Zdjęcie przedstawia obraz na suficie Sali Czerwonej Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku. Jest to alegoria rozwoju i potęgi miasta w okresie nowożytnym. W centrum znajduje się renesansowy łuk triumfalny, na którego szczycie umieszczono miasto Gdańsk w miniaturze. Hełm wieży ratuszowej ściska ręka wyłaniająca się zza chmur, podkreślająca boski patronat nad miastem. Napis w języku hebrajskim umieszczono powyżej. Za łukiem triumfalnym aleja z drzew, w centrum fontanna. Poniżej łuku triumfalnego koryto rzeki, po której płyną statki i barki spławiające towary. Po lewej stronie Wisłoujście i widok na Zatokę Gdańską. U dołu obrazu renesansowy budynek dworu, z którego wychodzą ubrani w ciemne płaszcze kupcy. Tłum męskich postaci u dołu ilustracji, pośród których widać postać szlachcica w kontuszu ściskającego rękę gdańskiemu kupcowi. Po prawej stronie, bliżej przedproża dworu stoją damy. Obraz ujęto w owalną, pozłacaną ramę, dookoła któreח widać herby wiążące Gdańsk z Rzeczpospolitą - od lewej do prawej u góry - herby Prus Królewskich i Korony, u dołu od lewej litewskiej Pogoni i miasta Gdańska.
Zdjęcie przedstawia obraz na suficie Sali Czerwonej Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku. Jest to alegoria rozwoju i potęgi miasta w okresie nowożytnym. W centrum znajduje się renesansowy łuk triumfalny, na którego szczycie umieszczono miasto Gdańsk w miniaturze. Hełm wieży ratuszowej ściska ręka wyłaniająca się zza chmur, podkreślająca boski patronat nad miastem. Napis w języku hebrajskim umieszczono powyżej. Za łukiem triumfalnym aleja z drzew, w centrum fontanna. Poniżej łuku triumfalnego koryto rzeki, po której płyną statki i barki spławiające towary. Po lewej stronie Wisłoujście i widok na Zatokę Gdańską. U dołu obrazu renesansowy budynek dworu, z którego wychodzą ubrani w ciemne płaszcze kupcy. Tłum męskich postaci u dołu ilustracji, pośród których widać postać szlachcica w kontuszu ściskającego rękę gdańskiemu kupcowi. Po prawej stronie, bliżej przedproża dworu stoją damy. Obraz ujęto w owalną, pozłacaną ramę, dookoła któreח widać herby wiążące Gdańsk z Rzeczpospolitą - od lewej do prawej u góry - herby Prus Królewskich i Korony, u dołu od lewej litewskiej Pogoni i miasta Gdańska.
Renesansowe miasto na ziemiach polskich
Apoteoza Gdańska/Alegoria handlu gdańskiego Izaaka van den Blocke [czyt. izaaka wan den bloke]- obraz na suficie w Sali Czerwonej Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku
Źródło: domena publiczna.
Nauczysz się
rozpoznawać obiekty wybudowane w stylu renesansowym;
nazywać elementy architektury renesansowej;
dostrzegać wpływ sztuki czasów nowożytnych na rozwój polskich miast.
Wpływ idei humanizmu był istotny dla wielu dziedzin życia w czasach nowożytnej Polski. Dotyczyło to także koncepcji urbanistycznych i architektonicznych dużych aglomeracji. Warto zatem przybliżyć dzieje miast na ziemiach polskich w epoce renesansu.
RxN3op98E1QbV
1496 Wystawienie przez króla Jana Olbrachta przywileju piotrkowskiego dla szlachty. 1505 Nagrobek króla Jana Olbrachta – pierwsza konstrukcja renesansowa na ziemiach polskich. 1504 - 1536 Przebudowa zamku królewskiego na Wawelu. 1531 Ukończenie budowy Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu. 1550 - 1560 Rozbudowa ratusza w Poznaniu w stylu renesansowym. 1578 - 1586 Prace projektowe Bernardo Morando nad założeniem Zamościa. 1586 Ukończenie budowy Zielonej Bramy w Gdańsku. 1605 Ukończenie budowy Wielkiej Zbrojowni w Gdańsku
1496 Wystawienie przez króla Jana Olbrachta przywileju piotrkowskiego dla szlachty. 1505 Nagrobek króla Jana Olbrachta – pierwsza konstrukcja renesansowa na ziemiach polskich. 1504 - 1536 Przebudowa zamku królewskiego na Wawelu. 1531 Ukończenie budowy Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu. 1550 - 1560 Rozbudowa ratusza w Poznaniu w stylu renesansowym. 1578 - 1586 Prace projektowe Bernardo Morando nad założeniem Zamościa. 1586 Ukończenie budowy Zielonej Bramy w Gdańsku. 1605 Ukończenie budowy Wielkiej Zbrojowni w Gdańsku
Oś czasu - renesansowe miasto na ziemiach polskich.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Miasto idealne
Pojawienie się prawa lokacyjnego na ziemiach polskich stało się w średniowieczu impulsem do rozwoju miast. Najpowszechniej stosowanym formą lokacji była ta wzorowana na kodeksach Magdeburga, a także jego odmianach. W tym wypadku nowy ośrodek miejski był zakładany z centralnym placem pełniącym funkcję rynku, do którego prowadziły główne ulice, aż do otaczających miasto murów. Miasta pełniły funkcję lokalnych centrów handlu i rzemiosła, co sprzyjało stopniowemu zwiększaniu się liczby ludności. Wówczas starano się, by na przestrzeni parcel w mieście ulokować jak największą liczbę budynków przy zachowaniu ciasnych uliczek między nimi.
Wraz z rosnącą liczbą mieszkańców, zwiększeniem zapotrzebowania na pracę, dostępu do towarów, a przede wszystkim miejsca do życia zmieniały się sposoby organizowania zabudowy. Z końcem XV w. i początkiem XVI w. intensywnie poszukiwano idei i metod zagospodarowania przestrzeni miejskiej. W ten sposób zaczęto sięgać po koncepcje, znane w renesansowych Włoszech za sprawą starożytnych traktatów.
Dziełem, które zrewolucjonizowało podejście architektów do tworzenia układu zabudowy miejskiej był zbiór „O architekturze ksiąg dziesięć”, autorstwa WitruwiuszaWitruwiusz (I w. p.n.e.)Witruwiusza. Jego zdaniem miasto założone w oparciu o figurę koła i zbliżony do niego ośmiobok miało o wiele większe możliwości obrony.
Teksty Witruwiusza inspirowały nowożytnych architektów. Zaczęły powstawać plany zabudowy miejskiej, których centralną częścią był plac, od którego promieniście miały odchodzić ulice w kierunku murów. Za sprawą rzymskiego budowniczego do kanonu architektury weszły hasła, określające znaczenie danego obiektu i miasta – trwałość, użyteczność i piękno. W ten sposób narodziła się renesansowa koncepcja „miasta idealnego”, która wpływała na charakter reorganizacji zabudowy miejskiej na ziemiach polskich w czasach nowożytnych.
RX1gpYw6FYUc3
Ćwiczenie 1
Porównaj ilustracje. Które z nich najbardziej oddaje istotę koncepcji „miasta idealnego”? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Porównaj ilustracje. Które z nich najbardziej oddaje istotę koncepcji „miasta idealnego”? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij, o jaką figurę geometryczną, według Witruwiusza, miało być oparte założenie architektoniczne miasta idealne.
Ry2Uom0chHC4t
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Figurą geometryczną, w oparciu o którą miały być zakładane miasta, było koło.
Przykładem realizacji koncepcji „miasta idealnego” na ziemiach polskich jest Zamość. Ośrodek ten był projektowany w latach 1578 – 1586 przez włoskiego architekta Bernardo MorandoBernardo Morando (1540 - 1600)Bernardo Morando na zlecenie kanclerza wielkiego koronnego i hetmana koronnego Jana Zamoyskiego. Włoch odpowiadał za wzniesienie miejskiego arsenału, pałacu kanclerza, ratusza i katedry. W 1580 r. Zamoyski przygotował dla miasta dokument lokacyjny. Za swoje zasługi Morando otrzymał dwie kamienice na rynku miejskim, a w latach 1591 - 1593 pełnił urząd burmistrza. Ostateczny kształt Zamość uzyskał około 1650 r., jednak jego układ urbanistyczny był daleki od koncepcji „miasta idealnego”. Rynek miejski był położony nie tyle w centrum, co bliżej rezydencji Zamoyskiego, a ratusz stoi w pierzei kamienic wokół rynku. Charakterystyczne dla zabudowy miejskiej są domy mieszczan wokół rynku z bogato zdobionymi attykami. Zamość stał się inspiracją dla kolejnych lokacji miast renesansowych, w tym Żółkwi hetmana Stanisława Żółkiewskiego.
R7Alh4Qoa2Akn
Zdjęcie przedstawia rynek w Zamościu. W centrum widoczna konstrukcja renesansowego ratusza, z wysokim przedprożem i schodami prowadzącymi do wysokiego parteru. Pod schodami pełnołukowy portal. Fasada budynku utrzymana w stylu włoskim - równe odstępy między prostokątnymi oknami, porządkowanie fasady za pomocą fryzów i gzymsów. W centrum szerokie pilastry zwężają się ku górze, aż do wieży zegarowej ratusza z hełmem. Ratusz jest czterokondygnacyjny. Po prawej stronie fotografii Kamienice Ormiańskie czterokondygnacyjne, w parterze mają arkady. Na górze bogato zdobiona attyki. Jeden budynek jest biały, drugi żółty. Po lewej stronie kamienice w pierzei rynku. Przed kamienicami stoją kawiarniane parasole. W tle bezchmurne niebo.
Ratusz w Zamościu - widok współczesny.
Źródło: domena publiczna.
Ciekawostka
Na kilka lat przed rozpoczęciem inwestycji przez Jana Zamoyskiego w Zamościu kasztelan połaniecki Krzysztof Głowa w 1570 r. założył nieopodal Rzeszowa miasto Głowów (obecnie Głogów Małopolski). Było to pierwsze miasto renesansowe na ziemiach polskich, założone wedle jednej z koncepcji „miast idealnych”. W 1578 r. ówczesny Głowów z rąk króla Stefana Batorego otrzymał prawa miejskie.
Z Włoch i Niderlandów
Od początku XVI w. na ziemie polskie idee renesansu, obecne w architekturze, napływały z dwóch kierunków: Półwyspu Apenińskiego i Europy Zachodniej.
Pierwszy z tych nurtów, określanych mianem renesansu włoskiego, pojawił się w Polsce w początku XVI wieku. Było to dziełem króla Aleksandra JagiellończykaAleksander Jagiellończyk (1461 - 1506)Aleksandra Jagiellończyka i jego brata, przyszłego króla Zygmunta I StaregoZygmunt I Stary (1467‑1548)Zygmunta I Starego z dynastii Jagiellonów. Obaj sprowadzali budowniczych i artystów z Włoch, przede wszystkim z Florencji, która uchodziła za kolebkę włoskiego renesansu. Jednym z pionierów architektury nowego stylu na ziemiach polskich był Franciszek, zwany FlorentczykiemFranciszek Florentczyk ( zm. 1516 r.)Florentczykiem. Mecenasem artystów z Półwyspu Apenińskiego była także królowa BonaBona Sforza ( 1494 - 1557)Bona.
Ciekawostka
R18IfmsBN2oHo
Ilustracja przedstawia rysunek królewskiego nagrobka w katedrze wawelskiej. Portal w formie łuku triumfalnego z niszą, w której znajduje się tumba z figurą grobową postaci Jana Olbrachta. Figura leży na płycie grobowej odziana w strój rycerski, koronę i berło. Na filarach łuku i pilastrach wewnątrz niszy motywy roślinne. Powyżej fryzu w niszy, pod pełnym łukiem herby Rzeczpospolitej (w centrum), Korony i Pogoni litewskiej. Podpis na grafice z imieniem króla Jana Olbrachta.
Rycina, przedstawiająca nagrobek króla Jana Olbrachta autorstwa Franciszka Florentczyka, ok. 1505 r.
Źródło: domena publiczna.
Pierwszym obiektem architektonicznym w stylu renesansowym na ziem nie był ani kościół, ani ratusz, tylko… część grobowca. Franciszek Florentczyk, na polecenie króla Aleksandra, w latach 1502 – 1505 wzniósł niszę przyścienną grobu króla Jana OlbrachtaJan Olbracht (1459 - 1501)Jana Olbrachta, wykonując zamiast średniowiecznego baldachimu rzeźbiony łuk triumfalny.
Styl włoskiego renesansu cechował się harmonijną kompozycją budowli. W jej wyglądzie zewnętrznym panował porządek, a elementy konstrukcji współgrały ze sobą. Architekci korzystali z obliczeń matematycznych zachowanych w rzymskich traktatach, aby zachować symetrię. Czerpano z doświadczeń starożytnych budowniczych, wykorzystując przy budowie łuki triumfalne i kolumny. Szczególny nacisk położono na rozwój budowli świeckich. Powstał wówczas nowy typ pałacu, budowanego na planie figury geometrycznej – koła, kwadratu lub prostokąta. Z reguły konstrukcja była czteroskrzydłowa, otaczająca wewnętrzny dziedziniec z arkadamiarkadyarkadami, krużgankamikrużganekkrużgankami i loggiąloggialoggią [czyt. lodżią] Podstawowym budulcem do wykonywania elementów dekoracyjnych był kamień. rezygnowano z ostrołukowych form otworów okiennych i portaliportalportali na rzecz łuków pełnych.
W przypadku zabudowy miejskiej wznoszono pałace, przebudowywano średniowieczne ratusze i konstruowano nowe formy architektury obronnej. W murach miejskich pojawiły się bastiony, z których można było razić nacierającego napastnika wykorzystując szersze pole widzenia.
Ciekawostka
R1eIJmTpIr42Q
Zdjęcie przedstawia współczesny widok na krakowskie Sukiennice i wieżę dawnego ratusza miejskiego. Renesansowa zabudowa sukiennic i widocznej jej ściany frontowej od strony Kościoła Mariackiego wyróżnia się arkadami na parterze o pełnych łukach otworów i bogato zdobioną attyką u szczytu. Pomiędzy arkadami a attyką długa wnęka ściany z otworami okiennymi i wykusz pośrodku z centralnym wejściem do wnętrza obiektu. Skrzydło wschodnie częściowo zasłonięte przez drzewo na rynku, widać jednak jedną z wież narożnych sukiennic z hełmem na szczycie. Bliżej lewej krawędzi fotografii wieża ratuszowa ceglana, uzupełniona kamieniem w połowie wysokości. Wieża zwęża się ku szczytowi. Poniżej kopuły z hełmem widoczne tarcze zegarowe na dwóch ścianach pod szczytem. U dołu wieży ratuszowej wykusze z oknami. Na pierwszym planie fotografii widać grupy przechodniów i siedzących na ławach turystów.
Sukiennice i wieża Ratusza w Krakowie - widok współczesny
Źródło: domena publiczna.
Wielokrotnie impulsem do przebudowy obiektu stawał się pożar. W 1499 roku spłonął zamek królewski na Wawelu. Aleksander Jagiellończyk zlecił odbudowę zamku, która rozpoczęła się w 1504 roku, a trwała do 1536 roku. Wówczas kolejny pożar spowodował przesunięcie odbudowy na 1549 r. Zamek królów polskich stał się wzorem dla szlachciców i magnatów, wznoszących własne obiekty, z czasem także dla obiektów architektury miejskiej. W 1555 roku pożar strawił krakowskie Sukiennice, które przebudował artysta Jan Maria PadovanoJan Maria Padovano (1493 - 1574)Jan Maria Padovano [czyt. padowano].
W połowie XVI wieku na ziemie polskie, szczególnie do miast Pomorza, dotarły nowe nurty idei renesansowej architektury z Niderlandów. Pierwsze elementy architektoniczne dodawano do istniejących na terenie współczesnej Belgii czy Holandii obiektów gotyckich. Budowle, wznoszone w niderlandzkiej odmianie renesansu to przede wszystkim obiekty typowe dla miast: ratusze, zbrojownie (arsenały), hale targowe, domy cechowe czy kamienice mieszczańskie. Ze względu na brak budulca w postaci kamienia powszechnie wykorzystywano cegłę, dodając jedynie wykonane m.in. z piaskowca elementy dekorujące obiekty – przedprożaprzedprożeprzedproża, portale, pilastrypilasterpilastry czy szczyty budynków.
Cechą charakterystyczną w przypadku renesansu odmiany niderlandzkiej było stosowanie specyficznego rodzaju ornamentu, zwanego okuciowymornament okuciowyokuciowym, do wykańczania szczytów XVI – wiecznych budowli.
Wraz z upływem czasu zaczęto w konstrukcjach renesansowych zwracać uwagę na formę, bogactwo zdobień i zapewnienie splendoru dla właścicieli obiektów. Stosowano podwójne konstrukcje i dublowano akcenty. Obiekty posiadały dwa szczyty, więcej niż jeden dekoracyjny portal lub więcej niż jedną wieżę. Ów nurt w architekturze, określany mianem manieryzmu, trafił na podatny grunt w miastach na północy Rzeczypospolitej. Najbardziej widocznym przykładem takiej zabudowy był Gdańsk. W stylu manierystycznym zostały zaprojektowane takie obiekty jak Wielka Zbrojownia, autorstwa Anthona van ObberghenaAnthon van Obberghen (1543 - 1611)Anthona van Obberghena [ czyt. antona wan obergena] czy Zielona Brama, autorstwa Hansa KrameraHans Kramer (zm. 1577 r.)Hansa Kramera.
6,6
R1PVFzVOg8hyS
Zdjęcie przedstawia zabytkowy obiekt w Gdańsku od strony Długiego Pobrzeża, zwany Bramą Zieloną. Budynek utrzymany w stylu manieryzmu niderlandzkiego. Cztery otwory pełnołukowe prowadzą przez bramę na Długi Targ. Powyżej poziomu parterowego, oddzielonego gzymsem, rząd prostokątnych otworów okiennych. Potrójny szczyt, z dwoma rzędami okien każdy na bokach i szczyt z trzema rzędami pośrodku, osłania dwuspadowy dach, pomiędzy szczytami lukarny, Na szczytach figury postaci męskich i żeńskich. Budynek wykonany z cegły i kamienia. Do bramy prowadzi bruk położony na Zielonym Moście. Na moście spacerują przechodnie.
Zielona Brama w Gdańsku - widok współczesny
Źródło: domena publiczna.
RK4FBkTbtNoRU
Zdjęcie przedstawia widok na Wielką Zbrojownię od strony ul. Piwnej w Gdańsku. Obiekt utrzymany w stylu manieryzmu niderlandzkiego, widoczny parter budynku oraz dwie kondygnacje, w tym ostatnia ze szczytem budynku. Kondygnacje na piętrach mają wpasowane w konstrukcję fasady okna prostokątne lub, w przypadku najwyższej kondygnacji, okna wpasowane w obramowanie łuków pełnych. Zdwojenie elementów poprzez dwa portale wejściowe z herbami miasta na parterze, dwa szczyty osłaniające dach budynku i dwie flankujące budynek wieże wieloboczne z oknami. Obiekt kunsztownie zdobiony przy pomocy złoceń na portalach i pod fryzami budynków, na szczytach budynku widoczne sterczyny, woluty i ornamenty okuciowe. Wieże wykończone hełmami. Pośrodku konstrukcji, na piętrze w niszy, figura alegoryczna przedstawiająca boginię Artemidę. U dołu fotografii kilkoro przechodniów i samochód osobowy.
Wielka Zbrojownia w Gdańsku - widok współczesny
Źródło: domena publiczna.
RHIS693VV0kLn
Ćwiczenie 2
Przypisz obu nurtom renesansu na ziemiach polskich – włoskiemu i niderlandzkiemu – ich charakterystyczne cechy. Styl włoski Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie ornamentu okuciowego, 2. kamień jako podstawowy budulec, 3. zachowanie proporcji i symetrii, 4. cegła jako podstawowy budulec, 5. konstrukcje wzorowane na antycznych łukach triumfalnych i kolumnach, 6. podwajanie porządku Styl niderlandzki Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie ornamentu okuciowego, 2. kamień jako podstawowy budulec, 3. zachowanie proporcji i symetrii, 4. cegła jako podstawowy budulec, 5. konstrukcje wzorowane na antycznych łukach triumfalnych i kolumnach, 6. podwajanie porządku
Przypisz obu nurtom renesansu na ziemiach polskich – włoskiemu i niderlandzkiemu – ich charakterystyczne cechy. Styl włoski Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie ornamentu okuciowego, 2. kamień jako podstawowy budulec, 3. zachowanie proporcji i symetrii, 4. cegła jako podstawowy budulec, 5. konstrukcje wzorowane na antycznych łukach triumfalnych i kolumnach, 6. podwajanie porządku Styl niderlandzki Możliwe odpowiedzi: 1. wykorzystanie ornamentu okuciowego, 2. kamień jako podstawowy budulec, 3. zachowanie proporcji i symetrii, 4. cegła jako podstawowy budulec, 5. konstrukcje wzorowane na antycznych łukach triumfalnych i kolumnach, 6. podwajanie porządku
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
Zastanów się, co mogło mieć wpływ na zaadoptowanie się stylu niderlandzkiego w architekturze miast północnych Rzeczpospolitej. Napisz odpowiedź.
RsoAIpF5wqj4D
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Skorzystaj z mapy i zwróć uwagę na położenie miast na północy Rzeczypospolitej.
Wpływ na zaadoptowanie się stylu niderlandzkiego na północy Rzeczypospolitej miały liczne kontakty handlowe z miastami Europy Zachodniej, zrzeszonych m.in. w Hanzie. Przykładem są Gdańsk i Elbląg.
W renesansowej kamienicy
Wraz z napływem nowych prądów w nauce i sztuce przedstawiciele wyższych warstw społecznych Rzeczypospolitej, przebywający w kraju i zagranicą, mogli zapoznawać się z ideami humanizmu. Jednak w architekturze miast polskich końca XV w. cały czas można dominowały obiekty wzniesione w stylu gotyckim. Z racji posiadanych zasobów większość inwestycji miejskich w okresie nowożytnym odbywała się z udziałem przedstawicieli polskiej szlachty i samego króla. Zmiany były widoczne w architekturze budowli świeckich. Z czasem, idąc za przykładem możnych, także mieszczanie w miastach przystępowali do przebudowy obiektów, w tym kamienic.
Ważne!
Poniżej znajduje się animacja, przedstawiająca istniejącą do dzisiaj renesansową kamienicę przy ul. Długiej w Gdańsku, wzniesioną w porządku włoskim. Zapoznaj się ze szczegółami. Następnie wykonaj polecenia.
R10lPC9Lm58BU
Animacja dotycząca cech typowych dla renesansowej kamienicy.
Animacja dotycząca cech typowych dla renesansowej kamienicy.
Animacja dotycząca cech typowych dla renesansowej kamienicy.
Polecenie 1
Napisz, jaka cecha kamienicy wzniesionej w stylu renesansowym była najważniejsza dla ówczesnego architekta.
R1574nX33i9L1
(Uzupełnij).
Było to zachowanie porządku i proporcji konstrukcji.
Polecenie 2
Wypisz minimum trzy elementy kamienicy, wzorowane na architekturze starożytnej.
R13HMwBRUA8Hc
(Uzupełnij).
Były to m.in. kolumny flankujące portal wejściowy, pilastry na wyższych kondygnacjach, figury bohaterów mitologii greckich na szczycie budynku.
Polecenie 3
W przypadku powyższej kamienicy zastosowano dwa rodzaje budulca. Nazwij je i określ dla którego stylu renesansu były one typowe.
RfFVjTFKqa8cu
(Uzupełnij).
Były to: cegła (typowy budulec dla stylu niderlandzkiego) oraz kamień (typowy budulec dla stylu włoskiego).
Typowym elementem wewnętrznego wystroju kamienicy była tzw. wysoka sień, sięgająca poziomu dwóch kondygnacji. W niej wielokrotnie znajdowała się drewniana, nadwieszana galeryjka ze schodami prowadzącymi na piętro. W sieni znajdowały się najbardziej okazałe elementy wystroju domu, w tym malowidła ścienne, mające m.in. olśnić gościa. Na tyłach sieni znajdował się z reguły kantor, w którym gospodarz realizował wraz z gościem wszelkie transakcje i interesy. Wstęp na wyższe poziomy domu mieli jedynie gospodarz, jego rodzina oraz służba. Wielokrotnie, a było to cechą kamienic północnoeuropejskich, na poddaszu znajdowały się magazyny i spichrza. Na tyłach budynku umieszczano dźwig z ramieniem znajdującym się na szczycie budynku. Na konopnej linie podwieszano drewnianą platformę, którą wciągano towary od podwórza na wyższe kondygnacje.
R1KHqY9xZhtKh
Ilustracja przedstawia rycinę obrazującą wnętrze mieszczańskiej kamienicy i jej główne pomieszczenie - sień. W centrum ilustracji, w głębi, widoczne okazałe schody z balustradą, zakręcające przy ścianie po lewej stronie, prowadzące na piętro. Obraz pod sufitem - plafon - przedstawiający scenę alegoryczną, jest otoczony zdobieniami. Po lewej stronie gdańska szafa nowożytna wsparta na widocznych pod frontową ścianą trzech nogach, po prawej sekretarzyk, lustro, stolik i krzesło. Pod schodami drzwi prowadzące do kantoru. Na dalszym planie widoczne drzwi prowadzące do kolejnego pomieszczenia, umieszczone w wysokim parterze. Wejście na schody jest flankowane poprzez rzeźbione figury zbrojnych z włóczniami. W centrum, na pierwszym planie ilustracji, scena rodzajowa - mężczyzna wita się z gospodyniami domu, u nóg jednej z nich stoi pies. Podłoga wykładana kaflami w formie kratki ciemno - jasnej, na ścianach widoczne flizy niderlandzkie z przedstawieniami scen alegorycznych. Grafika utrzymana w czarno - białej tonacji.
Sień gdańska, rycina z 1857 r.
Źródło: domena publiczna.
Handel bliski i daleki
Od XIII wieku powstające wówczas ośrodki miejskie utrzymywały się przede wszystkim z wymiany towarowo – pieniężnej. Bogacili się mieszczanie, dla których m.in. zapleczem były gospodarstwa i wsie, zakładane nieopodal miast i zamieszkałe przez chłopów. Z kolei najniższe warstwy społeczne były klientami miast – szukano tam zakupu narzędzi, towarów, a także ewentualnej pracy. Zmiany nastąpiły na skutek udziału szlachty w produkcji i handlu towarami.
W 1496 roku król Jan Olbracht, aby pozyskać przychylność szlachty dla swoich planów wyprawy wojennej na Mołdawię, ogłosił w Piotrkowie Trybunalskim przywilej.
Fragment przywileju piotrkowskiego z 1496 r.
Postanowiliśmy, aby żegluga na rzekach Królestwa naszego, w górę i na dół, z wszelkiego rodzaju towarami była wolna dla wszystkich ludzi jakiegokolwiek stanu, zakazując wszelkie przeszkody i cła. Dalej, zaradzając dowolności młodzieży plebejskiej, jak i opuszczeniu dóbr, postanowiliśmy, aby tylko jeden syn ze wsi od ojca mógł odchodzić do służby, a szczególnie do nauki albo do rzemiosła. Ponieważ liczni mężczyźni i kobiety z ziem mazowieckich i innych ziem Królestwa Polskiego w czasie żniw zwykli udawać się do Śląska i Prus, skutkiem czego w ziemiach polskich niełatwo dostać robotników i służby, przeto zarządzamy, aby wszyscy tacy przez władze byli zatrzymywani i oddawani do robót ziemianom [szlachcie]. Dalej postanawiamy, że mieszczanom i plebejuszom nie wolno dóbr ziemskich kupować, dzierżawić lub posiadać, a to dlatego, że oni posiadając takie dobra, zwykli szukać sposobności uwolnienia się od wypraw wojennych. A którzy już weszli w posiadanie dóbr ziemskich, mają je do pewnego czasu sprzedać, pod karą.
078 Źródło: Fragment przywileju piotrkowskiego z 1496 r., [w:] Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S. Lenard, Warszawa 2003, s. 194–195.
Ćwiczenie 4
Na podstawie powyższego tekstu źródłowego określ negatywne skutki przywileju piotrkowskiego dla mieszczan. Które zapisy uderzały w gospodarkę miejską najdotkliwiej?
Rct4QmH1s4YtJ
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zwróć uwagę na te zapisy przywileju piotrkowskiego, w których mowa jest o posiadaniu ziemi i robotnikach.
Skutkiem przywileju piotrkowskiego dla mieszczan były: brak możliwości rozwoju przez zakaz zakupu dóbr ziemskich; pozbawienie siły roboczej w miastach poprzez zakaz dla chłopów i robotników dotyczący opuszczania dóbr ziemskich.
Polityka gospodarcza, prowadzona przez polską szlachtę, spowodowała pogorszenie sytuacji mieszczan w polskich miastach. Doprowadzono do ustalenia tzw. taks wojewodzińskich za produkty wytwarzane przez rzemieślników. Ich niski poziom utrudniał bogacenie się mieszczanom. W dodatku produkty sprowadzane przez szlachtę nie były objęte cłem na handel, podobnie jak towary sprowadzane na potrzeby własne. Mieszczanie byli zobowiązani do uiszczenia stosownych opłat, przez co ceny za ich usługi i towary były wyższe. Wówczas nie były atrakcyjne dla kupców z zagranicy.
Tej polityce zdołały się oprzeć duże miasta pośredniczące w handlu, jak Gdańsk czy Elbląg. Dogodne położenie przy ujściu Wisły pozwoliło gdańszczanom zmonopolizować handel zbożem. Towary, spławiane Wisłą, docierały do miasta, gdzie były następnie wysyłane w świat. Potęga Gdańska została zbudowana na bazie przywilejów królewskich i uzyskania wyjątkowego w dziejach nowożytnych miast statusu, niepodważalnego aż do czasów rozbiorów.
Ciekawostka
RNYzYIT46VWQL
Zdjęcie przedstawia obraz na suficie Sali Czerwonej Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku. Jest to alegoria rozwoju i potęgi miasta w okresie nowożytnym. W centrum znajduje się renesansowy łuk triumfalny, na którego szczycie umieszczono miasto Gdańsk w miniaturze. Hełm wieży ratuszowej ściska ręka wyłaniająca się zza chmur, podkreślająca boski patronat nad miastem. Napis w języku hebrajskim umieszczono powyżej. Za łukiem triumfalnym aleja z drzew, w centrum fontanna. Poniżej łuku triumfalnego koryto rzeki, po której płyną statki i barki spławiające towary. Po lewej stronie Wisłoujście i widok na Zatokę Gdańską. U dołu obrazu renesansowy budynek dworu, z którego wychodzą ubrani w ciemne płaszcze kupcy. Tłum męskich postaci u dołu ilustracji, pośród których widać postać szlachcica w kontuszu ściskającego rękę gdańskiemu kupcowi. Po prawej stronie, bliżej przedproża dworu stoją damy. Obraz ujęto w owalną, pozłacaną ramę, dookoła któreח widać herby wiążące Gdańsk z Rzeczpospolitą - od lewej do prawej u góry - herby Prus Królewskich i Korony, u dołu od lewej litewskiej Pogoni i miasta Gdańska.
Apoteoza Gdańska/Alegoria handlu gdańskiego Izaaka van den Blocke [czyt. izaaka wan den bloke]- obraz na suficie w Sali Czerwonej Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku
Źródło: domena publiczna.
Szacuje się, że blisko 80% polskiego zboża było wysyłane przez Gdańsk. Zyski z pośrednictwa w handlu trafiały do miejskiego patrycjatu, który za pośrednictwem udzielanych królom polskim pożyczek osiągał swoje cele polityczne. Bogactwo miasta potwierdzała liczba ludności, sięgająca ok. 50 tys. mieszkańców. Przewyższało to ówczesną liczbę ludności Krakowa czy Warszawy cztero- lub pięciokrotnie. Do tego wzniesiono doskonałe fortyfikacje, których nie udało się opanować żadnemu z wrogów Gdańska aż do XVIII w. Miasto było także gotowe do wystawienia liczącego ok. 10 tys. żołnierzy garnizonu – prywatnej armii, a także floty wojennej.
Życie w renesansowym mieście
Bezpieczeństwo zapewniały mieszkańcom solidne mury miejskie otoczone fosą, przez które prowadziły bramy zwodzone. Z racji rozwoju sztuki inżynieryjnej rozbudowywano fortyfikacje o bastiony. Te wysunięte elementy konstrukcji łączone murami wykorzystywali obrońcy, którzy zyskali w ten sposób możliwość rażenia napastników nie tylko od frontu, ale również z boku.
R15YNXFRMflKT
Zdjęcie przedstawia widok współczesny jednego z bastionów fortyfikacji nowożytnego Gdańska - bastion św. Gertrudy. Nasyp ziemny, zwężany do szczytu w dwóch rzędach, od strony zewnętrznej wzmocniony poprzez ceglane umocnienia. Na nasypach rampy wjazdowe usypane na potrzeby artylerii obronnej. W tle wzgórza współczesne zabudowania bloków mieszkalnych, na pierwszym planie brukowana droga.
Bastion św. Gertrudy w Gdańsku - widok współczesny
Źródło: domena publiczna.
Przez bramy prowadziły ulice pomiędzy parcelami domostw w kierunku głównych placów i ciągów komunikacyjnych. W miastach północnej Europy, w tym na Pomorzu, zachował się układ zabudowy miejskiej wzorowany na prawie lubeckim. W takich ośrodkach funkcję głównego placu miejskiego przejmowała szeroka ulica. W przypadku miast lokowanych na prawie magdeburskim centralną częścią miasta był plac czworoboczny – rynek – najczęściej sytuowany na planie prostokąta.
RkoA4fImtgfWx
Zdjęcie przedstawia widok współczesny na budynek poznańskiego ratusza, jego fasadę i ścianę boczną. Parter i dwie pierwsze kondygnacje oddzielone gzymsami na fasadzie posiadają arkady o pełnych łukach otworów. Na fryzach przedstawienie postaci męskich w strojach rycerskich i szlacheckich. W górnej części kondygnacji zdwojenie wieżyczek w narożnikach fasady, attyka na całej szerokości fasady budynku , pośrodku wyrastająca ponad szczyt budynku wieżyczka z zegarem tarczowym. Wieża dzwonna z zegarem wieńczy szczyt budynku. Wszystkie wieże pokryte są hełmami od góry. Boczna ściana budynku posiada wykusz i okna prostokątne, ciągnące się pod linią attyki ratusza. Zdjęcie wykonane w okolicach świąt Bożego Narodzenia, o czym świadczy przystrojona choinka pod budynkiem ratusza. Na pierwszym planie kostka brukowa, ławki i lampa uliczna. Przy obu krawędziach fotografii widać kamienice lub uchwycone okiem kamery ich fragmenty. Przy lewej krawędzi fragment sąsiadującej z budynkiem ratusza kamienicy dwukondygnacyjnej z poddaszem o czerwonych ścianach i dachówce. Bliżej prawej krawędzi, w obwodzie rynku, fragment pierzei kamienic w stylu klasycystycznym, z kominami i czterospadowym dachem.
Ratusz w Poznaniu- widok współczesny. Renesansowa przebudowa wykonana przez Giovanniego Battistę di Quadro [ czyt. dżiowaniego batistę di kładro].
Źródło: domena publiczna.
W centrum znajdowały się najważniejsze obiekty – ratusz miejski z salą posiedzeń rady, kancelarią i skarbcem. W jego sąsiedztwie mogły znajdować się obiekty przeznaczone na kramy kupieckie. Sezonowo organizowano jarmarki. Wokół centralnego placu kamienice przeznaczone były dla najbogatszych mieszczan. Pośród nich znajdowały się domy kupieckie, często nazywane zwyczajowo od krajów z których przybywali cudzoziemcy osiedlający się na stałe lub sprzedający swoje towary, np. kamienice ormiańskie w Zamościu czy Dom Angielski w Gdańsku.
R1rqyf1MlkUwR
Zdjęcie przedstawia widok współczesny na górną partię jednej z kamienic ormiańskich na rynku w Zamościu. Kamienica o czerwonym kolorze ściany, prostokątnych oknach, jest dzielona kondygnacjami na fasadzie przez gzymsy i fryzy. Na szczycie fasady renesansowa attyka osłaniająca dach, zdobiona sterczynami i wolutami. Dominują zdobnicze motywy roślinne i zwierzęce na fryzach. Pośrodku jednej z kondygnacji, piętra uchwyconego bliżej dolnej krawędzi zdjęcia, widoczna we wnęce figura postaci. Po obu stronach czerwonej kamienicy fragmenty attyk i ścian kamienic sąsiednich - żółtej z lewej strony i błękitnej z prawej.
Kamienice ormiańskie w Zamościu - widok współczesny.
Źródło: domena publiczna.
W przeciwieństwie do czasów średniowiecznych w miastach nowożytnych rytm dnia, oprócz dzwonów kościelnych świątyń, regulowały zegary na wieżach ratuszowych. Tak jak w średniowieczu stan społeczny decydował o zajęciach w ciągu dnia. Biedota miejska i napływający do aglomeracji chłopi poszukiwali drobnej pracy w mieście lub podmiejskich posiadłościach bogatszych mieszkańców i ich ogrodach. Rzemieślnicy i czeladnicy czuwali nad wykonywaniem produktów zgodnie z zasadami panującymi w cechu. Patrycjat miejski w ciągu dnia prowadził interesy z kupcami i innymi mieszczanami, a co znaczniejsi mieszkańcy uczestniczyli w wieczornych rautach w siedzibach bractw miejskich. Rada miasta obradowała nad wilkierzamiwilkierzwilkierzami i ustawami, by następnie w budynku ratusza uczestniczyć w nieformalnych posiedzeniach swojego gremium.
Rozwój kontaktów handlowych mieszczan był widoczny w dużych miastach handlowych, mniejsze ośrodki za sprawą kolejnych przywilejów szlacheckich stopniowo traciły na znaczeniu. Dużym problemem dla takich skupisk ludzkich stały się epidemie, występujące już od czasów średniowiecznych. Zarazy, w XVI i XVII w. dziesiątkujące populacje miast co kilka lat, były odnotowywane w Krakowie, Lwowie, Toruniu, Gdańsku czy Warszawie. Za sprawą wzmożonych kontaktów handlowych i migracji ludności do miast docierały epidemie: dżumydżumadżumy, ospyospaospy, kiłykiłakiły czy czerwonkiczerwonkaczerwonki. Tworzono wówczas specjalne przytułki i miejsca odosobnienia chorych, zwane domami zarazy.
Rb6YkevuZvNXF
Ilustracja przedstawia budynek Wieży Więziennej, dawnej Bramy Wysokiej, w Gdańsku, wokół której są grupy ludzi zmierzające w różnych kierunkach. Niosą trumny w konduktach żałobnych, część ciał leży na ulicach, dwóch mężczyzn bliżej lewej krawędzi niesie niewielką lektykę. Widoczne są także wozy, wiozące trumny. Centralną figurą na rycinie jest postać Śmierci - kościotrupa z kosą na ramieniu - idącej spacerem w centrum całej sceny, Za Wieżą Więzienną widoczne zabudowania miejskie oraz wzgórza w tle. Napis na rycinie u dołu ilustracji w języku niemieckim informuje o treści ilustracji,
Epidemia czerwonki w Gdańsku (1709 r.) - rycina Sammuela Donneta
Źródło: domena publiczna.
Jednak za sprawą nawiązywania kontaktów z cudzoziemcami powstawały obszerne dzienniki, będące relacjami z podróży. Zapisane w nich obserwacje pozwalały spojrzeć na nowożytne miasta okiem przybysza. W ten sposób ich obraz stawał się pełniejszy.
Relacja kardynała Henryka Gaetano z pobytu w Krakowie w 1595 r. - fragmenty
Miasto Kraków nie jest zbyt wielkie, formy prawie okrągłej, w godzinę obejść je można. Otaczają je mury i baszty, okolne fosy napełnione być mogą wodą. Jest bram dziewięć nie bardzo odległych od siebie [w środku samego miasta jest niezmierny plac czworograniasty, ten gdyby był uwolnionym z zawalających go klitek, okazałby się większym jak Piazza Navona [czyt. piacca nawona, jeden z najbardziej znaczących placów Rzymu – red.]. Są tam więzienia, budy z rozmaitymi towarami, sukiennicy, płóciennicy, kuśnierze […] Przy kościele Panny Maryi jest wysoka wieża z bijącym zegarem, płatni trębacze za uderzeniem każdej godziny, czy to w dzień czy w nocy, obracają się we wszystkie strony miasta, dając mieszkańcom znać, która godzina. Wynalazek piękny, przypominający śmiertelnym jak szybko lecą godziny dni naszych […] I tu, jak w Niemczech, chodzą najęci stróże po ulicach, zapowiadając przez noc całą godziny i ostrzegając o ogniu […] Za kościołem ciągnie się wspomniany plac długi, gdzie się przedają rozmaite mięsa: wołowina, cielęcina, baranina, wieprzowina, wszystko w pięknych szmatach i niezmiernie tanio. Jatki te są bardzo czyste, nie bije się bowiem tam bydła, lecz już zabite przywożą […] znajdziesz tam równie obfitość karmnego drobiu i zwierzyny za bardzo pomierną ceną.[…] Ulice w mieście i na przedmieściach brukowane są dużymi okrągłymi kamieniami, lecz tak źle spojonymi z sobą, że ciężko po nich chodzić, gorzej jeździć konno, najgorzej zaś w karecie. […]
Nie schodzi Krakowowi na kupcach, po większej części cudzoziemcach. Ci handlują nie tylko tym, co kraj wydaje, lecz wszystkimi zagranicznymi płodami […] Znajdziesz bogate domy kupców włoskich, francuskich, angielskich, flamandzkich, tureckich, perskich, ruskich i moskiewskich. Towary sprowadzane wodą z Gdańska. Nie rozumiem, żeby było drugie miasto tak obficie opatrzone we wszystko jak Kraków, i sprawiedliwe jest tu dawne przysłowie, iż gdyby nie było Rzymu, tedyby Kraków był Rzymem.
079 Źródło: Relacja kardynała Henryka Gaetano z pobytu w Krakowie w 1595 r. - fragmenty, [w:] Wiek XVI – XVIII w źródłach, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. Lenard, Warszawa 1999, s. 80–81.
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Pierwszy obiekt renesansowy na ziemiach polskich został wzniesiony w: Możliwe odpowiedzi: 1. Zamościu, 2. Gdańsku, 3. Lwowie, 4. Krakowie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R16W2pBiDXcVC
Ćwiczenie 7
Łączenie par. . Koncepcja miasta idealnego zakładała budowę na planie koła lub figury zbliżonej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cechą kamienic były ostrołukowe wykończenia otworów okiennych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Styl niderlandzki zaadoptował się bardziej w południowych regionach Rzeczypospolitej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Istotą budowy obiektów w stylu włoskim było zachowanie proporcji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. . Koncepcja miasta idealnego zakładała budowę na planie koła lub figury zbliżonej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cechą kamienic były ostrołukowe wykończenia otworów okiennych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Styl niderlandzki zaadoptował się bardziej w południowych regionach Rzeczypospolitej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Istotą budowy obiektów w stylu włoskim było zachowanie proporcji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1RM3YEwT6VVm
Ćwiczenie 8
Połącz w pary architektów i ich dzieła. Jan Maria Padovano Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Zbrojownia w Gdańsku, 2. Projekt miasta Zamość, 3. Brama Zielona w Gdańsku, 4. Przebudowa krakowskich Sukiennic Bernardo Morando Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Zbrojownia w Gdańsku, 2. Projekt miasta Zamość, 3. Brama Zielona w Gdańsku, 4. Przebudowa krakowskich Sukiennic Antoni van Obberghen Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Zbrojownia w Gdańsku, 2. Projekt miasta Zamość, 3. Brama Zielona w Gdańsku, 4. Przebudowa krakowskich Sukiennic Hans Kramer Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Zbrojownia w Gdańsku, 2. Projekt miasta Zamość, 3. Brama Zielona w Gdańsku, 4. Przebudowa krakowskich Sukiennic
Połącz w pary architektów i ich dzieła. Jan Maria Padovano Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Zbrojownia w Gdańsku, 2. Projekt miasta Zamość, 3. Brama Zielona w Gdańsku, 4. Przebudowa krakowskich Sukiennic Bernardo Morando Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Zbrojownia w Gdańsku, 2. Projekt miasta Zamość, 3. Brama Zielona w Gdańsku, 4. Przebudowa krakowskich Sukiennic Antoni van Obberghen Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Zbrojownia w Gdańsku, 2. Projekt miasta Zamość, 3. Brama Zielona w Gdańsku, 4. Przebudowa krakowskich Sukiennic Hans Kramer Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Zbrojownia w Gdańsku, 2. Projekt miasta Zamość, 3. Brama Zielona w Gdańsku, 4. Przebudowa krakowskich Sukiennic
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Słownik pojęć
arkady
arkady
element architektoniczny, składający się z dwóch kolumn połączonych łukiem
bukranion
bukranion
element architektoniczny; motyw dekoracyjny w postaci głowy byka, pojawiający się na fasadach renesansowych kamienic
czerwonka
czerwonka
uporczywa, zakaźna choroba jelit, wywołana infekcją bakteryjną lub pasożytami
dżuma
dżuma
choroba bakteryjna, wywoływana przez pałeczki Yersinia pestis [czyt. jersinia pestis]; nawracająca co kilka lat w średniowieczu i epoce nowożytnej była jedną z głównych przyczyn dziesiątkowania i migracji populacji na kontynencie europejskim;
fasada
fasada
element architektoniczny; reprezentacyjna, zewnętrzna ściana budynku z wejściem, posiadająca w swojej strukturze motywy dekoracyjne i program ideologiczny
fryz
fryz
element architektoniczny; pas dekoracyjny, umieszczany pod gzymsem
gzyms
gzyms
element architektoniczny, wystający przed lico ściany w postaci poziomej belki; zadaniem gzymsu była ochrona partii elewacji przed ściekającą wodą deszczową
kiła
kiła
choroba bakteryjna, przenoszona drogą płciową; obecna na ziemiach polskich najprawdopodobniej od końca XV w.; prawdopodobna przyczyna zgonów królów: Jana Olbrachta i Aleksandra Jagiellończyka
krużganek
krużganek
element architektoniczny; zadaszony korytarz łączący pomieszczenia w wewnętrznym dziedzińcu, osłonięty arkadami; charakterystyczny element zabudowy pałacowej i zamkowej
loggia
loggia
element architektoniczny; wnęka w fasadziefasadafasadzie budynku, otwarta z trzech lub czterech stron budynku poprzez arkady
lukarna
lukarna
element architektoniczny; okno umieszczone w partii szczytowej budynku, doświetlające poddasze
ornament okuciowy
ornament okuciowy
element architektoniczny; motyw kamienny przypominający okucia mebli i skrzyń wykorzystywany na fasadach budynków, pojawiający się m.in. w miastach północnych Rzeczypospolitej
ospa
ospa
w tym wypadku ospa prawdziwa; wirusowa choroba zakaźna, dziesiątkująca w okresie nowożytnym populację Europy i obu Ameryk
pilaster
pilaster
element architektoniczny; motyw dekoracyjny w postaci płaskiego filaru, umieszczanego na fasadzie budynku
portal
portal
element architektoniczny; dawniej okazałe obramowanie wejścia do budynku (świątyni, budynku mieszkalnego, budynku publicznego)
putto
putto
element architektoniczny; motyw dekoracyjny w postaci przedstawienia małego chłopca lub anioła
przedproże
przedproże
element architektoniczny; zdobiony taras parterowy ze schodami, prowadzący do portalu wejściowego budynku
wilkierz
wilkierz
uchwała rady miejskiej; wilkierze nazywano statutami miejskimi w ośrodkach lokowanych na prawie niemieckim
Aleksander Jagiellończyk (1461 ‑ 1506)
Aleksander Jagiellończyk (1461 ‑ 1506)
czwarty syn Kazimierza Jagiellończyka, król Polski w latach 1501 - 1506, inicjator przebudowy zamku królewskiego na Wawelu
Anthon van Obberghen (1543 ‑ 1611)
Anthon van Obberghen (1543 ‑ 1611)
niderlandzki architekt, jeden z realizatorów programu renesansu niderlandzkiego i manieryzmu niderlandzkiego na ziemiach polskich; projektant i twórca gdańskich fortyfikacji, w tym Twierdzy Wisłoujście; od 1594 r. pierwszy budowniczy miasta
Bernardo Morando (1540 ‑ 1600)
Bernardo Morando (1540 ‑ 1600)
włoski architekt, przybyły do Polski w 1589 roku; twórca i budowniczy miasta Zamościa
Bona Sforza ( 1494 ‑ 1557)
Bona Sforza ( 1494 ‑ 1557)
druga żona Zygmunta I Starego, królowa Polski od 1518 roku; mecenas sztuki, wysyłała polską młodzież szlachecką na studia zagraniczne
Franciszek Florentczyk ( zm. 1516 r.)
Franciszek Florentczyk ( zm. 1516 r.)
włoski architekt, sprowadzony do Polski przez Zygmunta I Starego w 1501 r.; pionier renesansu na ziemiach polskich; był odpowiedzialny za rozpoczęcie procesu odbudowy zamku królewskiego na Wawelu
Hans Kramer (zm. 1577 r.)
Hans Kramer (zm. 1577 r.)
niemiecki architekt, jeden z twórców renesansowych konstrukcji w Gdańsku; wzniósł on Bramę Zieloną w Gdańsku, przebudowywał fortyfikacje miejskie, w tym Twierdzę Wisłoujście
Jan Maria Padovano (1493 - 1574)
Jan Maria Padovano (1493 - 1574)
włoski rzeźbiarz i architekt, pracujący przy przebudowie Zamku Królewskiego na Wawelu, jak i twórca dzieł w katedrze poznańskiej i tarnowskiej
Jan Olbracht (1459 ‑ 1501)
Jan Olbracht (1459 ‑ 1501)
trzeci syn Kazimierza Jagiellończyka, król Polski w latach 1492 - 1501; twórca przywileju dla szlachty wydanego w Piotrkowie Trybunalskim
Witruwiusz (I w. p.n.e.)
Witruwiusz (I w. p.n.e.)
rzymski architekt, twórca koncepcji tzw. człowieka witruwiańskiego; autor traktatu budowlanego, poświęconego architekturze antycznej, odnalezionego w XV w.; koncepcje Witruwiusza stały się podstawą i wzorem dla architektów renesansowych
Zygmunt I Stary (1467‑1548)
Zygmunt I Stary (1467‑1548)
piąty syn Kazimierza Jagiellończyka, król Polski w latach 1507‑1548; mecenas sztuki renesansowej na ziemiach polskich, sprowadził do kraju włoskich architektów; za jego rządów kontynuowano proces przebudowy zamku królewskiego na Wawelu
Bibliografia
M. Bogucka, H. Samsonowicz, Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, Wrocław 1986.
Miasta polskie w średniowieczu i czasach nowożytnych, pod red. P. Gołdyna, Warszawa 2008.
Z. Wójcik, Historia powszechna. Wiek XVI -XVII, Warszawa 2022.