Redukcja wyrazów podobnych
Redukcja wyrazów podobnych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
-rozumie pojęcie wyrazów podobnych,
-zna zasadę przeprowadzania redukcji wyrazów podobnych,
-zna zasady opuszczania nawiasów w wyrażeniu algebraicznym.
b) Umiejętności
Uczeń:
-poprawnie rozpoznaje wyrazy podobne,
-prawidłowo redukuje wyrazy podobne,
-bezbłędnie opuszcza nawiasy w wyrażeniach algebraicznych,
-współpracuje w zespole dwuosobowym.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, pogadanka, praca z całą klasą, praca w grupach 2‑osobowych.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Omówienie pracy domowej, przypomnienie zasad redukcji wyrazów podobnych.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych. Rozwiązaniem każdego działania jest jedna litera. Litery, czytane kolejno, dadzą rozwiązanie. ( załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Omówienie wyników pracy grupowej, zadanie pracy domowej ( załącznik 2).
5. Bibliografia
Pomysł własny
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia ( załącznik 1)
Litery będące rozwiązaniem poszczególnych działań, czytane kolejno, utworzą hasło: nazwisko matematyka hinduskiego, żyjącego w VI wieku n. e., twórcy początków algebry.
1) 5a‑7+(-4a) –(-7)=
2) (2r‑5q)-( -3r+q)+(-5r)+8q=
3) -3x+4y-(-3x‑5y)+10y=
4) 12a+(-4b‑11a)+4b=
5) 7a+5b-(5a+5b)-a=
6) (3h+6g)-(5h‑g)+(3h‑7g)=
7) 15-(6a+5b‑12)+(-25+5b+7a)-2=
8) -8t+4u+6t-(-6u)-t+(-10u)+4t=
9) 2a-(9m+4a)-(-7m‑3a)+2m=
b) Zadanie domowe ( załącznik 2 )
„Redukcja wyrazów podobnych” – zeszyt ćwiczeń.
c) Notatka dla nauczyciela
Rozwiązanie hasła: Aryabhata.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak