Scenariusz zajęć „restytucja gatunków”

Biologia, IV etap edukacyjny

Temat: Restytucja gatunków.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (2.5) [uczeń] podaje przykłady kilku gatunków, które udało się restytuować w środowisku.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Definiuje pojęcia: ochrona czynna, restytucja, reintrodukcja

Rozumie potrzebę działań ochronnych wobec gatunków zagrożonych

Wskazuje różnice pomiędzy ochroną czynną i bierną, in situ i ex situ

Zna gatunki wobec których zastosowano restytucję

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Wskazuje różnicę między restytucją a reintrodukcją

Podaje przykłady gatunków które restytuowano

Rozumie ważność działań ochronnych wobec gatunków zagrożonych w zachowaniu różnorodności biologicznej

Wie, na czym polega restytucja żubra w Polsce

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje informatyczne

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Zapoznanie uczniów z tematem.

Powtórzenie podstawowych zagadnień związanych z ochroną przyrody. Przypomnienie wiadomości na temat ochrony czynnej i biernej, in situex situ.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel omawia wpływ działalności człowieka na częściowe lub całkowite zniszczenie obszarów dzikiej przyrody.

Nauczyciel inicjuje dyskusję z uczniami na temat potrzeby zachowania dzikiej przyrody i możliwości jej odtwarzania w ramach restytucji ekologicznej. Przedstawia zestaw zdjęć „Gatunki przywrócone światu”, prezentując gatunki roślin i zwierząt które uratowano dzięki zabiegom restytucji.

Krótka pogadanka na temat głównych przyczyn wyniszczenia niektórych gatunków przedstawionych na zdjęciach.

Nauczyciel opowiada historię restytucji żubra na podstawie prezentacji multimedialnej „Kraina żubrów”.

Uczniowie dokonują obserwacji online.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Obecnie w Puszczy Białowieskiej żyje ponad 400 żubrów. Odtworzenie populacji żubra jest spektakularnym przykładem restytucji i reintrodukcji tego gatunku. Dzięki kamerze umieszczonej na śródleśnej polanie w Puszczy Białowieskiej, możliwa jest obserwacja żubrów żyjących na wolności w czasie rzeczywistym.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem jest zaobserwowanie żubrów przebywających na wolności w ich naturalnym środowisku.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje online są prowadzone podczas zajęć w klasie.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie korzystają z komputerów podłączonych do Internetu.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami dotyczącymi zaobserwowanych zachowań zwierząt.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie określają wartość restytucji w działaniach ochronnych. Odpowiadają na pytanie jakie warunki muszą być spełnione aby program restytucji się powiódł.

Środki dydaktyczne

  • Komputer (komputery dla uczniów) podłączone do Internetu

  • Materiały multimedialne: prezentacja „Kraina żubrów”

  • Zestaw zdjęć „Gatunki przywrócone światu”

  • Źródła w Internecie: transmisja online http://www.lasy.gov.pl/zubr

Metody nauczania

  • Dyskusja

  • Obserwacja

  • Pogadanka

  • Opowiadanie

Formy pracy

  • Indywidualna

  • Zbiorowa

Praca domowa

Wyszukaj informacje o podjętych w Polsce programach restytucji.

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na III etapie edukacyjnym w zakresie nauczania biologii.

Lista załączników multimedialnych

Zestaw zdjęć „Gatunki przywrócone światu”

Prezentacja multimedialna „Kraina żubrów”

R1cOn3nDprisM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.50 KB w języku polskim
Rb1Z0N89oC110

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 61.11 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3