Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Reklama dźwignią handlu

1. Cele lekcji

Realizacja ścieżki medialnej – podstawa programowa edukacji czytelniczo medialnej: Treści punkt 7, a także podstawa programowa do j. polskiego – punkt: Retoryczne użycie języka.

a) Wiadomości

Pojęcia: billboard, spot, PR, agencja reklamowa kampania, oglądalność, blok reklamowy, grupa docelowa, marketing, slogan*,* AIDA.

Wiedza dotycząca stylistyki i retoryki (powtórzenie).

b) Umiejętności

UCZEŃ:

- wymienia podstawowe pojęcia związane z reklamą i definiuje je,

- tworzy projekt własnej reklamy,

- określa znaczenie reklamy w kulturze i handlu,

- analizuje reklamy pod względem językowym,

- odczytuje i odtwarza schemat komunikatu reklamowego,

- współpracuje z grupą,

- dostrzega niebezpieczeństwa reklamy.

2. Metoda i forma pracy

- burza mózgów,

- praca w grupach,

- dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

materiał filmowy z nagranym dowolnym blokiem reklamowym, karty pracy.

4. Przebieg lekcji:

1. Ćwiczenie wprowadzające – burza mózgów:

Polecenie: Wymieńcie wszystkie pojęcia, które kojarzą się wam z reklamą.

Zbieramy odpowiedzi uczniów na tablicy.

Przykład:

billboard – duża tablica reklamowa umieszczona np. przy drodze lub w centrum miasta,

spot – krótki film przedstawiający jakiś produkt,

PR – public relations – działalność polegająca na tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy w oczach otoczenia,

agencja reklamowa – miejsce, gdzie tworzy się reklamy,

kampania – akcja reklamowa rozciągnięta w czasie,

oglądalność – liczba osób oglądająca program w danym czasie,

blok reklamowy – program prezentujący wiele reklam,

grupa docelowa – grupa ludzi, do których kierowana jest reklama,

marketing – działalność zmierzająca do sprzedaży produktu,

slogan – krótkie hasło reklamowe.

Oprócz tego padną pewnie takie odpowiedzi, jak:

kłamstwo

nuda

przerwa w filmie

pieniądze

Warto więc podzielić to słownictwo na profesjonalne i skojarzeniowe np. w ten sposób jak powyżej.

2. Wyjaśnienie pojęć – korzystamy z wiedzy uczniów (proste definicje podaję także powyżej).

3. Prezentujemy w postaci nagrania wideo dowolny blok reklamowy (minimum 5 aktualnych reklam o wyrazistej i typowej strukturze).

Polecenie: Spróbujcie ustalić schemat wg którego zbudowane są reklamy. Możecie pracować w parach.

Oczywiście powstanie wiele różnych uczniowskich propozycji. Nauczyciel powinien pozwolić uczniom na prezentację i uzasadnienie. Warto jednak nakierować myślenie uczniów podczas dyskusji na klasyczny schemat AIDA i przedstawić do w następującej postaci (można przy tym odwołać się do językowych umiejętności uczniów):

A – attention – przyciągnięcie uwagi,

I – interest – wzbudzenie zainteresowania,

D – desire - wywołanie pragnienia posiadania,

A – action – zakup produktu.

4. Nanosimy teraz ten schemat na dowolną reklamę np. Ptasiego Mleczka:

A – para na dachu,

I – zakochani jedzą czekoladkę,

D - hasło: poczujesz się jeszcze bliżej nieba,

A – odbiorca idzie do sklepu i kupuje produkt.

5. Dyskusja nad rolą reklamy we współczesnej kulturze i handlu (nawiązanie do tematu lekcji). Pytania: Czy każda reklama musi być nudna? Czy reklama może być dziełem sztuki? Zbieramy opinie uczniów na ten temat.

6. Polecenie:

Siedząc w parach, spróbujcie wymyślić ciekawą reklamę telewizyjną lub prasową rowerku dziecięcego. Stwórzcie jej schemat, wymyślcie hasło. W przypadku reklamy prasowej możecie coś narysować, zaprezentować logo. Macie na to 10 minut.

7. Ochotnicy prezentują swoje pomysły i na tym kończy się pierwsza lekcja

Część II

Lekcja przebiega wg załączonych kart pracy. Uczniowie pracują w grupach. Każda z grup ma takie same zadania, ale inne przykłady. Warto pamiętać, aby wcześniej kazać uczniom powtórzyć wiedzę dotyczącą środków stylistycznych a także zagadnienia z retoryki.

8. Dzielimy uczniów na grupy, stosując wybraną przez siebie metodę.

9. Uczniowie rozdzielają funkcje w grupie.

10. Rozdajemy karty pracy.

11. Uczniowie ok. 30 minut pracują w grupach (obserwujemy ich pracę, zwracając uwagę na aktywność poszczególnych uczniów – robimy notatki, bo to pozwoli nam na sprawiedliwą ocenę).

12. Nauczyciel zbiera do oceny karty pracy.

Zadanie domowe

1. Wypisz z radia, telewizji, prasy, internetu 10 ciekawych haseł reklamowych. Sporządź ich analizę językowa (zwróć uwagę na środki stylistyczne, zabiegi językowe np. homonimię, polisemię itp.).

4. Bibliografia

Dla rozszerzenia wiedzy na temat języka reklamy proponuję:

  • P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999.

  • E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001.

  • J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 1996.

5. Czas trwania lekcji

90 minut

6. Uwagi do scenariusza

Lekcja może być zrealizowana podczas języka polskiego lub wiedzy o kulturze (w ramach zajęć dotyczących współczesnych mediów). W słabszych klasach można zrealizować tylko jedną z jej części. Najważniejsza jest jednak kwestia retoryczna i nie powinniśmy jej pomijać.

RF1injFcMZtjp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.50 KB w języku polskim