Regiony rolnicze w Polsce
Regiony rolnicze w Polsce
Cele lekcji
Cel ogólny
Poznanie krain geograficznych w Polsce, które mają najlepsze warunki do rozwoju rolnictwa.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, że do rozwoju rolnictwa potrzebne są odpowiednie warunki,
zna czynniki należące do przyrodniczych warunków,
zna czynniki należące do pozaprzyrodniczych warunków,
wymienia regiony w Polsce atrakcyjne rolniczo.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
scharakteryzować poszczególne regiony w Polsce,
wskazać te regiony na mapie fizycznej Polski,
wskazać na przykładach wpływ poszczególnych czynników na rozwój rolnictwa w różnych regionach świata,
formułować wnioski.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje w grupie,
rozwija dociekliwość poznawczą.
Metoda i forma pracy
praca z atlasem, praca z książką, praca grupowa
Środki dydaktyczne
podręcznik, atlas Polski, mapa fizyczna Polski, arkusze papieru, flamastry
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie tematu, wyjaśnienie celów lekcji oraz przedstawienie zagadnień będących treścią zajęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Rozdaje ćwiczenia zapisane na wcześniej przygotowanych kartkach (załącznik 1). Zadaniem każdej grupy będzie scharakteryzowanie jednego regionu rolniczego w Polsce.
Uczniowie dostają 5 kolorowych kartek i na każdej kartce opisują dany element przyrodniczy.
Po upływie około 7‑10 minut przedstawiciel grupy prezentuje zapisane przez jego zespół wnioski. Przedstawiciele grupy podchodzą do tablicy i przyczepiają magnesami kartki w przygotowanej wcześniej tabelce.
Reszta klasy zapisuje wnioski w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dostają od nauczyciela wcześniej przygotowane karty pracy (załącznik 2). Wypełniają je i kolejno głośno odczytują swoje odpowiedzi.
Bibliografia
P. Wład, Geografia 1 – Człowiek gospodarzem Ziemi – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2005.
Załączniki
a) Karty pracy ucznia
załącznik 1
Na podstawie podręcznika (str. 102) oraz atlasu scharakteryzuj dany region, biorąc pod uwagę:
klimat – opady i temperaturę (atlas str. 11 )
gleby (atlas str. 5 )
stosunki wodne
ukształtowanie terenu
uprawy – (atlas str. 43 )
okres wegetacyjny – (atlas str. 11 )
GRUPA I – Wyżyna Lubelska
GRUPA II – Żuławy Wiślane
GRUPA III – Równina Wrocławska
GRUPA IV – Wysoczyzna Leszczyńska
załącznik 2
Wpisz znak (+) w rubrykę, gdy uznasz, że czynnik rozwoju rolnictwa jest sprzyjający.
Region geograficzny | Czynniki przyrodnicze rozwoju rolnictwa. | ||||
Klimat | Okres wegetacyjny | Gleby | Ukształtowanie powierzchni | Zasoby wodne | |
Żuławy Wiślane | |||||
Wyżyna Lubelska | |||||
Nizina Chińska |
b) Zadanie domowe
Napisz esej na temat: „Rolnictwo polskie – szansa czy zagrożenie”.
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II LP.