Autor/autorka

Ewa Habant

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Reklama – czy oprzesz się sile perswazji?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest przewidziany w podstawie programowej języka polskiego dla klasy VII i stanowi cykl zajęć związanych z komunikacją językową. Wiedza o poprawnej komunikaci językowej jest jedną z kompetencji, którą uczniowie szkoły podstawowej powinni nabyć. Uczniowie muszą mieć świadomość, że każdego dnia są poddawani manipulacji językowej m.in. poprzez odbiór reklam.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Użycie technologii komputerowej umożliwi pracę w systemie zdalnym. Odpowiednie dobrane narzędzia TIK pozwolą osiągać cele edukacyjne w sposób atrakcyjny dla uczniów. LearningApps - umożliwia samodzielną pracę uczniów. Zaletą tej aplikacji jest natychmiastowa weryfikacja poprawności odpowiedzi. Platforma e- podręczniki – umożliwia samodzielną pracę uczniów bez presji czasu, prezentuje rzetelne wiadomości podane w prostej formie. Użycie funkcji „osobne pokoje” aktywizuje uczniów.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń rozpoznaje reklamę i wypowiada się na temat reklam telewizyjnych, prasowych, radiowych, internetowych. Zna mechanizmy reklamy.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. • Uczeń rozpoznaje i rozróżnia środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych, określa ich funkcję.

  2. • Uczeń rozpoznaje manipulację językową i przeciwstawia jej zasady etyki wypowiedzi.

  3. • Uczeń rozwija umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy i krytycznej oceny.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: 

- podające (pogadanka)

- aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)

- eksponujące (film, przykłady filmów reklamowych) 

- praktyczne (ćwiczenia, pokaz)
-metoda Klasy Odwróconej - nauczanie wyprzedzające

Formy pracy:  - indywidulna;

- grupowa

10. Środki dydaktyczne

- reklamy przygotowane przez uczniów i nauczyciela

- epodręczniki z platformy edukacyjnej MEN

- wybrane reklamy z zasobów YouTube;

- platforma Microsoft Teams. 

-platforma LearningApps

-Wordwall

11. Wymagania w zakresie technologii

Niezbędny do pracy będzie komputer, tablet lub smartfon z dostępem do internetu; platforma Microsoft Teams. 

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Powitanie, wstępne czynności organizacyjne, wprowadzenie do tematu lekcji.

    • Czas trwania: Ok. 5 minut

    • Opis aktywności:

      Przed lekcją ( zad. domowe - lekcja odwrócona ) :
      1. Uczniowie oglądają filmik dotyczący perswazji w reklamie na platformie e‑podręczniki.

      https://epodreczniki.pl/a/film/D14ACNdC92. Przygotowują przykładowe reklamy, z którymi spotykają się w telewizji, internecie, prasie.

      Na lekcji:
      1. Powitanie.
      2. Podanie tematu lekcji i jej celów.

  • Aktywność 2

    • Temat: Zaprezentowanie przygotowanych przykładów reklam, dyskusja, refleksja.

    • Czas trwania: Ok.15 minut

    • Opis aktywności:

      1.Prezentowanie filmików przez uczniów.
      (Reklamy dodatkowo przygotowane przez nauczyciela, wykorzystane w razie potrzeby )

      https://www.youtube.com/playlist?list=PLde_SAVqHsRxaNMqgMOUpTWHG_E_mh8m_
      Dyskusja kierowana przez nauczyciela . Swobodne wypowiedzi uczniów. Uczniowie wymieniają refleksje, obserwacje, emocje dotyczące obejrzanych reklam i filmu dotyczącego perswazji w reklamie. 
      Przykładowe pytania:

      -          - Do kogo kierowana jest reklama?

      - - Za pomocą jakich słów nadawca wypowiada się o produkcie?

      - - Co proponuje odbiorcy?

      - - W jaki sposób zachęca do nabycia produktu?

      - -  Które reklamy zapadają w pamięć?

      - - Które reklamy się podobały?

      - - Jakie elementy reklamy nas drażnią?

  • Aktywność 3

    • Temat: Część teoretyczna.

    • Czas trwania: Ok. 5 min.

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prezentuje zebrane wiadomości na temat zabiegów językowych w reklamie.

      Przedstawia je w formie tabeli.

      Systematyzuje wiedzę wspólne z uczniami. Zwraca uwagę, że twórcy reklamy odwołują się do emocji, marzeń, pragnień.

      https://epodreczniki.pl/a/reklamowy-zawrot-glowy/D7ddaYcsO

  • Aktywność 4

    • Temat: Ćwiczenia praktycze.

    • Czas trwania: Ok .20min.

    • Opis aktywności:

      Uczniowie wykonują ćwiczeniez platformy learningapps. (sprawdzają, czy zapamiętali informacje nt. manipulacji językowej)

      https://learningapps.org/display?v=pvur9wvyk21

      Następnie otrzymują zadanie napisania dwóch tekstów reklemowych .

      Do wyboru:

      - gumy do żucia

      -ziołowego preparatu do włosów

      -obuwia sportowego

      -kleju szybkoschnącego

      -robota srzątającego

      -zajęć fitness

      Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel korzysta z funkcji „osobne pokoje” dostępnej na platformie Teams. 
      Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują swoje teksty reklamowe. (np. odczytują z odpowiednią intonacją, udostępniają ekran)
      Nauczyciel wspólnie z uczniami ocenia wyniki pracy.
      Wystawia oceny lub plusy za aktywność.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Omówienie zajęć przy pomocy koła wyboru :  https://wordwall.net/pl/resource/419212/z-czym-wychodz%C4%99-z-zaj%C4%99%C4%87

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcję można modyfikować w zależności od tego, czy będzie prowadzona w formie zajęć zdalnych, czy stacjonarnych.
Potrzebna jednak jest tablica interaktywna lub monitor interaktywny.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna