Relacjonowanie wydarzeń
Relacjonowanie wydarzeń
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, relacjonując wydarzenia i układając je w kolejności.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
zwroty potrzebne do relacjonowania wydarzeń i układania ich w kolejności
formę ustnego egzaminu maturalnego
zasady budowy i stosowania czasu Past Simple i Continuous
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi relacjonować wydarzenia i układać je w kolejności
ćwiczy sprawność mówienia
wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji
stosuje poznane na lekcji informacje do wykonania ćwiczeń związanych z tematem
potrafi opowiedzieć historię
formułuje zdania w czasie przeszłym
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas dyskusji, pracy w parach
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się prezentować swojej historii przed kolegami i nauczycielem
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda audiolingwalna, pogadanka, drama
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zdjęcia, tematy historii do relacjonowania
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Upewnia się, że uczniowie są przygotowani do lekcji. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie relacjonować wydarzenia, układać je w kolejności i opowiadać historie w czasie przeszłym. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: Nauczyciel pyta na stopień jednego ucznia z poprzedniego tematu, aby przypomnieć najważniejsze zwroty dotyczące rozmów telefonicznych. Ocenia i komentuje jego odpowiedź, a reszta uczniów słucha.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 21 i czytają oraz tłumaczą podane tam zwroty. Nauczyciel pomaga w razie trudności. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel dyktuje kilka zdań, aby przećwiczyć te zwroty, a uczniowie w parach tłumaczą je na język angielski. Nauczyciel monitoruje pracę. Następnie uczniowie czytają odpowiedzi.
Metoda frontalna.Uczniowie wykonują ustnie ćwiczenie 1 w podręczniku. Zgadzają się lub nie z podanymi opiniami. Nauczyciel poprawia błędy.
Metoda frontalna. Uczniowie po kolei opowiadają historię przedstawioną na rysunkach w podręczniku. Każdy uczeń ma powiedzieć jedno zdanie. Historia ma zawierać słowa łączące z podręcznika i ma być opowiedziana w czasie przeszłym.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy i dostają po1 temacie lub zestawie obrazków do rozwinięcia w historię. Każda grupa przygotowuje swoją historię w czasie przeszłym, używając słów łączących. Jedna osoba powinna być narratorem, a reszta ma inscenizować tę prezentację. Mogą też dowolnie przydzielić sobie role, a następnie je odegrać. Kiedy są gotowi, prezentują swoją pracę na forum klasy. Pomysł na prezentację jest dowolny. Historia ma być dość krótka. Przykłady historii, które uczniowie mogą relacjonować, znajdują się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
It happened…
It was…
One day…
I’ll never forget that day.
At first
While
At the same time
As soon as
Then
After that
Before that
The next thing
Finally
In the end
Eventually
Przykładowe tematy
Your last holiday.
What did you do in London?
Bad luck.
c) Zadanie domowe
Napisz historię na temat: The most exciting day in my life. Limit słów: 120‑150. Nie zapomnij o czasie przeszłym i słowach łączących.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ciekawym może być zainscenizowanie krótkich historii, pokazując je bez słów, ale z narratorem lub w formie: narrator plus dialogi. Można przynieść pomoce dydaktyczne, rekwizyty.