R15Qea6mO9sai
Ilustracja przedstawia scenę z miniatury z XII wieku ukazującej siedzącego na tronie papieskim Grzegorza VII w stroju pontyfikalnym. Nadlatująca z prawej strony gołębica Ducha Świętego przekazuje mu wolę Boga. Przed papieżem z prawej i lewej strony klęczą benedyktyńscy mnisi.

Relacje między władzą cesarską a papieską w średniowiecznej Europie

Papież Grzegorz VII
Źródło: domena publiczna.

Nauczysz się:

  • grupować postacie i wydarzenia związane z pojęciami cezaropapizmu i papocezaryzmu;

  • odróżniać przedstawicieli wczesnośredniowiecznych zakonów;

  • objaśniać znaczenie powiedzenia „pójść do Canossy”.

Relacje między papieżem a cesarzem w średniowieczu były czymś więcej aniżeli sporem o prawo do nominacji hierarchów - kościelnych czy świeckich - lub w sprawach sądowniczych. Była to bowiem rywalizacja o prymat i znaczenie cesarstwa lub papiestwa w całym ówczesnym świecie. A jednocześnie instytucje władzy kościelnej i świeckiej przechodziły w średniowieczu znaczące zmiany.

RzVsgaV193lG0
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Cezaropapizm

Pod koniec IV wieku rozpad imperium rzymskiego zbiegł się z upaństwowieniem chrześcijaństwa. Na wschodzie doprowadziło to do stworzenia obowiązującej aż do połowy XV wieku idei uniwersalizmu cesarskiego, która gwarantowała państwowo‑religijną jedność władzy. Cesarz jako głowa świeckiego państwa stał na czele struktur kościelnych, rozstrzygał spory dogmatyczne oraz karał za odstępstwa od chrześcijaństwa. Wybrani przez niego dostojnicy kościelni uznawali jego władzę za równorzędną sobie. Na zachodzie proces legitymizacjilegitymizacjalegitymizacji utrudniał upadek cesarstwa i barbarzyński charakter rządów nowych władców, którzy zwykle dopiero przyjmowali chrzest i nie zdawali sobie sprawy z jego znaczenia w aspekcie kreowania przywództwa. Dopiero KarolingowieKarolingowieKarolingowie, udzielając biskupowi Rzymu militarnego wsparcia w czasie najazdu barbarzyńców, otrzymali podstawy do uznania ich za obrońców papiestwa, a tym samym zachodniego Kościoła. Z tym wiązał się podjęty przez Karola WielkiegoKarol WielkiKarola Wielkiego program odnowienia zachodniego cesarstwa jako trzeciej siły rządzącej ówczesnym światem.

R17xqWwjLLgms
Miniatura ze Zwierciadła saskiego z XIV wieku. Chrystus przekazuje władzę cesarzowi dla zwalczenia pogaństwa, które jest przedstawione w postaci pożerającego ludzi smoka
Źródło: domena publiczna.
List Alkuina do Karola Wielkiego

Trzy osoby dotąd były w świecie najwyższe: mianowicie apostolska wysokość, która w charakterze zastępcy zajmuje siedzibę św. Piotra [...], następnie godność cesarska i świecka władza drugiego Rzymu [...], trzecia jest godność królewska, którą wam nadał Pan nasz Jezus Chrystus jako przewodnikowi chrześcijańskiego ludu [...]. Oto na tobie jednym spoczywa dobro Kościoła Chrystusa. Ty jesteś mścicielem zbrodni, ty przewodnikiem dla błądzących, ty pocieszycielem strapionych, ty podniesieniem dla dobrych.

035 Źródło: List Alkuina do Karola Wielkiego , [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Europa we wczesnym średniowieczu, t. 13, red. K. Dobrowolski, Kraków 1923, s. 18–19.

Dalej poszli władcy niemieccy. OttonowieOttonowieOttonowie uzależnili papiestwo od siebie, desygnując na ten urząd kandydatów bliskich ich zamierzeniom politycznym. Prymat cesarski miał się objawiać zwierzchnictwem nad innymi chrześcijańskimi władcami, którzy uznawali władzę „króla królów” dzięki papieskiej legitymizacji. „Pomazanie” na cesarza odpowiadało zawartemu w Biblii nauczaniu, że wszelka władza pochodzi od Boga, a władzy najwyższej należy się hołd równy Bogu. Zgodnie z uniwersalistyczną koncepcją Ottona IIIOtton IIIOttona III w Rzymie miała się mieścić siedziba cesarza, który od strony religijnej ściśle współpracuje z papieżem, a od strony politycznej współzarządza na poziomie zwierzchnictwa krajami chrześcijańskimi.

R1rf2m8LBLI2q
Fragment Ewangeliarza Ottona III. Sclavinia, Germania, Galia i Italia składają hołd cesarzowi
Źródło: domena publiczna.

Zamysł ten nie okazał się trwały, ale wpłynął na ugruntowanie cezaropapizmucezaropapizm (cezaryzm)cezaropapizmu, a co za tym idzie, przekonania o wyższości władzy świeckiej nad każdą instytucją kościelną. Podporządkowanie to objawiało się kształtowaniem niższych struktur kościelnych jako zależnych od władcy instytucji. Każdej kościelnej prebendzieprebendaprebendzie towarzyszyło bowiem uposażenie, które można było dowolnie modelować: lojalnym biskupom czy opatom na prawie inwestyturyinwestyturainwestytury przekazywano więcej majątków, wrogim duchownym odmawiano prawa do stanowisk kościelnych lub ich z nich usuwano.

R1WcYPZi3O5D4
Miniatura z sakramentarza cesarza Henryka II. Chrystus nakłada koronę na cesarza, a biskupi wręczają mu insygnia władzy: włócznię św. Maurycego i miecz
Źródło: domena publiczna.

Proceder ten nasilił się w XI wieku. Cesarze z dynastii salickiejdynastia salickadynastii salickiej za świętokradztwo uważali każde wystąpienie przeciw ich osobie. Głosili, że sądzić może ich tylko Bóg i dlatego żaden występek nie może złożyć ich z tronu. Uznawali się za zdolnych do kreowania polityki kościelnej, w tym reform urzędu papieskiego. Cenili tylko lojalność i nie dopuszczali możliwości rządów w Rzymie bez kontroli cesarskiej. Nawet czterokrotna obsada tronu papieskiego przez duchownych niemieckich nie zadowoliła cesarza Henryka IIIHenryk IIIHenryka III, który samodzielne działania papieży uznawał za naruszające zobowiązania do uległości. Władca ten zapominał jednak, że łatwiej cesarzowi sterować biskupami niemieckimi i niższymi stanowiskami kościelnymi zależnymi od jego osoby niż wymagać lojalności od biskupa Rzymu rządzącego się ugruntowanym tradycją prawem zwierzchnictwa nad chrześcijanami.

RT624ynRl0Lj1
Miniatura z połowy XI wieku. Cesarz Henryk III w otoczeniu duchownych lenników podczas poświęcenia kościoła klasztornego
Źródło: domena publiczna.

Uzasadnienie polityki cesarskiej przyszło dopiero z odkryciem w XII wieku kodeksu prawa rzymskiego. Ustawodawstwo to pozwoliło HohenstaufomHohenstaufowieHohenstaufom na upowszechnienie wizji światowego cesarstwa. Można było wówczas zakwestionować papieską rolę w ustanowieniu władzy cesarskiej. Legitymizację uzyskiwano dzięki sile politycznych wpływów, a nie roli autorytetu religijnego. Za panowania Henryka VIHenryk VIHenryka VI cesarstwo osiągnęło szczyt możliwości pozyskania zależnych królestw. Ceną ekspansji, odbywającej się często w sposób brutalny i naruszający suwerenność państw, był wzrost wewnątrz niemieckich separatyzmówseparatyzmseparatyzmów. Cesarzom nie udało się również zapobiec klęsce ogólnoeuropejskich dążeń, w tym przede wszystkim idei krucjatowej. W takich warunkach forsowany przez nich prymat w XIII wieku okazał się przegrany.

R1QhHRcWFipHw
Miniatura z rękopisu Roberta Mnicha Historia Hierosolymitana z wizerunkiem cesarza Fryderyka I Barbarossy (1188) jako krzyżowca. Władca sugeruje, że jego postępowanie jest z nakazu Boga, a nie wychodzi od autorytetu religijnego
Źródło: domena publiczna.
Kwestia pochodzenia władzy cesarskiej w uniwersale cesarza Fryderyka I Barbarossy z 1157 roku

Gdy przez wybór książąt królestwo i cesarstwo od samego Boga jest nam dane i gdy Piotr apostoł uczył: Boga się bójcie, a króla czcijcie, każdy kto powie, żeśmy koronę cesarską przyjęli od pana papieża, sprzeciwia się boskim postanowieniom i nauce Piotra i winien będzie kłamstwa.

036 Źródło: Kwestia pochodzenia władzy cesarskiej w uniwersale cesarza Fryderyka I Barbarossy z 1157 roku, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Europa w okresie wypraw krzyżowych, t. 17, red. W. Semkowicz, Kraków 1925, s. 19.
R1FnvLN78nIsd
Ćwiczenie 1
Kto był trzecią siłą rządzącą światem za Karola Wielkiego? Możliwe odpowiedzi: 1. król Franków, 2. cesarz bizantyjski, 3. papież
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RfM3LbFbFiMxB
Ćwiczenie 2
Za panowania którego z cesarzy stopień podporządkowania Kościoła władzy świeckiej był największy? Możliwe odpowiedzi: 1. Ottona III, 2. Henryka III, 3. Henryka VI
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RoSuP7Fx5KTYv
Ćwiczenie 3
Kto legitymizował prymat cesarski za Hohenstaufów? Możliwe odpowiedzi: 1. sam cesarz, 2. papież, 3. książęta Rzeszy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij znaczenie ceremonii dla potwierdzenia przywództwa władzy świeckiej w Europie w XI wieku.

RAFv8rs8tIC4u
Inwestytura biskupa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1WpV0L7MOIKO
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego inwestytura biskupów przez cesarza osłabiała Kościół w XI wieku.

RihzxqfVExhRl
(Uzupełnij).

Przemiany życia religijnego

Cechą charakterystyczną wczesnośredniowiecznej Europy był monastycyzm, czyli życie według reguł zakonnych. Proces wznoszenia klasztorów zainicjował w 529 roku św. Benedykt z NursjiBenedykt z Nursjiśw. Benedykt z Nursji. Dla wspólnoty mnichów z Monte Cassino [czyt.: monte kassino] we Włoszech opracował regułę, która stała się wzorcową dla innych grup zakonnych aż do XIII wieku. Najistotniejsze dla niej, w dobie wojen i barbarzyńskich najazdów, stały się względy bezpieczeństwa: obowiązek stałości miejsca na obszarze niedostępnym i oddalonym od osad ludzkich, posłuszeństwo opatowi jako odpowiedzialnemu za działalność klasztoru, w końcu harmonijne połączenie modlitwy i pracy fizycznej mnichów.

RVM6jEddu2aG6
Obraz z 1129 roku z klasztoru św. Idziego w Nimes. Św. Benedykt przekazuje swoją regułę św. Maurowi i innym mnichom
Źródło: domena publiczna.

Dewizą zakonników stały się słowa ich założyciela: ora et labora (módl się i pracuj), które precyzyjnie prezentowały styl życia mnichów. Cechował się on umiarem w kwestiach praktyk ascetycznych, podkreślając natomiast rolę pracy fizycznej. Klasztory w większości były samowystarczalnymi gospodarstwami rolnymi, które utrzymywali sami zakonnicy. Na ofiarowanej im ziemi karczowali lasy, uprawiali zboże lub winną latorośl, zakładali sady i ogrody, hodowali bydło i drób.

RjT16qSteialk
Plan benedyktyńskiego klasztoru w Sankt Gallen w Szwajcarii z IX wieku
Źródło: domena publiczna.

Szybko pojawiły się również fundacje klasztorów nakierowanych na działalność intelektualną. Jedną z pierwszych takich wspólnot założył pracujący dla władców ostrogockich Rzymianin KasjodorKasjodorKasjodor w 538 roku. W Vivarium [czyt.: wiwarium] mnisi mieli gromadzić dzieła starożytne, kopiować łacińskie teksty, tłumaczyć utwory literackie z greki. Ponadto mieli prowadzić szkołę wzorowaną na rzymskiej edukacji. Tym samym praca umysłowa stała się drugą obowiązkową dziedziną życia zakonnego, a w klasztorach pojawiły się biblioteki i skryptoria, czyli pomieszczenia do przepisywania ksiąg. Pracowali tam wykształceni mnisi, którzy posiedli umiejętność czytania i pisania po łacinie. We wczesnym średniowieczu sztuka ta zanikała w społeczeństwie, dlatego liczba skrybów w Europie w VIII wieku nie przekraczała 120 osób.

Ry2OkfpnggLyA
Drzeworyt z XV wieku. Skryba przy pracy w skryptorium
Źródło: domena publiczna.

Niestabilna sytuacja polityczna i społeczna, liczne wojny i klęski żywiołowe prowadziły do regresu życia zakonnego i nadużyć w klasztorach. Świeccy patroni ingerowali w funkcjonowanie wspólnot, narzucając zakonnikom jako opatów swoich krewnych. Fundatorzy zakładali klasztory dla czerpania z nich zysku i wyzyskiwania pracy mnichów. Założyciele na starość przenosili się do opactw, modyfikując tym samym obowiązki zakonne. Mnisi w takich domach lekceważyli zasady postu z uwagi na obecność gości i konieczność jak najlepszej ich obsługi. Aby zapewnić dobry sen patronom, opuszczali jutrznię, która śpiewem mogłaby ich obudzić. Zeświecczenie dotyczyło też ubiorów znacznie cieplejszych niż standardowe, co bardziej odpowiadało sytuacji życia bogatych feudałów. Chaos w życiu zakonnym pogłębiały zróżnicowane zwyczaje lokalne dotyczące obchodzenia świąt i organizacji pracy w dni powszechne. Kryzysowi starano się już zaradzić w początkach IX wieku. Benedykt z AnianuBenedykt z AnianuBenedykt z Anianu przeprowadził w 817 roku reformę w klasztorach cesarstwa, ale nie przetrwała ona długo. Uchwalona na synodzie w Akwizgranie centralizacja monastycyzmu europejskiego upadła wraz z rządami Karolingów. Na terenie cesarstwa została reaktywowana w szczątkowej formie w klasztorze w Gorze [czyt.: goz] w Lotaryngii w 933 roku. Mnisi zostali zobowiązani do prowadzenia surowego, ascetycznego życia zgodnego z pierwotną regułą św. Benedykta oraz scedowania większości prac w gospodarstwie na najemną służbę, aby poświęcić czas przede wszystkim wierności ślubom.

R1JzyPeUOZFNA
Zasięg reformy u Benedyktynów (X - XII w.) mapa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Większy zasięg oddziaływania miał tzw. ruch kluniackiruch kluniackiruch kluniacki. Wiązał się z założonym w 910 roku przez księcia Akwitanii Wilhelma I Pobożnego klasztorem w Cluny [czyt.: klini] w Burgundii. W akcie fundacyjnym uzyskał on wyjątkowo dużą autonomię. Mnisi byli uwolnieni od zwierzchności miejscowego biskupa i podlegali bezpośrednio papieżowi. Mogli swobodnie wybierać opatów bez konieczności uzyskania przez nich świeckiej inwestytury. Jedynie pierwszy przełożony klasztoru przeor Berno z Baume [czyt.: bom] został wskazany przez patrona. Miał bowiem powierzone zadanie modyfikacji reguły i pobożności benedyktyńskiej. Transformacja trwała przez sześćdziesiąt lat aż do ukształtowania się ostatecznego modelu reformy. Wzorem akwizgrańskim ograniczono czas przeznaczony na pracę fizyczną koncentrując się na liturgii, modlitwie i rozważaniu biblijnych tekstów.

Wymuszało to zmiany również w innych aspektach życia mnichów: zamiast wełnianych habitów wprowadzono stroje lniane, na które łatwiej było nałożyć szaty liturgiczne. Owsiankę zastąpiono rosołem, który bardziej dba o struny głosowe mnichów i zapewnia im żywotność przy całodobowych modlitwach. Z czasem witalność miała być podtrzymywana przez produkowane w klasztorze wina i sery, co ze zrozumiałych względów ogranicza ascetyczność reguły. Umartwienia przeniesiono na poziom intelektualny: trudności i niewygody miały być ofiarą za zbawienie dusz, a odczuwany przez mnichów niepokój pobudzać do gorliwości w służbie Kościołowi. Cluny stało się wyspecjalizowaną jednostką zakonną, której zwyczaje w drodze naśladownictwa miały budować nową formę duchowości. W ten sposób na przełomie X i XI wieku w Europie stworzono sieć klasztorów podporządkowanych Cluny i tworzących niezależną od innych opactw benedyktyńskich kongregację. Podobne rozwiązania adaptowały inne ośrodki zakonnej reformy jak Dijon [czyt.: diżą] we Francji czy Hirsau [czyt.: herzau] na terenie cesarstwa. Do początku XII wieku dwadzieścia tysięcy benedyktynów w ponad 1000 klasztorach przeszło do ruchu odnowy.

Ważne!

Poniżej zamieszczono ilustrację przedstawiającą układ zabudowy klasztoru w Cluny.

Najedź kursorem na ilustrację i naciśnij cyfry za pomocą lewego przycisku myszy (LPM), aby poznać szczegóły planu opactwa. 

R1PeUIp2E1Olw1
Ilustracja przedstawia plan burgundzkiego opactwa w XI-XII wieku. Dominuje na nim romańska bazylika nazwana trzecim kościołem (oznaczona numerem 13). Na lewo od niej zlokalizowany jest mniejszy rozmiarowo drugi kościół również w stylu romańskim (oznaczony numerem 12). Za tą świątynią jest rezydencja opatów, a na lewo od tego budynku zbudowano wirydarz mnichów (numer 3). Od strony południowej zamyka go dormitarz (numer 6), od strony zachodniej refektarz (numer 5), a od północnej kuchnia zakonna (numer 4). Na lewo od refektarza jest wirydarz nowicjatu. Zamyka go od zachodu dormitarz nowicjatu (numer 6). Na północ od kuchni są gościnne pokoje i stajnie (numer 2) oraz kaplica dla gości. Całość zabudowań zamyka brama wejściowa na teren opactwa za trzecim kościołem (numer 1). Na południe od dormitarza mnichów jest niewielki pierwszy kościół (numer 8). Przylega on do przytułku dla starców i chorych oraz infirmerii zakonnej (numer 9). Na wschód od pierwszego kościoła jest cmentarz i niewielka kaplica (numer 11).
Plan klasztoru w  (XI -XII w.)
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Stwórz listę pomieszczeń zakonnych o szczególnym przeznaczeniu.

RoX26ihunSWMz
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zastanów się i napisz, co wskazywało na ważną rolę liturgii w życiu zakonników reformowanych klasztorów.

RgOcy7xRKTvkh
(Uzupełnij).
Polecenie 3
RlF4KvbnAFhud
(Uzupełnij).

Porównaj opisy planów klasztoru benedyktyńskiego przed reformą kluniacką i po odnowie.

R111FZN55ojF6
(Uzupełnij).
R1doUlj0uqyb9
Ćwiczenie 5
jadalnia w klasztorach Możliwe odpowiedzi: 1. dormitarz, 2. infirmeria, 3. refektarz, 4. wirydarz, 5. skryptorium ogród wewnątrz murów klasztornych z sadzawką pośrodku Możliwe odpowiedzi: 1. dormitarz, 2. infirmeria, 3. refektarz, 4. wirydarz, 5. skryptorium pomieszczenie w klasztorze, w którym przepisywano ręcznie księgi Możliwe odpowiedzi: 1. dormitarz, 2. infirmeria, 3. refektarz, 4. wirydarz, 5. skryptorium sala chorych w klasztorze pełniąca funkcje szpitala i przytułku Możliwe odpowiedzi: 1. dormitarz, 2. infirmeria, 3. refektarz, 4. wirydarz, 5. skryptorium sypialnia mnichów Możliwe odpowiedzi: 1. dormitarz, 2. infirmeria, 3. refektarz, 4. wirydarz, 5. skryptorium
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Cluny zmieniło oblicze Europy w XI‑XII wieku. Ukształtowało przekonanie o specjalizacji w obrębie społeczeństwa na tych, którzy się modlą, pracują i walczą. Wzajemne zależności miały być osią stabilizacji społecznej: mnisi zabiegają o pomyślność dla tych, którzy na nich pracują i dzięki którym są bezpieczni. Z kolei na feudałów spada obowiązek utrzymania klasztorów i kościołów, bo bez tego nie ma możliwości pozytywnych rozstrzygnięć, zwłaszcza w życiu politycznym.

R1AQQVneqnoGL
Układ społeczeństwa średniowiecznego: mnich, rycerz i chłop. Miniatura z „Li Livres dou Santé” (XIII w.).
Źródło: domena publiczna.

Tylko książęta hiszpańscy walczący o uwolnienie się od arabskiego jarzma wpłacali Cluny rocznie do tysiąca sztabek złota, aby na nowo zatriumfowało chrześcijaństwo za Pirenejami. Zapisy innych królów czy możnych oscylowały corocznie wokół stu sztabek srebra. Podobne donacjedonacjadonacje otrzymywały inne klasztory benedyktyńskie w tym czasie. Większość pieniędzy szła na bogate wyposażenie świątyń: złote i srebrne naczynia liturgiczne, ozdobione drogocennymi kamieniami ornaty. Wznoszono coraz bardziej okazałe kościoły w stylu, który umożliwiał tym budowlom w okresie permanentnych wojen utrzymanie trwałej konstrukcji. Monumentalne kamienne świątynie z wieńcem kaplic dla modlitw i chóralnych śpiewów odznaczały się zwłaszcza w Cluny. Trzeci kościół w tym miejscu był największą świątynią chrześcijańską do zakończenia budowy bazyliki św. Piotra w Rzymie w początkach XVII wieku.

R1LH39nmYzmJB
Poświęcenie ołtarzy w kościele w opactwie w Cluny przez papieża Urbana II w 1095 roku
Źródło: domena publiczna.

Ruch kluniacki wpłynął na odnowę życia społecznego i religijnego w całej Europie. Sformułował trwałe zasady postępowania dla możnych celem stabilizacji ich życia oraz zaprowadzenia w dobie permanentnych konfliktów ładu prawnego. Unormowania te zawarte były w kodeksie Treuga DeiTreuga DeiTreuga Dei (pokoju Bożego) opartym o wypracowane w Cluny pojęcia iustitia et pax [czyt.: justitia et paks] (sprawiedliwości i pokoju). Harmonią miała się odznaczać również sytuacja w Kościele. Jednym z warunków powodzenia tych zamierzeń było uwolnienie duchownych od zjawisk patologicznych. Księża mieli się upodobnić do zakonników w obszarze posłuszeństwa, ubóstwa i czystości. Nie mogli podlegać świeckiej władzy, czerpać korzyści materialnych dla siebie z relacji z nią ani żyć pragnieniami ludzi świeckich. Postulaty te dotyczyły zniesienia symoniisymoniasymonii, nepotyzmunepotyzmnepotyzmunikolaizmunikolaizmnikolaizmu. Wzorem postępowania dla kapłanów miało być życie ascetyczne w celibaciecelibatcelibacie, które przynajmniej teoretycznie czyniło z nich grupę szczególną w społeczeństwie.

R10KWsmlSUX9D
Opat praktykujący symonię (Francja, XII w.)
Źródło: domena publiczna.

Najbardziej znane przejawy nepotyzmu w Kościele w XI wieku

Papież

Kardynał - nepota

Stopień pokrewieństwa

Uwagi

Benedykt VIII
(1012 ‑ 1024)*

Lotario

kuzyn

Benedykt VIII
(1012 ‑ 1024)*

Romanus

brat

przyszły papież Jan XIX

Benedykt VIII
(1012 ‑ 1024)*

Teofilakt

bratanek

przyszły papież Benedykt IX

Jan XIX
(1024 ‑ 1032)**

Piotr

kuzyn

Benedykt IX
(1032 ‑ 1044, 1045, 1047 ‑ 1048)***

Jan

bratanek

Aleksander II (1061 ‑ 1073)

Anzelm z Lukki młodszy

bratanek

Urban II
(1088 ‑ 1099)

Odon de Chatillon [czyt.: odun de szatiją]

bratanek

* znany pod imieniem Teofilakt, wybrany na papieża jako osoba świecka, uzyskał w dniu konsekracji święcenia kapłańskie i biskupie

** znany pod imieniem Romanus, wybrany na papieża jako osoba świecka, uzyskał w dniu konsekracji święcenia kapłańskie i biskupie

*** dopuścił się największej symonii w Kościele, sprzedał urząd papieski swojemu ojcu chrzestnemu Janowi Gracjanowi w 1045 roku za tysiąc funtów srebra i wybrany został po raz trzeci papieżem w wyniku korupcji

Kameduli

Od końca X wieku radykalizacji ulegało życie zakonne. Część mnichów chciała realizować śluby poza klasztorami. W obrębie tych wspólnot pustelniczych pojawili się kameduli, dla których benedyktyńską regułę zmodyfikował św. Romuald. Mnisi w duchu pokuty mieli praktykować w samotności milczenie i ustawiczne posty. Nowe zgromadzenie zakonne zatwierdził w 1072 roku papież Aleksander II. Ich odosobnienie sprzyjało popularności. Pustelnicy stawali się spowiednikami władców, doradcami biskupów i papieży, mediatorami w sporach feudalnych. Wielu było uczonymi. Z tego kręgu wywodził się św. Piotr Damiani, który był prawnikiem i legatem papieskim. Głosił teorię o dwóch kluczach, które Chrystus przekazał św. Piotrowi, a którymi dysponuje papież. Jeden z nich symbolizuje władzę duchowną, a drugi świecką. Władze te są od siebie różne, ale równe. Teoria, która początkowo miała legitymować pełen zakres władzy papieża w Państwie Kościelnym, z czasem stała się główną podporą dla rozwoju programu zwierzchnictwa papieża nad wszystkimi władcami w Europie.

RHKb7YAJcISxa
Opactwo Santa Maria di Sitria we Włoszech i sylwetka św. Romualda
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Cystersi

Inną drogą reformy poszli cystersi, którym początek dał propagujący ascetyczny i pustelniczy tryb życia św. Robert z Molesme [czyt.: mulem]. W 1098 roku założył on klasztor na pustkowiu Cîteaux [czyt.: sito] koło Dijon [czyt.: diżą] w Burgundii. Ze względu na trudne położenie, lesiste i zabagnione, mnisi‑pustelnicy musieli być samowystarczalni, stąd ich zaangażowanie w przetwarzanie rolniczo zajmowanej ziemi. Regułą nowego zakonu, zatwierdzoną ostatecznie w 1100 roku przez papieża Paschalisa II, stało się prowadzenie gospodarstw oraz inicjowanie przedsięwzięć w obszarze kultury rolnej: zakładanie kuźni wodnych, stawów rybnych czy budowa młynów i browarów. Cystersi poprzedzali akcje osadnicze na obszarach nieprzetworzonych rolniczo, które następnie oddawali w dzierżawę rolnikom i szukali nowych miejsc odosobnienia. To zjednywało im przychylność możnych, którym odpowiadał ten mobilny tryb życia zakonnego. Pod koniec XIII wieku cystersi dysponowali siecią 2000 klasztorów, które dzięki nadaniom ziemskim uczyniły ich najbogatszym zakonem w średniowiecznej Europie.

Rn8ucLscUO6a3
Plan klasztoru w Citeaux. Sylwetka św. Roberta z Molesme
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Kartuzi

Za najbardziej wykształconych mnichów będą uchodzili kartuzi, których początek wiąże się z założoną w 1084 roku we francuskich Alpach koło Grenoble osadą pustelniczą zwaną Wielką Kartuzją. Wokół krużganku i kamiennego kościoła zbudowano pustelnicze domki, składające się z szeregu połączonych ze sobą pomieszczeń. Św. Bruno z Kolonii, który podpatrywał w Molesme założenia cysterskiej reformy, szukał rozwiązań dla uczonych, chcących prowadzić ascetyczne życie zakonne. Uznał, że surowym praktykom najlepiej będzie służyć całkowita izolacja od świata zewnętrznego, stąd niewielka ilość klasztorów tego typu. Z reguły były one archiwami i bibliotekami dla iluminowanych ksiąg, które przepisywali pustelnicy w odosobnionych skryptoriach, zwanych laboratoriami. Ponieważ w tych pomieszczeniach przeprowadzano także badania naukowe, do dzisiaj gabinety uczonych i wynalazców noszą takie miano.

RQffGiNVmyaZ9
Założenia architektoniczne Wielkiej Kartuzji koło Grenoble
Źródło: Patrick Giraud, licencja: CC BY-SA 2.5.

Kanonicy

Rewizja życia zakonnego objęła również świeckich duchownych, zwanych kanonikami, którzy żyli według reguły św. Augustyna. Ich mottem było wezwanie „świętość i apostolat”. Zgodnie z regułą oddawali się wędrownemu kaznodziejstwu i ewangelizacji ubogich. Obserwowane w tym środowisku zaniedbania życia zakonnego zachęciły św. Norberta z Xanten [czyt.: ksanten] do założenia w 1120 roku bardziej radykalnej wspólnoty. Fundacja klasztoru w pikardyjskiej miejscowości Prémontré [czyt.: premontri] koło Laon [czyt.: lą] we Francji dała początek tzw. premonstratensom, inaczej zwanym norbertanami. Nie stanowili oni jednolitej struktury: obok duchownych w klasztorach mieszkali świeccy. Modlono się wspólnie, ale pracowano oddzielnie, często podejmując aktywność na rzecz pielgrzymów i ubogich. Norbertanów cechowało zaangażowanie w życie parafialne i duszpasterstwo różnych grup społecznych, zwykle mieszkających w miastach.

RjpxAaZGK2TQY
Święty Norbert z Xanten. Opactwo Frigolet w Prowansji
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Ustal, jaka reguła zakonna została zobrazowana w źródle.

R1JbXwgg1S7wD
Cystersi podczas modlitwy i prac fizycznych
Źródło: domena publiczna.
RiYC2AfK7OHsA
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Zapisz, co oznaczała dla benedyktynów łacińska sentencja „ora et labora”.

RiYC2AfK7OHsA
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Fragment postanowień synodów rzymskich z 1074 roku

[…] ci, którzy […] za wynagrodzeniem osiągnęli jakikolwiek stopień lub urząd duchowny, nie mają zajmować na przyszłość w Kościele Świętym żadnego stanowiska urzędowego; a także ci, którzy za pieniądze dzierżą kościoły, mają je bezwzględnie utracić, aby nie można ich było później sprzedać lub kupić. Nie mniej też ci, którzy trwają w grzechu nierządu, nie mają odprawiać mszy albo mając niższe święcenia, zarządzać ołtarzem.

037 Źródło: Fragment postanowień synodów rzymskich z 1074 roku, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Walka cesarstwa z papiestwem, t. 15, red. W. Semkowicz, Kraków 1924, s. 9.
RZdIx3wDIkqZd
Ćwiczenie 7
Ustal o jakich praktykach duchowieństwa mówi powyższy tekst źródłowy. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Nikolaizm, 2. Symonia, 3. Nepotyzm, 4. Herezja
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Papocezaryzm

Papieskie aspiracje do zwierzchnictwa nad Europą sięgały przełomu starożytności i średniowiecza. Z jednej strony były skutkiem upadku na zachodzie cesarstwa i konieczności zapewnienia ciągłości świeckiej władzy w Rzymie w obliczu najazdu barbarzyńców. Z drugiej strony wynikały z potrzeby utrzymania integralności struktur kościelnych, zwłaszcza na podbitych obszarach, gdzie dotychczasowa tkanka społeczna była naruszona. Jednak dążenia do prymatu zderzały się z realiami polityki, która wikłała Kościół w konflikty z nowymi państwami powstającymi na gruzach rzymskiego imperium. Barbarzyńscy władcy niechętnie przyjmowali kontrolę papieży nad ich biskupstwami. Nie godzili się na swobodny wybór dostojników kościelnych, wpływając na obsadę stanowisk poprzez nadania ziemskie i donacje na rzecz kościołów i klasztorów. Również papiestwo jako urząd nie było wolne od wpływów zewnętrznych. Elekcja na tronie biskupa Rzymu zależała od jednomyślnego stanowiska miejscowych duchownych i ludu, co prowadziło do częstych nadużyć. W poszukiwaniu protektoratu kolejni papieże uzależniali się od władzy świeckiej. Pytania o wzajemne zależności nasiliły się wraz z odnowieniem cesarstwa rzymskiego przez Karola Wielkiego. Popularność zdobyła idea władzy uniwersalnej, która wyrażała się w teorii dwóch mieczy. W myśl jej założeń zadania cesarza odnosiły się do krzewienia chrześcijaństwa i bronienia go zbrojnie, a cele papiestwa dotyczyły ewangelizacji i kultu. Panująca między nimi harmonia miała zapewniać społeczną stabilizację, ale w praktyce była trudna do przeprowadzenia z uwagi na wzajemne aspiracje.

Rm4v76HTfiwHY
Uniwersalia władzy w średniowieczu: cesarz po lewej stronie, papież po prawej stronie. Miniatura ze Zwierciadła saskiego (XIV w.)
Źródło: domena publiczna.

Z tego tytułu, w IX wieku zaczęto upowszechniać falsyfikat pod nazwą „darowizna Konstantyna”. Stanowił on rzekomy dokument cesarza Konstantyna, który nadawał papieżowi Sylwestrowi I i jego następcom liczne przywileje i dobra. Na ich podstawie papież stawał się niekwestionowanym przywódcą w zachodniej Europie, którego zwierzchnictwo religijne obejmowało cały ówczesny świat, w tym biskupstwa znajdujące się we wschodnim cesarstwie. Ponieważ godnością zrównywał urzędy papieski i cesarski, a tym samym uniemożliwiał kontrolowanie władzy kościelnej przez świeckie instytucje, falsyfikat był zwalczany przez Ottonów i dynastię salicką.

RxmKzEODKhAaW
Darowizna Konstantyna. Fresk z Bazyliki Czterech Koronatów w Rzymie z 1247 roku
Źródło: domena publiczna.
Fragment Darowizny Konstantyna

Aby święty Kościół rzymski był największą czcią otoczony, przeto użyczamy mu takiej władzy, dostojeństwa, mocy i oznak czci, jakie cesarzowi przysługują.

Również postanawiamy, że ma On mieć naczelne zwierzchnictwo nad czterema [patriarchatami]: w Antiochii, Aleksandrii, Konstantynopolu i Jerozolimie, jak nad wszystkimi Kościołami Bożymi w całym świecie. […]

Przekazujemy […] papieżowi […] także wszystkie prowincje Zachodu należące do miasta Rzymu i do Italii, które pozostawiamy w Jego i w Jego następców na papiestwie mocy i władaniu.

038 Źródło: Fragment Darowizny Konstantyna , [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Europa we wczesnym średniowieczu, t. 13, red. K. Dobrowolski, Kraków 1923, s. 6–7.

Zapis „darowizny Konstantyna” budził niepokój w cesarstwie bizantyjskim. Zachodziła obawa, że postulaty uniezależnienia Kościoła od państwa znajdą podatny grunt wśród duchowieństwa, które zacznie kwestionować zwierzchnictwo cesarskie w sprawach wiary. Dla patriarchatów wschodnich znacznie poważniejsze wydawały się jednak zawarte w „darowiźnie Konstantyna” groźby podporządkowania ich diecezji Rzymowi, gdyż wiązało się to ze zmianami w obszarze dogmatów i liturgii. Spór pogłębiał się wraz z postępami akcji chrystianizacyjnych we wschodniej Europie. Rywalizacja, przybierająca często charakter polityczny, przeszła na poziom języka, gdyż zachodnie duchowieństwo nie akceptowało słowiańskiej mowy w liturgii. Potępiało też brak celibatu w Kościele wschodnim. Z drugiej strony nacisk na nieortodoksyjne praktyki religijne jak używanie podczas eucharystii niekwaszonego chleba odrzucał prawosławnych od zachodniej liturgii. Doszło do tego również zakwestionowanie przez Konstantynopol nicejskiego wyznania wiary z dopiskiem o pochodzeniu Ducha Świętego od Ojca i Syna. Eskalacja napięcia między Kościołami nastąpiła w 1054 roku. W odpowiedzi na zamknięcie w stolicy Bizancjum kościołów obrządku łacińskiego legat papieża Leona IX ekskomunikowałekskomunikaekskomunikował patriarchę Konstantynopola Michała Cerulariusza. Ten zwołał synod, na którym zatwierdzono klątwę nałożoną na legatów papieskich. Mimo braku kanoniczności podjętych przez oba Kościoły decyzji schizmaschizmaschizma stała się faktem. Zerwanie jedności utrwaliło podział na łacinników oraz wschodni obrządek.

Wyklęcie patriarchy Konstantynopola Michała Cerulariusza przez Rzym w 1054 roku

Michał […] napomniany listami pana naszego, papieża Leona, wzgardził nawróceniem się. […] wysłańcom jego, chcącym przyczyny tak wielkiego zła rozsądnie wytępić, odmówił widzenia się i rozmowy z sobą, zabronił wstępu do kościołów dla oprawiania mszy, jak i pierwej zamknął kościół łacinników i […] czynnie wszędzie ich prześladował, do tego stopnia, iż w synach swych wyklął Stolicę Apostolską, wobec której dotąd pisze się ekumenicznym [powszechnym] patriarchą. Dlatego my, nie mogąc znieść niesłychanych obelg i krzywd wyrządzonych świętej, pierwszej, apostolskiej Stolicy i widząc, jak katolicka wiara coraz bardziej podupada, powagą świętej i nierozdzielnej Trójcy i Stolicy Apostolskiej, której legację spełniamy, i wszystkich prawowiernych ojców z siedmiu synodów oraz całego Kościoła katolickiego, klątwę, którą pan nasz, najczcigodniejszy papież, Michała i jego następców obłożył, w razie gdyby się nie poprawili, w taki oto sposób podpisujemy: Michał, nadużywający tytułu patriarchy, […] i wszyscy […] naśladowcy w błędach i domniemaniach, niechaj będą potępieni wraz […] z wszystkimi heretykami, a także wraz z szatanem i jego aniołami, chybaby się nawrócili. Amen, amen, amen.

039 Źródło: Wyklęcie patriarchy Konstantynopola Michała Cerulariusza przez Rzym w 1054 roku, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Walka cesarstwa z papiestwem, t. 15, red. W. Semkowicz, Kraków 1924, s. 20–21.

Tymczasem na zachodzie Europy w połowie XI wieku wzmagały się dążenia do rewizji obowiązującego wtedy prymatu cesarskiego. Wraz z przemianami życia religijnego nasilił się trend reformatorski w papiestwie, który hipotetyczne założenia „darowizny Konstantyna” zamierzał urealnić i uczynić programem politycznym. Podniesienie godności papieskiej zależało od zmian zasad elekcji. W 1059 roku na synodzie rzymskim papież Mikołaj II podjął stosowne w tej materii postanowienia. Odtąd prawo wyboru papieża będzie przysługiwało wyłącznie kolegium kardynałów. Procedura konklawekonklawekonklawe będzie zamknięta w obrębie budynków papieskich, aby zapewnić bezstronność decyzji. Wybrany w ten sposób papież uzyskiwał wysoki mandat od Kościoła, który mógł wykorzystać m.in. do przywrócenia wewnętrznej dyscypliny i wzmocnienia własnej pozycji w świecie chrześcijańskim. Za tym szła rewizja prymatu, którą będzie lansować tzw. reforma gregoriańskareforma gregoriańskareforma gregoriańska. Założenia tego programu zostały zawarte w notatce sporządzonej w 1075 roku przez papieża Grzegorza VII i nazwanej „Dictatus papae” [czyt.: diktatus pape]. Wdrożenie 27. jej punktów miało doprowadzić do centralizacji władzy w Kościele oraz nadania jej nadrzędnego charakteru w stosunku do władzy świeckiej.

R1MDrLe96fTv2
Pierwsze wersy Dictatus papae z oryginalnego rejestru papieża Grzegorza VII
Źródło: domena publiczna.

Za deklaracjami szły konkretne rozwiązania praktyczne, których wdrażanie ogłosił papież Grzegorz VII na dwóch kolejnych synodach rzymskich w 1075 i 1076 roku. Potwierdził obowiązek celibatu duchownych, a biskupów tolerancyjnych wobec żonatych księży zrzucał ze stanowisk. Uznał za bezprawne dokonywanie nominacji na urzędy kościelne przez władze świeckie. Wyboru biskupów miały odtąd dokonywać kapituły katedralne, czyli zgromadzenia kanoników, a zatwierdzać je papież. Pod groźbą klątwy kościelnej (ekskomuniki) zakazał duchownym świeckiej inwestytury, co naraziło go na bezpośrednie starcie z cesarzem Henrykiem IV.

RIm7XXfRJLd4l
Portret papieża Grzegorza VII z Kroniki Świata Hartmanna Schedela, 1493 r. [ze zbiorów Rijksmuseum]
Źródło: domena publiczna.
Ważne!

Z poniższego nagrania dowiesz się o znaczeniu Canossy dla relacji cesarza z papieżem oraz jej współczesnej symboliki. Zapoznaj się z materiałem.

RrMiGkXL7HVpK
Nagranie wideo o sporze między papieżem, a cesarzem
Polecenie 4

Ustal przyczyny oraz przebieg sporu między papieżem Grzegorzem VII a cesarzem Henrykiem IV. Zapisz swoją odpowiedź.

R1cLGuUQSovfh
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Zastanów się i odpowiedz, jaką rolę odegrały w rozwiązaniu tego sporu kobiety.

RQwAF48JbZ24v
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Podaj, jakie skutki dla Kościoła i Europy przyniosła ta rywalizacja. 

R1MuBT1ByC5OM
(Uzupełnij).

Spór o inwestyturę duchownych kontynuował cesarz Henryk V, który skłonny był pójść na ustępstwa. Również ze strony papiestwa płynęły sygnały do kompromisu. Ugodę między cesarzem Henrykiem V a papieżem Kalikstem II zawarto w Wormacji w 1122 roku. Na mocy tzw. konkordatu wormackiego cesarz zrzekał się świeckiej inwestytury duchownych i zezwalał na kanoniczny ich wybór. Równocześnie zachowywał prawo nadawania lenn przynależnych kościelnym urzędom. W praktyce oznaczało to konieczność uzgadniania kandydatur między władzą świecką a duchowną oraz liczenia się z wzajemnymi sprzeciwami. Postanowienia konkordatu wormackiego rozszerzono w 1123 roku na soborze laterańskim I na wszystkie państwa chrześcijańskie. Konflikty jednak nie ustały. Europa podzieliła się na zwolenników cezaropapizmu i papalistówpapalizmpapalistów płacących świętopietrzeświętopietrzeświętopietrze. W czasie pontyfikatu Innocentego III na początku XIII wieku zasięg państw uiszczających opłaty na rzecz papieża obejmował terytoria od Portugalii i Sycylii na południu, Anglii na zachodzie, Norwegii na północy po Polskę, Węgry i Bułgarię na wschodzie.

R1Mn4FzOm5D1d
Fresk z krużganków klasztoru Subiaco we Włoszech z podobizną papieża Innocentego III
Źródło: domena publiczna.

Potęga papieża miała się opierać przede wszystkim na strukturach zreformowanego Kościoła. Jego zhierarchizowaną organizację, zasady funkcjonowania poszczególnych urzędów, wewnętrzne awanse i dyscyplinujące kary opisywało prawo kanoniczne, które narodziło się w XII wieku na założonym w Bolonii w 1088 roku uniwersytecie. Tamtejszy wykładowca mnich Gracjan w 1140 roku postanowił usystematyzować przepisy kościelne i w postaci kodeksowej przedstawić je do upowszechnienia. W niedługim czasie tzw. „Dekret Gracjana” uzupełniono o nowy materiał prawny, któremu ustawodawstwo papieży dało rangę obowiązującą w całym chrześcijaństwie. Najistotniejsze zmiany wprowadzono w XIII wieku za pontyfikatu Innocentego III, który dekretem „Venerabilem” [czyt.: wenerabilem] z 1202 roku unormował stosunki między papieżem a cesarzem. Wprowadził prawo papieża do orzekania zgodności wyboru cesarza przez książąt Rzeszy i decydowania w sytuacji konfliktu między elektorami, kto uzyska prawo do koronacji cesarskiej. Dyscyplinowaniu wiernych poświęcone były natomiast opracowane pod jego kierunkiem uchwały soboru laterańskiego IV z 1215 roku. Każdy wierny został zobowiązany przystępować do spowiedzi i komunii przynajmniej raz w roku w okresie Wielkanocy. Wobec heretyków interweniować miała władza świecka, a nie tylko sądy inkwizycyjne. Ponadto w kwestiach dogmatycznych ustalono, że przez przeistoczenie Chrystus realnie jest obecny w Eucharystii pod postacią chleba i wina. W ten sposób w XIII wieku papiestwo zdobyło przewagę nad cesarstwem w rywalizacji o prymat w zachodnim chrześcijaństwie.

Jednak wraz z rozprzestrzenianiem się doktryny suwerenności, która czyniła władców monarchii stanowych zwierzchnikami lokalnych Kościołów, potęga polityczna papiestwa gwałtownie się załamała. W sposób najbardziej jaskrawy objawiło się to na terenie Francji, gdzie polityka fiskalna i personalna króla Filipa IV Pięknego doprowadziła do konfliktu z papieżem Bonifacym VIII. Ten w wydanej w 1302 roku bulli „Unam sanctam” [czyt.: unam sanktam] przypomniał, że występowanie przeciw papieżowi jest atakiem na Kościół, poza którym nie ma zbawienia ani odpuszczenia grzechów. Tym samym Bonifacy VIII przestrzegł króla Francji przed ekskomuniką. Ten jednak odwołał się do reprezentacji stanowej, która zezwoliła na aresztowanie papieża i postawienie go przed soborem w stan oskarżenia. Wstrząśnięty przebiegiem zdarzeń papież zmarł, a jego następca Klemens V podporządkował się całkowicie władzy świeckiej i zamiast w Rzymie osiadł w Awinionie. Tzw. „niewola awiniońska” papiestwa położyła tym samym kres jej supremacji w świecie chrześcijańskim.

RCqKozqyAUc6N
Pomnik papieża Bonifacego VIII autorstwa Arnolfo di Cambio z końca XIII w.
Źródło: domena publiczna.
R18dGKlDA1Urw
Ćwiczenie 8
Wskaż spośród podanych poniżej krajów wskaż te, które pozostają w zależności lennej od papiestwa w XIII wieku. Możliwe odpowiedzi: 1. Bułgaria, 2. Dania, 3. Gruzja, 4. Francja, 5. Polska, 6. Norwegia, 7. Portugalia, 8. Serbia, 9. Szwecja, 10. Węgry
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Fragment ugody między cesarzem a papieżem

Ja Henryk, […], odstępuję Bogu, świętym apostołom Pańskim Piotrowi i Pawłowi i świętemu Kościołowi katolickiemu wszelką inwestyturę za pomocą pierścienia i pastorału, zgadzając się we wszystkich kościołach mego królestwa i cesarstwa na kanoniczny wybór i wolną konsekrację. […]

Ja Kalikst, […] Tobie umiłowanemu Synowi Henrykowi, […] zezwalam, aby wybory biskupów i opatów królestwa niemieckiego, którzy podlegają królestwu, dokonywały się w Twojej obecności, […] w ten sposób, abyś w razie wynikłej między stronami niezgody, za radą lub wyrokiem metropolity i biskupów tejże prowincji, roztropniejszej stronie udzielił swej zgody i pomocy. Wybrany zaś niechaj otrzyma od Ciebie za pomocą berła lenna (regalia) i to, co Ci z tego tytułu wedle prawa winien będzie, niech wypłaci. […] W sprawach zaś, w których do mnie wniesiesz skargę i zażądasz pomocy, wedle obowiązku mego urzędu pomocy tej Ci udzielę.

040 Źródło: Fragment ugody między cesarzem a papieżem, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Walka cesarstwa z papiestwem, t. 15, red. W. Semkowicz, Kraków 1924, s. 15.
RiAyvo4sRtfIx
Ćwiczenie 9
W oparciu o powyższe źródło uzupełnij notatkę. Ugodę, zwaną 1. konkordatem wormackim, 2. inwestyturę, 3. Henrykiem V, 4. papiestwo, 5. berło, 6. cesarza, 7. biskupów, 8. 1122, 9. pastorał, 10. Kalikstem II, pomiędzy cesarzem 1. konkordatem wormackim, 2. inwestyturę, 3. Henrykiem V, 4. papiestwo, 5. berło, 6. cesarza, 7. biskupów, 8. 1122, 9. pastorał, 10. Kalikstem II a papieżem 1. konkordatem wormackim, 2. inwestyturę, 3. Henrykiem V, 4. papiestwo, 5. berło, 6. cesarza, 7. biskupów, 8. 1122, 9. pastorał, 10. Kalikstem II osiągnięto w roku 1. konkordatem wormackim, 2. inwestyturę, 3. Henrykiem V, 4. papiestwo, 5. berło, 6. cesarza, 7. biskupów, 8. 1122, 9. pastorał, 10. Kalikstem II. Kończył on trwający pół wieku okres sporu o 1. konkordatem wormackim, 2. inwestyturę, 3. Henrykiem V, 4. papiestwo, 5. berło, 6. cesarza, 7. biskupów, 8. 1122, 9. pastorał, 10. Kalikstem II. Cesarz zrzekł się inwestytury świeckiej duchowieństwa, przekazując Kościołowi prawo wyboru 1. konkordatem wormackim, 2. inwestyturę, 3. Henrykiem V, 4. papiestwo, 5. berło, 6. cesarza, 7. biskupów, 8. 1122, 9. pastorał, 10. Kalikstem II. Papież wyświęcał kanonicznie wybranego biskupa nadając mu pierścień i 1. konkordatem wormackim, 2. inwestyturę, 3. Henrykiem V, 4. papiestwo, 5. berło, 6. cesarza, 7. biskupów, 8. 1122, 9. pastorał, 10. Kalikstem II (oznaki władzy duchownej). Nowy biskup składał hołd cesarzowi otrzymując od niego 1. konkordatem wormackim, 2. inwestyturę, 3. Henrykiem V, 4. papiestwo, 5. berło, 6. cesarza, 7. biskupów, 8. 1122, 9. pastorał, 10. Kalikstem II (symbol lennej władzy świeckiej). W przypadku spornej elekcji decydujący miał być głos 1. konkordatem wormackim, 2. inwestyturę, 3. Henrykiem V, 4. papiestwo, 5. berło, 6. cesarza, 7. biskupów, 8. 1122, 9. pastorał, 10. Kalikstem II. Zawarcie konkordatu spowodowało, że przez prawie dwa wieki 1. konkordatem wormackim, 2. inwestyturę, 3. Henrykiem V, 4. papiestwo, 5. berło, 6. cesarza, 7. biskupów, 8. 1122, 9. pastorał, 10. Kalikstem II było niekwestionowaną potęgą w Europie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1so9CWrTcHfF
Ćwiczenie 10
Przypisz reformę do pontyfikatu. Grzegorz VII Możliwe odpowiedzi: 1. Bonifacy VIII, 2. przyjęcie doktryny, że poza Kościołem katolickim nie ma zbawienia ani odpuszczenia grzechów, 3. zaprowadzenie obowiązku spowiedzi wielkanocnej, 4. uściślenie przepisów o inkwizycji w zakresie uczestnictwa władz świeckich w zwalczaniu herezji, 5. wprowadzenie obowiązku celibatu dla duchownych, 6. przyjęcie nauki o Eucharystii, czyli realnej obecności Chrystusa w przeistoczonym chlebie i winie Innocenty III Możliwe odpowiedzi: 1. Bonifacy VIII, 2. przyjęcie doktryny, że poza Kościołem katolickim nie ma zbawienia ani odpuszczenia grzechów, 3. zaprowadzenie obowiązku spowiedzi wielkanocnej, 4. uściślenie przepisów o inkwizycji w zakresie uczestnictwa władz świeckich w zwalczaniu herezji, 5. wprowadzenie obowiązku celibatu dla duchownych, 6. przyjęcie nauki o Eucharystii, czyli realnej obecności Chrystusa w przeistoczonym chlebie i winie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Podsumowanie

Ważne!

Walka o prymat w świecie chrześcijańskim toczyła się między cesarstwem a papiestwem.

Podłożem sporu było dążenie do uniezależnienia się Kościoła od konieczności przyjmowania inwestytury od władzy świeckiej.

Dążenia uniwersalistyczne papiestwa przyspieszył ruch kluniacki i zaprowadzone reformy gregoriańskie.

Przejawem dyscyplinowania władców chrześcijańskich ze strony papiestwa było świętopietrze.

RCQ3VW55Vr9bx
Ćwiczenie 11
Przypisz zakon do profesji, którą się trudnili. prowadzenie archiwów i bibliotek Możliwe odpowiedzi: 1. kartuzi, 2. benedyktyni, 3. kameduli, 4. cystersi, 5. norbertanie opieka nad pielgrzymami i głoszenie kazań Możliwe odpowiedzi: 1. kartuzi, 2. benedyktyni, 3. kameduli, 4. cystersi, 5. norbertanie osuszanie bagien i budowa stawów rybnych Możliwe odpowiedzi: 1. kartuzi, 2. benedyktyni, 3. kameduli, 4. cystersi, 5. norbertanie tworzenie chórów liturgicznych Możliwe odpowiedzi: 1. kartuzi, 2. benedyktyni, 3. kameduli, 4. cystersi, 5. norbertanie spowiadanie możnych i mediacja Możliwe odpowiedzi: 1. kartuzi, 2. benedyktyni, 3. kameduli, 4. cystersi, 5. norbertanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Poglądy Marsyliusza z Padwy na temat wladzy uniwersalnej

W sposób szczególny zwracam się zaś ku Tobie […] Cesarzu Rzymski […]. Do ciebie bowiem, z racji twego starożytnego pochodzenia i specjalnych płynących stąd uprawnień, a także z powodu szczególnych cnót, należy wykorzenianie herezji, szerzenie i zabezpieczenie prawdziwej wiary katolickiej i wszelkiej innej naukowej wiedzy, usuwanie błędów, umożliwianie rozwoju cnót, likwidowanie sporów, rozszerzanie i podtrzymywanie wszędzie pokoju i ładu społecznego.

[…] Pismo Święte, czyli prawo Ewangelii, może się odnosić do bytowania człowieka w przyszłym, a nie na tym świecie i tylko w przyszłym życiu człowiek będzie podlegał karze i cierpieniu za przekraczanie tego prawa w obecnym życiu. […] Kapłan […] czy też biskup, niezależnie od swojej rangi, […] nie posiada jednak prawa karania kogokolwiek na tym świecie […]. Nie może on więc, i nie powinien, osądzać nikogo na tym świecie ani wymierzać kar rzeczowych i personalnych.

041 Źródło: Poglądy Marsyliusza z Padwy na temat wladzy uniwersalnej , [w:] Marsyliusz z Padwy, Obrońca pokoju, Kęty 2006, s. 41,187–188.
RHAXoOuwWQCyG
Ćwiczenie 12
Zapoznaj się z powyższym tekstem źródłowym i odpowiedz na pytanie. Jakiej teorii zwolennikiem był Marsyliusz z Padwy? Możliwe odpowiedzi: 1. cezaropapizmu, 2. papocesaryzmu, 3. równowagi władz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQAOzKKXkpIJN
Ćwiczenie 13
Zapoznaj się z powyższym tekstem źródłowym i odpowiedz na pytanie. Na straży jakich wartości stał wg Marsyliusza z Padwy cesarz? Możliwe odpowiedzi: 1. prawa i ładu społecznego, 2. tolerancji i pokoju, 3. wiary katolickiej i wiedzy naukowej
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R75vp1ksdQqH8
Ćwiczenie 14
Zapoznaj się z powyższym tekstem źródłowym i odpowiedz na pytanie. Przeciwko jakim uprawnieniom papieża występował Marsyliusz z Padwy? Możliwe odpowiedzi: 1. mianowania na stanowiska kościelne, 2. wymierzania kar rzeczowych i personalnych, 3. wskazywania kandydata na cesarza
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik pojęć

Benedykt z Anianu
Benedykt z Anianu

żyjący w latach 747‑821 francuski mnich benedyktyński, reformator monastycyzmu, przewodniczył zjazdowi opatów w Akwizgranie w 817 roku dla centralizacji klasztorów benedyktyńskich w Europie

Benedykt z Nursji
Benedykt z Nursji

żyjący w latach 480‑547 włoski mnich i pustelnik, założyciel klasztoru benedyktyńskiego na Monte Cassino [czyt.: monte kassino] w 529 roku, twórca pierwszej reguły życia zakonnego

celibat
celibat

słowo pochodzenia łacińskiego; forma życia polegająca na dobrowolnej wstrzemięźliwości seksualnej oraz rezygnacji z małżeństwa

cezaropapizm (cezaryzm)
cezaropapizm (cezaryzm)

dominacja władzy cesarskiej nad papieską, objawiająca się dowolnym powoływaniem i odwoływaniem papieży

donacja
donacja

pieniądze lub mienie przekazane dobrowolnie przez donatora osobie lub instytucji w celach określonych w akcie donacyjnym

dynastia salicka
dynastia salicka

wywodzący się od frankońskich książąt władcy Niemiec w XI i XII wieku, którzy przejęli po Ludolfingach koronę cesarską na zachodzie Europy

ekskomunika
ekskomunika

słowo pochodzenia łacińskiego; kara kościelna polegająca na wyłączeniu ze wspólnoty wierzących

Henryk III
Henryk III

rządzący w połowie XI wieku król Niemiec i cesarz, który podporządkował sobie Kościół, decydował o obsadzie tronu papieskiego i wytyczał kierunki wewnątrzkościelnej polityki

Henryk VI
Henryk VI

rządzący pod koniec XII wieku król Niemiec i cesarz, który był bliski narzucenia dominacji cesarskiej wszystkim władcom zachodniochrześcijańskim

Hohenstaufowie
Hohenstaufowie

wywodzący się od szwabskich książąt władcy Niemiec w XII i XIII wieku, którzy przejęli po dynastii salickiej koronę cesarską na zachodzie Europy

inwestytura
inwestytura

słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające ceremonię przekazania lenna wasalowi przez seniora; w przypadku duchownych polegała na obsadzaniu stanowisk kościelnych przez osoby wskazane przez władców

kanonik
kanonik

członek gremium duchownych, którzy rezydowali przy kościele katedralnym dla spełniania kultu i czynności administracyjnych przy biskupie

Karol Wielki
Karol Wielki

król Franków, który uzyskał od papieża w 800 roku koronę cesarską i tym samym przywrócił na zachodzie Europy w granicach swojego państwa cesarstwo rzymskie

Karolingowie
Karolingowie

dynastia panująca na terenie państwa Franków między VIII a X wiekiem, która przyczyniła się do powstania Państwa Kościelnego pod władzą papieża na ziemiach zajętych przez Longobardów

Kasjodor
Kasjodor

żyjący w latach 485‑583 rzymski uczony, kanclerz na dworach królów ostrogockich, założyciel klasztoru w Vivarium [czyt.: wiwarium] w 538 roku dla kultywowania dorobku starożytnego

konklawe
konklawe

słowo pochodzenia łacińskiego; ogólne zgromadzenie kardynałów dla wyboru papieża

legitymizacja
legitymizacja

słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające uznanie władzy za prawomocną, aprobowaną w danym społeczeństwie z uwagi na jej wartość, np. w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa czy praworządności; również: potwierdzenie praw do rządzenia przez uznany społecznie autorytet moralny bądź religijny

nepotyzm
nepotyzm

słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające obsadzanie stanowisk i godności kościelnych przez członków rodziny lub krewnych

nikolaizm
nikolaizm

słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające pozostawanie przez duchownych w stanie małżeńskim lub konkubinacie oraz posiadanie z tych związków dzieci; związane z łamaniem zasad celibatu

Otton III
Otton III

król Niemiec i cesarz rzymski na przełomie X i XI wieku, który był twórcą koncepcji uniwersalistycznego cesarstwa chrześcijańskiego na zachodzie Europy

Ottonowie
Ottonowie

inaczej Ludolfingowie, wywodzący się od saskich książąt władcy Niemiec między IX a XI wiekiem, którzy przejęli po Karolingach koronę cesarską na zachodzie Europy

papalizm
papalizm

słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające program dominacji władzy papiestwa nad chrześcijańską Europą

prebenda
prebenda

urząd kościelny i przypisane do niego dochody z ziemi

reforma gregoriańska
reforma gregoriańska

program uniezależnienia duchowieństwa od wpływów świeckich oraz umocnienie władzy papieża

ruch kluniacki
ruch kluniacki

reforma życia zakonnego w X‑XII w. zapoczątkowana przez burgundzkie opactwo benedyktyńskie w Cluny [czyt.: klini] i polegająca na odnowie moralnej i intelektualnej zakonników

schizma
schizma

rozłam w chrześcijaństwie na niezależne Kościoły i obrządki; w 1054 roku dotknął katolików i prawosławnych

separatyzm
separatyzm

dążenie do wyodrębnienia się z większej całości, usamodzielnienie

symonia
symonia

słowo pochodzenia łacińskiego, oznaczające handel godnościami i urzędami kościelnymi

świętopietrze
świętopietrze

opłata na rzecz papiestwa, płacona przez kraje uznające zwierzchnictwo lenne papieża

Treuga Dei
Treuga Dei

zasada pokoju bożego stosowana przez Kościół do końca XIII wieku w celu ograniczenia wojen feudalnych; zabraniała prowadzenia działań wojennych od środy wieczorem do poniedziałku rano oraz w okresie świąt powszechnych i lokalnych; chroniła obiekty i osoby prawem azylu

Bibliografia

Manteuffel T., (1994), Historia Powszechna. Średniowiecze, Warszawa: PWN.

Weinfurter S., (2013), Niemcy w średniowieczu 500‑1500, Warszawa: PWN.

Cantarella G. M., (2021), Grzegorz VII, Warszawa: PIW.