Reklama – czy oprzesz się sile perswazji?
Autor/autorka
Ewa Habant
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Reklama – czy oprzesz się sile perswazji?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest przewidziany w podstawie programowej języka polskiego dla klasy VII i stanowi cykl zajęć związanych z komunikacją językową. Wiedza o poprawnej komunikaci językowej jest jedną z kompetencji, którą uczniowie szkoły podstawowej powinni nabyć. Uczniowie muszą mieć świadomość, że każdego dnia są poddawani manipulacji językowej m.in. poprzez odbiór reklam.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Użycie technologii komputerowej umożliwi pracę w systemie zdalnym. Odpowiednie dobrane narzędzia TIK pozwolą osiągać cele edukacyjne w sposób atrakcyjny dla uczniów. LearningApps - umożliwia samodzielną pracę uczniów. Zaletą tej aplikacji jest natychmiastowa weryfikacja poprawności odpowiedzi. Platforma e- podręczniki – umożliwia samodzielną pracę uczniów bez presji czasu, prezentuje rzetelne wiadomości podane w prostej formie. Użycie funkcji „osobne pokoje” aktywizuje uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń rozpoznaje reklamę i wypowiada się na temat reklam telewizyjnych, prasowych, radiowych, internetowych. Zna mechanizmy reklamy.
8. Cele szczegółowe zajęć
• Uczeń rozpoznaje i rozróżnia środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych, określa ich funkcję.
• Uczeń rozpoznaje manipulację językową i przeciwstawia jej zasady etyki wypowiedzi.
• Uczeń rozwija umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy i krytycznej oceny.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
- podające (pogadanka)
- aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
- eksponujące (film, przykłady filmów reklamowych)
- praktyczne (ćwiczenia, pokaz)
-metoda Klasy Odwróconej - nauczanie wyprzedzające
Formy pracy: - indywidulna;
- grupowa
10. Środki dydaktyczne
- reklamy przygotowane przez uczniów i nauczyciela
- epodręczniki z platformy edukacyjnej MEN
- wybrane reklamy z zasobów YouTube;
- platforma Microsoft Teams.
-platforma LearningApps
-Wordwall
11. Wymagania w zakresie technologii
Niezbędny do pracy będzie komputer, tablet lub smartfon z dostępem do internetu; platforma Microsoft Teams.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Powitanie, wstępne czynności organizacyjne, wprowadzenie do tematu lekcji.
Czas trwania: Ok. 5 minut
Opis aktywności:
Przed lekcją ( zad. domowe - lekcja odwrócona ) :
1. Uczniowie oglądają filmik dotyczący perswazji w reklamie na platformie e‑podręczniki.https://epodreczniki.pl/a/film/D14ACNdC92. Przygotowują przykładowe reklamy, z którymi spotykają się w telewizji, internecie, prasie.
Na lekcji:
1. Powitanie.
2. Podanie tematu lekcji i jej celów.
Aktywność 2
Temat: Zaprezentowanie przygotowanych przykładów reklam, dyskusja, refleksja.
Czas trwania: Ok.15 minut
Opis aktywności:
1.Prezentowanie filmików przez uczniów.
(Reklamy dodatkowo przygotowane przez nauczyciela, wykorzystane w razie potrzeby )
https://www.youtube.com/playlist?list=PLde_SAVqHsRxaNMqgMOUpTWHG_E_mh8m_ Dyskusja kierowana przez nauczyciela . Swobodne wypowiedzi uczniów. Uczniowie wymieniają refleksje, obserwacje, emocje dotyczące obejrzanych reklam i filmu dotyczącego perswazji w reklamie.
Przykładowe pytania:- - Do kogo kierowana jest reklama?
- - Za pomocą jakich słów nadawca wypowiada się o produkcie?
- - Co proponuje odbiorcy?
- - W jaki sposób zachęca do nabycia produktu?
- - Które reklamy zapadają w pamięć?
- - Które reklamy się podobały?
- - Jakie elementy reklamy nas drażnią?
Aktywność 3
Temat: Część teoretyczna.
Czas trwania: Ok. 5 min.
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje zebrane wiadomości na temat zabiegów językowych w reklamie.
Przedstawia je w formie tabeli.
Systematyzuje wiedzę wspólne z uczniami. Zwraca uwagę, że twórcy reklamy odwołują się do emocji, marzeń, pragnień.
https://epodreczniki.pl/a/reklamowy-zawrot-glowy/D7ddaYcsO
Aktywność 4
Temat: Ćwiczenia praktycze.
Czas trwania: Ok .20min.
Opis aktywności:
Uczniowie wykonują ćwiczeniez platformy learningapps. (sprawdzają, czy zapamiętali informacje nt. manipulacji językowej)
https://learningapps.org/display?v=pvur9wvyk21
Następnie otrzymują zadanie napisania dwóch tekstów reklemowych .
Do wyboru:
- gumy do żucia
-ziołowego preparatu do włosów
-obuwia sportowego
-kleju szybkoschnącego
-robota srzątającego
-zajęć fitness
Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel korzysta z funkcji „osobne pokoje” dostępnej na platformie Teams.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują swoje teksty reklamowe. (np. odczytują z odpowiednią intonacją, udostępniają ekran)
Nauczyciel wspólnie z uczniami ocenia wyniki pracy.
Wystawia oceny lub plusy za aktywność.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Omówienie zajęć przy pomocy koła wyboru : https://wordwall.net/pl/resource/419212/z-czym-wychodz%C4%99-z-zaj%C4%99%C4%87
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcję można modyfikować w zależności od tego, czy będzie prowadzona w formie zajęć zdalnych, czy stacjonarnych.
Potrzebna jednak jest tablica interaktywna lub monitor interaktywny.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna