Rz8lqhFRX1DEw
Ilustracja przedstawia posąg mężczyzny z brodą. Mężczyzna patrzy przed siebie unosząc rękę ku górze. W tle posągu rozpościera się nieco zachmurzone błękitne niebo.

Religie świata starożytnego

Zeus, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Zeus, ilustracja, licencja: CC BY-SA 3.0.
Nauczysz się
  • opisywać charakter religii starożytnej Grecji i Rzymu;

  • omawiać wpływ religii na kulturę starożytnej Grecji i Rzymu;

  • wymieniać najważniejsze święta i obrzędy greckie i rzymskie;

  • opisywać rolę kapłanów w starożytnej Grecji i Rzymie;

  • wymieniać najważniejsze wyrocznie świata starożytnego;

  • charakteryzować rolę wróżbiarstwa w starożytności.

Kapłani i kapłanki w Grecji i Rzymie

Początkowo podstawą wierzeń greckich był animatyzm: wszelkie zjawiska przyrody tłumaczono istnieniem w nich życia, istnieniem duszy, z której unicestwieniem giną i one. Były to jednak w owych wczesnych pojęciach istoty wyższego rzędu: człowiek ożywiając zjawiska natury pragnął je uczcić a poprzez modły i ofiary zabezpieczyć się przed ich mocą i gniewem a zjednać sobie ich łaski. Ziemia i Niebo – łączyły niejako w sobie wszystkie zjawiska atmosferyczne i przyrodnicze, i stąd pierwszą była religia Zeusa. Z czasem zaczęto siłom i zjawiskom przyrody dodawać symbole zgodnie z ich cechami, miejscem przebywania czy aktywnością, i stworzono pojęcie bóstw teriomorficznych, to jest mających postać zwierząt: łania – symbol spokojnego gaju czy lasu, która stała się na dalszym etapie zwierzęciem poświęconym Artemidzie, bogini lasów i zamieszkujących lasy zwierząt.

Drugim stopniem było stworzenie bóstw miksantropicznych – o postaci złożonej z części ludzkiej (głowa i piersi) i zwierzęcej (pozostała część), jak Satyr – pół człowiek, pół kozioł albo centaur – pół człowiek, pół koń.

R1FRPJQzLRPqc
Bartolomeo Cavaceppi, „Centaur Nessus”, 1765 r., Sala Shugborough, Staffordshire, Anglia, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Bartolomeo Cavaceppi, „Centaur Nessus, rzeźba, Sala Shugborough, Staffordshire, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Centaur_Nessus_(Furietti_Centaur)_by_Bartolomeo_Cavaceppi,_1765,_plaster_-_Shugborough_Hall_-_Staffordshire,_England_-_DSC00048.jpg [dostęp 16.08.2022], domena publiczna.

I wreszcie doszło do wyobrażenia bóstw pod postacią ludzką, zaczynając od bóstw największych – olimpijskich aż po ożywiające źródła najadyNajadynajady, zamieszkujące drzewa driadyDriadydriady czy górskie oreadyOreadyoready. I wtedy zanoszono już modły nie do wody, do płomieni, do drzew, jako do symboli bóstw, lecz do bóstwa patronującego wodzie, płomieniom,  przyrodzie. Z takich pojęć bogów powstała i rozwinęła się myśl o posągu i o świątyni. Kiedy wyobrażano sobie boga pod postacią ludzką, można było i należało pokazać go wiernym, A kiedy był posąg – należało go zabezpieczyć, dać mu schronienie, mieszkanie – i dano mu świątynię.

Kiedy już była świątynia, przybytek boga, musiał pojawić się kapłan, którego poprzednio Grecy nie znali, gdyż musiał ktoś dbać o świątynię, przygotowywać odpowiednie akcesoria do modłów i ofiar, i przyjmować dary i ofiary dla boga. Ponieważ i boginie miały swoje posągi i świątynie, należało im zapewnić służbę kobiecą, wprowadzono więc kapłanki. Nie było jednak stanu kapłańskiego. Kapłana czy kapłankę wybierało drogą głosowania zebranie ludowe. Wybrani niejako reprezentowali zespół wiernych, zanosili w ich imieniu modły, kierowali i zarządzali ofiarami, zarówno składanymi przez jednostki jak i społecznymi.

RinK69BfuaZbl
Kapłan i kapłanka grecka podczas rytuału religijnego, II w. n.e., Muzeum Archeologiczne w Pireusie, Grecja, worldhistory.org, materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Kapłan i kapłanka grecka podczas rytuału religijnego, ilustracja, Muzeum Archeologiczne w Pireusie, dostępny w internecie: https://www.worldhistory.org/image/13802/ancient-greek-priest--priestess/ [dostęp 16.08.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

W starożytnym Rzymie obrzędy religijne były bardziej zorganizowane niż w Grecji. Kapłanów miał po raz pierwszy wprowadzić Numa PompiliuszNuma PompiliuszNuma Pompiliusz, któremu tradycja przypisuje zorganizowanie życia religijnego. Obrzędy religijne związane z życiem rodzinnym, ze sprawami o charakterze prywatnym, z pracą, wykonywał ojciec rodziny. Obrzędom państwowym przewodniczył przedstawiciel najwyższej władzy, a więc w początkach istnienia Rzymu król, w czasach Rzeczypospolitej najwyżsi urzędnicy, a więc konsul, pretorPretorpretor. Nie można mówić o „stanie kapłańskim” w Rzymie, gdyż godność kapłana mógł piastować każdy obywatel.

Największy zasięg władzy miało kolegium pontyfików, pontifices, któremu przewodniczył kapłan najwyższy – pontifex maximus [czytaj: pontifeks maksjimus]. Wcześnie powstały kolegia braci rolnych – Fratres Arvales [czytaj: Fratres Arwales], kolegium Saliów, Salii oraz kolegium Luperków, Luperci [czytaj: Lupercji], których obowiązki związane były głównie z obrzędami i kultem bogów rolnictwa, oraz z dawnymi, tradycją poświęconymi zwyczajami.

R1LY5Ru9Wbe0j
Oktawian jako Pontifex Maximus, między 10 a 1 r. p.n.e., Muzeum archeologiczne w Rzymie, Włochy, imperiumromanum.pl, materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Oktawian jako Pontifex Maximus, ilustracja, Muzeum archeologiczne w Rzymie, dostępny w internecie: https://imperiumromanum.pl/ciekawostka/pontifex-maximus-pomiedzy-religia-a-polityka/ [dostęp 17.08.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Obrzędy i uroczystości w antycznej Grecji

Obrzędowa pieśń ludowa, towarzyszące jej tony muzyki i taniec szalony, orgiastyczny – wprowadzają nas w święta ku czci boga Dionizosa, którego kult jako opiekuna głównej gałęzi gospodarki wiejskiej - uprawy winnej latorośli, i w ogóle płodnych sił przyrody – miał wielkie znaczenie w życiu Ateńczyków i mieszkańców całej Attyki. Kult Dionizosa – Bakchusa przyjęty został z TracjiTracjaTracji w bardzo wczesnym okresie.

Ku czci Dionizosa obchodzono święta w różnych porach roku – a każde z nich było związane z jakąś ważną czynnością dotyczącą uprawy winorośli lub wyrobu wina. Najważniejsze z tych świąt to Małe Dionizje, Lenaje oraz Wielkie Dionizje.

Małe Dionizje, zwane też wiejskimi, obchodzono w Attyce z okazji otwierania naczyń z młodym winem: w programie były uroczyste procesje, występy trup aktorskich i zabawy ludowe.

Lenaje – były związane z okresem tłoczenia wina: po złożeniu ofiary przy najstarszej świątyni w Atenach, zwanej Lenajon, odbywało się uroczyste tłoczenie wina i próbowanie świeżego napoju. Ulicami wiosek i miast przyciągały wesołe pochody, w Atenach odbywały się uczty urządzone na koszt państwa. W roku 440 p.n.e., wprowadzono do programu uroczystości w Atenach wystawianie komedii, a na przełomie roku 420 i 419 włączono także tragedię.

Jednak najbardziej uroczystym świętem były Wielkie Dionizje, które nabrały jeszcze większego znaczenia, kiedy Pizystrat wprowadził je do urzędowego kalendarza Aten. Dionizje wprowadzone przez Pizystrata były uroczystościami polityczno‑religijnymi i czynnik polityczny był tu elementem ważniejszym, ale równocześnie odpowiadały potrzebom religijnym ludności, gdyż łączyły nowe z dawnym. Po Panatenajach było to największe święto Ateńczyków, miało podniosły charakter i stało się źródłem tak wielkiego osiągnięcia literackiego i kulturalnego, jakim jest dramat i teatr.

RLwgUhxr6EzWD
Tycjan, „Bachanalia na wyspie Andros”, 1523 – 1526 r., Muzeum Prado, Madryt, Hiszpania, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Tycjan, „Bachanalia na wyspie Andros”, olej na płótnie, Muzeum Prado w Madrycie, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bachanalie_%28obraz_Tycjana%29#/media/Plik:Bacanal_de_los_andrios.jpg [dostęp 17.08.2022], domena publiczna.

W dniu pierwszym składano Dionizosowi uroczystą ofiarę z kozła. Ofierze towarzyszyły chóry śpiewające pieśni ku czci boga tak zwane dytyramby. Po złożeniu ofiary w uroczystej procesji przenoszono posąg boga ze świątyni, która znajdowała się na stokach Akropolu, do gaju herosa AkademosaAkademosAkademosa, gdzie znowu chóralnymi śpiewami i ofiarami cześć oddawano bogu. Po zachodzie słońca w procesji odnoszono posąg do miasta i ustawionego na orchestrze – taneczni przeznaczonej na uroczystości dni następnych. W programie dnia następnego były agonyAgonagony chórów młodzieżowych i męskich, a dni następne wypełniały przedstawienia teatralne: tragedii, dramatu satyrowego i komedii. W ostatnim dniu ogłaszano wyniki agonów i rozdawano nagrody, w początkach tylko poetom wyróżnionych dramatów, z czasem także aktorom, najlepszym wykonawcą ról, albo całemu zespołowi.

Głównym świętem ku czci Ateny było obchodzone od niepamiętnych czasów ludowe święto Panatenaje - święto wszechateńskie. Panatenaje nabrały wielkiego znaczenia za PizystrataPizystratPizystrata, dzięki któremu otrzymały charakter świąt ogólnopaństwowych – jako Wielkie Panatenaje; obchodzono je co 4 lata, w trzecim roku każdej olimpiady. Najważniejszym fragmentem uroczystości, które trwały 5 dni, była procesja, która szła od miejskiej bramy zwanej Dipilonem do ErechtejonuErechtejonErechtejonu stojącego na Akropolis ateńskiej, gdzie było sanktuarium Ateny Polias, ażeby ofiarować bogini nowy, pięknie przez kobiety ateńskie haftowany peplosPeplospeplos. W procesji brała udział cała ludność, kobiety i mężczyźni, starcy i dzieci, szli dostojnicy państwowi, oddziały wojska. Starcy nieśli symboliczne gałązki oliwne, młodsi mężczyźni prowadzili zwierzęta ofiarne, gdyż składaniu peplosu towarzyszyła ofiara – hekatomba z wołów, zakończona ogólną ucztą.

Pierwsze dni Panatenajów wypełniały zawody różnego rodzaju, były więc i zawody hippiczne, na rydwanach, zawody lekkoatletyczne w trzech grupach zależnie od wieku. Ateny nie mogły zrezygnować z konkursów muzycznych – w szerokim znaczeniu, łącznie z recytacjami poezji, a od Pizystrata włączono do programu pieśni Homera; w programie był także taniec w zbroi oraz efektowny bieg nocny z pochodniami.

R1Ll6Ypx0YPjY
Henryk Siemiradzki, „Fryne na święcie Posejdona w Eleusis”, 1889 r., Muzeum Rosyjskie w Sankt Petersburgu, Rosja, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Henryk Siemiradzki, „Fryne na święcie Posejdona w Eleusis, olej na płótnie, Muzeum Rosyjskie w Sankt Petersburgu, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fryne_na_%C5%9Bwi%C4%99cie_Posejdona_w_Eleusis#/media/Plik:Genrich_Ippolitovich_Semiradsky_-_Roma,_1889.jpg [dostęp 17.08.2022], domena publiczna.

Demeter, bogini ziemi, urodzajów i płodności miała też wraz ze swoją córką Persefoną, panią podziemia, swoje święto, Wielkie Misteria Eleuzyjskie. Obrzędy związane były z mitem o Demetrze i Persefonie – Korze, pani Podziemia, która na wiosnę powracała na ziemię, ażeby wszystko pobudzić do nowego życia. Cechą charakterystyczną Misteriów Eleuzyjskich jest tajemniczość, którą tłumaczy się powiązaniem ze światem podziemnym, światem umarłych. Tajemniczość polegała na tym że udział w obrzędach i uroczystościach mogli brać tylko wtajemniczeni – mystowie. Osiągnąć wtajemniczenie mogli wszyscy, kobiety i mężczyźni, obywatele wolni, niewolnicy, cudzoziemcy, gdyż wobec Demetry, bogini ziemi, i wobec sił podziemia wszyscy byli równi.

W początkach misteria ku czci Demetry miały charakter lokalny. Dopiero po połączeniu się Aten z Eleusis przekształciły się w państwowe święta ateńskie, a z czasem stały się świętami wrzechhelleńskimi o randze Panatenajów czy Wielkich Dionizjów.

W pierwszym dniu mystowie zbierali się w Stoa PoikileStoa PoikileStoa Poikile, dnia następnego odbywała się oczyszczająca kąpiel w morzu w FaleronieFaleronFaleronie; obmywano też prosię, które następnego dnia składano w ofierze w Eleuzinion w Atenach. Następnego dnia wyruszała z Aten procesja do Eleuzis, była na miejscu po zachodzie słońca.

Jednym z najdawniejszych świąt ateńskich były Kronia, święto ku czci Kronosa i dla upamiętnienia złotego wieku, który nie znał jeszcze niewolnictwa. Nie wiemy nic o związanych z tym świętem obrzędach kultowych, natomiast wiadomo że dzień ten, wolny od pracy, wypełniały zabawy i uczty, przy których panowie usługiwali niewolnikom. Odbywały się także przyjęcia na koszt państwa.

Święta w Rzymie

RJBP4OGL5V92O1
Ilustracja interaktywna przedstawia kalendarz składający się z dwunastu miesięcy w formacie cztery kolumny na trzy wiersze. Każdy z miesięcy został zaprezentowany jako osobny kafelek. Na kafelkach umieszczone zostały takie informacje jak: nazwa miesiąca, dzień wydarzenia, nazwa wydarzenia. Pierwszy kafelek: Ianuarius 24. Paganalia. Drugi kafelek: Februarius 15. Lupercalia. Trzeci kafelek: Martius, 19 – 23. Quinquatrus Maiores. Czwarty kafelek: Aprilis 28 – 3. Floralia. Piąty kafelek: Maius 9, 10, 13. Lemuria. Szósty kafelek: Iunius, 9. Vestalia. Siódmy kafelek: Iulius, 5. Ludi Apollinares. Ósmy kafelek: Augustus, 27. Vortumnalia. Dziewiąty kafelek: September., 4 – 19. Ludi Romani. Dziesiąty kafelek: October., 13. Fontinalia. Jedenasty kafelek: November., 5 – 17. Ludi Plebei. Dwunasty kafelek: December., 17 – 21 Saturnalia. Obok, z prawej strony znajduje się panel boczny na którym znajduje się nagłówek pod tytułem: Święta w Rzymie. Pod nagłówkiem znajduje się dwanaście wpisów oraz przyciski, które po kliknięciu wyświetlają informacje dodatkowe. Po kliknięciu na napis: Ianuarius 24. Paganalia wyświetla się treść: Ianuarius 24. Paganalia Święto ku czci bogini Cerery i Tellus (Ziemia), bóstw opiekujących się plonami, najpopularniejsza część obchodów Feriae Sementivae. W pierwszym dniu składano ofiarę z wieprza bogini Tellus, w drugim ofiarowywano Cererze orkisz. Święta te były niejako zakończeniem wszelkich prac związanych ze zbożem, a rozpoczęciem, czy przygotowaniem do prac wiosennych. Pod treścią znajduje się ilustracja przedstawiająca relief, na którym umieszczono boginię Telus (bogini Ziemi). Młoda kobieta została umieszczona w centralnej części dzieła, siedzi na tronie, ubrana jest w długą szatę sięgającą do kostek oraz chustę zakrywającą jej krótkie kręcone włosy. Obok kobiety siedzi para dzieci – jedno łapie kobietę za pierś, a drugie trzyma ramię kobiety. Po obu stronach tronu bogini Tellus siedzą dwie młode, półnagie kobiety. Z lewej strony siedzi kobieta z gęsią, z prawej zaś kobieta z wężem. U dołu reliefu umieszczone zostały także zwierzęta gospodarskie – krowa i owca. Pod dziełem znajduje się jego podpis: Relief przedstawiający boginię Tellus, rzymska bogini Ziemi, 9 r. p.n.e., Ara Pacis, Rzym, Włochy, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Chris Nas. Po kliknięciu na napis: Februarius 15. Lupercalia wyświetla się treść: Februarius 15. Lupercalia Święto pasterskie pochodzące z Arkadii, gdzie czczono Pana, bóstwo pasterskie. W Italii odpowiadał mu Faun o przydomku Lupercus. Składano ofiary u stóp Palatynu w grocie Luperkal, w której według tradycji wilczyca - lupa miała wykarmić Romulusa i Remusa. Po złożeniu ofiar kapłani Luperkowie obiegali dookoła wzgórze palatyńskie uderzając przechodniów rzemieniami ze skóry zabitego w ofierze kozła; miał to być obrzęd oczyszczania ze zmazy. Uderzeniom poddawały się dobrowolnie kobiety, gdyż wierzono, że w ten sposób zabezpieczą się przed zmazą, “urokami” oraz przed bezpłodnością. Pod tekstem znajduje się ilustracja, na której przedstawiono obrzęd oczyszczania ze zmazy. Na obrazie umieszczono dużą liczbę osób na miejskim placu. Na pierwszym planie znajduje się młody półnagi mężczyzna przepasany od pasa w dół kawałkiem materiału. Biegnie on w kierunku młodych kobiet, w dłoni ściska rzemień. Część osób leży na ziemi i czeka na „klepnięcie” rzemieniem. Z prawej strony oraz na drugim planie panuje imprezowa atmosfera. Muzycy grają na instrumentach a zgromadzeni wokół nich ludzie słuchają muzyki. Pod obrazem umieszczony został podpis: Andrea Camassei, „Luprekalia”, 1635 r., Muzeum Prado, Madryt, Hiszpania, źródło: wikimedia.org, domena publiczna. Po kliknięciu na napis Martius 19 – 23. Quinquatrus Maiores wyświetla się tekst: Martius 19 - 23. Quinquatrus Maiores Początkowo w tych dniach obchodzono święto Marsa. Z czasem, kiedy zaczęto w Rzymie oddawać cześć Minerwie jako patronce rzemiosł i kiedy cechy otrzymały miejsce sakralne na Awentynie, dni te stały się świętym tej bogini, obchodzili je więc artyści, rzemieślnicy i młodzież szkolna. W pierwszym dniu składano bogini w ofierze placki, oliwę, wino, a w następnych dniach odbywały się popisy recytatorskie i poetyckie. Pod tekstem umieszczona została ilustracja przedstawiająca rzeźbę Marsa – boga wojny. Rzeźba zaprezentowana została na czarnym tle, wykonana została z brązowego kamienia. Rzeźba jest uszkodzona – ma ukruszoną prawą dłoń oraz dwie nogi na wysokości piszczeli. Mars został przedstawiony jako młody mężczyzna o dużych oczach i łagodnym i spokojnym wyrazie twarzy. Ubrany jest w tunikę sięgającą do kolan. Na głowie ma hełm z pióropuszem. Pod ilustracją umieszczono podpis: Mars - bóg wojny, rzeźba z czasów rzymskich znaleziona na terenie Wielkiej Brytanii, Muzeum Yorkshire, York, Wielka Brytania, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotograf: York Museum Trust . Po kliknięciu na tekst: Aprilis 28 – 3. Maius. Floralia wyświetla się treść: Aprilis 28 – 3. Maius Floralia. Święto ku czci bogini roślinności Flory (flos - kwiat), czczonej od dawna przez ludy italskie, połączone z igrzyskami i przedstawieniami scenicznymi. Pod tekstem umieszczono ilustrację – obraz przedstawiający grupę młodych kobiet ubranych w prześwitujące suknie i kwiaty. Kobiety mają wpięte kwiaty we włosy, tańczą. Przedstawienie ma miejsce nieopodal świątyni. W tle stoi tłum ludzi. Pod obrazem znajduje się podpis: Hobbe Smith, „Floralia”, 1898 r., miejsce przechowywania nieznane, źródło: wikimedia.org, domena publiczna. Po kliknięciu na tekst: Maius 9, 11, 13. Lemuria wyświetli się informacja dodatkowa: Maius 9, 11, 13. Lemuria (rzymskie święto zmarłych)Lemures według wierzeń Italskich były to dusze błąkające się po nocach. Zamykano wówczas świątynie, a ojciec rodziny w celu zabezpieczenia jej członków przed wtargnięciem do domu owych wędrujących duchów, wrzucał w imieniu członków rodziny ziarno bobu wzywając dusze do odejścia. Pod tekstem umieszczona została ilustracja prezentująca mozaikę, składającą się z małych kostek koloru piaskowego i czarnego. Mozaika ma kształt prostokąta, w którym umieszczono wizerunek ludzkiego szkieletu trzymającego w dłoniach dwa dzbanki. Pod ilustracją znajduje się podpis: Mozaika przedstawiająca szkielet ludzki, I w. p.n.e., Narodowe Muzeum Archeologiczne, Neapol, Włochy, źródło: hellenicfaith.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu). Po kliknięciu na tekst: Iunius 9. Vestalia wyświetli się informacja dodatkowa: Iunius 9. Vestalia Vestalia były świętem piekarzy i młynarzy. Kult Westy miał charakter państwowy, gdyż święty ogień w świątyni tej bogini był niejako symbolem państwa i jego trwałości. Vestalia były także dniem odpoczynku dla niewolników zatrudnionych przy ciężkiej pracy w młynach przy obracaniu żaren. Pod tekstem umieszczono ilustrację – obraz, na którym znajduje się młoda ciemnowłosa kobieta ubrana w białą suknię przykrytą czerwoną szatą. Kobieta zawiesza na kamiennej kolumnie liście bluszczu przystrojone kolorowymi wstążkami. Pod obrazem umieszczony jest podpis: Carl Friedrich Deckler, „Westalka wieszająca wieniec z bluszczu”, 1856 r., miejsce przechowywania nieznane, źródło: wikimedia.org, domena publiczna. Po kliknięciu na tekst: Iulius 5. Ludi Apollinares wyświetla się informacja dodatkowa: Iulius 5. Ludi Apollinares Podczas II wojny punickiej, w krytycznej sytuacji w roku 212 p.n.e., za radą Carmina Marciana, które zawierały słynne przestrogi niejakiego Marciusa, postaci legendarnej, i do których sięgano w trudnych sytuacjach państwowych, urządzono jednodniowe ludi Apollinares, prosząc boga nie o zdrowie, lecz o zwycięstwo. Powtórzono je w roku 208 p.n.e. podczas szerzącej się zarazy i postanowiono utrzymać to święto jako uroczystość doroczną rozpoczynającą się 13 lipca. W czasach Augusta przesunięto ją na dzień 6 lipca. W początkach urządzano tylko wyścigi rydwanów w Circus Maximus, w wieku II wprowadzono do programu także przedstawienia teatralne. Pod treścią umieszczona została ilustracja – obraz przedstawiający młodego mężczyznę grającego na kitarze. Mężczyzna ma długie kręcone włosy przyozdobione liśćmi, od pasa w dół ma przewiązaną tkaninę. Przez tors ma przerzuconą szatę, a na nogach sandały. Mężczyzna siedzi pod drzewem, w tle znajduje się zbiornik wodny oraz skały. Pod obrazem umieszczono podpis: Nicolas Régnier, „Apollo”, pomiędzy 1615 i 1667r., Ermitaż, Sankt Petersburg, Rosja, źródło: wikimedia.org, domena publiczna. Po kliknięciu na tekst: Augustus 27. Vortumnalia wyświetla się informacja dodatkowa: Augustus 27. Vortumnalia Święto ku czci boga Wortumnusa, który opiekował się zasiewami i zbiorami zależnie od zmian, jakie zachodziły wraz ze zmianą pór roku (vortere, vertere - odwracać, zmieniać. Pod tekstem umieszczono ilustrację – obraz, który przedstawia portret Wortumnusa, który został uwieczniony od frontu. Jego twarz oraz fragment torsu składa się z licznych owoców oraz warzyw – wyróżnić można między innymi takie owoce i warzywa jak: winogrona, brzoskwinie, groszek, kłosy zbóż, różnego rodzaju kwiaty, cebulę, czereśnie, wiśnie, jarzębinę. Pod obrazem umieszczono podpis: Giuseppe Arcimboldo, „Wertumnus”, 1590 - 1591 r., Zamek Skokloster, Håbo, Szwecja, źródło: wikimedia.org, domena publiczna. Po kliknięciu na tekst: September 4‑19. Ludi Romani wyświetla się informacja dodatkowa: September 4‑19. Ludi Romani Do najstarszych i najważniejszych świąt połączonych z igrzyskami zaliczano ludi Romani albo ludi Magni. Obchodzone ku czci Jowisza we wrześniu, początkowo przez 4 dni, za Augusta objęły aż dni 16. Urządzali je edylowie kurulni. Po złożeniu ofiary Jowiszowi na Kapitolu jako opiekunowi państwa, uroczysta procesja przeciągała ulicami miasta do Cyrku. Prowadził ją niejako sam Jowisz – w osobie konsula lub pretora, który występował w stroju triumfalnym, otoczony przez obywateli, wojsko, młodzież; niesiono posągi bogów, a dalej szli tancerze, aktorzy mimów, niektórzy w strojach satyrów – co tworzyło rodzaj scenek burleskowych. Pod tekstem znajduje się ilustracja – relief na którym przedstawiono scenę z wyścigu rydwanów. Scena reliefu obrazuje fragment toru, na którym doszło do wypadku. Rydwany i konie leżą obok siebie; wpadają na nie kolejne. Pod ilustracją umieszczony jest podpis: Relief przedstawiający Wyścig rydwanów, II - III w. n.e., Pałac Trinci, Foligno, Włochy, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Georges Jansoone. Po kliknięciu na tekst: October 13. Fontinalia wyświetli się informacja dodatkowa: October 13. Fontinalia. Święta Fontinalia miały charakter ludowy, zbliżone obrzędami do zwyczajów wielu ludów, na przykład związanych z nocą świętojańską. Woda była ważnym elementem w życiu człowieka, więc czczono nie – jak w Grecji – nimfy, lecz zbiorniki wody: wieńczono studnie, puszczano wieńce na wodę wypływającą ze źródeł (fons – źródło). Pod tekstem umieszczono fotografię bardzo starej fontanny wmurowanej w ścianę budynku. Fontanna ma zdobiony front, który swoim kształtem przypomina twarz zmęczonego życiem starego mężczyzny. Woda wypływa z jego ust i wpada do metalowej wanny pokrytej rdzą. Pod fotografią umieszczono podpis: Starożytna fontanna rzymska znajdująca się na Awentynie, Rzym, Włochy, źródło: online‑skills, CC BY 3.0. Po kliknięciu na tekst: November 5 - 17. Ludi Plebei wyświetli się informacja dodatkowa: November 5 - 17. Ludi Plebei W roku 216 p.n.e. poświadczone są ludi Plebei ku czci Jowisza. Urządzali je edylowie plebejscy już dawniej w dniu 15 listopada i wiadomo, że miejscem uroczystości był Circus Flaminius. Program wypełniała uroczysta procesja, po czym wypróbowywano konie. Wkrótce wprowadzono do programu także przedstawienie teatralne. Uroczystości te trwały od 5 do 17 listopada. Pod tekstem znajduje się ilustracja – obraz przedstawiający wyścigi rydwanów. Akcja obrazu dzieje się na dużym stadionie z torem wyścigowym. Rydwany przedstawione są na zakręcie toru. Na trybunach siedzi duża liczba osób dopingujących zawodników. Pod obrazem znajduje się podpis: Jean Léon Gérôme, „Wyścigi rydwanów”, 1876 r., Instytut Sztuki, Chicago, Stany Zjednoczone, źródło: wikimedia.org, domena publiczna. Po kliknięciu na tekst: December 17 - 21. Saturnalia wyświetla się informacja dodatkowa: December 17 - 21. Saturnalia Święto Saturna obchodzone i w miastach i na wsi bardzo uroczyście na pamiątkę złotego wieku, któremu bóg ten patronował. Były to święta pełne swobody, radości, zabaw. Rozbawione pochody przeciągały ulicami miasta, przyjmowano się wzajemnie, urządzano uczty w domach prywatnych. Ponieważ w legendarnych czasach Saturna istniała równość, nie znano niewoli, podczas Saturnaliów niewolnicy mieli całkowitą swobodę, nawet swobodę słowa, mogli pozwalać sobie na robienie żartów pod adresem panów, brali udział w ucztach, panowie im usługiwali. Z Saturnaliami był ściśle związany zwyczaj wzajemnego składania sobie podarków. Do tradycyjnych podarunków należały symboliczne świece woskowe, figurki z gliny, które można było kupić na przedświątecznych kiermaszach. Pod tekstem znajduje się ilustracja – fresk przedstawiający dużą liczbę osób przebywającą w pomieszczeniu. Na stołach znajdują się posiłki oraz kielichy. Biesiadnicy rozmawiają ze sobą, bawią się, część śpi przy stole. W tle obecni są biesiadnicy, którzy tańczą. Pod ilustracją znajduje się podpis: Antoine Callet, „Saturnalia”, 1783 r., miejsce przechowywania nieznane, źródło: wikimedia.org, CC0 1.0
Święta w Rzymie. Źródło: online‑skills, CC BY 3,0
Polecenie 1

Wybierz z listy zdania prawdziwe odnoszące się do świąt rzymskich.

R1LGds29i1Fuy
Możliwe odpowiedzi: 1. Luperkalia to rzymski odpowiednik Dnia Ziemi., 2. Vortumnus był rzymskim bogiem pór roku, opiekującym się zasiewami i zbiorami., 3. Ludi Plebei organizowano w Circus Maximus., 4. Ludi Romani było świętem ku czci Minerwy., 5. Rzymskie Święto Zmarłych obchodzono w maju., 6. Floralia czyli święto wiosny obchodzono w marcu., 7. Według tradycji w grocie Luperkal wilczyca wykarmiła Romulusa i Remusa., 8. Vestalia były świętem piekarzy i młynarzy., 9. Podczas Saturnaliów wszyscy Rzymianie byli sobie równi i wspólnie organizowali igrzyska., 10. Ludi Apollinares po raz pierwszy obchodzono podczas I wojny punickiej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RXyTe4dqFFZgd
Dopasuj nazwy świąt do miesięcy, w których występowały. Ianuarius Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia Februarius Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia Martius Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia Aprilis Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia Maius Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia Iunius Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia Iulius Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia Augustus Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia September Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia October Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia November Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia December Możliwe odpowiedzi: 1. Ludi Plebei, 2. Fontinalia, 3. Lemuria, 4. Floralia, 5. Ludi Romani, 6. Vortumnalia, 7. Ludi Apollinares, 8. Saturnalia, 9. Paganalia, 10. Quinquatrus Maiores, 11. Lupercalia, 12. Vestalia
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie, które z rzymskich świąt, zaprezentowanych w multimedium, najbardziej przypomina chrześcijańskie święto Bożego Narodzenia Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1Fs4I7FA5GMD
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Wróżbiarstwo w Grecji i Rzymie

W Grecji wróżbici, wieszczki i wyrocznie cieszyły się zaufaniem i uznaniem, zarówno w sprawach prywatnych jak i publicznych czy państwowych, szukano u nich rad i porad. Sztuka wróżbiarska – manteia – cieszyła się ogólnym zainteresowaniem i szacunkiem. Wróżono z lotu ptaków, z wnętrzności zwierząt ofiarnych, z ognia, a także przez objaśnianie dziwnych zjawisk i snów. Już w starożytnej Grecji znana była chiromanteia, która utrzymała się do dnia dzisiejszego (chiromancja - wróżenie z linii dłoni). Szerszy zasięg miały wyrocznie, które były przy świątyniach, głównie Apollina, do których zwracano się w sprawach prywatnych, ale także państwowych. Wysyłano nawet do wyroczni oficjalne poselstwa.

R16ldjD17Lk4u
Etruski obraz ścienny z Tomba degli Auguri, ok. 530 r. p.n.e., malarstwo etruskie, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Etruski obraz ścienny z Tomba degli Auguri, malowidło skalne, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Ornithomancy#/media/File:Tomba_degli_Auguri.jpg [dostęp 17.08.2022], domena publiczna.

U Rzymian zabobonność i wiara w niezwykłe, jakoby nadprzyrodzone znaki, które Cyceron dziwami nazywa, była nie mniejsza niż u Greków. Waleriusz Maksimus w I w. n.e. w zbiorze opowiadań “Pamiętne powiedzenia i czyny” dzieli znaki, z których odczytywano przyszłość na 1. wróżby z lotu ptaków – auspicia [czytaj: ałspicja], 2 -  znaki wróżebne – omina, 3. niezwykłe zjawiska wróżebne – prodigia, 4. sny - somnia, 5. cuda - miracula [czytaj: mirakula], 6. zabobony - superstitiones.

RQwvihOzJrqnZ
Replika rzymskich astragali, wikipedia.org, materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Replika rzymskich astragali, fotografia, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Astragalomancy#/ [dostęp 17.08.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Rzymianie mieli swoje własne sposoby wróżenia, przeważnie przejęte od Etrusków, u których sztuka ta była bardzo rozwinięta, ale przejęli także niektóre od Greków. Jednak zasięganie wróżb, wyjaśnianie wróżebnych znaków miało zupełnie inny charakter aniżeli w Grecji. Tam wszelkie tego rodzaju sprawy rozstrzygali wróżbici i wyrocznie. W Rzymie mógł dokonywać wróżenia każdy obywatel: w sprawach prywatnych, rodzinnych, gospodarczych pan domu czy ktoś z rodziny, w sprawach państwowych – odpowiedni urzędnik; niezależnie od tego byli i kapłani wróżbici; byli to tak zwani augurowie i haruspikowie. Augurowie cieszyli się w Rzymie zaufaniem i szacunkiem, a ich zadaniem było odczytywać wolę bogów z różnych znaków, przede wszystkim z lotu ptaków.

R1CU36DMK7QJ91
Mapa interaktywna przedstawiająca starożytną Europę z oznaczeniem najważniejszych wyroczni starożytnej Grecji i Rzymu. Po prawej stronie panel z opisami wyroczni oraz grafikami. Wyrocznia Apollina w Delfach Najsłynniejszą, nie tylko w Grecji, była wyrocznia w Delfach z wieszczką - kapłanką Pytią. Początkowo powierzano tę funkcję młodej dziewczynie, z czasem przejęły ją kobiety starsze; wybierano na Pytię kobietę pięćdziesięcioletnią, pochodzącą z zacnej rodziny, występowała jednak dla zachowania tradycji podczas pełnienia swych obowiązków w strojach, jakie nosiły młode dziewczęta. Pytania zadawano kapłanom, ustnie lub na piśmie, te z kolei oni przedstawiali Pytii. Przed udzieleniem odpowiedzi obowiązywał Pytię post i rytualna kąpiel w źródle Kastalskim. Następnie zasiadała na trójnogu, odurzana dymem palonych liści wawrzynu, a więc drzewa poświęconego opiekunowi wyroczni - Apollinowi. Tradycja przekazuje, że w trans wprowadzały ją także skalne wyziewy, wydobywające się ze szczeliny, która była w podziemiu świątyni. Pytia, będąc w transie wypowiadała urywane, nie zawsze zrozumiałe zdania, a kapłani układali z nich odpowiedzi w rytmie heksametru. W epoce hellenistycznej udzielano odpowiedzi w prozie. Oczywiście w wielu wypadkach, zwłaszcza gdy chodziło o sprawy państwowe czy społeczne, kapłani odpowiednio dostosowywali odpowiedzi do sytuacji dobrze im znanej; mieli bowiem rozrzuconą własną służbę informacyjną i orientowali się dobrze w sytuacji politycznej i stosunkach społecznych. Pod tekstem jest ilustracja. Obraz przedstawia przygarbioną młodą kobietę w brązowo czerwonych szatach częściowo zarzuconych na jej głowę siedzącą na wysokim trójnogim stołku. Okadzona jest dymem wydobywającym się ze szczeliny w ziemi. W prawej ręce trzyma naczynie, a w lewej gałązkę z liśćmi. Źródło do ilustracji: John Collier, Kapłanka w Delfach, 1891 r., Galeria Sztuki Południowej Australii, Adelaida, Australia, źródło: wikimedia.org, domena publiczna Wyrocznia Zeusa w Dodonie Najstarszą grecką wyrocznią była wyrocznia Zeusa w Dodonie, gdzie kapłani formułowali wróżby wsłuchując się w szum liści świętego dębu, w szum wody źródła u stóp dębu i w dźwięki brązowej misy, ustawionej w pobliżu na kolumnie. Obok, na drugiej kolumnie, był posążek chłopca, który uderzał w kolumnę prętem, który poruszał się pod wpływem podmuchu wiatru. Z tonów, jakie rozbrzmiewały, potrafili kapłani odczytać wróżbę. Pod tekstem zdjęcie ruin, przy których rosną dęby. Źródło do ilustracji: Ruiny świątyni Zeusa w Dodonie z charakterystycznym drzewem dębu – symbolem wyroczni Zeusa, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Cosal Wyrocznia Asklepiosa w Epidauros W Epidauros działała wyrocznia boga Asklepiosa, gdzie zwracano się po poradę z dziedziny medycyny. Leczono pacjentów stosując tzw. incubatio - ułożenie się do snu, w którym miało przyjść uzdrowienie. Wierzono, że kapłani - asklepiadzi są wykonawcami woli Asklepiosa, że wyjaśniają jego wolę i dzięki temu znają sposoby uzdrawiania. Uzdrowienie - miało przyjść podczas snu albo chorzy mieli „prorocze” sny, opowiadali je kapłanom, a ci tłumaczyli je znając wolę Asklepiosa i dawali chorym odpowiednie porady. Pod tekstem fotografia, która przedstawia posąg umięśnionego mężczyzny w sile wieku. Ma on gęste kręcone włosy i brodę. Ubrany jest w szatę przerzuconą przez jedno ramię. Lewy bark podparty ma grubą laską, po której wspina się wąż. Źródło do ilustracji: Posąg Asklepiosa, Muzeum w Epidauros, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC BY 3.0, fotograf: Michael F. Mehnert" Wyrocznia Apollina w Kume Rolę greckich wyroczni spełniały w pewnym stopniu w Rzymie księgi sybillińskie, urzędowy zbiór przepowiedni, odnoszący się do spraw państwowych. Imię Sybilla nadawano wieszczkom i kapłankom w miastach greckich (m,in, w Delfach). Platon mówi o jednej Sybilli, w Rzymie Warron o dziesięciu. Bo były też Sybille italskie, a najsłynniejszą była Sybilla w Cumae w Kampanii; według legendy czy tradycji król Tarkwiniusz Stary miał kupić za wysoką cenę część jej przepowiedni. Zbiór ten miał stanowić urzędowy zbiór proroctw przechowywany w świątyni Jowisza na Kapitolu. Kiedy w 83 r. p.n.e. zbiór ten spłonął sporządzono nowe księgi przepowiedni, które specjalne poselstwa przywiozły z różnych wyroczni i z Sycylii. Nowe księgi proroctw złożono w świątyni Apollina na Palatynie. Z ksiąg tych nic się nie zachowało. Gdy senat podejmował jakieś nowe przedsięwzięcie, gdy groziła wojna lub jakieś inne niebezpieczeństwo, kapłani zwani sacerdotes lub interpretes Sybillini, zrzeszeni w kolegium złożonym z 10 potem 15 członków mieli dostęp do tych ksiąg i zadaniem ich było na żądanie senatu, w obecności wyższych urzędników, znaleźć w przepowiedniach odpowiednie rady i wskazówki. Pod tekstem zdjęcie wejścia do wąskiej groty pokrytej mchem. Źródło do ilustracji: Grota Sybilli Kumańskiej, 2006 r. (rok wykonania fotografii), Kume, Włochy, źródło: wikimedia.org, CC BY 3.0, fotograf: Bobbylamouche
Mapa - Najważniejsze wyrocznie starożytnej Grecji i Rzymu
Źródło: online-skills, Mapa - Najważniejsze wyrocznie starożytnej Grecji i Rzymu, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Wybierz z listy prawidłowe dokończenie zdania.

RrRnVU6W7Rt7j
Odpowiedz na pytanie. Księgi sybillińskie znajdują się dzisiaj: Możliwe odpowiedzi: 1. na Kapitolu, 2. na Palatynie, 3. nie przetrwały do naszych czasów w całości
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 5
R1u1oLenL405f
Zaznacz właściwe dokończenie zdania: Święte drzewo dębu było związane z: Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrocznią Zeusa w Dodonie, 2. Wyrocznią Apollina w Delfach, 3. Wyrocznią Asklepiosa w Epidauros, 4. Wyrocznią Apollina w Kume
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R1KcK1U4xIXZu
Połącz ilustracje z odpowiadającymi im nazwami wyroczni.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Odpowiedz na pytanie. Jak nazywali się kapłani posiadający dostęp do treści ksiąg sybilińskich, które otwierano w razie zagrożenia wojną lub innego niebezpieczeństwa? Czego szukali w tych księgach wspomniani wcześniej kapłani? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1YhbLbJOmtBO
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RGpZyB295dYME
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Religie świata starożytnego” część I.
RrUA5BSYeO0wr
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Religie świata starożytnego” część II
Polecenie 7

Wybierz z listy prawidłowe odpowiedzi.

RsdWkCjl60AbI
Wybierz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Równolegle z powstawaniem wspólnot ludzkich., 2. Dochodziło do sublimacji poglądów religijnych., 3. a
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
Rl7CiSlpq3bbF
Zaznacz religię monoteistyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. Chrześcijaństwo, 2. Religia hetycka, 3. Tradycyjna religia grecka, 4. Tradycyjna religia rzymska
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
R8nWhlYt7kZPx
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Religia w starożytnej Grecji i Rzymie pełniła bardzo ważną funkcję nie tylko w życiu codziennym, ale także dla szeroko pojętej kultury. Obrzędom religijnym w starożytnej Grecji nieodłącznie towarzyszyły śpiew i taniec, a tradycje religijne Wielkich Dionizjów doprowadziły do powstanie teatru i tragedii greckiej. Bogowie pojawiają się w wielkich dziełach literatury starożytnej. Miejscami kultu były świątynie i wyrocznie, religia miała więc znaczący wpływ na rozwój architektury,  rzeźby i malarstwa antycznego. Recepcja antyku w kulturze europejskiej jest powszechnie znana, dlatego pomimo, że większość krajów europejskich opiera się dziś na religii chrześcijańskiej, pogańscy bogowie - bohaterowie mitologii greckiej i rzymskiej  są obecni w naszej kulturze do dnia dzisiejszego.

Ćwiczenia

1
Ćwiczenie 1
R1Yof8kqH8FSL
Wybierz z listy poprawną odpowiedź na pytanie:
Który z legendarnych królów Rzymu miał wprowadzić kult bogów? Możliwe odpowiedzi: 1. Tarkwiniusz Stary, 2. Tarkwiniusz Pyszny, 3. Numa Pompiliusz
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RBRXQGGRAb6uj1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w zdaniach wpisując nazwy nimf, których dotyczy charakterystyka. Nimfy, boginki źródeł, jezior i rzek – Tu uzupełnij. Nimfy, boginki lasów – Tu uzupełnij. Nimfy, boginki gór – Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RPbo8zDqXjTHn11
Ćwiczenie 2
Połącz w pary pojęcia z dziedziny religioznawstwa z odpowiednimi ilustracji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R12iD9U9AGLHi2
Ćwiczenie 3
Wybierz z listy poprawną odpowiedź na pytanie: Dlaczego tak ważne było podtrzymywanie ognia w świątyni Westy? Możliwe odpowiedzi: 1. zgaśnięcie ognia stanowiło zły omen dla państwa, 2. zgaśnięcie ognia oznaczało zły znak dla rodziny westalki, 3. zgaśnięcie ognia oznaczało zamknięcie świątyni Westy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3

Ułóż puzzle następnie odpowiedz na pytanie.

R8xY35R5ycMWh
Obraz składa się z elementów puzzli, wszystko jest w stonowanych kolorach, które po ułożeniu powinny przedstawiać obraz młodej jasnowłosej kobiety, trzymającej w rękach naczynie.
Ilustracja do ćwiczenia numer 3, collections.artsmia.org, materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Ilustracja do ćwiczenia numer 3, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Rh7ghKjAxqS2W
Dlaczego tak ważne było podtrzymywanie ognia w świątyni Westy?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RA4ADspK2xsCX2
Ćwiczenie 4
Wybierz z listy nazwę kapłana, który wróżył z lotu ptaków. Możliwe odpowiedzi: 1. Augur, 2. Ignis, 3. Asklepios, 4. Astragal, 5. Huruspik
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 4
R1OSd3Ac7mChL
Ułóż wyrazy łacińskie związane z religią z rozsypanych liter.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 5
R2IlbxpkNcNei
Połącz w pary łacińskie wyrazy związane z religią z ich polskimi odpowiednikami. Ludi Możliwe odpowiedzi: 1. ofiara płynna na cześć bogów, 2. -świątynia, 3. uroczystości, widowiska, igrzyska, 4. rzymskie święta obchodzone w grudniu, 5. ołtarz, 6. ogień, 7. bóg, 8. arcykapłan, 9. rzymski kapłan odczytujący wolę bogów z lotu ptaków Saturnalia Możliwe odpowiedzi: 1. ofiara płynna na cześć bogów, 2. -świątynia, 3. uroczystości, widowiska, igrzyska, 4. rzymskie święta obchodzone w grudniu, 5. ołtarz, 6. ogień, 7. bóg, 8. arcykapłan, 9. rzymski kapłan odczytujący wolę bogów z lotu ptaków Ara Możliwe odpowiedzi: 1. ofiara płynna na cześć bogów, 2. -świątynia, 3. uroczystości, widowiska, igrzyska, 4. rzymskie święta obchodzone w grudniu, 5. ołtarz, 6. ogień, 7. bóg, 8. arcykapłan, 9. rzymski kapłan odczytujący wolę bogów z lotu ptaków Libatio Możliwe odpowiedzi: 1. ofiara płynna na cześć bogów, 2. -świątynia, 3. uroczystości, widowiska, igrzyska, 4. rzymskie święta obchodzone w grudniu, 5. ołtarz, 6. ogień, 7. bóg, 8. arcykapłan, 9. rzymski kapłan odczytujący wolę bogów z lotu ptaków Augur Możliwe odpowiedzi: 1. ofiara płynna na cześć bogów, 2. -świątynia, 3. uroczystości, widowiska, igrzyska, 4. rzymskie święta obchodzone w grudniu, 5. ołtarz, 6. ogień, 7. bóg, 8. arcykapłan, 9. rzymski kapłan odczytujący wolę bogów z lotu ptaków Ignis Możliwe odpowiedzi: 1. ofiara płynna na cześć bogów, 2. -świątynia, 3. uroczystości, widowiska, igrzyska, 4. rzymskie święta obchodzone w grudniu, 5. ołtarz, 6. ogień, 7. bóg, 8. arcykapłan, 9. rzymski kapłan odczytujący wolę bogów z lotu ptaków Pontifex Możliwe odpowiedzi: 1. ofiara płynna na cześć bogów, 2. -świątynia, 3. uroczystości, widowiska, igrzyska, 4. rzymskie święta obchodzone w grudniu, 5. ołtarz, 6. ogień, 7. bóg, 8. arcykapłan, 9. rzymski kapłan odczytujący wolę bogów z lotu ptaków Deus Możliwe odpowiedzi: 1. ofiara płynna na cześć bogów, 2. -świątynia, 3. uroczystości, widowiska, igrzyska, 4. rzymskie święta obchodzone w grudniu, 5. ołtarz, 6. ogień, 7. bóg, 8. arcykapłan, 9. rzymski kapłan odczytujący wolę bogów z lotu ptaków Templum Możliwe odpowiedzi: 1. ofiara płynna na cześć bogów, 2. -świątynia, 3. uroczystości, widowiska, igrzyska, 4. rzymskie święta obchodzone w grudniu, 5. ołtarz, 6. ogień, 7. bóg, 8. arcykapłan, 9. rzymski kapłan odczytujący wolę bogów z lotu ptaków
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R164Mk2gU0jqi3
Ćwiczenie 6
Wstaw łacińskie wyrazy związane z religią we właściwe miejsce. Deklinacja I Możliwe odpowiedzi: 1. LIBATIO, 2. SATURNALIA, 3. |PONTIFEX, 4. DEUS, 5. ARA LUDI, 6. IGNIS, 7. TEMPLUM, 8. AUGUR, 9. ORACULUM Deklinacja II Możliwe odpowiedzi: 1. LIBATIO, 2. SATURNALIA, 3. |PONTIFEX, 4. DEUS, 5. ARA LUDI, 6. IGNIS, 7. TEMPLUM, 8. AUGUR, 9. ORACULUM Deklinacja III Możliwe odpowiedzi: 1. LIBATIO, 2. SATURNALIA, 3. |PONTIFEX, 4. DEUS, 5. ARA LUDI, 6. IGNIS, 7. TEMPLUM, 8. AUGUR, 9. ORACULUM
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 6
RkngpKMLt6bzZ
Wstaw łacińskie wyrazy związane z religią we właściwe miejsce w tabeli.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Określ rodzaj i liczbę poniższych rzeczowników.

  • TEMPLUM

  • ORACULUM

  • DEUS

  • PONTIFEX

  • IGNIS

  • AUGUR

  • LIBATIO

  • ARA

  • LUDI

  • LUDI SATURNALIA

RIMnDFTX7ZLSJ
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

W jaki sposób religia starożytnych Greków i Rzymian wpłynęła na kulturę europejską? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R18NOWJwo6tQh
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Akademos
Akademos

(z greckiego: kappaάdeltaetamu); Heros ateński, który wedle podania wskazał Kastorowi I Polideukesowi miejsce, gdzie została ukryta ich siostra Helena, porwana przez Tezeusza. Poświęcony był mu piękny gaj platanowy nad rzeką Kefisos, gdzie Platon założył swoją szkołę filozoficzną.

Agon
Agon

(z greckiego: gammaώnu); w Grecji, a później i w Rzymie igrzyska, na których uczestnicy współzawodniczyli o nagrodę w sporcie, w dramacie albo muzyce.

Ara Pacis
Ara Pacis

(z łacińskiego: Āra Pācis porównaj āra, -ae ołtarz, pāx, pācis f. [czytaj: paks, pacjis]) Ołtarz pokoju, dedykowany przez Senat rzymski w roku 9 p.n.e. cesarzowi Augustowi dla upamiętnienia jego szczęśliwego powrotu z Galii i Hiszpanii, budynek wzniesiony na Polu Marsowym w Rzymie, z ołtarzem ozdobionym płaskorzeźbą. Zrekonstruowany w 1939 roku na podstawie odnalezionych fragmentów.

R1TWQ9JNF19SY
Manfred Heyde (fotograf), „Zrekonstruowany ołtarz pokoju”, 9 r. p.n.e., Rzym, Włochy, wikipedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Manfred Heyde, „Zrekonstruowany ołtarz pokoju”, fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ara_Pacis#/media/Plik:Ara_Pacis_Rom.jpg [dostęp 19.08.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Arkadia
Arkadia

(z greckiego: rhokappaalfadeltaίalfa) W starożytnej Grecji górski, lesisty kraj na środkowym Peloponezie, zamieszkany przez ubogich pasterzy.

RovphgDceB1kL
Danno1 (fotograf), „Góra Likajon – Krajobraz Arkadii”, Peloponez, Grecja, wikipedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Ulrichstill, Góra Likajon – Krajobraz Arkadii, fotografia, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Arcadia_%28region%29#/media/File:Arkadia_idyll_Peloponnese.jpg [dostęp 19.08.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Asklepios
Asklepios

(z greckiego: sigmakappalambdaetapiiotaός, Asklēpiós) w mitologii greckiej - heros, bóg sztuki lekarskiej. Przedstawiany jako dojrzały, brodaty mężczyzna w długiej szacie, z laską owiniętą wężem i z czarą leków. Oddawano mu także cześć pod postacią świętego węża i składano w ofierze koguty.

RF5YqqOPSAxqK
Michael F. Mehnert (fotograf), „Posąg Asklepiosa”, Muzeum Archeologiczne w Epidauros, Peloponez, Grecja, wikipedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Michael F. Mehnert, „Posąg Asklepiosa”, fotografia, Muzeum Archeologiczne w Epidauros, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Temple_of_Asclepius,_Epidaurus#/media/File:Asklepios_-_Epidauros.jpg [dostęp 18.08.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Astragal
Astragal

Kość kłykciowa (owcy, kozy) używana jako kość do gry. Astragale wyrabiano również z drogich surowców: złota, srebra, kości słoniowej, masy perłowej lub kamieni półszlachetnych.

REF4OJtJPDxcd
Astragale – kości do gry, XIV w., starożytność, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Astragale – kości do gry, ilustracja, dostępny w internecie: https://pl.wiktionary.org/wiki/astragal#/media/Plik:Kempten_Astragaloi.jpg [dostęp 19.08.2022], domena publiczna.
Ceres
Ceres
R1IoVZG6MxB5e
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa Ceres, które w języku łacińskim brzmi: Ceres, Cereris.

(z łacińskiego: Cērēs, Cereris, f.) Cerera, italska bogini wegetacji i urodzajów, już na początku V wieku p.n.e. oficjalnie utożsamiana w Rzymie z grecką Demeter.

RSoBElisUvCmo
Dominik Auliczek Ceres, „Manufaktura porcelany Nymphenburg”, XVIII w., Monachium, Niemcy wikipedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Dominik Auliczek Ceres, „Manufaktura porcelany Nymphenburg”, rzeźba, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Ceres_-_Dominikus_Auliczek_um_1770-1.jpg [dostęp 19.08.2022], licencja: CC BY 3.0.
Circus Flāminius
Circus Flāminius

(z łacińskiego: Circus Flāminius) Drugi cyrk rzymski, który wznosił się na Polu Marsowym.

R160RKwXi89AY
Giacomo Lauro, Circus Flaminius, 1641 r., Muzeum Sztuki w Harvardzie, Cambridge, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Giacomo Lauro, Circus Flaminius, rysunek, Muzeum Sztuki w Harvardzie, Cambridge, dostępny w internecie: https://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Circus_Flaminius_by_Giacomo_Lauro.jpg [dostęp 19.08.2022], domena publiczna.
Driady
Driady

(z greckiego: deltarhoupsilonάdeltaepsilonς) w mitologii greckiej - nimfy, boginki lasów.

RxT13aqjR7W76
Evelyn De Morgan, „Driada”, 1884 – 1885 r., Galeria Londyńska, Londyn, Anglia wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Evelyn De Morgan, „Driada”, ilustracja, Galeria Londyńska, Londyn, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Driady#/media/Plik:Dryad11.jpg [dostęp 19.08.2022], domena publiczna.
Erechtejon
Erechtejon

świątynia na ateńskim Akropolu, poświęcona Erechteuszowi, mitycznemu władcy Aten. Zniszczona podczas wojen z Persami, została odbudowana w stylu jońskim i stanowi jeden z najważniejszych zabytków architektury w tym porządku.

Faleron
Faleron

(z greckiego: phiάlambdaetarhoomicronnu) Dem attycki położony nad zatoką o tejże nazwie, wywodzącej się od uczestnika wyprawy Argonautów, Falerosa. Przez długi czas służył Ateńczykom jako port i był połączony murami z miastem. Po wojnach perskich stracił swe znaczenie na rzecz Pireusu.

Heksametr daktyliczny
Heksametr daktyliczny

Najczęściej używany wiersz poezji antycznej, opartej na iloczasie, złożony z 6 stóp daktylicznych, z których pierwsze 4 dawały się zastąpić spondejami, a ostatnia spondejem lub trochejem. Jego powaga i wzniosłość czyniły go typową miarą wielkich epopei, jak Iliada, Odyseja, Eneida.

R6Qi6PjSAZvc2
Denar Gaiusza Memmiusza - pierwszego edyla plebejskiego, który miał zaszczyt jako pierwszy zorganizować Cerealia, III w. p.n.e., wikipedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Denar Gaiusza Memmiusza, ilustracja, dostępny w internecie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaius_Memius_(aedilis_plebis)#/media/Bestand:Denarius_C._Memmius_C._F._Romulus.jpg [dostęp 19.08.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Huruspikowie
Huruspikowie

(z łacińskiego: haruspicēs) Wróżbici rzymscy pochodzenia etruskiego, wróżący z wnętrzności zwierząt ofiarnych.

R1X4aIXVo51aU
Etruski diagram haruspicyjny przedstawiający wątrobę, odkryty w 1877 r., Palazzo Farnese, Rzym, Włochy, wikipedia.org, CC 0
Źródło: Etruski diagram haruspicyjny przedstawiający wątrobę, ilustracja, , Palazzo Farnese, Rzym, dostępny w internecie: https://fr.wikipedia.org/wiki/Foie_de_Plaisance [dostęp 22.08.2022], domena publiczna.
Idy
Idy

(z łacińskiego: Īdūs, -ūs f.); w kalendarzu starorzymski 13 dzień miesiąca (w marcu, maju, lipcu i październiku 15 dzień).

Kapitol
Kapitol

(z łacińskiego: Mōns Capitōlīnus) [czytaj: Mons Kapitolinus]; jedno z siedmiu wzgórz starożytnego Rzymu złożone z dwóch połączonych niecką kopuł: na północnej stała świątynia Junony, na południowej świątynia Jowisza Kapitolińskiego, Minerwy i Junony. Kapitol był zawsze twierdzą, sanktuarium i symbolem Rzymu, wspominanym głównie w związku z ceremoniami religijnymi, zwłaszcza triumfami, a także z działaniami wojennymi.

Rc8JKaqDqNWbU
Jean‑Pierre Dalbéra (fotograf), „Model Wzgórza Kapitolińskiego w starożytności”, Muzeum Cywilizacji Rzymskiej, Rzym, Włochy, wikipedia.org, CC BY 2.0
Źródło: Jean-Pierre Dalbéra, „Model Wzgórza Kapitolińskiego w starożytności„, fotografia, Muzeum Cywilizacji Rzymskiej, Rzym, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Capitoline_Hill#/media/File:Maquette_de_Rome_(mus%C3%A9e_de_la_civilisation_romaine,_Rome)_(5911810278).jpg [dostęp 19.08.2022], licencja: CC BY 2.0.
Mars
Mars
R5hrMNyNbEfNx
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa Mars, które w języku łacińskim brzmi: Mars, Martis.

(z łacińskiego: Mārs, Mārtis, m.); w mitologii rzymskiej - bóg wojny, później utożsamiany z greckim Aresem, ale znacznie ważniejszy, główne obok Jowisza i Kwiryna narodowe bóstwo rzymskie. Jego imieniem nazwano pierwszy wiosenny miesiąc roku, marzec (Mensis Martius). Wraz z Reą Sylwią spłodził bliźnięta Romulusa i Remusa. Poświęcone mu były: wilk, dzięcioł i dąb.

Rw5Im8qRn4JVa
Mars - bóg wojny, rzeźba z czasów rzymskich znaleziona na terenie Wielkiej Brytanii, Muzeum w Yorkshire, Anglia, wikipedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Mars - bóg wojny, rzeźba, Muzeum w Yorkshire, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mars_%28mitologia%29#/media/Plik:Statue_of_Mars_(full_length)_YORYM_1998_26-1.jpg [dostęp 19.08.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Najady
Najady

(z greckiego: nualfaϊάdeltaepsilonς); w mitologii greckiej - nimfy, boginki źródeł, jezior i rzek.

R1WdusqJAzUSA
John William Waterhouse, „Najada”, 1893 r., kolekcja prywatna, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: John William Waterhouse, „Najada”, ilustracja, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Najady#/media/Plik:Naiad1.jpg [dostęp 19.08.2022], domena publiczna.
Numa Pompiliusz
Numa Pompiliusz
RxflHeR5ilqRy
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słów Numa Pompiliusz, które w języku łacińskim brzmi: Numa Pompilius.

(z łacińskiego: Numa Pompilius); Drugi król rzymski, Sabińczyk, następca Romulusa. Odznaczał się mądrością, pobożnością i sprawiedliwością. Prowadził politykę pokojową. Zapoczątkował budowanie świątyń. Przypisywano mu ustanowienie rozmaitych kultów religijnych i kolegiów kapłańskich.

RrDoTjfLqSkBS
Jean Guillaume Moitte, „Numa Pompiliusz”, Luwr, Paryż, Francja, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Jean Guillaume Moitte, „Numa Pompiliusz”, rzeźba, Luwr, Paryż, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Numa_Pompilius#/media/File:Numa_Pompilius_Moitte_Cour_Carr%C3%A9e_Louvre.jpg [dostęp 22.08.2022], domena publiczna.
Oready
Oready

(z greckiego: rhoepsiloniotaάς); w mitologii greckiej - nimfy, boginki gór.

R1L9LyK2hQ44Y
William‑Adolphe Bouguereau, „Oready”, 1902 r., Muzeum Orsay, Paryż, Francja, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: William-Adolphe Bouguereau, „Oready”, olej na płótnie, Muzeum Orsay, Paryż, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:William-Adolphe_Bouguereau_-_Les_Or%C3%A9ades.jpg#/media/Plik:William-Adolphe_Bouguereau_-_Les_Or%C3%A9ades.jpg [dostęp 22.08.2022], domena publiczna.
Palatyn
Palatyn

(z łacińskiego: Mōns Palātīnus); Jedno z siedmiu wzgórz Rzymu, najstarsza zamieszkana część miasta, dziś jeszcze z resztkami  bardzo starych budowli.

RiL1AZ0EKslIv
Lil Herodotus, (fotograf) „Wzgórze Palatyńskie w Rzymie”, Rzym, Włochy, wikipedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Lil Herodotus, „Wzgórze Palatyńskie w Rzymie”, fotografia, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Palatine_Hill#/media/File:Palatine_Hill_from_across_the_Circus_Maximus_April_2019.jpg [dostęp 19.08.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Pan
Pan

(z greckiego: piάnu); w mitologii greckiej - syn Hermesa i nimfy rzecznej, opiekun pasterzy i płodności trzód, a w górzystej i lesistej ArkadiiArkadiaArkadii, gdzie go najdawniej czczono, przede wszystkim kóz. Dlatego przedstawiono go pierwotnie w postaci capa, a później człowieka z nogami, rogami i uszami kozła, jako bóstwo lubieżne, nie dające spokoju nimfom. Jako utalentowany fletnista Pan wezwał Apollina do współzawodnictwa w grze na syrindze, ale oczywiście przegrał. Rzymianie utożsamiali go z Faunem. Wizerunki jego łatwo zresztą pomylić z innymi postaciami półbogów i demonów z orszaku Dionizosa, różnych koźlonogich i kożlorogich satyrów i sylenów. Imię jego prawdopodobnie pochodzi z pnia pa-, które znajdujemy też w wyrazach pasać, pasterz.

R1KKKXxtKZ39U
Walter Crane, Pan, z książki Mary Macgregor, „Historia Grecji opowiadana chłopcom i dziewczętom”, 1914 r., Wielka Brytania, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Walter Crane, Mary Macgregor, Historia Grecji opowiadana chłopcom i dziewczętom, ilustracja, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Pan_%28god%29#/media/File:Sweet,_piercing_sweet_was_the_music_of_Pan's_pipe.jpg [dostęp 19.08.2022], domena publiczna.
Peplos
Peplos

(z greckiego: piέpilambdaomicronς); szata kobiet greckich w czasach Homera, długi, prostokątny pas materiału, którym owijały się, spinając go na barkach klamrami, ściągając na biodrach pasem i pozostawiając ramiona odsłonięte.

R15XRg38QmuNH
Miguel Hermoso Cuesta, „Postać w peplosie”, posąg z Via Appia, Muzeum Narodowe w Rzymie, Rzym, Włochy, wikipedia.org, CC BY SA‑4.0
Źródło: Miguel Hermoso Cuesta, „Postać w peplosie”, rzeźba, Muzeum Narodowe, Rzym, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Peplos#/media/Plik:Peplophoros_tipo_Terme-Palazzo_Sacchetti.JPG [dostęp 22.08.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Pizystrat
Pizystrat

(z greckiego: piepsiloniotasigmaίsigmataurhoalfatauomicronς); Tyran ateński (560 do 527 r. p.n.e.), ze starożytnego ludu attyckiego, syn Hippokratesa, przez matkę spokrewniony z Solonem. Przekształcił Panatenaje ze święta ludowego na święto ogólnopaństwowe, ustanowił Wielkie Dionizje. Za jego rządów powstały wspaniałe świątynie: między innymi Demetry w Eleusis, Ateny na Akropolu.

RzhCGR9evt4B7
Jean Auguste Dominique Ingres, „Pizystrat”, 1824 – 1834 r., Muzeum Ingres, Montauban, Francja, wikipedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Jean Auguste Dominique Ingres, „Pizystrat”, ilustracja, Muzeum Ingres, Montauban, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Pisistratus#/media/File:Ingres_-_Pisistratus_head_and_left_hand_of_Alcibiades,_1824-1834.jpg [dostęp 22.08.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Pretor
Pretor

urząd w starożytnym Rzymie, powstał w 367 r. p.n.e. przez oddzielenie od konsulatu funkcji sądowniczych. Początkowo był tylko jeden pretor, później liczba ich wzrosła do ośmiu za Sulli i szesnastu za Cezara. Najstarszy z nich, praetor urbānus, [czytaj: pretor urbanus] załatwiał sprawy sądowe, zastępował nieobecnych konsulów, urządzał Lūdī Apollinārēs. Praetor peregrīnus [czytaj: pretor peregrinus] rozsądzał sprawy między obywatelami a cudzoziemcami, pozostali pretorzy przewodniczyli stałym trybunałom sądów przysięgłych. Pretorzy, podobnie jak konsulowie prócz władzy urzędniczej posiadali władzę wojskową (imperium). Urzędowanie ich trwało jeden rok, następnie jako propretorzy otrzymywali w zarząd prowincje. Do oznak pretora należały: krzesło kurulne i toga praetexta [czytaj: toga preteksta], przysługiwało im dwóch liktorów.

R1aPczyDuDABN
Marie‑Lan Nguyen (fotograf), „Marek Juniusz Brutus”, 45 r. p.n.e., Rzymskie Muzeum Narodowe, Rzym, Włochy, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Marie-Lan Nguyen, „Marek Juniusz Brutus”, rzeźba, Rzymskie Muzeum Narodowe, Rzym, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Marek_Juniusz_Brutus#/media/Plik:Portrait_Brutus_Massimo.jpg [dostęp 22.08.2022], domena publiczna.
Saturn
Saturn

(z łacińskiego: Sāturnus, -ī) Staroitalski bóg rolnictwa i zasiewów przedstawiony jako starzec z sierpem w ręku, wcześniej utożsamiany z greckim Kronosem, ojciec Jowisza, który mu wydarł władzę. Wtedy Saturn schronił się do Lacjum, gdzie pod jego rządami zapanował złoty wiek ludzkości. W podziemiach jego świątyni na Forum Romanum mieścił się skarbiec państwa.

RYqJLQWn2FTSL
Jean‑Pol Grandmont (fotograf), „Saturn”, II w. n.e., Muzeum Kapitolińskie, Rzym, Włochy, wikiquote.org, CC BY 3.0
Źródło: Jean-Pol Grandmont, „Saturn”, rzeźba, Muzeum Kapitolińskie, Rzym, dostępny w internecie: https://en.wikiquote.org/wiki/Saturn_%28mythology%29#/media/File:0_Autel_d%C3%A9di%C3%A9_au_dieu_Malakb%C3%AAl_et_aux_dieux_de_Palmyra_-_Musei_Capitolini_(1b).JPG [dostęp 19.08.2022], licencja: CC BY 3.0.
Stoa Poikile
Stoa Poikile
R1AkkrMy5lQbt
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słów Stoa Poikile, które w języku greckim brzmi: hē poikílē stoá.

(z greckiego: piomicroniotakappaίlambdaeta sigmatauomicronά, hē poikílē stoá; porównaj:  sigmatauomicronά, stoá - wolnostojąca hala kolumnowa, piomicroniotakappaίlambdaeta, poikílē - malowany) Portyk Pstry, Portyk Malowany; wspaniały portyk na agorze w Atenach, wybudowany przez Kimona ok. r. 450 p.n.e., ozdobiony malowidłami Polignota, Mikona i Panajnosa, przedstawiającymi wielkie czyny Ateńczyków od legendarnej walki z Amazonkami aż po historyczną bitwę pod Maratonem. Od ok. 310 r.  p.n.e. Stoa Poikile stała się siedzibą szkoły filozoficznej Zenona, która stąd nazwana została stoicką.

RcyqSZ3HSxfGy
Rekonstrukcja Stoa Poikile, kursgeodety.pl, materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Rekonstrukcja Stoa Poikile, ilustracja, dostępny w internecie: https://kursgeodety.pl/jak-sobie-radzic-ze-stresem-filozofia-stoicka/ [dostęp 22.08.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Tarkwiniusz Stary
Tarkwiniusz Stary

(z łacińskiego: Lūcius Tarquinius Prīscus) [czytaj: Lucjus Tarkwinius Priskus]; Piąty król rzymski. Za jego panowania Rzymianie przeprowadzili zwycięską wojnę z Sabinami i podbili Lacjum. Walczyli też z Etruskami.

R1PSKR0Mnc4F9
Tarkwiniusz Stary – Piąty król Rzymu, 1553 r., rysunek z „Promptuarii Iconum Insigniorum” wydanych przez Guillaume Rouille, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Guillaume Rouille, „Piąty król Rzymu”, ilustracja, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tarkwiniusz_Stary#/media/Plik:Tarquinius-Priscus.jpg [dostęp 18.08.2022], domena publiczna.
Tellus
Tellus

(z łacińskiego Tellūs Māter); Prastara rzymska bogini ziemi, personifikacja Ziemi – Żywicielki, czczona  niekiedy jako Terra – Mater. Na Ara PacisAra PacisAra Pacis Tellus przedstawiona jest w postaci siedzącej kobiety z dziećmi na kolanach, z owocami na łonie, z pasącą się owcą i krową.

RxZgtE3DNoQMm
Chris Nas (fotograf), „Tellus Mater – rzymskiej bogini ziemi”, 9 r. p.n.e., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Chris Nas, Tellus Mater – rzymskiej bogini ziemi”, płaskorzeźba, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tellus_-_Ara_Pacis.jpg [dostęp 19.08.2022], licencja: CC BY 3.0.
Tracja
Tracja

(z greckiego: thetarhokappaeta); Kraj graniczący na północy z rzeką Danubius (dziś Dunaj), na południu z Propontydą i Morzem Egejskim, na zachodzie z rzeką Strymon (dziś Struma).

R1AQWg09O5yFd
Położenie Tracji (czasy Imperium Rzymskiego), wikipedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Położenie Tracji (czasy Imperium Rzymskiego), ilustracja, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Thracia#/media/File:Roman_Empire_-_Thracia_(125_AD).svg [dostęp 22.08.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Waleriusz Máksymus
Waleriusz Máksymus

(z łacińskiego: Valerius Máximus) [czytaj: Walerius Maksimus]; pisarz rzymski z I w. n.e. Jedyne jego dzieło, jest to napisany w latach 28 – 32 zbiór anegdot dotyczących sławnych  wydarzeń. Autor korzystał z dzieł Cycerona, Liwiusza, Salustiusza. Dzieło Maksymusa cieszyło się wielką popularnością u schyłku starożytności i w czasach średniowiecza.

Warron
Warron

(z łacińskiego: Marcus Terentius Varro) [czytaj: Markus Terentius Warro]; Marek Terencjusz Warron, 116‑27 r. p.n.e., rzymski erudyta i poeta. Z jego bardzo bogatej twórczości (prawdopodobnie napisał kilkaset ksiąg) zachowały się jedynie prace „O rolnictwie”, „O języku łacińskim” oraz fragmenty innych dzieł.

R7X29VbWYNahS
Marek Terencjusz Warron, XVIII w., wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Marek Terencjusz Warron, ilustracja, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Marek_Terencjusz_Warron#/media/Plik:Marco_Terenzio_Varrone.jpg [dostęp 18.08.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Westa
Westa

(z łacińskiego: Vesta, -ae, f.); w mitologii rzymskiej - bóstwo staroitalskie, bogini ogniska państwowego, odpowiednik greckiej Hestii. Jej państwowy kult nie miał świątyni z posągiem bóstwa, ale okrągły budynek u stóp PalatynuPalatynPalatynu, obok urzędu najwyższego kapłana i domu westalek. Była to bez wątpienia imitacja dawnej chaty chłopskiej - pierwotnie Westa, podobnie jak Hestia, była prawdopodobnie boginią ogniska domowego. Wewnątrz budynku płonął wieczny ogień, symbol trwałości państwa. Jego zgaśnięcie było złą wróżbą dla Rzymu. Wyobrażano Westę jaką matronę z odsłoniętą głową. Atrybutami bogini były: berło, patera i róg obfitości.

R14PO9M5uTqcR
Mario Enzo Migliori (fotograf), „Westa”, Narodowe Muzeum Archeologiczne w Neapolu, Neapol, Włochy, wikipedia.org, CC 0
Źródło: Mario Enzo Migliori, „Westa”, fresk, Narodowe Muzeum Archeologiczne, Neapol, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Vesta_%28mythology%29#/media/File:Fresco_of_Vesta-Hestia_from_Pompeii.jpg [dostęp 22.08.2022], domena publiczna.
Wojny punickie
Wojny punickie

(z łacińskiego: bellī pūnicī, n.); trzy kolejne wojny prowadzone między Rzymem a Kartaginą w latach 264‑241, 218 - 202, 149‑146 p. n. e. Ostatecznie Kartagina poniosła sromotną klęskę.

Źródło Kastelskie
Źródło Kastelskie

Święte źródło w Delfach u stóp Parnasu, poświęcone Apollinowi i muzom.

RprXV8KxMAYx3
Źródło Kastalskie w Delfach, Delfy, Grecja, wikipedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Źródło Kastalskie w Delfach, fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%B9r%C3%B3d%C5%82o_Kastalskie#/media/Plik:Castalian_Spring.jpg [dostęp 18.08.2022], licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2003 r.

  • Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.

Notatki ucznia

R1LVHWkhTPwmM
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Kopaliński W., (2003), Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.

  • (1990), Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

  • Winniczuk L., (1983), Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.