Reklama dźwignią handlu
Scenariusz lekcji – Reklama dźwignią handlu
1. Cele lekcji
Realizacja ścieżki medialnej – podstawa programowa edukacji czytelniczo medialnej: Treści punkt 7, a także podstawa programowa do j. polskiego – punkt: Retoryczne użycie języka.
a) Wiadomości
Pojęcia: billboard, spot, PR, agencja reklamowa kampania, oglądalność, blok reklamowy, grupa docelowa, marketing, slogan*,* AIDA.
Wiedza dotycząca stylistyki i retoryki (powtórzenie).
b) Umiejętności
UCZEŃ:
- wymienia podstawowe pojęcia związane z reklamą i definiuje je,
- tworzy projekt własnej reklamy,
- określa znaczenie reklamy w kulturze i handlu,
- analizuje reklamy pod względem językowym,
- odczytuje i odtwarza schemat komunikatu reklamowego,
- współpracuje z grupą,
- dostrzega niebezpieczeństwa reklamy.
2. Metoda i forma pracy
- burza mózgów,
- praca w grupach,
- dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
materiał filmowy z nagranym dowolnym blokiem reklamowym, karty pracy.
4. Przebieg lekcji:
1. Ćwiczenie wprowadzające – burza mózgów:
Polecenie: Wymieńcie wszystkie pojęcia, które kojarzą się wam z reklamą.
Zbieramy odpowiedzi uczniów na tablicy.
Przykład:
billboard – duża tablica reklamowa umieszczona np. przy drodze lub w centrum miasta,
spot – krótki film przedstawiający jakiś produkt,
PR – public relations – działalność polegająca na tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy w oczach otoczenia,
agencja reklamowa – miejsce, gdzie tworzy się reklamy,
kampania – akcja reklamowa rozciągnięta w czasie,
oglądalność – liczba osób oglądająca program w danym czasie,
blok reklamowy – program prezentujący wiele reklam,
grupa docelowa – grupa ludzi, do których kierowana jest reklama,
marketing – działalność zmierzająca do sprzedaży produktu,
slogan – krótkie hasło reklamowe.
Oprócz tego padną pewnie takie odpowiedzi, jak:
kłamstwo
nuda
przerwa w filmie
pieniądze
Warto więc podzielić to słownictwo na profesjonalne i skojarzeniowe np. w ten sposób jak powyżej.
2. Wyjaśnienie pojęć – korzystamy z wiedzy uczniów (proste definicje podaję także powyżej).
3. Prezentujemy w postaci nagrania wideo dowolny blok reklamowy (minimum 5 aktualnych reklam o wyrazistej i typowej strukturze).
Polecenie: Spróbujcie ustalić schemat wg którego zbudowane są reklamy. Możecie pracować w parach.
Oczywiście powstanie wiele różnych uczniowskich propozycji. Nauczyciel powinien pozwolić uczniom na prezentację i uzasadnienie. Warto jednak nakierować myślenie uczniów podczas dyskusji na klasyczny schemat AIDA i przedstawić do w następującej postaci (można przy tym odwołać się do językowych umiejętności uczniów):
A – attention – przyciągnięcie uwagi,
I – interest – wzbudzenie zainteresowania,
D – desire - wywołanie pragnienia posiadania,
A – action – zakup produktu.
4. Nanosimy teraz ten schemat na dowolną reklamę np. Ptasiego Mleczka:
A – para na dachu,
I – zakochani jedzą czekoladkę,
D - hasło: poczujesz się jeszcze bliżej nieba,
A – odbiorca idzie do sklepu i kupuje produkt.
5. Dyskusja nad rolą reklamy we współczesnej kulturze i handlu (nawiązanie do tematu lekcji). Pytania: Czy każda reklama musi być nudna? Czy reklama może być dziełem sztuki? Zbieramy opinie uczniów na ten temat.
6. Polecenie:
Siedząc w parach, spróbujcie wymyślić ciekawą reklamę telewizyjną lub prasową rowerku dziecięcego. Stwórzcie jej schemat, wymyślcie hasło. W przypadku reklamy prasowej możecie coś narysować, zaprezentować logo. Macie na to 10 minut.
7. Ochotnicy prezentują swoje pomysły i na tym kończy się pierwsza lekcja
Część II
Lekcja przebiega wg załączonych kart pracy. Uczniowie pracują w grupach. Każda z grup ma takie same zadania, ale inne przykłady. Warto pamiętać, aby wcześniej kazać uczniom powtórzyć wiedzę dotyczącą środków stylistycznych a także zagadnienia z retoryki.
8. Dzielimy uczniów na grupy, stosując wybraną przez siebie metodę.
9. Uczniowie rozdzielają funkcje w grupie.
10. Rozdajemy karty pracy.
11. Uczniowie ok. 30 minut pracują w grupach (obserwujemy ich pracę, zwracając uwagę na aktywność poszczególnych uczniów – robimy notatki, bo to pozwoli nam na sprawiedliwą ocenę).
12. Nauczyciel zbiera do oceny karty pracy.
Zadanie domowe
1. Wypisz z radia, telewizji, prasy, internetu 10 ciekawych haseł reklamowych. Sporządź ich analizę językowa (zwróć uwagę na środki stylistyczne, zabiegi językowe np. homonimię, polisemię itp.).
4. Bibliografia
Dla rozszerzenia wiedzy na temat języka reklamy proponuję:
P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.
J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 1996.
5. Czas trwania lekcji
90 minut
6. Uwagi do scenariusza
Lekcja może być zrealizowana podczas języka polskiego lub wiedzy o kulturze (w ramach zajęć dotyczących współczesnych mediów). W słabszych klasach można zrealizować tylko jedną z jej części. Najważniejsza jest jednak kwestia retoryczna i nie powinniśmy jej pomijać.