linia pionową. /Szerokość Format – kolumny – 2 kolumny – rozdzielone linią pionową/ szerokość kolumn jednakowa.

Wyniki swojej pracy zapisz na dyskietce pod nazwą „kolumny – swoje imię i nazwisko”.

RIv5nvxBZVzDz

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 77.50 KB w języku polskim