Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Regiony rolnicze w Polsce

Cele lekcji

Cel ogólny

Poznanie krain geograficznych w Polsce, które mają najlepsze warunki do rozwoju rolnictwa.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, że do rozwoju rolnictwa potrzebne są odpowiednie warunki,

  • zna czynniki należące do przyrodniczych warunków,

  • zna czynniki należące do pozaprzyrodniczych warunków,

  • wymienia regiony w Polsce atrakcyjne rolniczo.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • scharakteryzować poszczególne regiony w Polsce,

  • wskazać te regiony na mapie fizycznej Polski,

  • wskazać na przykładach wpływ poszczególnych czynników na rozwój rolnictwa w różnych regionach świata,

  • formułować wnioski.

c) Postawy

Uczeń:

  • współpracuje w grupie,

  • rozwija dociekliwość poznawczą.

Metoda i forma pracy

praca z atlasem, praca z książką, praca grupowa

Środki dydaktyczne

podręcznik, atlas Polski, mapa fizyczna Polski, arkusze papieru, flamastry

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie tematu, wyjaśnienie celów lekcji oraz przedstawienie zagadnień będących treścią zajęć.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Rozdaje ćwiczenia zapisane na wcześniej przygotowanych kartkach (załącznik 1). Zadaniem każdej grupy będzie scharakteryzowanie jednego regionu rolniczego w Polsce.

Uczniowie dostają 5 kolorowych kartek i na każdej kartce opisują dany element przyrodniczy.

Po upływie około 7‑10 minut przedstawiciel grupy prezentuje zapisane przez jego zespół wnioski. Przedstawiciele grupy podchodzą do tablicy i przyczepiają magnesami kartki w przygotowanej wcześniej tabelce.

Reszta klasy zapisuje wnioski w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie dostają od nauczyciela wcześniej przygotowane karty pracy (załącznik 2). Wypełniają je i kolejno głośno odczytują swoje odpowiedzi.

Bibliografia

P. Wład, Geografia 1 – Człowiek gospodarzem Ziemi – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2005.

Załączniki

a) Karty pracy ucznia

załącznik 1

Na podstawie podręcznika (str. 102) oraz atlasu scharakteryzuj dany region, biorąc pod uwagę:

  • klimat – opady i temperaturę (atlas str. 11 )

  • gleby (atlas str. 5 )

  • stosunki wodne

  • ukształtowanie terenu

  • uprawy – (atlas str. 43 )

  • okres wegetacyjny – (atlas str. 11 )

GRUPA I – Wyżyna Lubelska

GRUPA II – Żuławy Wiślane

GRUPA III – Równina Wrocławska

GRUPA IV – Wysoczyzna Leszczyńska

załącznik 2

Wpisz znak (+) w rubrykę, gdy uznasz, że czynnik rozwoju rolnictwa jest sprzyjający.

Region geograficzny

Czynniki przyrodnicze rozwoju rolnictwa.

Klimat

Okres wegetacyjny

Gleby

Ukształtowanie

powierzchni

Zasoby

wodne

Żuławy Wiślane

Wyżyna Lubelska

Nizina Chińska

b) Zadanie domowe

Napisz esej na temat: „Rolnictwo polskie – szansa czy zagrożenie”.

Czas trwania lekcji

45 minut

Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II LP.

RZ77SL8TtCUQk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.71 KB w języku polskim
RhTCGIpkhg8Au

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim