Rewolucja październikowa – geneza przewrotu, który odmienił historię Rosji i świata
Scenariusz lekcji - Rewolucja październikowa – geneza przewrotu, który odmienił historię Rosji i świata
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
sytuacja polityczno‑gospodarcza Imperium Rosyjskiego w przededniu wybuchu I wojny światowej
rewolucja lutowa 1917 roku
abdykacja cara Mikołaja II
powstanie Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich
powołanie Rządu Tymczasowego
główne siły polityczne okresu politycznego
postać Aleksandra Kierenskiego
pucz Korniłowa
sylwetka Włodzimierza Lenina
„materializm historyczny” Karola Marksa
rewolucja październikowa
przejęcie władzy przez bolszewików
b) Umiejętności
wymienianie przyczyn ekonomicznych, politycznych i społecznych, które doprowadziły do wybuchu rewolucji październikowej
liczenie czasu w Rosji, według starego i nowego kalendarza
dostrzeganie różnic między charakterem rewolucji lutowej i październikowej (baza społeczna, stosunek do wojny, programy)
konfrontowanie ideologii marksistowskiej z sytuacją społeczno‑polityczną panującą w przedrewolucyjnej Rosji
2. Metoda i forma pracy
Uczniowie przypominają sobie wiadomości na temat ruchów rewolucyjnych w carskiej Rosji. Nauczyciel przedstawia ogół okoliczności poprzedzających wydarzenia 1917 roku, aby wspólnie z klasą przeanalizować przyczyny, które ostatecznie doprowadziły do obalenia cara i wybuchu rewolucji.
Wybrani uczniowie przedstawiają wcześniej przygotowane referaty dotyczące postaci Włodzimierza Lenina i materializmu historycznego Karola Marksa. Czytanie fragmentów Kapitału i ich analiza w kontekście sytuacji polityczno‑ekonomicznej panującej w Rosji.
Metoda podająca. Nauczyciel opowiada o przebiegu rewolucji. Uczniowie słuchają (ewentualnie oglądają zdjęcia, przedstawiające tamte wydarzenia) i zapisują najważniejsze fakty.
3. Środki dydaktyczne
zdjęcie Włodzimierza Lenina
skopiowane fragmenty Kapitału Karola Marksa
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zarysowanie w dużym skrócie historii ruchów rewolucyjno‑demokratycznych od powstania dekabrystów poprzez narodników, terror indywidualny, do powstania w 1898 roku Socjaldemokratycznej Partii Robotniczej Rosji. Podział w 1903 na bolszewików i mieńszewików. Przedstawienie bazy programowej bolszewików, czyli przede wszystkim poglądów filozoficznych Karola Marksa. Próba zastanowienie się nad tym, jak materializm historyczny niemieckiego myśliciela oraz założenia rewolucji proletariackiej, mogły trafić w Rosji (kraju o dość słabo rozwiniętych stosunkach kapitalistycznych) na tak bardzo podatny grunt.
b) Faza realizacyjna
rewolucja lutowa – obalenie caratu
zacofanie ekonomiczno‑polityczne Rosji na tle innych państw europejskich
konsolidacja narodu wokół cara w pierwszych dniach wojny
stopniowe narastanie społecznego niezadowolenia
strajk w zakładach Putiłowskich w Piotrogrodzie
rozszerzanie się fali strajkowej po całej Rosji
abdykacja cara
dwuwładza: powołanie Rządu Tymczasowego i Rad Delegatów Robotniczych i Żołnierskich
kto popierał Rząd Tymczasowy
sylwetka Aleksandra Kierenskiego jako premiera Rządu Tymczasowego
rewolucja październikowa – wprowadzenie dyktatury bolszewików
wzrastanie chaosu w państwie po rewolucji lutowej
szerzenie się nastrojów rewolucyjnych wśród żołnierzy
niepopularność decyzji o kontynuowaniu wojny i odkładaniu reformy rolnej
pucz Korniłowa – apogeum kryzysu w państwie
podsycanie niezadowolenia społecznego przez bolszewików
sylwetka Włodzimierza Lenina
przyjazd Lenina do Piotrogrodu
wystrzał z krążownika „Aurora” – symboliczny początek rewolucji październikowej
powołanie przez Lenina Rady Komisarzy Ludowych
bolszewicy przejmują władzę w Rosji – początek wojny domowej
c) Faza podsumowująca
Dlaczego rewolucja, która miała miejsce w listopadzie nosi miano październikowej? Przypomnienie informacji na temat rosyjskiego kalendarza tzw. starego i nowego stylu.
Zebranie wiadomości z lekcji. Wymienienie i zapisanie najważniejszych powodów wybuchu rewolucji.
5. Bibliografia
Richard Pipes, Rewolucja rosyjska, przekł. Tadeusz Szafar, Warszawa 1994.
Norman Davies, Europa, przekł. Elżbieta Tabakowska, Kraków 1999.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Przyczyny wybuchu rewolucji październikowej. Wymienianie najważniejszych czynników. (Forma pracy – przygotowanie wypowiedzi ustnej)
7. Czas trwania lekcji
Dwie godziny lekcyjne.
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz jest przewidziany na dwie godziny lekcyjne. Pierwsza będzie poświęcona temu wszystkiemu, co możemy zaliczyć do bezpośrednich lub pośrednich przyczyn wybuchu rewolucji. Sytuacja społeczno‑ekonomiczna, historia ruchów rewolucyjnych, słabość caratu. Druga część zajęć będzie przedstawieniem wydarzeń roku 1917. Dwie rewolucje, ich filozoficzne i społeczne fundamenty, najważniejsze postacie tamtych czasów.
Rewolucja październikowa odmieniła nie tylko oblicze Rosji, ale w znacznej mierze określiła oś, wokół której będzie się toczyła historia świata w XX wieku. I choć koniec poprzedniego stulecia w dużej mierze pogrzebał idee, które przyświecały przewrotowi bolszewickiemu, to ich skutki jeszcze przez długie lata będą żywe w naszej pamięci.