Reklama - sztuka perswazji.
Autor/autorka
Urszula Barańska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Reklama - sztuka perswazji.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybrany temat jest zgodny z Podstawą Programową i realizowanym rozkładem materiału. Lekcja jest kolejną z wyznaczonych do relizacji na podstawie programu nauczania języka polskiego GWO „Między nami” dla klasy 8.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wybrane narzędzia TIK ułatwiają pracę na lekcji. Angażują i aktywizują uczniów w procesie pozyskiwania wiedzy i umiejętności, zwłaszcza podczas nauczania zdalnego.
7. Cel ogólny zajęć
Rozpoznawanie i rozróżnianie środków perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych, określanie ich funkcji.
8. Cele szczegółowe zajęć
czytanie tekstu ze zrozumieniem
definiowanie pojęć: „reklama”, „perswazja”, „manipulacja”
uświadomienie znaczenia i roli reklamy w życiu człowieka
tworzenie własnego tekstu
zastosowanie wiedzy w praktyce
kształtowanie postawy krytycznego odbioru reklam
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
praca zdalna
Cykl Kolba
krzyżówka
puzzle
ćwiczenia interaktywne
tworzenie własnego tekstu
Formy pracy:
indywidualna
zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
platforma G‑Suit, Classroom, Meet, platforma epodreczniki, film youtube, ćwiczenie wordwall, schematy kołowe, multipodręcznik GWO, reprodukcja obrazu - Wikipedia, formularze Google, aplikacja Mentimeter, zeszyt przedmiotowy
11. Wymagania w zakresie technologii
Dostęp do komputera, tableta lub smartfona z łączem internetowym dla każdego ucznia; głośniki, kamerki, mikrofony.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co to jest reklama i jaka jest jej historia?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Powitanie.
2. Podanie celu i tematu lekcji.
3. Nawiązanie do wcześniejszej wiedzy uczniów i doświadczenia związanego z reklamami. Odwołanie się do tekstu z podręcznika GWO - wersja multipodręcznika s. 317‑320, który uczniowie mieli przeczytać na zadanie domowe w ramach przygotowania się do lekcji.
4. Sprawdzenie efektów czytania zadanego tekstu ze zrozumieniem:
a) samodzielne tworzenie i zapis do zeszytu definicji „reklamy”
b) ćwiczenie interaktywne:
https://wordwall.net/pl/resource/10362267/reklama-poj%C4%99cia
Aktywność 2
Temat: Jakie są podstawowe rodzaje reklamy?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Praca na platformie epodreczniki: https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/890494
1. Uczniowie czytają ze zrozumieniem tekst wprowadzający.
2. Definiują 3 rodzaje reklamy - zapis do zeszytu.
3. Układają puzzle z gadżetem reklamowym.
4. Rozwiązują krzyżówkę.
5. Definiują hasło główne krzyżówki.
Aktywność 3
Temat: Czy lubimy być manipulowani?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Zaprezentowanie uczniom schematów ukazujących wypowiedzi odbiorców na temat ich stosunku do reklam:
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/874869
2. Wypowiedzi chętnych uczniów na temat przyczyn tego zjawiska.
3. Prezentacja filmu na temat manipulacji w reklamie, definiowanie pojęcia do zeszytu:
https://www.youtube.com/watch?v=u26EkUzaNqg
4. Wskazanie na pozytywne aspekty reklamy - przykładem reklama społeczna:
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/151681
Aktywność 4
Temat: Czy wszystko można zareklamować?
Czas trwania: 10 - 15 minut
Opis aktywności:
Wskazanie i uświadomienie uczniom różnorodności tematyki i form przekazu reklamy.
2. Prezentacja obrazu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Para_but%C3%B3w#/media/Plik:Van_Gogh_-_Ein_Paar_Schuhe1.jpeg
3. Tworzenie przez uczniów tekstu reklamy pary butów z obrazu Vicenta van Gogha na platformie G‑Suite:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSesiKk6bbpRm9yxrZT4TOIExWm6G76zNrt0qsd02aL40_Dnhw/viewform
4. Prezentacja wyniku prac - anonimowe wyświetlenie wyników ćwiczenia redakcyjnego.
5. Podsumowanie efektu pracy - informacja zwrotna.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie mogą wyrazić swoją opinię na temat lekcji za pomocą aplikacji
Mentimeter. Odpowiadają na pytanie:
„Co sądzisz o dzisiejszej lekcji?”
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcję można przeprowadzić również w trybie stacjonarnym przy użyciu tablicy interaktywnej. Do ćwiczeń indywidualnych uczniowie mogą wykorzystać smartfony lub tablety. Jeżeli klasa jest zdolna i pracuje w szybkim tempie można wprowadzić dodatkowe podziały reklam a w ćwiczeniu praktycznym zasugerować odbiorcę, do którego ma być skierowany tekst lub sprecyzować odpowiedni rodzaj reklamy.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna