Religie Dalekiego Wschodu.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. zna najwazniejsz zalożenia hinduizmu i buddyzmu,

  2. rozumie potrzebe poznawania innych kultur i religii.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. przyjmować postawę dialogu wobec wyznawców innych religii.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podawcza, praca w grupach, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Nowa encyklopedia powszechna, opracowania dotyczące wielkich religii , szary papier, mazaki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Wprowadzenie uczniów w temat: obok wielkich religii monoteistycznych również religie politeistyczne mają na świecie wielu wyznawców. Dlatego ważne jest, aby poznawać inne religie i uczyć się postawy dialogu i otwartości.

b) Faza realizacyjna

  1. Podanie uczniom informacji, jaki jest procentowy udział wyznawców rożnych religii chrześcijanie‑32%, muzułmanie – 17,3%, hinduiści – 13,3%, buddyści – 6,3%, inne religie (w tym wyznania judaistycznego, agnostycy – 16,6%)

  2. Zadanie uczniom pytania: „Co wiecie na temat buddyzmu i hinduizmu?”

  3. Podanie krótkich informacji na temat hinduizmu i buddyzmu Hinduizm – zrodził się na Półwyspie Indyjskim 3 tyś lat p.n.e., czyli jest najstarszą religią świata. Hinduzim mieście w sobie wiele kultów, ale cechą wspólną jest wiara w boga Brahmę, reinkarnację i podział na kasty. Buddyzm- wywodzi się z hinduizmu, narodził się w Nepalu w VI w. p.n.e., twórca był książę Gautama, który nazwał siebie Buddą czyli Oświeconym. Najbardziej charakterystyczne rysy buddyzmu to dążenie do oświecenia i nirwany).

  4. Dzielnymi klas na 4‑6 grup, każda grupa otrzymuje szary papier i flamastry. Rozdajemy uczniom jak najwięcej różnych materiałów, ich zadaniem jest sporządzenie plakatów dotyczących hinduizmu i buddyzmu (najważniejsze pojęcia, czas powstania, założyciel, znak)

  5. Prezentacja efektów pracy w grupie.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji: poznanie innych religii jest we współczesnym świecie kluczem do dialogu i pokojowego istnienia narodów.

5. Bibliografia

Rusiecki M., Istota i geneza religii, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 1997.

Nowa encyklopedia powszechna, PWN, Warszawa 1999.

Religie świata, tłum. R. Burek, PWN, Warszawa 1992.

www.himalaje.pl

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Zastanów się, co atrakcyjnego dla współczesnego człowieka jest w hinduizmie i buddyzmie? (Uczniowie odpowiadają, że wiara w życie po śmierci).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RWaR52Ca37paw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.84 KB w języku polskim
RAQqhA8QFZtC3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.00 KB w języku polskim