Zdjęcie przedstawia zazębiające się ze sobą zębatki w kolorze szarym z widocznymi na nich napisami: "KAMPANIA REKLAMOWA", MARKETING", "REKLAMA", KONSUMENT".
Zdjęcie przedstawia zazębiające się ze sobą zębatki w kolorze szarym z widocznymi na nich napisami: "KAMPANIA REKLAMOWA", MARKETING", "REKLAMA", KONSUMENT".
Reklama
Zębatki
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Nauczysz się
definiować, czym jest reklama i przekaz reklamowy,
scharakteryzować funkcje reklamy,
rozróżniać rodzaje reklam,
przedstawiać rygory prawne, którym podlegają reklamy niektórych towarów i używek,
tworzyć własną wypowiedź i uzasadniać w niej swoje stanowisko w sprawie ograniczeń w reklamach dla dzieci.
Wprowadzenie
Reklama to płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania towarów, usług lub idei przez określonego nadawcę skierowana do określonego odbiorcy. Sformułowanie płatność oznacza, że produkcja reklamy wiąże się z ponoszeniem kosztów przez nadawcę, zaś forma nieosobowa, oznacza, że nie ma bezpośredniego kontaktu między nadawcą reklamy, a jej odbiorcą.
R8wwr8hBBhzOM
Ilustracja przedstawia na pierwszym planie kobietę trzymającą w dłoni megafon, która wystaje z ekranu telewizora. Z megafonu wydobywają się trzy takie same słowa w formie napisów: "REKLAMA" i trafiają do odbiorców: chłopca, mężczyzny i kobiety.
Próbując określić, czym współcześnie jest reklama, należy zwrócić uwagę na fakt, że jest to podstawowa forma komunikowania się przedsiębiorstw z konsumentami, a jej celem jest sprzedanie jakiegoś towaru lub usługi bądź przekonanie odbiorcy do jakiejś idei, produktu lub organizacji.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1XTMailOOyFR
Ćwiczenie 1
Możliwe odpowiedzi: 1. płatna forma przedstawienia, 2. bezpłatna forma przedstawienia, 3. usługa, 4. towar, 5. przysługa, 6. idea, 7. petent, 8. nadawca, 9. odbiorca, 10. pieniądz
ĆWICZENIE: Wielokrotny wybór.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Funkcje reklamy
Rwh4up02f5o89
Funkcje reklamy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Mapa myśli
Funkcje reklamy:
funkcja konkurencyjna – zakłóca działalność konkurentów; jest odpowiedzią na przekazy reklamowe konkurentów i ma zdestabilizować kampanię reklamową konkurencji,
funkcja edukacyjna – uczy konsumentów nowych sposobów zaspokajania potrzeb, wyjaśnia produkt, omawiając sposób jego użycia i pokazując korzyści związane z jego używaniem,
funkcja informacyjna (kształcąca) – rozpoznaje potrzeby poprzez edukowanie konsumentów, rozbudzanie i ukierunkowywanie ich potrzeb oraz ukazywanie sposobów ich zaspokojenia; przedstawia informacje, kształtując u konsumentów świadomość istnienia bądź wprowadzania na rynek nowego produktu lub usługi oraz pozwalając zidentyfikować podstawowe właściwości nowych produktów (wygląd, cena, wielkość); umożliwia ocenę korzyści wynikających z dokonania ich zakupu,
funkcja wspierania sprzedaży:
funkcja przypominająca – bazuje na szerokiej znajomości produktu przez konsumentów, ma przypominać nabywcom o produkcie i znaku firmowym producenta; ma zapewnić lojalność konsumenta i utwierdzić go w przekonaniu, że dokonał słusznego wyboru,
funkcja nakłaniająca – ma spowodować podjęcie decyzji o zakupie produktu czy usługi; pozwala ocenić możliwości poprzez ukazanie wyższości jednej marki nad innymi poprzez porównanie jej z jedną lub kilkoma markami danej klasy produktów; prezentuje wyjątkową cechę produktu, którą konsument będzie kojarzył z danym producentem (np.: oryginalna receptura, innowacyjna technologia).
Polecenie 1
RJIJTVVi7Y7xF
Wyjaśnij, na czym polegają podane funkcje reklamy. INFORMACYJNA (KSZTAŁCĄCA) Możliwe odpowiedzi: 1. uczy nowych sposobów zaspokajania potrzeb, 2. pozwala ocenić korzyści z zakupu produktu, 3. uświadamia konsumenta o istnieniu produktu, 4. zapewnia lojalność konsumenta, 5. ukazuje wyższość produktu nad innymi produktami, 6. wyjaśnia, jak działa produkt, 7. zakłóca działalność konkurencji, 8. ma nakłonić konsumenta do zakupu WSPIERANIA SPRZEDAŻY Możliwe odpowiedzi: 1. uczy nowych sposobów zaspokajania potrzeb, 2. pozwala ocenić korzyści z zakupu produktu, 3. uświadamia konsumenta o istnieniu produktu, 4. zapewnia lojalność konsumenta, 5. ukazuje wyższość produktu nad innymi produktami, 6. wyjaśnia, jak działa produkt, 7. zakłóca działalność konkurencji, 8. ma nakłonić konsumenta do zakupu EDUKACYJNA Możliwe odpowiedzi: 1. uczy nowych sposobów zaspokajania potrzeb, 2. pozwala ocenić korzyści z zakupu produktu, 3. uświadamia konsumenta o istnieniu produktu, 4. zapewnia lojalność konsumenta, 5. ukazuje wyższość produktu nad innymi produktami, 6. wyjaśnia, jak działa produkt, 7. zakłóca działalność konkurencji, 8. ma nakłonić konsumenta do zakupu KONKURENCYJNA Możliwe odpowiedzi: 1. uczy nowych sposobów zaspokajania potrzeb, 2. pozwala ocenić korzyści z zakupu produktu, 3. uświadamia konsumenta o istnieniu produktu, 4. zapewnia lojalność konsumenta, 5. ukazuje wyższość produktu nad innymi produktami, 6. wyjaśnia, jak działa produkt, 7. zakłóca działalność konkurencji, 8. ma nakłonić konsumenta do zakupu
Wyjaśnij, na czym polegają podane funkcje reklamy. INFORMACYJNA (KSZTAŁCĄCA) Możliwe odpowiedzi: 1. uczy nowych sposobów zaspokajania potrzeb, 2. pozwala ocenić korzyści z zakupu produktu, 3. uświadamia konsumenta o istnieniu produktu, 4. zapewnia lojalność konsumenta, 5. ukazuje wyższość produktu nad innymi produktami, 6. wyjaśnia, jak działa produkt, 7. zakłóca działalność konkurencji, 8. ma nakłonić konsumenta do zakupu WSPIERANIA SPRZEDAŻY Możliwe odpowiedzi: 1. uczy nowych sposobów zaspokajania potrzeb, 2. pozwala ocenić korzyści z zakupu produktu, 3. uświadamia konsumenta o istnieniu produktu, 4. zapewnia lojalność konsumenta, 5. ukazuje wyższość produktu nad innymi produktami, 6. wyjaśnia, jak działa produkt, 7. zakłóca działalność konkurencji, 8. ma nakłonić konsumenta do zakupu EDUKACYJNA Możliwe odpowiedzi: 1. uczy nowych sposobów zaspokajania potrzeb, 2. pozwala ocenić korzyści z zakupu produktu, 3. uświadamia konsumenta o istnieniu produktu, 4. zapewnia lojalność konsumenta, 5. ukazuje wyższość produktu nad innymi produktami, 6. wyjaśnia, jak działa produkt, 7. zakłóca działalność konkurencji, 8. ma nakłonić konsumenta do zakupu KONKURENCYJNA Możliwe odpowiedzi: 1. uczy nowych sposobów zaspokajania potrzeb, 2. pozwala ocenić korzyści z zakupu produktu, 3. uświadamia konsumenta o istnieniu produktu, 4. zapewnia lojalność konsumenta, 5. ukazuje wyższość produktu nad innymi produktami, 6. wyjaśnia, jak działa produkt, 7. zakłóca działalność konkurencji, 8. ma nakłonić konsumenta do zakupu
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2
R15fdHKl4P9AC
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RpzkoPhhvWOBG
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Funkcja nakłaniająca.
Polecenie 2
R9ypIpgEsuw9H
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Funkcja nakłaniająca.
Polecenie 3
R1ZZHRd9ANuZS
(Uzupełnij).
Na funkcję informacyjną (kształcącą) mówiącą o pojawieniu się nowego produktu.
Przekaz reklamowy
ReklamareklamaReklama to przede wszystkim przekaz reklamowyPrzekaz reklamowyprzekaz reklamowy, a więc treść, którą nadawca chce przekazać odbiorcy. Istnieje kilka cech dobrego przekazu reklamowego:
atrakcyjność – przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny,
sugestywność – przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców,
zrozumiałość – przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty,
zapamiętywalność – przekaz powinien być łatwy do zapamiętania i powtórzenia,
zwięzłość – przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy,
oryginalność – przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy,
aktualność – przekaz powinien być trwały i możliwy do przekazywania przez dłuższy czas,
dopasowanie do odbiorców – przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów,
zgodność z przepisami prawa i dobrymi obyczajami – przekaz nie powinien naruszać norm prawnych i etycznych, ani zawierać informacji nieprawdziwych.
RTWSIduUW6H3O
Ćwiczenie 2
Połącz cechy przekazu reklamowego z właściwymi wyjaśnieniami. atrakcyjność reklamy Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców sugestywność reklamy Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców zrozumiałość reklamy Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców zwięzłość reklamy Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców oryginalność reklamy Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców dopasowanie do odbiorców Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców
Połącz cechy przekazu reklamowego z właściwymi wyjaśnieniami. atrakcyjność reklamy Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców sugestywność reklamy Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców zrozumiałość reklamy Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców zwięzłość reklamy Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców oryginalność reklamy Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców dopasowanie do odbiorców Możliwe odpowiedzi: 1. przekaz powinien przyciągać uwagę i informować o przedmiocie reklamy w sposób atrakcyjny, 2. przekaz powinien być sformułowany w sposób prosty, 3. przekaz powinien być krótki i skoncentrowany na najistotniejszej rzeczy z punktu widzenia przedmiotu reklamy, 4. przekaz powinien być tak skonstruowany, aby trafiał do właściwej grupy konsumentów, 5. przekaz powinien być inny niż przekazy tworzone przez producentów innych, podobnych przedmiotów reklamy, 6. przekaz powinien przekonywać poprzez użycie różnorodnych argumentów docierających do jak najszerszej grupy odbiorców
ĆWICZENIE: Połącz w pary.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Budowanie przekazu reklamowego składa się z czterech etapów:
określanie treści przekazu reklamowegoPrzekaz reklamowyprzekazu reklamowego (co nadawca chce powiedzieć i jakich argumentów zamierza użyć?),
określanie struktury przekazu, czyli sposobu przekazania wiadomości (jak to powiedzieć?),
określanie kształtu przekazu, czyli używanych symboli (jaką formę nadać przekazowi i jakie zastosować symbole?),
określanie źródła przekazu, czyli nadawcy (kto powinien to powiedzieć?).
R12Rxc3Cb9HKm
Ilustracja przedstawia schemat, w którego centrum jest słowo: "REKLAMA", od którego odchodzą strzałki do kolejnych słów w niebieskich dymkach: "co przekazać?", "kto ma przekazać?", "jaka forma przekazu?", "jak przekazać?"
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Przekaz reklamowy pełni nie tylko rolę perswazyjną, ale także znaczeniotwórczą, gdyż tworzy wzorce i struktury zachowań, upowszechniane w życiu potocznym najczęściej w sposób nieświadomy przez odbiorców reklam.
R8Y24NHp3UM0l
Ćwiczenie 3
Zaznacz przekazy reklamowy, które zawierają treści o charakterze perswazyjnym. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. Prawidłowa odpowiedź D
ĆWICZENIE: Wielokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Reklamy starają się tworzyć więź między konsumentami korzystającymi z danego produktu lub usługi. W tego rodzaju reklamach istnieje wspólnota osób korzystających z danej marki (np. ubrań, samochodów czy telefonów komórkowych), jedzących w określonej restauracji czy stosującej pewien typ kosmetyków. W ten sposób korzystanie z wyrobów danej marki staje się sposobem wzajemnej identyfikacji, ale też budowania własnego systemu wartości promowanych w przekazach reklamowych.
Reklama komercyjna
Istnieją dwa rodzaje reklam – komercyjna i społeczna.
Reklama komercyjna odwołuje się do podstawowych pragnień i instynktów każdego człowieka, tworzy i wzmacnia jego potrzeby poprzez zestawianie rzeczy, przedmiotów, usług z przyjemnością i prostotą osiągania celów. Świat kreowany przez reklamę komercyjną jest odzwierciedleniem świata przede wszystkim ludzi młodych i dla ludzi młodych, zdrowych i dla ludzi zdrowych, ludzi sukcesu i tych, którzy ten sukces chcą osiągnąć.
Świat reklamy komercyjnej nie ma w sobie miejsca na coś, co jest zwyczajne. Niezwykłość jest osiągana poprzez posiadanie określonych atrybutów. Ludzi, których status społeczny wzrasta wraz z coraz większym zestawem zebranych przedmiotów i dóbr.
W ramach reklam komercyjnych istnieje wiele wewnętrznych podziałów. Można je podzielić ze względu na cel:
reklama pionierska, która przekazuje informacje o produktach lub usługach wprowadzonych na rynek,
reklama konkurencyjna, ukazująca korzyści z nabycia danego produktu lub usługi w porównywaniu z produktami i usługami konkurencyjnych marek,
reklama przypominająca, która utrwala pozytywne wrażenia konsumenta związane z nabyciem danego produktu lub usługi.
R1G8Oj4GdFw6L
Ilustracja przedstawia szyld reklamowy, w którego centrum znajduje się produkt - baton zbożowy, na pakowaniu którego narysowany jest kawałek czekoladki i dwa kłosy zboża. Poniżej widać napis: "SPRÓBUJ zachwycisz się!". W prawym górnym rogu umieszczono napis: "EDYCJA LIMITOWANA".
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Reklamy komercyjne można również podzielić ze względu na jej przedmiot:
reklama produktu,
reklama firmy.
Reklama społeczna
Pojęcie reklama społeczna, czyli public service advertising [czyt. pablik serwis adwertajsin] (reklama w służbie publicznej), zostało utworzone w 1941 roku podczas zjazdu amerykańskiego środowiska reklamodawców, twórców i nadawców przekazów reklamowych.
Tak, jak reklama komercyjna czyni z towaru wartość, reklama społeczna czyni z wartości towar. Przymiotnik „społeczna” odnosi się do działalności niekomercyjnej, gdzie istotną rolę odgrywa kształtowanie idei, wartości i norm. Odbiorcą takiego przekazu może być całe społeczeństwo, określona jego część, bądź konkretna grupa ludzi.
RkurxuWfXHmai
Ilustracja przedstawia zaciśniętą, męską pięść skierowaną w stronę zasłaniającej rękami twarz kobiety. Na środku ilustracji widać napis: "POWSTRZYMAJMY TO", poniżej kobiety: "#doscprzemocywdomu". Na dole ilustracji umieszczono napis: "Gdy widzisz - reaguj" oraz "Zgłoś przypadek przemocy na policję lub zadzwoń na niebieską linię".
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Reklama społeczna stanowi element tzw. marketingu społecznego i jest traktowana, jako forma komunikacji społecznej, w której promuje się wartościowe wzorce zachowań, nowe postawy lub zwraca się uwagę społeczeństwa na istnienie ważnych problemów.
Reklama społeczna porusza trudne tematy dotyczące między innymi: intymności człowieka, jego wyborów moralnych, chorób, nałogów, tolerancji, przemocy, uprzedzeń, rasizmu, wojny, ochrony środowiska, bezpieczeństwa na drogach i wielu innych.
R1HMb4SXOb6ys
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Zaznacz zdania prawdziwe.. Reklama komercyjna odwołuje się do pragnień i instynktów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reklama społeczna zwraca uwagę na ważne aspekty funkcjonowania społeczeństwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pojęcie reklamy społecznej pojawiło się w pierwszej połowie XX w.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reklama społeczną można podzielić na reklamę produktu i formy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reklama komercyjna czyni wartość z produktu, usługi oraz idei.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Zaznacz zdania prawdziwe.. Reklama komercyjna odwołuje się do pragnień i instynktów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reklama społeczna zwraca uwagę na ważne aspekty funkcjonowania społeczeństwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pojęcie reklamy społecznej pojawiło się w pierwszej połowie XX w.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reklama społeczną można podzielić na reklamę produktu i formy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reklama komercyjna czyni wartość z produktu, usługi oraz idei.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1Le8EXoAZj9l
Ćwiczenie 5
Wybierz opis odnoszący się do reklamy społecznej. Możliwe odpowiedzi: 1. reklama przedstawiająca korzyści z nabycia samochodu osobowego, 2. reklama wskazująca na pozytywne skutki zaangażowania się różnych osób w recykling, 3. reklama nawołująca do zakupu nowego ekologicznego produktu spożywczego, 4. reklama prezentująca różnorodne sposoby zastosowania smartfona.
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Marketing
Współcześnie reklama to nie tylko forma zachęcenia konsumenta do zakupu towaru lub usługi. Jest częścią procesu określanego jako marketingmarketingmarketing, czyli dostarczanie produktu, w określonej cenie, we właściwym miejscu i czasie, przy użyciu właściwych środków promocji.
R1ZNVddXc1dft
Zdjęcie przedstawia regał sklepowy z pięcioma półkami, na których umieszczone są makarony różnych firm oraz o różnych kształtach: makaron spaghetti, makaron świderki, makaron nitki itp.
Marketing narodził się w połowie XX wieku jako wynik narastającej konkurencji między producentami wynikającej z coraz większej ilości produkowanych dóbr i pojawienia się nadwyżki podaży nad popytem.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Definicja ta zawiera zestawienie narzędzi marketingowych określanych jako marketing‑mix. Należą do nich:
produkt – dobra materialne, usługi i idee zaspokajające określone potrzeby konsumenta,
cena – suma pieniędzy, którą konsument musi wydać, aby nabyć produkt,
dystrybucja (miejsce) – przemieszczanie produktu z miejsca wytworzenia do miejsca nabycia i konsumpcji,
promocja – zespół środków, za pomocą których producent informuje o firmie i cechach produktu (usługi) oraz przekonuje konsumenta do zakupu.
R4mWOnpNTWhFD
Ilustracja przedstawia schemat, w którego centrum jest napis: "MARKETING MIX". Odchodzą od niego linie do obrazków: postać ludzika wkładającego czerwone pudełko do dużego pudła, pod spodem widać napis: "PRODUKT"; rysunek rosnących wskaźników, kalkulatora i monet ułożonych w dwie kolumny i napis: "CENA"; rysunek ciężarówki oraz monitora od komputera z myszką, pod którym umieszczono napis: "DYSTRYBUCJA (miejsce); rysunek telewizora, odbiornika radiowego i ludzika trzymającego megafon, pod którym widać napis: "PROMOCJA".
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Reklama a środki komunikacji
Ze względu na środki komunikacji, jakie wykorzystuje producent w dążeniu do skontaktowania się z konsumentem wyróżniamy kilka rodzajów reklam. Należą do nich:
reklama prasowa – za pośrednictwem gazet, czasopism,
reklama telewizyjna – jedna z najbardziej powszechnych i najsilniej wpływających na odbiorców form reklamy,
RLaXgSnyifnXR
Czarno‑białe zdjęcie przedstawiające stojącą przy zlewozmywaku kobietę, trzymającą w dłoni perlator nakładany na końcówkę kranu napowietrzający strumień wody.
Kadr z reklamy telewizyjnej z 1948 r. Przedmiotem reklamy był perlator nakładany na końcówkę kranu napowietrzający strumień wody.
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Television_commercial_1948.JPG, licencja: CC BY 4.0.
reklama radiowa,
reklama internetowa – obecnie najsilniej rozwijający się typ reklam,
reklama pocztowa – za pośrednictwem katalogów, ulotek czy broszur,
plakaty reklamowe – ogłoszenia, plakaty czy billboardy zamieszczane w miejscach specjalnie do tego celu przeznaczonych.
RuzMScUufOhif
Ćwiczenie 6
reklama prasowa Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW reklama radiowa Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW reklama telewizyjna Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW reklama internetowa Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW reklama pocztowa Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW plakaty reklamowe Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW
reklama prasowa Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW reklama radiowa Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW reklama telewizyjna Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW reklama internetowa Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW reklama pocztowa Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW plakaty reklamowe Możliwe odpowiedzi: 1. broszura, 2. program telewizyjny, 3. gazeta, 4. katalog, 5. billboard, 6. program radiowy, 7. plakat, 8. strona WWW
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Reklama a prawo
Reklamy niektórych towarów lub usług podlegają szczególnym rygorom prawnym. W szczególności dotyczy to następujących kategorii reklam:
Lokowanie produktu
Lokowanie produktuLokowanie produktuLokowanie produktu to przekaz handlowy integralny z audycją, w której się pojawia, mający na celu przedstawienie lub nawiązanie do towaru, usługi lub ich znaku towarowego. Lokowanie produktu jest dopuszczalne w filmach, serialach, audycjach sportowych i rozrywkowych; produkty mogą być udostępniane w zamian za opłatę lub inne wynagrodzenie lub nieodpłatnie w postaci na przykład nagród czy rekwizytów.
Audycje zawierające lokowanie produktu muszą być wyraźnie oznaczone znakiem graficznym lub sygnałem dźwiękowym przed rozpoczęciem audycji, po jej zakończeniu oraz w momencie wznowienia po przerwie reklamowej. Zabronione jest bezpośrednie zachęcanie do zakupienia danego produktu.
Reklama alkoholu
Zgodnie z Ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, reklama napojów alkoholowych jest w Polsce zabroniona, za wyjątkiem reklamy piwa, która jest dozwolona pod warunkiem, iż nie jest to reklama:
kierowana do małoletnich,
prowadzona poprzez budowanie skojarzeń z wypoczynkiem, sprawnością fizyczną, nauką, pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym, zdrowiem,
prowadzona w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6.00 a 20.00, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportowej w trakcie trwania tej imprezy,
w prasie młodzieżowej i dziecięcej,
na okładkach dzienników i czasopism,
na słupach i tablicach reklamowych, chyba że 20% powierzchni reklamy zajmować będą napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim,
przy udziale osób małoletnich.
Ograniczenia te nie dotyczą wydzielonych stoisk lub punktów prowadzących sprzedaż wyłącznie napojów alkoholowych, a także na terenie punktów prowadzących sprzedaż alkoholu przeznaczonego do spożycia w miejscu sprzedaży.
Reklama papierosów
Zgodnie z Ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, reklama lub promocja papierosów oraz innych wyrobów tytoniowych lub innych rekwizytów/symboli związanych z używaniem tytoniu jest zabroniona. W szczególności zakaz ten dotyczy reklamy papierosów:
w telewizji, radiu, kinach, zakładach opieki zdrowotnej, szkołach i placówkach oświatowo‑wychowawczych, na terenie obiektów sportowo‑rekreacyjnych oraz w innych miejscach publicznych,
w prasie,
na plakatach lub billboardach,
w mediach elektronicznych.
Reklama leków
Zgodnie z UstawąPrawo farmaceutyczne, reklama leków podlega szczególnym rygorom. Wśród najistotniejszych ograniczeń dla reklamodawców należy wymienić następujące:
reklama leków wydawanych tylko na receptę może być kierowana wyłącznie do profesjonalistów, tj. lekarzy, farmaceutów, weterynarzy,
reklama leków nie może być kierowana do dzieci,
reklama leków, która kierowana jest do publicznej wiadomości, nie może polegać na prezentowaniu leków przez osoby znane publicznie lub lekarzy albo farmaceutów,
reklama leków nie może wprowadzać w błąd,
reklama leków kierowana do publicznej wiadomości musi zawierać określone prawem ostrzeżenie (np. w przypadku reklamy telewizyjnej jest to: „Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu”).
Ćwiczenie 7
R15I5vL0JE6oz
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Przypomnij sobie, jakie ograniczenia prawne zostały nałożone na niektóre z reklamowanych produktów.
a. leki/lekarstwa, b. alkohol, c. papierosy.
Rc0ss0ywItUOR
Film dotyczy reklamy w środkach masowego przekazu.
Film dotyczy reklamy w środkach masowego przekazu.
Film dotyczy reklamy w środkach masowego przekazu.
Polecenie 4
R1OYiUffhY1ux
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Szyldy reklamowe, reklamy prasowe, plakaty i afisze reklamowe, gazetki handlowe, reklamy z ilustracjami, reklamy kinowe.
Polecenie 5
RYlwyXSWC3BMC
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
REKLAMA KOMERCYJNA:
informuje o produkcie i usłudze,
jej celem jest zachęcenie konsumenta do zakupu,
ma przynosić zysk.
REKLAMA SPOŁECZNA:
nie jest nastawiona na zysk,
promuje określoną postawę,
odwołuje się do określonej idei.
Polecenie 6
RtJyWKeAvl6Yb
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Kampania to działania ukierunkowane na konsumenta; wykorzystuje kilka środków przekazu; jej realizację poprzedza prowadzenie badań nad wykorzystaniem środków przekazu; jest realizowana przez agencje reklamowe.
Reklama telewizyjna i radiowa
R12pSsJp4Dttn
Zdjęcie przedstawia dłoń trzymającą pilota od telewizora skierowanego w ekran, na którym widać umieszczone w prostokątach różne produkty: kosmetyk, mleko, samochód owoce, biżuterię oraz przekreślone czerwonym znakiem "X" butelki z alkoholem oraz papierosy.
Ograniczenia reklam telewizyjnych i radiowych dotyczą zarówno formy i sposobu prowadzenia reklamy, jak i reklam poszczególnych produktów lub usług. Te drugie pokrywają się z ograniczeniami wynikającymi z innych ustaw (np. dotyczącymi reklamy leków, alkoholu lub papierosów).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Szereg ograniczeń dotyczących reklamy wprowadza także Ustawa o radiofonii i telewizji. Wśród takich ograniczeń można wymienić m.in.:
wymóg, by reklamy zajmowały nie więcej niż 12 minut w ciągu godziny,
zakaz przerywania filmów fabularnych i telewizyjnych reklamą częściej niż raz na każde 45 minut trwania filmu,
zakaz przerywania reklamą transmisji imprez sportowych zawierających przerwy wynikające z przepisów ich rozgrywania oraz transmisji innych wydarzeń zawierających przerwy w czasie innym niż przewidziany w ustawie,
zakaz przerywania reklamą audycji innych niż filmy lub transmisje imprez sportowych częściej niż co 20 minut (w radiu - co 10 minut),
zakaz przerywania reklamą określonych audycji, np. serwisów informacyjnych i programów dla dzieci,
zakaz wykorzystywania w reklamie głosu lub wizerunku osób, które prowadziły audycje publicystyczne lub dla dzieci nie dawniej niż na 3 miesiące przed dniem nadawania reklamy,
zakaz reklamy nawołującej bezpośrednio małoletnich do nabywania produktów lub usług lub do wywierania presji na rodziców lub inne osoby, by nabyły reklamowany produkt lub usługę,
zakaz reklamy naruszającej godność ludzką, zawierającej treści dyskryminujące lub zagrażające fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich.
Bartosz OlszewskiUwagi o reklamie adresowanej do dzieci
Reklamy adresowane są do wszystkich odbiorców. (...) Jednak najszerzej nowe rodzaje reklamy próbuje się adresować do dziecka.
Ogólnodostępność telewizji, a tym samym reklam, powoduje, że dziecko staje się zaangażowanym odbiorcą. (...)
Stąd też niezbędne stało się, by ustawodawstwa państw zajęły się opracowaniem odpowiednich przepisów dotyczących reklamy adresowanej do dzieci i z ich udziałem. (...)
Prawo nie zezwala (...) na nadawanie reklam, które: nawołują bezpośrednio małoletnich do nabywania produktów lub usług; zachęcają małoletnich do wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu skłonienia ich do zakupu reklamowanych produktów lub usług; wykorzystują zaufanie małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i innych osobach; w nieuzasadniony sposób ukazują małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach, a także oddziałują w sposób ukryty na podświadomość.
Przepisy (...) stanowią, że reklama nie może: naruszać godności ludzkiej, (...) zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich oraz sprzyjać zachowaniom zagrażającym zdrowiu, bezpieczeństwu lub ochronie środowiska.
Warto też zaznaczyć, że (...) „zabronione jest rozpowszechnianie audycji lub innych przekazów zagrażających fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich, w szczególności zawierających treści pornograficzne lub w sposób nieuzasadniony eksponujących przemoc”.
Uwagi_o_reklamie Źródło: Bartosz Olszewski, Uwagi o reklamie adresowanej do dzieci , [w:] Przegląd prawa i administracji , t. LXXVII, Wrocław 2008, s. 223–227.
Ćwiczenie 8
RhuXkeBPQ9YBO
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Podczas analizy tekstu źródłowego zwróć uwagę na zagrożenia wynikające z oddziaływania reklam na młodych ludzi. Zastanów się, czy dzieci są w stanie same skutecznie im się przeciwstawić. Pamiętaj, aby odpowiednio argumentować swoje zdanie.
Uważam, że ograniczenia nałożone na reklamę adresowaną do dzieci wciąż są koniecznością. Dzieci są niedojrzałe, często łatwowierne i naiwne, a przez to znacznie bardziej podatne na sztuczki wykorzystywane przez twórców reklamy. Ich celem jest sprzedaż produktu i jest wątpliwe, aby wszyscy z nich zachowywali się etycznie i nie starali się przekonać młodych ludzi do zakupu produktu, który jest im niepotrzebny lub może stwarzać dla nich niebezpieczeństwo.
RVw9IB84lkrDV
Ćwiczenie 9
Zaznacz poprawne zakończenie zdania. Autor tekstu, podając przykłady prawnych ograniczeń zastosowanych w przypadku reklam skierowanych do dzieci, chce przekazać, że Możliwe odpowiedzi: 1. reklamy te powinny podlegać takim ograniczeniom, 2. reklamy te powinny zostać zakazane, 3. ograniczenia te są bezsensowne, 4. należy wzmocnić takie ograniczenia, gdyż dotychczasowe nie spełniają swojej roli.
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Słowniczek
reklama
reklama
płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania towarów, usług lub idei przez określonego nadawcę skierowana do określonego odbiorcy
przekaz reklamowy
przekaz reklamowy
forma przekazu (komunikatu marketingowego) skierowanego do konsumenta (odbiorcy), a sformułowanego przez producenta (nadawcę) na temat produktu lub usługi; zawiera on slogan, treść oraz grafikę mające zachęcić do kupna produktu lub skorzystania z usługi
marketing
marketing
działania polegające na rozpoznaniu i zaspokajaniu potrzeb ludzi; w ich ramach następuje komunikowanie o istnieniu i dostarczanie produktów bądź usług, które mają wartość dla klienta; celem takiego działania jest zwiększenie przez producenta sprzedaży
lokowanie produktu
lokowanie produktu
jedna ze strategii reklamowych umożliwiających producentowi dotarcie do konsumenta; jej celem jest przekazanie konsumentowi informacji o danym produkcie bez stosowania jawnej “tradycyjnej” reklamy, a w sposób sprawiający wrażenie przypadkowości; jest stosowana w filmach bądź programach telewizyjnych
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Dostępna w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19820350230/U/D19820230Lj.pdf
Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Dostępna w internecie: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19960100055/U/D19960055Lj.pdf
Ustawa Prawo farmaceutyczne. Dostępna w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011261381/U/D20011381Lj.pdf
Ustawa o radiofonii i telewizji. Dostępna w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001414/U/D20171414Lj.pdf