Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Relacjonowanie wydarzeń

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, relacjonując wydarzenia i układając je w kolejności.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • zwroty potrzebne do relacjonowania wydarzeń i układania ich w kolejności

  • formę ustnego egzaminu maturalnego

  • zasady budowy i stosowania czasu Past SimpleContinuous

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi relacjonować wydarzenia i układać je w kolejności

  • ćwiczy sprawność mówienia

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji

  • stosuje poznane na lekcji informacje do wykonania ćwiczeń związanych z tematem

  • potrafi opowiedzieć historię

  • formułuje zdania w czasie przeszłym

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas dyskusji, pracy w parach

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie wstydzi się prezentować swojej historii przed kolegami i nauczycielem

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, metoda audiolingwalna, pogadanka, drama

Forma: praca w grupach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, zdjęcia, tematy historii do relacjonowania

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Upewnia się, że uczniowie są przygotowani do lekcji. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie relacjonować wydarzenia, układać je w kolejności i opowiadać historie w czasie przeszłym. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa: Nauczyciel pyta na stopień jednego ucznia z poprzedniego tematu, aby przypomnieć najważniejsze zwroty dotyczące rozmów telefonicznych. Ocenia i komentuje jego odpowiedź, a reszta uczniów słucha.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 21 i czytają oraz tłumaczą podane tam zwroty. Nauczyciel pomaga w razie trudności. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Nauczyciel dyktuje kilka zdań, aby przećwiczyć te zwroty, a uczniowie w parach tłumaczą je na język angielski. Nauczyciel monitoruje pracę. Następnie uczniowie czytają odpowiedzi.

  4. Metoda frontalna.Uczniowie wykonują ustnie ćwiczenie 1 w podręczniku. Zgadzają się lub nie z podanymi opiniami. Nauczyciel poprawia błędy.

  5. Metoda frontalna. Uczniowie po kolei opowiadają historię przedstawioną na rysunkach w podręczniku. Każdy uczeń ma powiedzieć jedno zdanie. Historia ma zawierać słowa łączące z podręcznika i ma być opowiedziana w czasie przeszłym.

  6. Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy i dostają po1 temacie lub zestawie obrazków do rozwinięcia w historię. Każda grupa przygotowuje swoją historię w czasie przeszłym, używając słów łączących. Jedna osoba powinna być narratorem, a reszta ma inscenizować tę prezentację. Mogą też dowolnie przydzielić sobie role, a następnie je odegrać. Kiedy są gotowi, prezentują swoją pracę na forum klasy. Pomysł na prezentację jest dowolny. Historia ma być dość krótka. Przykłady historii, które uczniowie mogą relacjonować, znajdują się w załączniku (b).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  2. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  3. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  4. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

It happened…

It was…

One day…

I’ll never forget that day.

At first

While

At the same time

As soon as

Then

After that

Before that

The next thing

Finally

In the end

Eventually

Przykładowe tematy

Your last holiday.

What did you do in London?

Bad luck.

c) Zadanie domowe

Napisz historię na temat: The most exciting day in my life. Limit słów: 120‑150. Nie zapomnij o czasie przeszłym i słowach łączących.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ciekawym może być zainscenizowanie krótkich historii, pokazując je bez słów, ale z narratorem lub w formie: narrator plus dialogi. Można przynieść pomoce dydaktyczne, rekwizyty.

RKFEE3qwKIIfI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.02 KB w języku polskim
R12I98KiJJMc0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim