Renesansowa wizja człowieka
Renesansowa wizja człowieka
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna definicję humanizmu i neoplatonizmu,
wymienia przedstawicieli epoki odrodzenia,
zna tematykę poruszaną przez renesansowych twórców.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
czytać tekst literacki ze zrozumieniem,
interpretować utwory literackie,
argumentować i wyciągać wnioski,
stworzyć portret reprezentanta epoki na podstawie tekstów literackich.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik do kształcenia literackiego.
Materiały przygotowane przez nauczyciela.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wprowadza w temat, zadając pytanie: Jakie prądy myślowe określały epokę renesansu? Wśród odpowiedzi powinny pojawić się definicje humanizmu i neoplatonizmu. Prowadzący może uzupełnić odpowiedzi uczniów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje pytanie, jaki powinien być człowiek renesansu? Pojawiające się w czasie burzy mózgów odpowiedzi zapisuje na tablicy:
człowiek żyjący godnie
ciekawy świata
pogodzony z losem
żyjący w zgodzie z naturą
dobry obywatel i patriota
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Zadaniem każdego zespołu jest zebranie, na podstawie materiału literackiego, argumentów potwierdzających określoną cechę człowieka renesansu.
człowiek żyjący godnie - to taki, który bez względu na okoliczności żyje w zgodzie z otoczeniem i samym sobą. Nie intryguje i nie plotkuje. Szanuje swoje człowieczeństwo, pomaga bliźnim, a swoim zachowaniem stara się sprawić im radość. Cnotliwe życie jest najlepszym świadectwem jego prawości.
[Przykłady:
Jan Kochanowski: Pieśń XIX, ks. II, Jest kto, co by wzgardziwszy te doczesne rzeczy...
Pieśń XXIV, ks. II, Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony...
Fraszki: Do gór i lasów oraz Do fraszek
człowiek pogodzony z losem - to stoik, który z pokorą przyjmuje różne odmiany losu. Nie walczy z przeznaczeniem, potrafi ze spokojem przyjmować zarówno smutki, jak i radości, tragedię oraz szczęście. W każdej sytuacji zachowuje wewnętrzną równowagę.
[Przykłady:
Jan Kochanowski: Treny
Pieśń IX, ks. II,Nie porzucaj nadzieje...
Fraszki: O żywocie ludzkim, Człowiek Boże igrzysko
żyjący w zgodzie z naturą – rytm swojego życia zespolił z rytmem natury, nie walczy z nią, nie przeciwstawia się działaniom jej sił. Głosi afirmację świata, dostrzega jego piękno i harmonię. To także dobry ziemianin i gospodarz, żyjący uczciwie w zgodzie z przyrodą i ludźmi.
[Przykłady:
Mikołąj Rej Żywot człowieka poczciwego
Jan Kochanowski: Hymn
Pieśń II, ks. I,Serce roście patrząc na te czasy...
Fraszka Na lipę
dobry obywatel i patriota – nade wszystko kocha swoją ojczyznę i gotów jest za nią oddać życie. Pracuje na rzecz kraju, a dobro ojczyzny przedkłada nad dobro prywatne. Jest wykształcony, posiada ogładę towarzyską. Ma opinię obywatela prawego, uczciwego i sumiennie wykonującego swoje obowiązki.
[Przykłady:
Jan Kochanowski: Odprawa posłów greckich
Pieśń o spustoszeniu Podola
Pieśń XII, ks. II,Nie masz, i po drugi raz nie masz wątpliwości...
Andrzej Frycz Modrzewski : O poprawie Rzeczypospolitej
Piotr Skarga: Kazania sejmowe
Po wyznaczonym na wykonanie polecenia czasie uczniowie przedstawiają swoje prace. Nauczyciel prosi o umotywowanie wyboru tekstów, interpretację wybranych cytatów.
c) Faza podsumowująca
Podsumowaniem zajęć może być krótka dyskusja inspirowana pytaniem nauczyciela: Czy wizja idealnego człowieka renesansu ukazana w twórczości tego okresu mogłaby zainspirować współczesnego czytelnika?
5. Bibliografia
Mrowcewicz K., Przeszłość to dziś. Literatura, język, kultura, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2003.
Ziomek J., Literatura odrodzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Napisz charakterystykę człowieka renesansu.
b) Notatki dla nauczyciela
Humanizm – (od łac. humanus – ludzki) światopogląd stawiający w centrum świata człowieka, jego potrzeby duchowe i materialne. Humanista to człowiek znający sztuki piękne, posiadający dar tworzenia, człowiek twórczy i wykształcony (po studiach nad filozofią, polityką, sztuką i literaturą), znający sztukę i literaturę antyku, prawidła języka.
Neoplatonizm – światopogląd odwołujący się do myśli Platona i jego następców. Ludzie renesansu opierali na nim nową koncepcję człowieka. Jeśli świat dzieli się na część idealną, duchową (Bóg, aniołowie) i materialną, cielesną (zwierzęta, rośliny, minerały), to człowiek jest jego niezbędnym dopełnieniem, ponieważ łączy w sobie te dwie strefy. Przez duszę uczestniczy w świecie idei, przez ciało – w świecie materii. Człowiek, jako jedyne stworzenie, posiada wolną wolę, a człowieczeństwo jest nie tyle darem, ile zadaniem.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak