Relacje między władzą cesarską a papieską w średniowiecznej Europie
Nauczysz się:
grupować postacie i wydarzenia związane z pojęciami cezaropapizmu i papocezaryzmu;
odróżniać przedstawicieli wczesnośredniowiecznych zakonów;
objaśniać znaczenie powiedzenia „pójść do Canossy”.
Relacje między papieżem a cesarzem w średniowieczu były czymś więcej aniżeli sporem o prawo do nominacji hierarchów - kościelnych czy świeckich - lub w sprawach sądowniczych. Była to bowiem rywalizacja o prymat i znaczenie cesarstwa lub papiestwa w całym ówczesnym świecie. A jednocześnie instytucje władzy kościelnej i świeckiej przechodziły w średniowieczu znaczące zmiany.
Cezaropapizm
Pod koniec IV wieku rozpad imperium rzymskiego zbiegł się z upaństwowieniem chrześcijaństwa. Na wschodzie doprowadziło to do stworzenia obowiązującej aż do połowy XV wieku idei uniwersalizmu cesarskiego, która gwarantowała państwowo‑religijną jedność władzy. Cesarz jako głowa świeckiego państwa stał na czele struktur kościelnych, rozstrzygał spory dogmatyczne oraz karał za odstępstwa od chrześcijaństwa. Wybrani przez niego dostojnicy kościelni uznawali jego władzę za równorzędną sobie. Na zachodzie proces legitymizacjilegitymizacji utrudniał upadek cesarstwa i barbarzyński charakter rządów nowych władców, którzy zwykle dopiero przyjmowali chrzest i nie zdawali sobie sprawy z jego znaczenia w aspekcie kreowania przywództwa. Dopiero KarolingowieKarolingowie, udzielając biskupowi Rzymu militarnego wsparcia w czasie najazdu barbarzyńców, otrzymali podstawy do uznania ich za obrońców papiestwa, a tym samym zachodniego Kościoła. Z tym wiązał się podjęty przez Karola WielkiegoKarola Wielkiego program odnowienia zachodniego cesarstwa jako trzeciej siły rządzącej ówczesnym światem.

List Alkuina do Karola WielkiegoTrzy osoby dotąd były w świecie najwyższe: mianowicie apostolska wysokość, która w charakterze zastępcy zajmuje siedzibę św. Piotra [...], następnie godność cesarska i świecka władza drugiego Rzymu [...], trzecia jest godność królewska, którą wam nadał Pan nasz Jezus Chrystus jako przewodnikowi chrześcijańskiego ludu [...]. Oto na tobie jednym spoczywa dobro Kościoła Chrystusa. Ty jesteś mścicielem zbrodni, ty przewodnikiem dla błądzących, ty pocieszycielem strapionych, ty podniesieniem dla dobrych.
Źródło: List Alkuina do Karola Wielkiego , [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Europa we wczesnym średniowieczu, t. 13, red. K. Dobrowolski, Kraków 1923, s. 18–19.
Dalej poszli władcy niemieccy. OttonowieOttonowie uzależnili papiestwo od siebie, desygnując na ten urząd kandydatów bliskich ich zamierzeniom politycznym. Prymat cesarski miał się objawiać zwierzchnictwem nad innymi chrześcijańskimi władcami, którzy uznawali władzę „króla królów” dzięki papieskiej legitymizacji. „Pomazanie” na cesarza odpowiadało zawartemu w Biblii nauczaniu, że wszelka władza pochodzi od Boga, a władzy najwyższej należy się hołd równy Bogu. Zgodnie z uniwersalistyczną koncepcją Ottona IIIOttona III w Rzymie miała się mieścić siedziba cesarza, który od strony religijnej ściśle współpracuje z papieżem, a od strony politycznej współzarządza na poziomie zwierzchnictwa krajami chrześcijańskimi.
![Kliknij, aby powiększyć Ilustracja przedstawia moment hołdu dla cesarza Ottona III przez kobiety z darami. Symbolizują one kraje uznające zwierzchnictwo cesarza. Są to Roma, Galia, Germania i Sclavinia [czyt.: sklawinia]. Każda z kobiet jest podpisana tekstem łacińskim powyżej sylwetki. Kobiety noszą długie suknie, idą boso. Każda z nich nosi złotą koronę, różniącą się od pozostałych kształtem. Roma nosi suknię koloru musztardowego ze złoceniami w postaci pasków materiału, przed sobą trzyma w rękach misę. Galia niesie w dłoniach złocony trzon z którego wystają liście palmy. Germania trzyma oburącz złoty róg. Sclavinia w prawej dłoni niesie złote jabłko, lewą unosi w geście pozdrowienia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1rf2m8LBLI2q/1713169546/1J2GdtpUz9YF23qftzDZiQEPTwdQG6SV.jpg)
Zamysł ten nie okazał się trwały, ale wpłynął na ugruntowanie cezaropapizmucezaropapizmu, a co za tym idzie, przekonania o wyższości władzy świeckiej nad każdą instytucją kościelną. Podporządkowanie to objawiało się kształtowaniem niższych struktur kościelnych jako zależnych od władcy instytucji. Każdej kościelnej prebendzieprebendzie towarzyszyło bowiem uposażenie, które można było dowolnie modelować: lojalnym biskupom czy opatom na prawie inwestyturyinwestytury przekazywano więcej majątków, wrogim duchownym odmawiano prawa do stanowisk kościelnych lub ich z nich usuwano.

Proceder ten nasilił się w XI wieku. Cesarze z dynastii salickiejdynastii salickiej za świętokradztwo uważali każde wystąpienie przeciw ich osobie. Głosili, że sądzić może ich tylko Bóg i dlatego żaden występek nie może złożyć ich z tronu. Uznawali się za zdolnych do kreowania polityki kościelnej, w tym reform urzędu papieskiego. Cenili tylko lojalność i nie dopuszczali możliwości rządów w Rzymie bez kontroli cesarskiej. Nawet czterokrotna obsada tronu papieskiego przez duchownych niemieckich nie zadowoliła cesarza Henryka IIIHenryka III, który samodzielne działania papieży uznawał za naruszające zobowiązania do uległości. Władca ten zapominał jednak, że łatwiej cesarzowi sterować biskupami niemieckimi i niższymi stanowiskami kościelnymi zależnymi od jego osoby niż wymagać lojalności od biskupa Rzymu rządzącego się ugruntowanym tradycją prawem zwierzchnictwa nad chrześcijanami.

Uzasadnienie polityki cesarskiej przyszło dopiero z odkryciem w XII wieku kodeksu prawa rzymskiego. Ustawodawstwo to pozwoliło HohenstaufomHohenstaufom na upowszechnienie wizji światowego cesarstwa. Można było wówczas zakwestionować papieską rolę w ustanowieniu władzy cesarskiej. Legitymizację uzyskiwano dzięki sile politycznych wpływów, a nie roli autorytetu religijnego. Za panowania Henryka VIHenryka VI cesarstwo osiągnęło szczyt możliwości pozyskania zależnych królestw. Ceną ekspansji, odbywającej się często w sposób brutalny i naruszający suwerenność państw, był wzrost wewnątrz niemieckich separatyzmówseparatyzmów. Cesarzom nie udało się również zapobiec klęsce ogólnoeuropejskich dążeń, w tym przede wszystkim idei krucjatowej. W takich warunkach forsowany przez nich prymat w XIII wieku okazał się przegrany.

Kwestia pochodzenia władzy cesarskiej w uniwersale cesarza Fryderyka I Barbarossy z 1157 rokuGdy przez wybór książąt królestwo i cesarstwo od samego Boga jest nam dane i gdy Piotr apostoł uczył: Boga się bójcie, a króla czcijcie, każdy kto powie, żeśmy koronę cesarską przyjęli od pana papieża, sprzeciwia się boskim postanowieniom i nauce Piotra i winien będzie kłamstwa.
Źródło: Kwestia pochodzenia władzy cesarskiej w uniwersale cesarza Fryderyka I Barbarossy z 1157 roku, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Europa w okresie wypraw krzyżowych, t. 17, red. W. Semkowicz, Kraków 1925, s. 19.
Wyjaśnij znaczenie ceremonii dla potwierdzenia przywództwa władzy świeckiej w Europie w XI wieku.

Wyjaśnij, dlaczego inwestytura biskupów przez cesarza osłabiała Kościół w XI wieku.
Przemiany życia religijnego
Cechą charakterystyczną wczesnośredniowiecznej Europy był monastycyzm, czyli życie według reguł zakonnych. Proces wznoszenia klasztorów zainicjował w 529 roku św. Benedykt z Nursjiśw. Benedykt z Nursji. Dla wspólnoty mnichów z Monte Cassino [czyt.: monte kassino] we Włoszech opracował regułę, która stała się wzorcową dla innych grup zakonnych aż do XIII wieku. Najistotniejsze dla niej, w dobie wojen i barbarzyńskich najazdów, stały się względy bezpieczeństwa: obowiązek stałości miejsca na obszarze niedostępnym i oddalonym od osad ludzkich, posłuszeństwo opatowi jako odpowiedzialnemu za działalność klasztoru, w końcu harmonijne połączenie modlitwy i pracy fizycznej mnichów.

Dewizą zakonników stały się słowa ich założyciela: ora et labora (módl się i pracuj), które precyzyjnie prezentowały styl życia mnichów. Cechował się on umiarem w kwestiach praktyk ascetycznych, podkreślając natomiast rolę pracy fizycznej. Klasztory w większości były samowystarczalnymi gospodarstwami rolnymi, które utrzymywali sami zakonnicy. Na ofiarowanej im ziemi karczowali lasy, uprawiali zboże lub winną latorośl, zakładali sady i ogrody, hodowali bydło i drób.
Szybko pojawiły się również fundacje klasztorów nakierowanych na działalność intelektualną. Jedną z pierwszych takich wspólnot założył pracujący dla władców ostrogockich Rzymianin KasjodorKasjodor w 538 roku. W Vivarium [czyt.: wiwarium] mnisi mieli gromadzić dzieła starożytne, kopiować łacińskie teksty, tłumaczyć utwory literackie z greki. Ponadto mieli prowadzić szkołę wzorowaną na rzymskiej edukacji. Tym samym praca umysłowa stała się drugą obowiązkową dziedziną życia zakonnego, a w klasztorach pojawiły się biblioteki i skryptoria, czyli pomieszczenia do przepisywania ksiąg. Pracowali tam wykształceni mnisi, którzy posiedli umiejętność czytania i pisania po łacinie. We wczesnym średniowieczu sztuka ta zanikała w społeczeństwie, dlatego liczba skrybów w Europie w VIII wieku nie przekraczała 120 osób.

Niestabilna sytuacja polityczna i społeczna, liczne wojny i klęski żywiołowe prowadziły do regresu życia zakonnego i nadużyć w klasztorach. Świeccy patroni ingerowali w funkcjonowanie wspólnot, narzucając zakonnikom jako opatów swoich krewnych. Fundatorzy zakładali klasztory dla czerpania z nich zysku i wyzyskiwania pracy mnichów. Założyciele na starość przenosili się do opactw, modyfikując tym samym obowiązki zakonne. Mnisi w takich domach lekceważyli zasady postu z uwagi na obecność gości i konieczność jak najlepszej ich obsługi. Aby zapewnić dobry sen patronom, opuszczali jutrznię, która śpiewem mogłaby ich obudzić. Zeświecczenie dotyczyło też ubiorów znacznie cieplejszych niż standardowe, co bardziej odpowiadało sytuacji życia bogatych feudałów. Chaos w życiu zakonnym pogłębiały zróżnicowane zwyczaje lokalne dotyczące obchodzenia świąt i organizacji pracy w dni powszechne. Kryzysowi starano się już zaradzić w początkach IX wieku. Benedykt z AnianuBenedykt z Anianu przeprowadził w 817 roku reformę w klasztorach cesarstwa, ale nie przetrwała ona długo. Uchwalona na synodzie w Akwizgranie centralizacja monastycyzmu europejskiego upadła wraz z rządami Karolingów. Na terenie cesarstwa została reaktywowana w szczątkowej formie w klasztorze w Gorze [czyt.: goz] w Lotaryngii w 933 roku. Mnisi zostali zobowiązani do prowadzenia surowego, ascetycznego życia zgodnego z pierwotną regułą św. Benedykta oraz scedowania większości prac w gospodarstwie na najemną służbę, aby poświęcić czas przede wszystkim wierności ślubom.
![Kliknij, aby powiększyć Ilustracja przedstawia mapę Europy, na którą naniesiono miejsca lokalizacji klasztorów benedyktyńskich w X‑XII wieku. Tytuł: Zasięg reformy u Benedyktynów X‑XII wiek. Opactwa te zostały podzielone na ośrodki objęte reformą w Gorze [czyt.: goz] w 933 roku, objęte reformą w Cluny [czyt.: klini] w 970 roku, objęte reformą w Fleury [czyt.: feri], Dijon [czyt.: diżą] i Fruttuari [czyt.: frituari] oraz objęte reformą w Hirsau [czyt.: herzau] i Marsylii.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1JzyPeUOZFNA/1713169555/2fzqvgpgs4Y5chxvOZDsY7ULTDedNXOU.png)
Większy zasięg oddziaływania miał tzw. ruch kluniackiruch kluniacki. Wiązał się z założonym w 910 roku przez księcia Akwitanii Wilhelma I Pobożnego klasztorem w Cluny [czyt.: klini] w Burgundii. W akcie fundacyjnym uzyskał on wyjątkowo dużą autonomię. Mnisi byli uwolnieni od zwierzchności miejscowego biskupa i podlegali bezpośrednio papieżowi. Mogli swobodnie wybierać opatów bez konieczności uzyskania przez nich świeckiej inwestytury. Jedynie pierwszy przełożony klasztoru przeor Berno z Baume [czyt.: bom] został wskazany przez patrona. Miał bowiem powierzone zadanie modyfikacji reguły i pobożności benedyktyńskiej. Transformacja trwała przez sześćdziesiąt lat aż do ukształtowania się ostatecznego modelu reformy. Wzorem akwizgrańskim ograniczono czas przeznaczony na pracę fizyczną koncentrując się na liturgii, modlitwie i rozważaniu biblijnych tekstów.
Wymuszało to zmiany również w innych aspektach życia mnichów: zamiast wełnianych habitów wprowadzono stroje lniane, na które łatwiej było nałożyć szaty liturgiczne. Owsiankę zastąpiono rosołem, który bardziej dba o struny głosowe mnichów i zapewnia im żywotność przy całodobowych modlitwach. Z czasem witalność miała być podtrzymywana przez produkowane w klasztorze wina i sery, co ze zrozumiałych względów ogranicza ascetyczność reguły. Umartwienia przeniesiono na poziom intelektualny: trudności i niewygody miały być ofiarą za zbawienie dusz, a odczuwany przez mnichów niepokój pobudzać do gorliwości w służbie Kościołowi. Cluny stało się wyspecjalizowaną jednostką zakonną, której zwyczaje w drodze naśladownictwa miały budować nową formę duchowości. W ten sposób na przełomie X i XI wieku w Europie stworzono sieć klasztorów podporządkowanych Cluny i tworzących niezależną od innych opactw benedyktyńskich kongregację. Podobne rozwiązania adaptowały inne ośrodki zakonnej reformy jak Dijon [czyt.: diżą] we Francji czy Hirsau [czyt.: herzau] na terenie cesarstwa. Do początku XII wieku dwadzieścia tysięcy benedyktynów w ponad 1000 klasztorach przeszło do ruchu odnowy.
Poniżej zamieszczono ilustrację przedstawiającą układ zabudowy klasztoru w Cluny.
Najedź kursorem na ilustrację i naciśnij cyfry za pomocą lewego przycisku myszy (LPM), aby poznać szczegóły planu opactwa.
Stwórz listę pomieszczeń zakonnych o szczególnym przeznaczeniu.
Zastanów się i napisz, co wskazywało na ważną rolę liturgii w życiu zakonników reformowanych klasztorów.
Porównaj opisy planów klasztoru benedyktyńskiego przed reformą kluniacką i po odnowie.
Cluny zmieniło oblicze Europy w XI‑XII wieku. Ukształtowało przekonanie o specjalizacji w obrębie społeczeństwa na tych, którzy się modlą, pracują i walczą. Wzajemne zależności miały być osią stabilizacji społecznej: mnisi zabiegają o pomyślność dla tych, którzy na nich pracują i dzięki którym są bezpieczni. Z kolei na feudałów spada obowiązek utrzymania klasztorów i kościołów, bo bez tego nie ma możliwości pozytywnych rozstrzygnięć, zwłaszcza w życiu politycznym.

Tylko książęta hiszpańscy walczący o uwolnienie się od arabskiego jarzma wpłacali Cluny rocznie do tysiąca sztabek złota, aby na nowo zatriumfowało chrześcijaństwo za Pirenejami. Zapisy innych królów czy możnych oscylowały corocznie wokół stu sztabek srebra. Podobne donacjedonacje otrzymywały inne klasztory benedyktyńskie w tym czasie. Większość pieniędzy szła na bogate wyposażenie świątyń: złote i srebrne naczynia liturgiczne, ozdobione drogocennymi kamieniami ornaty. Wznoszono coraz bardziej okazałe kościoły w stylu, który umożliwiał tym budowlom w okresie permanentnych wojen utrzymanie trwałej konstrukcji. Monumentalne kamienne świątynie z wieńcem kaplic dla modlitw i chóralnych śpiewów odznaczały się zwłaszcza w Cluny. Trzeci kościół w tym miejscu był największą świątynią chrześcijańską do zakończenia budowy bazyliki św. Piotra w Rzymie w początkach XVII wieku.

Ruch kluniacki wpłynął na odnowę życia społecznego i religijnego w całej Europie. Sformułował trwałe zasady postępowania dla możnych celem stabilizacji ich życia oraz zaprowadzenia w dobie permanentnych konfliktów ładu prawnego. Unormowania te zawarte były w kodeksie Treuga DeiTreuga Dei (pokoju Bożego) opartym o wypracowane w Cluny pojęcia iustitia et pax [czyt.: justitia et paks] (sprawiedliwości i pokoju). Harmonią miała się odznaczać również sytuacja w Kościele. Jednym z warunków powodzenia tych zamierzeń było uwolnienie duchownych od zjawisk patologicznych. Księża mieli się upodobnić do zakonników w obszarze posłuszeństwa, ubóstwa i czystości. Nie mogli podlegać świeckiej władzy, czerpać korzyści materialnych dla siebie z relacji z nią ani żyć pragnieniami ludzi świeckich. Postulaty te dotyczyły zniesienia symoniisymonii, nepotyzmunepotyzmu i nikolaizmunikolaizmu. Wzorem postępowania dla kapłanów miało być życie ascetyczne w celibaciecelibacie, które przynajmniej teoretycznie czyniło z nich grupę szczególną w społeczeństwie.

Najbardziej znane przejawy nepotyzmu w Kościele w XI wieku
Papież | Kardynał - nepota | Stopień pokrewieństwa | Uwagi |
|---|---|---|---|
Benedykt VIII | Lotario | kuzyn | |
Benedykt VIII | Romanus | brat | przyszły papież Jan XIX |
Benedykt VIII | Teofilakt | bratanek | przyszły papież Benedykt IX |
Jan XIX | Piotr | kuzyn | |
Benedykt IX | Jan | bratanek | |
Aleksander II (1061 ‑ 1073) | Anzelm z Lukki młodszy | bratanek | |
Urban II | Odon de Chatillon [czyt.: odun de szatiją] | bratanek |
* znany pod imieniem Teofilakt, wybrany na papieża jako osoba świecka, uzyskał w dniu konsekracji święcenia kapłańskie i biskupie
** znany pod imieniem Romanus, wybrany na papieża jako osoba świecka, uzyskał w dniu konsekracji święcenia kapłańskie i biskupie
*** dopuścił się największej symonii w Kościele, sprzedał urząd papieski swojemu ojcu chrzestnemu Janowi Gracjanowi w 1045 roku za tysiąc funtów srebra i wybrany został po raz trzeci papieżem w wyniku korupcji
Kameduli
Od końca X wieku radykalizacji ulegało życie zakonne. Część mnichów chciała realizować śluby poza klasztorami. W obrębie tych wspólnot pustelniczych pojawili się kameduli, dla których benedyktyńską regułę zmodyfikował św. Romuald. Mnisi w duchu pokuty mieli praktykować w samotności milczenie i ustawiczne posty. Nowe zgromadzenie zakonne zatwierdził w 1072 roku papież Aleksander II. Ich odosobnienie sprzyjało popularności. Pustelnicy stawali się spowiednikami władców, doradcami biskupów i papieży, mediatorami w sporach feudalnych. Wielu było uczonymi. Z tego kręgu wywodził się św. Piotr Damiani, który był prawnikiem i legatem papieskim. Głosił teorię o dwóch kluczach, które Chrystus przekazał św. Piotrowi, a którymi dysponuje papież. Jeden z nich symbolizuje władzę duchowną, a drugi świecką. Władze te są od siebie różne, ale równe. Teoria, która początkowo miała legitymować pełen zakres władzy papieża w Państwie Kościelnym, z czasem stała się główną podporą dla rozwoju programu zwierzchnictwa papieża nad wszystkimi władcami w Europie.
![Kliknij, aby powiększyć Ilustracja jest kolażem dwóch obiektów. Zdjęcie z lewej strony przedstawia zbudowany z kamienia przez św. Romualda w Umbrii w początkach XI wieku jednonawowy romański kościół zakończony absydą, gdzie mieścił się ołtarz. Kościół widoczny jest od strony absydy po ukosie, kierując się od lewej ku prawej krawędzi fotografii. Położony jest u podnóża wyniesienia, na którego zboczu znajduje się gęste zadrzewienie. Do świątyni przylegają wąskie cele mnichów, widoczne w centralnej części fotografii. Podpis pod zdjęciem: Opactwo Santa Maria di Sitria we Włoszech, w którym przebywał św. Romuald i św. Piotr Damiani. Z prawej strony obraz św. Romulada w stroju mnicha z księgą Pisma Świętego w prawej dłoni. Zakonnik ubrany jest w biały habit kamedulski z kapturem, który okrywa mu głowę. Mnich nosi długą brodę. Podpis pod ilustracją: Guido Palmeruccio [czyt. głido palmeruczcio], Święty Romuald (1320)](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHKb7YAJcISxa/1713169562/rQjuAqR94wfxuf6ctRvixRycnU22Vgh9.png)
Cystersi
Inną drogą reformy poszli cystersi, którym początek dał propagujący ascetyczny i pustelniczy tryb życia św. Robert z Molesme [czyt.: mulem]. W 1098 roku założył on klasztor na pustkowiu Cîteaux [czyt.: sito] koło Dijon [czyt.: diżą] w Burgundii. Ze względu na trudne położenie, lesiste i zabagnione, mnisi‑pustelnicy musieli być samowystarczalni, stąd ich zaangażowanie w przetwarzanie rolniczo zajmowanej ziemi. Regułą nowego zakonu, zatwierdzoną ostatecznie w 1100 roku przez papieża Paschalisa II, stało się prowadzenie gospodarstw oraz inicjowanie przedsięwzięć w obszarze kultury rolnej: zakładanie kuźni wodnych, stawów rybnych czy budowa młynów i browarów. Cystersi poprzedzali akcje osadnicze na obszarach nieprzetworzonych rolniczo, które następnie oddawali w dzierżawę rolnikom i szukali nowych miejsc odosobnienia. To zjednywało im przychylność możnych, którym odpowiadał ten mobilny tryb życia zakonnego. Pod koniec XIII wieku cystersi dysponowali siecią 2000 klasztorów, które dzięki nadaniom ziemskim uczyniły ich najbogatszym zakonem w średniowiecznej Europie.
![Kliknij, aby powiększyć Ilustracja to kolaż złożony z dwóch obrazów. Pierwszy po lewej stronie przedstawia założenia architektoniczne kompleksu klasztornego w Citeaux w Burgundii. Na pierwszym planie obwarowania nadrzeczne z miejscem wlotu wody w obręb klasztoru. Za murem obszar upraw rolnych biegnących do bramy wjazdowej na teren właściwego klasztoru. W centrum znajduje się się kościół na planie krzyża łacińskiego, do którego przylegają zabudowania klasztorne. Wewnętrzny dziedziniec, znajdujący w centrum ilustracji, spełniał rolę wirydarza. Za zabudowaniami klasztornymi na dalszym planie rozciągają się pola uprawne oraz budynki gospodarcze zakonu. Podpis pod ilustracją: Plan klasztoru w Citeaux [czyt. sito], Rycina ze słownika architektury francuskiej od XI do XVI wieku (1856), autorstwa Eugene Viollet -le -Duc (czyt. jużin wiolet -le‑dyuk]. Po prawej stronie portret założyciela klasztoru w Citeaux Roberta z Molesme. Mnich w tonsurze ubrany jest w biały habit zakonny i pelerynę. W prawej dłoni trzyma lilię jako symbol czystości, w lewej dłoni ma egzemplarz Pisma Świętego. Znajduje się na złotym tle. Podpis pod ilustracją: "Enguerrand Quarton [czyt. engerąn kartą] Święty Robert z Molesme [czyt. molesm] XV w.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rn8ucLscUO6a3/1713169563/2kfsVDG868V1YtLjeIbVbmoBYxQiaBqR.jpg)
Kartuzi
Za najbardziej wykształconych mnichów będą uchodzili kartuzi, których początek wiąże się z założoną w 1084 roku we francuskich Alpach koło Grenoble osadą pustelniczą zwaną Wielką Kartuzją. Wokół krużganku i kamiennego kościoła zbudowano pustelnicze domki, składające się z szeregu połączonych ze sobą pomieszczeń. Św. Bruno z Kolonii, który podpatrywał w Molesme założenia cysterskiej reformy, szukał rozwiązań dla uczonych, chcących prowadzić ascetyczne życie zakonne. Uznał, że surowym praktykom najlepiej będzie służyć całkowita izolacja od świata zewnętrznego, stąd niewielka ilość klasztorów tego typu. Z reguły były one archiwami i bibliotekami dla iluminowanych ksiąg, które przepisywali pustelnicy w odosobnionych skryptoriach, zwanych laboratoriami. Ponieważ w tych pomieszczeniach przeprowadzano także badania naukowe, do dzisiaj gabinety uczonych i wynalazców noszą takie miano.

Kanonicy
Rewizja życia zakonnego objęła również świeckich duchownych, zwanych kanonikami, którzy żyli według reguły św. Augustyna. Ich mottem było wezwanie „świętość i apostolat”. Zgodnie z regułą oddawali się wędrownemu kaznodziejstwu i ewangelizacji ubogich. Obserwowane w tym środowisku zaniedbania życia zakonnego zachęciły św. Norberta z Xanten [czyt.: ksanten] do założenia w 1120 roku bardziej radykalnej wspólnoty. Fundacja klasztoru w pikardyjskiej miejscowości Prémontré [czyt.: premontri] koło Laon [czyt.: lą] we Francji dała początek tzw. premonstratensom, inaczej zwanym norbertanami. Nie stanowili oni jednolitej struktury: obok duchownych w klasztorach mieszkali świeccy. Modlono się wspólnie, ale pracowano oddzielnie, często podejmując aktywność na rzecz pielgrzymów i ubogich. Norbertanów cechowało zaangażowanie w życie parafialne i duszpasterstwo różnych grup społecznych, zwykle mieszkających w miastach.

Ustal, jaka reguła zakonna została zobrazowana w źródle.

Zapisz, co oznaczała dla benedyktynów łacińska sentencja „ora et labora”.
Fragment postanowień synodów rzymskich z 1074 roku[…] ci, którzy […] za wynagrodzeniem osiągnęli jakikolwiek stopień lub urząd duchowny, nie mają zajmować na przyszłość w Kościele Świętym żadnego stanowiska urzędowego; a także ci, którzy za pieniądze dzierżą kościoły, mają je bezwzględnie utracić, aby nie można ich było później sprzedać lub kupić. Nie mniej też ci, którzy trwają w grzechu nierządu, nie mają odprawiać mszy albo mając niższe święcenia, zarządzać ołtarzem.
Źródło: Fragment postanowień synodów rzymskich z 1074 roku, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Walka cesarstwa z papiestwem, t. 15, red. W. Semkowicz, Kraków 1924, s. 9.
Papocezaryzm
Papieskie aspiracje do zwierzchnictwa nad Europą sięgały przełomu starożytności i średniowiecza. Z jednej strony były skutkiem upadku na zachodzie cesarstwa i konieczności zapewnienia ciągłości świeckiej władzy w Rzymie w obliczu najazdu barbarzyńców. Z drugiej strony wynikały z potrzeby utrzymania integralności struktur kościelnych, zwłaszcza na podbitych obszarach, gdzie dotychczasowa tkanka społeczna była naruszona. Jednak dążenia do prymatu zderzały się z realiami polityki, która wikłała Kościół w konflikty z nowymi państwami powstającymi na gruzach rzymskiego imperium. Barbarzyńscy władcy niechętnie przyjmowali kontrolę papieży nad ich biskupstwami. Nie godzili się na swobodny wybór dostojników kościelnych, wpływając na obsadę stanowisk poprzez nadania ziemskie i donacje na rzecz kościołów i klasztorów. Również papiestwo jako urząd nie było wolne od wpływów zewnętrznych. Elekcja na tronie biskupa Rzymu zależała od jednomyślnego stanowiska miejscowych duchownych i ludu, co prowadziło do częstych nadużyć. W poszukiwaniu protektoratu kolejni papieże uzależniali się od władzy świeckiej. Pytania o wzajemne zależności nasiliły się wraz z odnowieniem cesarstwa rzymskiego przez Karola Wielkiego. Popularność zdobyła idea władzy uniwersalnej, która wyrażała się w teorii dwóch mieczy. W myśl jej założeń zadania cesarza odnosiły się do krzewienia chrześcijaństwa i bronienia go zbrojnie, a cele papiestwa dotyczyły ewangelizacji i kultu. Panująca między nimi harmonia miała zapewniać społeczną stabilizację, ale w praktyce była trudna do przeprowadzenia z uwagi na wzajemne aspiracje.

Z tego tytułu, w IX wieku zaczęto upowszechniać falsyfikat pod nazwą „darowizna Konstantyna”. Stanowił on rzekomy dokument cesarza Konstantyna, który nadawał papieżowi Sylwestrowi I i jego następcom liczne przywileje i dobra. Na ich podstawie papież stawał się niekwestionowanym przywódcą w zachodniej Europie, którego zwierzchnictwo religijne obejmowało cały ówczesny świat, w tym biskupstwa znajdujące się we wschodnim cesarstwie. Ponieważ godnością zrównywał urzędy papieski i cesarski, a tym samym uniemożliwiał kontrolowanie władzy kościelnej przez świeckie instytucje, falsyfikat był zwalczany przez Ottonów i dynastię salicką.

Fragment Darowizny KonstantynaAby święty Kościół rzymski był największą czcią otoczony, przeto użyczamy mu takiej władzy, dostojeństwa, mocy i oznak czci, jakie cesarzowi przysługują.
Również postanawiamy, że ma On mieć naczelne zwierzchnictwo nad czterema [patriarchatami]: w Antiochii, Aleksandrii, Konstantynopolu i Jerozolimie, jak nad wszystkimi Kościołami Bożymi w całym świecie. […]
Przekazujemy […] papieżowi […] także wszystkie prowincje Zachodu należące do miasta Rzymu i do Italii, które pozostawiamy w Jego i w Jego następców na papiestwie mocy i władaniu.
Źródło: Fragment Darowizny Konstantyna , [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Europa we wczesnym średniowieczu, t. 13, red. K. Dobrowolski, Kraków 1923, s. 6–7.
Zapis „darowizny Konstantyna” budził niepokój w cesarstwie bizantyjskim. Zachodziła obawa, że postulaty uniezależnienia Kościoła od państwa znajdą podatny grunt wśród duchowieństwa, które zacznie kwestionować zwierzchnictwo cesarskie w sprawach wiary. Dla patriarchatów wschodnich znacznie poważniejsze wydawały się jednak zawarte w „darowiźnie Konstantyna” groźby podporządkowania ich diecezji Rzymowi, gdyż wiązało się to ze zmianami w obszarze dogmatów i liturgii. Spór pogłębiał się wraz z postępami akcji chrystianizacyjnych we wschodniej Europie. Rywalizacja, przybierająca często charakter polityczny, przeszła na poziom języka, gdyż zachodnie duchowieństwo nie akceptowało słowiańskiej mowy w liturgii. Potępiało też brak celibatu w Kościele wschodnim. Z drugiej strony nacisk na nieortodoksyjne praktyki religijne jak używanie podczas eucharystii niekwaszonego chleba odrzucał prawosławnych od zachodniej liturgii. Doszło do tego również zakwestionowanie przez Konstantynopol nicejskiego wyznania wiary z dopiskiem o pochodzeniu Ducha Świętego od Ojca i Syna. Eskalacja napięcia między Kościołami nastąpiła w 1054 roku. W odpowiedzi na zamknięcie w stolicy Bizancjum kościołów obrządku łacińskiego legat papieża Leona IX ekskomunikowałekskomunikował patriarchę Konstantynopola Michała Cerulariusza. Ten zwołał synod, na którym zatwierdzono klątwę nałożoną na legatów papieskich. Mimo braku kanoniczności podjętych przez oba Kościoły decyzji schizmaschizma stała się faktem. Zerwanie jedności utrwaliło podział na łacinników oraz wschodni obrządek.
Wyklęcie patriarchy Konstantynopola Michała Cerulariusza przez Rzym w 1054 rokuMichał […] napomniany listami pana naszego, papieża Leona, wzgardził nawróceniem się. […] wysłańcom jego, chcącym przyczyny tak wielkiego zła rozsądnie wytępić, odmówił widzenia się i rozmowy z sobą, zabronił wstępu do kościołów dla oprawiania mszy, jak i pierwej zamknął kościół łacinników i […] czynnie wszędzie ich prześladował, do tego stopnia, iż w synach swych wyklął Stolicę Apostolską, wobec której dotąd pisze się ekumenicznym [powszechnym] patriarchą. Dlatego my, nie mogąc znieść niesłychanych obelg i krzywd wyrządzonych świętej, pierwszej, apostolskiej Stolicy i widząc, jak katolicka wiara coraz bardziej podupada, powagą świętej i nierozdzielnej Trójcy i Stolicy Apostolskiej, której legację spełniamy, i wszystkich prawowiernych ojców z siedmiu synodów oraz całego Kościoła katolickiego, klątwę, którą pan nasz, najczcigodniejszy papież, Michała i jego następców obłożył, w razie gdyby się nie poprawili, w taki oto sposób podpisujemy: Michał, nadużywający tytułu patriarchy, […] i wszyscy […] naśladowcy w błędach i domniemaniach, niechaj będą potępieni wraz […] z wszystkimi heretykami, a także wraz z szatanem i jego aniołami, chybaby się nawrócili. Amen, amen, amen.
Źródło: Wyklęcie patriarchy Konstantynopola Michała Cerulariusza przez Rzym w 1054 roku, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Walka cesarstwa z papiestwem, t. 15, red. W. Semkowicz, Kraków 1924, s. 20–21.
Tymczasem na zachodzie Europy w połowie XI wieku wzmagały się dążenia do rewizji obowiązującego wtedy prymatu cesarskiego. Wraz z przemianami życia religijnego nasilił się trend reformatorski w papiestwie, który hipotetyczne założenia „darowizny Konstantyna” zamierzał urealnić i uczynić programem politycznym. Podniesienie godności papieskiej zależało od zmian zasad elekcji. W 1059 roku na synodzie rzymskim papież Mikołaj II podjął stosowne w tej materii postanowienia. Odtąd prawo wyboru papieża będzie przysługiwało wyłącznie kolegium kardynałów. Procedura konklawekonklawe będzie zamknięta w obrębie budynków papieskich, aby zapewnić bezstronność decyzji. Wybrany w ten sposób papież uzyskiwał wysoki mandat od Kościoła, który mógł wykorzystać m.in. do przywrócenia wewnętrznej dyscypliny i wzmocnienia własnej pozycji w świecie chrześcijańskim. Za tym szła rewizja prymatu, którą będzie lansować tzw. reforma gregoriańskareforma gregoriańska. Założenia tego programu zostały zawarte w notatce sporządzonej w 1075 roku przez papieża Grzegorza VII i nazwanej „Dictatus papae” [czyt.: diktatus pape]. Wdrożenie 27. jej punktów miało doprowadzić do centralizacji władzy w Kościele oraz nadania jej nadrzędnego charakteru w stosunku do władzy świeckiej.

Za deklaracjami szły konkretne rozwiązania praktyczne, których wdrażanie ogłosił papież Grzegorz VII na dwóch kolejnych synodach rzymskich w 1075 i 1076 roku. Potwierdził obowiązek celibatu duchownych, a biskupów tolerancyjnych wobec żonatych księży zrzucał ze stanowisk. Uznał za bezprawne dokonywanie nominacji na urzędy kościelne przez władze świeckie. Wyboru biskupów miały odtąd dokonywać kapituły katedralne, czyli zgromadzenia kanoników, a zatwierdzać je papież. Pod groźbą klątwy kościelnej (ekskomuniki) zakazał duchownym świeckiej inwestytury, co naraziło go na bezpośrednie starcie z cesarzem Henrykiem IV.

Z poniższego nagrania dowiesz się o znaczeniu Canossy dla relacji cesarza z papieżem oraz jej współczesnej symboliki. Zapoznaj się z materiałem.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RrMiGkXL7HVpK
Nagranie wideo o sporze między papieżem, a cesarzem
Ustal przyczyny oraz przebieg sporu między papieżem Grzegorzem VII a cesarzem Henrykiem IV. Zapisz swoją odpowiedź.
Zastanów się i odpowiedz, jaką rolę odegrały w rozwiązaniu tego sporu kobiety.
Podaj, jakie skutki dla Kościoła i Europy przyniosła ta rywalizacja.
Spór o inwestyturę duchownych kontynuował cesarz Henryk V, który skłonny był pójść na ustępstwa. Również ze strony papiestwa płynęły sygnały do kompromisu. Ugodę między cesarzem Henrykiem V a papieżem Kalikstem II zawarto w Wormacji w 1122 roku. Na mocy tzw. konkordatu wormackiego cesarz zrzekał się świeckiej inwestytury duchownych i zezwalał na kanoniczny ich wybór. Równocześnie zachowywał prawo nadawania lenn przynależnych kościelnym urzędom. W praktyce oznaczało to konieczność uzgadniania kandydatur między władzą świecką a duchowną oraz liczenia się z wzajemnymi sprzeciwami. Postanowienia konkordatu wormackiego rozszerzono w 1123 roku na soborze laterańskim I na wszystkie państwa chrześcijańskie. Konflikty jednak nie ustały. Europa podzieliła się na zwolenników cezaropapizmu i papalistówpapalistów płacących świętopietrzeświętopietrze. W czasie pontyfikatu Innocentego III na początku XIII wieku zasięg państw uiszczających opłaty na rzecz papieża obejmował terytoria od Portugalii i Sycylii na południu, Anglii na zachodzie, Norwegii na północy po Polskę, Węgry i Bułgarię na wschodzie.

Potęga papieża miała się opierać przede wszystkim na strukturach zreformowanego Kościoła. Jego zhierarchizowaną organizację, zasady funkcjonowania poszczególnych urzędów, wewnętrzne awanse i dyscyplinujące kary opisywało prawo kanoniczne, które narodziło się w XII wieku na założonym w Bolonii w 1088 roku uniwersytecie. Tamtejszy wykładowca mnich Gracjan w 1140 roku postanowił usystematyzować przepisy kościelne i w postaci kodeksowej przedstawić je do upowszechnienia. W niedługim czasie tzw. „Dekret Gracjana” uzupełniono o nowy materiał prawny, któremu ustawodawstwo papieży dało rangę obowiązującą w całym chrześcijaństwie. Najistotniejsze zmiany wprowadzono w XIII wieku za pontyfikatu Innocentego III, który dekretem „Venerabilem” [czyt.: wenerabilem] z 1202 roku unormował stosunki między papieżem a cesarzem. Wprowadził prawo papieża do orzekania zgodności wyboru cesarza przez książąt Rzeszy i decydowania w sytuacji konfliktu między elektorami, kto uzyska prawo do koronacji cesarskiej. Dyscyplinowaniu wiernych poświęcone były natomiast opracowane pod jego kierunkiem uchwały soboru laterańskiego IV z 1215 roku. Każdy wierny został zobowiązany przystępować do spowiedzi i komunii przynajmniej raz w roku w okresie Wielkanocy. Wobec heretyków interweniować miała władza świecka, a nie tylko sądy inkwizycyjne. Ponadto w kwestiach dogmatycznych ustalono, że przez przeistoczenie Chrystus realnie jest obecny w Eucharystii pod postacią chleba i wina. W ten sposób w XIII wieku papiestwo zdobyło przewagę nad cesarstwem w rywalizacji o prymat w zachodnim chrześcijaństwie.
Jednak wraz z rozprzestrzenianiem się doktryny suwerenności, która czyniła władców monarchii stanowych zwierzchnikami lokalnych Kościołów, potęga polityczna papiestwa gwałtownie się załamała. W sposób najbardziej jaskrawy objawiło się to na terenie Francji, gdzie polityka fiskalna i personalna króla Filipa IV Pięknego doprowadziła do konfliktu z papieżem Bonifacym VIII. Ten w wydanej w 1302 roku bulli „Unam sanctam” [czyt.: unam sanktam] przypomniał, że występowanie przeciw papieżowi jest atakiem na Kościół, poza którym nie ma zbawienia ani odpuszczenia grzechów. Tym samym Bonifacy VIII przestrzegł króla Francji przed ekskomuniką. Ten jednak odwołał się do reprezentacji stanowej, która zezwoliła na aresztowanie papieża i postawienie go przed soborem w stan oskarżenia. Wstrząśnięty przebiegiem zdarzeń papież zmarł, a jego następca Klemens V podporządkował się całkowicie władzy świeckiej i zamiast w Rzymie osiadł w Awinionie. Tzw. „niewola awiniońska” papiestwa położyła tym samym kres jej supremacji w świecie chrześcijańskim.

Fragment ugody między cesarzem a papieżemJa Henryk, […], odstępuję Bogu, świętym apostołom Pańskim Piotrowi i Pawłowi i świętemu Kościołowi katolickiemu wszelką inwestyturę za pomocą pierścienia i pastorału, zgadzając się we wszystkich kościołach mego królestwa i cesarstwa na kanoniczny wybór i wolną konsekrację. […]
Ja Kalikst, […] Tobie umiłowanemu Synowi Henrykowi, […] zezwalam, aby wybory biskupów i opatów królestwa niemieckiego, którzy podlegają królestwu, dokonywały się w Twojej obecności, […] w ten sposób, abyś w razie wynikłej między stronami niezgody, za radą lub wyrokiem metropolity i biskupów tejże prowincji, roztropniejszej stronie udzielił swej zgody i pomocy. Wybrany zaś niechaj otrzyma od Ciebie za pomocą berła lenna (regalia) i to, co Ci z tego tytułu wedle prawa winien będzie, niech wypłaci. […] W sprawach zaś, w których do mnie wniesiesz skargę i zażądasz pomocy, wedle obowiązku mego urzędu pomocy tej Ci udzielę.
Źródło: Fragment ugody między cesarzem a papieżem, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Walka cesarstwa z papiestwem, t. 15, red. W. Semkowicz, Kraków 1924, s. 15.
Podsumowanie
Walka o prymat w świecie chrześcijańskim toczyła się między cesarstwem a papiestwem.
Podłożem sporu było dążenie do uniezależnienia się Kościoła od konieczności przyjmowania inwestytury od władzy świeckiej.
Dążenia uniwersalistyczne papiestwa przyspieszył ruch kluniacki i zaprowadzone reformy gregoriańskie.
Przejawem dyscyplinowania władców chrześcijańskich ze strony papiestwa było świętopietrze.
Poglądy Marsyliusza z Padwy na temat wladzy uniwersalnejW sposób szczególny zwracam się zaś ku Tobie […] Cesarzu Rzymski […]. Do ciebie bowiem, z racji twego starożytnego pochodzenia i specjalnych płynących stąd uprawnień, a także z powodu szczególnych cnót, należy wykorzenianie herezji, szerzenie i zabezpieczenie prawdziwej wiary katolickiej i wszelkiej innej naukowej wiedzy, usuwanie błędów, umożliwianie rozwoju cnót, likwidowanie sporów, rozszerzanie i podtrzymywanie wszędzie pokoju i ładu społecznego.
[…] Pismo Święte, czyli prawo Ewangelii, może się odnosić do bytowania człowieka w przyszłym, a nie na tym świecie i tylko w przyszłym życiu człowiek będzie podlegał karze i cierpieniu za przekraczanie tego prawa w obecnym życiu. […] Kapłan […] czy też biskup, niezależnie od swojej rangi, […] nie posiada jednak prawa karania kogokolwiek na tym świecie […]. Nie może on więc, i nie powinien, osądzać nikogo na tym świecie ani wymierzać kar rzeczowych i personalnych.
Źródło: Poglądy Marsyliusza z Padwy na temat wladzy uniwersalnej , [w:] Marsyliusz z Padwy, Obrońca pokoju, Kęty 2006, s. 41,187–188.
Słownik pojęć
żyjący w latach 747‑821 francuski mnich benedyktyński, reformator monastycyzmu, przewodniczył zjazdowi opatów w Akwizgranie w 817 roku dla centralizacji klasztorów benedyktyńskich w Europie
żyjący w latach 480‑547 włoski mnich i pustelnik, założyciel klasztoru benedyktyńskiego na Monte Cassino [czyt.: monte kassino] w 529 roku, twórca pierwszej reguły życia zakonnego
słowo pochodzenia łacińskiego; forma życia polegająca na dobrowolnej wstrzemięźliwości seksualnej oraz rezygnacji z małżeństwa
dominacja władzy cesarskiej nad papieską, objawiająca się dowolnym powoływaniem i odwoływaniem papieży
pieniądze lub mienie przekazane dobrowolnie przez donatora osobie lub instytucji w celach określonych w akcie donacyjnym
wywodzący się od frankońskich książąt władcy Niemiec w XI i XII wieku, którzy przejęli po Ludolfingach koronę cesarską na zachodzie Europy
słowo pochodzenia łacińskiego; kara kościelna polegająca na wyłączeniu ze wspólnoty wierzących
rządzący w połowie XI wieku król Niemiec i cesarz, który podporządkował sobie Kościół, decydował o obsadzie tronu papieskiego i wytyczał kierunki wewnątrzkościelnej polityki
rządzący pod koniec XII wieku król Niemiec i cesarz, który był bliski narzucenia dominacji cesarskiej wszystkim władcom zachodniochrześcijańskim
wywodzący się od szwabskich książąt władcy Niemiec w XII i XIII wieku, którzy przejęli po dynastii salickiej koronę cesarską na zachodzie Europy
słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające ceremonię przekazania lenna wasalowi przez seniora; w przypadku duchownych polegała na obsadzaniu stanowisk kościelnych przez osoby wskazane przez władców
członek gremium duchownych, którzy rezydowali przy kościele katedralnym dla spełniania kultu i czynności administracyjnych przy biskupie
król Franków, który uzyskał od papieża w 800 roku koronę cesarską i tym samym przywrócił na zachodzie Europy w granicach swojego państwa cesarstwo rzymskie
dynastia panująca na terenie państwa Franków między VIII a X wiekiem, która przyczyniła się do powstania Państwa Kościelnego pod władzą papieża na ziemiach zajętych przez Longobardów
żyjący w latach 485‑583 rzymski uczony, kanclerz na dworach królów ostrogockich, założyciel klasztoru w Vivarium [czyt.: wiwarium] w 538 roku dla kultywowania dorobku starożytnego
słowo pochodzenia łacińskiego; ogólne zgromadzenie kardynałów dla wyboru papieża
słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające uznanie władzy za prawomocną, aprobowaną w danym społeczeństwie z uwagi na jej wartość, np. w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa czy praworządności; również: potwierdzenie praw do rządzenia przez uznany społecznie autorytet moralny bądź religijny
słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające obsadzanie stanowisk i godności kościelnych przez członków rodziny lub krewnych
słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające pozostawanie przez duchownych w stanie małżeńskim lub konkubinacie oraz posiadanie z tych związków dzieci; związane z łamaniem zasad celibatu
król Niemiec i cesarz rzymski na przełomie X i XI wieku, który był twórcą koncepcji uniwersalistycznego cesarstwa chrześcijańskiego na zachodzie Europy
inaczej Ludolfingowie, wywodzący się od saskich książąt władcy Niemiec między IX a XI wiekiem, którzy przejęli po Karolingach koronę cesarską na zachodzie Europy
słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające program dominacji władzy papiestwa nad chrześcijańską Europą
urząd kościelny i przypisane do niego dochody z ziemi
program uniezależnienia duchowieństwa od wpływów świeckich oraz umocnienie władzy papieża
reforma życia zakonnego w X‑XII w. zapoczątkowana przez burgundzkie opactwo benedyktyńskie w Cluny [czyt.: klini] i polegająca na odnowie moralnej i intelektualnej zakonników
rozłam w chrześcijaństwie na niezależne Kościoły i obrządki; w 1054 roku dotknął katolików i prawosławnych
dążenie do wyodrębnienia się z większej całości, usamodzielnienie
słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające handel godnościami i urzędami kościelnymi
opłata na rzecz papiestwa, płacona przez kraje uznające zwierzchnictwo lenne papieża
zasada pokoju bożego stosowana przez Kościół do końca XIII wieku w celu ograniczenia wojen feudalnych; zabraniała prowadzenia działań wojennych od środy wieczorem do poniedziałku rano oraz w okresie świąt powszechnych i lokalnych; chroniła obiekty i osoby prawem azylu
Bibliografia
Manteuffel T., (1994), Historia Powszechna. Średniowiecze, Warszawa: PWN.
Weinfurter S., (2013), Niemcy w średniowieczu 500‑1500, Warszawa: PWN.
Cantarella G. M., (2021), Grzegorz VII, Warszawa: PIW.