Restytucja gatunków
Scenariusz zajęć „restytucja gatunków”
Biologia, IV etap edukacyjny
Temat: Restytucja gatunków.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (2.5) [uczeń] podaje przykłady kilku gatunków, które udało się restytuować w środowisku.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ: | Definiuje pojęcia: ochrona czynna, restytucja, reintrodukcja |
Rozumie potrzebę działań ochronnych wobec gatunków zagrożonych | |
Wskazuje różnice pomiędzy ochroną czynną i bierną, in situ i ex situ | |
Zna gatunki wobec których zastosowano restytucję |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ: | Wskazuje różnicę między restytucją a reintrodukcją |
Podaje przykłady gatunków które restytuowano | |
Rozumie ważność działań ochronnych wobec gatunków zagrożonych w zachowaniu różnorodności biologicznej | |
Wie, na czym polega restytucja żubra w Polsce |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje informatyczne
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Zapoznanie uczniów z tematem.
Powtórzenie podstawowych zagadnień związanych z ochroną przyrody. Przypomnienie wiadomości na temat ochrony czynnej i biernej, in situ i ex situ.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel omawia wpływ działalności człowieka na częściowe lub całkowite zniszczenie obszarów dzikiej przyrody.
Nauczyciel inicjuje dyskusję z uczniami na temat potrzeby zachowania dzikiej przyrody i możliwości jej odtwarzania w ramach restytucji ekologicznej. Przedstawia zestaw zdjęć „Gatunki przywrócone światu”, prezentując gatunki roślin i zwierząt które uratowano dzięki zabiegom restytucji.
Krótka pogadanka na temat głównych przyczyn wyniszczenia niektórych gatunków przedstawionych na zdjęciach.
Nauczyciel opowiada historię restytucji żubra na podstawie prezentacji multimedialnej „Kraina żubrów”.
Uczniowie dokonują obserwacji online.
Instrukcja przeprowadzenia obserwacji
Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Obecnie w Puszczy Białowieskiej żyje ponad 400 żubrów. Odtworzenie populacji żubra jest spektakularnym przykładem restytucji i reintrodukcji tego gatunku. Dzięki kamerze umieszczonej na śródleśnej polanie w Puszczy Białowieskiej, możliwa jest obserwacja żubrów żyjących na wolności w czasie rzeczywistym.
Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem jest zaobserwowanie żubrów przebywających na wolności w ich naturalnym środowisku.
Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje online są prowadzone podczas zajęć w klasie.
Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie korzystają z komputerów podłączonych do Internetu.
Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami dotyczącymi zaobserwowanych zachowań zwierząt.
Podsumowanie:
Uczniowie określają wartość restytucji w działaniach ochronnych. Odpowiadają na pytanie jakie warunki muszą być spełnione aby program restytucji się powiódł.
Środki dydaktyczne
Komputer (komputery dla uczniów) podłączone do Internetu
Materiały multimedialne: prezentacja „Kraina żubrów”
Zestaw zdjęć „Gatunki przywrócone światu”
Źródła w Internecie: transmisja online http://www.lasy.gov.pl/zubr
Metody nauczania
Dyskusja
Obserwacja
Pogadanka
Opowiadanie
Formy pracy
Indywidualna
Zbiorowa
Praca domowa
Wyszukaj informacje o podjętych w Polsce programach restytucji.
Dodatkowe propozycje wykorzystania
Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na III etapie edukacyjnym w zakresie nauczania biologii.
Lista załączników multimedialnych
Zestaw zdjęć „Gatunki przywrócone światu”
Prezentacja multimedialna „Kraina żubrów”