Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Urszula Barańska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Reklama - sztuka perswazji.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wybrany temat jest zgodny z Podstawą Programową i realizowanym rozkładem materiału. Lekcja jest kolejną z wyznaczonych do relizacji na podstawie programu nauczania języka polskiego GWO „Między nami” dla klasy 8.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wybrane narzędzia TIK ułatwiają pracę na lekcji. Angażują i aktywizują uczniów w procesie pozyskiwania wiedzy i umiejętności, zwłaszcza podczas nauczania zdalnego.

7. Cel ogólny zajęć

Rozpoznawanie i rozróżnianie środków perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych, określanie ich funkcji.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. czytanie tekstu ze zrozumieniem

  2. definiowanie pojęć: „reklama”, „perswazja”, „manipulacja”

  3. uświadomienie znaczenia i roli reklamy w życiu człowieka

  4. tworzenie własnego tekstu

  5. zastosowanie wiedzy w praktyce

  6. kształtowanie postawy krytycznego odbioru reklam

9. Metody i formy pracy

Metody pracy:
praca zdalna
Cykl Kolba
krzyżówka 
puzzle
ćwiczenia interaktywne
tworzenie własnego tekstu

Formy pracy:
indywidualna 
zbiorowa

10. Środki dydaktyczne

platforma G‑Suit, Classroom, Meet, platforma epodreczniki, film youtube, ćwiczenie wordwall, schematy kołowe, multipodręcznik GWO, reprodukcja obrazu - Wikipedia, formularze Google, aplikacja Mentimeter, zeszyt przedmiotowy

11. Wymagania w zakresie technologii

Dostęp do komputera, tableta lub smartfona z łączem internetowym dla każdego ucznia; głośniki, kamerki, mikrofony.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Co to jest reklama i jaka jest jej historia?

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Powitanie.
        2. Podanie celu i tematu lekcji.
        3. Nawiązanie do wcześniejszej wiedzy uczniów i doświadczenia związanego z reklamami. Odwołanie się do tekstu z podręcznika GWO - wersja multipodręcznika s. 317‑320, który uczniowie mieli przeczytać na zadanie domowe w ramach przygotowania się do lekcji.
        4. Sprawdzenie efektów czytania zadanego tekstu ze zrozumieniem:
        a) samodzielne tworzenie i zapis do zeszytu definicji „reklamy”
        b) ćwiczenie interaktywne:
        https://wordwall.net/pl/resource/10362267/reklama-poj%C4%99cia

  • Aktywność 2

    • Temat: Jakie są podstawowe rodzaje reklamy?

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Praca na platformie epodreczniki: https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/890494
      1. Uczniowie czytają ze zrozumieniem tekst wprowadzający.
      2. Definiują 3 rodzaje reklamy - zapis do zeszytu.
      3. Układają puzzle z gadżetem reklamowym.
      4. Rozwiązują krzyżówkę.
      5. Definiują hasło główne krzyżówki.

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie mogą wyrazić swoją opinię na temat lekcji za pomocą aplikacji
Mentimeter. Odpowiadają na pytanie:
„Co sądzisz o dzisiejszej lekcji?”

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcję można przeprowadzić również w trybie stacjonarnym przy użyciu tablicy interaktywnej. Do ćwiczeń indywidualnych uczniowie mogą wykorzystać smartfony lub tablety. Jeżeli klasa jest zdolna i pracuje w szybkim tempie można wprowadzić dodatkowe podziały reklam a w ćwiczeniu praktycznym zasugerować odbiorcę, do którego ma być skierowany tekst lub sprecyzować odpowiedni rodzaj reklamy.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna