Ilustracja przedstawia instrumenty dęte drewniane i blaszane takie jak flet, trąbka, saksofon. Tytuł lekcji: Rewolucjonizm wybranych dzieł muzyki
Ważne daty
1600 – powstanie opery – Euridice Jacopo Periego
1607 – premiera Orfeusza Claudia Monteverdiego
1786 – premiera Wesela Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta
1789–1795 – Wielka Rewolucja Francuska
1802–1804 – powstanie Symfonii nr 3 Es‑dur op. 55 Eroica Ludwiga van Beethovena
1804 – koronacja Napoleona na Cesarza Francuzów
1865 – premiera Tristana i Izoldy Richarda Wagnera
1913 – premiera Święta Wiosny Igora Strawińskiego
1913 – opublikowanie Sztuki hałasu Luigiego Russolo
1952 – premiera 4'33” Johna Cage’a w wykonaniu pianisty Davida Tudora
1973 – pucz w Chile i przejęcie władzy przez Augusto Pinocheta
1976 – prawykonanie The People United Will Never Be Defeated! Frederica Rzewskiego
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RxkyQEoXToKxn1
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
Nauczysz się
opisywać znaczenie wybranych kompozycji dla historii muzyki;
umieszczać wybrane kompozycje w szerszym kontekście historycznym;
dostrzegać przełomowość wybranych dzieł w różnych kontekstach i aspektach muzycznych.
Przełom renesansu i baroku – początki opery i Orfeusz Claudia Monteverdiego
RGyQ33Fm8Ka8x1
Historię muzyki często przedstawia się jako ciąg dzieł przełomowych, które zadecydowały o kierunku dalszego rozwoju, ukształtowały konkretny gatunek, nurt lub po prostu odbiły się szerokim echem wśród krytyki i słuchaczy. Nie można zapominać, że za dziełami o znanych tytułach często stały szeregi utworów przeciętnych, które doprowadziły do powstania kompozycji wybitnej. Należy także pamiętać o wzajemnych wpływach i powiązaniach w historii, nie tylko o kamieniach milowych. Są jednak w historii muzyki dzieła, które ze względu na swój rewolucyjny charakter każdy szanujący się meloman po prostu musi znać. Wydarzeniem, które zrewolucjonizowało muzyczny świat na bardzo wielu płaszczyznach, było powstanie opery w 1600 r. Nie przypadkiem rok ten uznawany jest też za początek epoki baroku. Opera wprowadziła rewolucyjne zmiany nie tylko stając się nowym atrakcyjnym gatunkiem dla twórców, ale zmieniła też całkowicie podejście do wykonywania muzyki wokalno‑instrumentalnej i wykształciła zupełnie nowy typ słuchaczy. Za pierwszą operę uznaje się Euridice Jacopo Periego (niektórzy badacze podają jako pierwszą Dafne tego samego kompozytora, napisaną w 1597 r., jednak jej rękopis nie zachował się).
Pierwszą rewolucję w dziedzinie tego gatunku – początkowo traktowanego jedynie jako idea wskrzeszenia antycznego dramatu – przyniósł Orfeusz (L’Orfeo) Claudia Monteverdiego z 1607 r. Monteverdi, którego twórczość przynależy właściwie do dwóch epok – renesansu i baroku – zanim zaczął działać na gruncie opery, zdążył też zrewolucjonizować gatunek madrygału i wywołać gorącą dyskusję dotyczącą harmonii i możliwości stosowania dysonansów. Doprowadził on operę, nazywaną jeszcze wówczas dramma per musicaDramma per musicadramma per musica lub jak w przypadku Orfeusza – favola in musica (baśń muzyczna), do kształtu znanego nam współcześnie. Wśród innowacji zastosowanych przez Monteverdiego znalazła się rozbudowana i ściśle ustalona obsada instrumentalna, a same partie instrumentalne zyskały na znaczeniu, stając się ilustracją akcji scenicznej. Monteverdi znacznie rozbudował także recytatywy, a całą kompozycję rozpoczął Toccatą, pełniącą rolę uwertury. W operze pojawia się też kilkakrotnie ritornellRitornellritornell, który spaja muzycznie akcję.
RgDG072XADlG0
Rewolucja gatunku symfonii na przykładach symfonii Ludwiga van Beethovena
R1ZsvaCmeX7yr
Tak jak dla opery jednym z najbardziej rewolucyjnych dzieł był Orfeusz Monteverdiego, tak dla symfonii najbardziej rewolucyjną postacią okazał się Ludwig van Beethoven. Spośród jego 9 symfonii, z których właściwie każda wnosi coś nowego do specyfiki gatunku, najbardziej wyróżniają się cztery kompozycje – symfonie: III Es‑dur Eroica, V c‑moll, VI F‑dur Pastoralna i IX d‑moll. Symfonia III znana jest przede wszystkim ze skreślonej dedykacji dla Napoleona – po ogłoszeniu się Bonapartego cesarzem Beethoven przekreślił wcześniejszy zapis. Pojawia się w niej jednak wiele nowych pomysłów, jak marsz żałobny w II części oraz forma wariacji w finale. Najbardziej rozpoznawalna – V Symfonia – swój status zyskała dzięki tzw. motywowi losu, rozpoczynającemu utwór i przewijającemu się jako leitmotiv przez wszystkie ogniwa dzieła. Symfonia VI jest natomiast pierwszą w historii symfonią programową – ma nietypowo aż 5 części opatrzonych programowymi tytułami. Ostatnia symfonia Beethovena, pisana już po utracie słuchu przez kompozytora, jest pierwszą symfonią wokalno‑instrumentalną, a sławę i prawdziwie rewolucyjny charakter zyskała głównie poprzez finał, w którym pojawia się tekst Ody do radości Friedricha Schillera.
Rewolucja w harmonii na przykładzie Tristana i Izoldy Richarda Wagnera
Beethoven stał się rewolucjonistą dla symfonii, natomiast gatunek opery zrewolucjonizował w XIX w. Richard Wagner zmieniając go w rozbudowany dramat muzyczny. Wagner jest też postrzegany wśród twórców II połowy XIX w. jako jeden z największych wizjonerów pod względem języka muzycznego i harmoniki. Szczególny – symboliczny – wyraz znalazło to w jego dramacie muzycznym Tristan i Izolda z 1865 r. Kompozycję rozpoczyna charakterystyczny zwrot, który będzie wielokrotnie powracał w dalszej części utworu. Jest on oparty na nietypowym rozwiązaniu harmonicznym, które przełamuje system dur‑moll i może być interpretowane na wiele sposobów. Dla wielu muzykologów, a zwłaszcza szwajcarski teoretyk muzyki – Ernst Kurth, dostrzegało w rozwiązaniach harmonicznych zastosowanych przez Wagnera, których symbolem jest właśnie akord tristanowskiAkord tristanowskiakord tristanowski, koniec systemu tonalnego i romantycznej harmoniki.
RVJrMYjZsBAQr1
R1LxA3S0FVn0u
Rewolucja społeczna w Weselu Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta
RWo4dcvO7Vv9L1
II połowa XVIII w. przyniosła ze sobą przełom w stosunkach klasowych, którego efektem stała się Wielka Rewolucja Francuska w latach 1789–1795. Jej zapowiedzi można odnaleźć także w twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta, w operze Wesele Figara, której premiera odbyła się trzy lata przed wielką rewolucją. Kompozycja powstała do libretta opartego na wywrotowej sztuce francuskiego pisarza Pierre’a de Beaumarchais, który zresztą osobiście brał udział w zburzeniu Bastylii. I choć od strony muzycznej opera Mozarta również zwraca uwagę nowatorstwem – np. w ogromnych scenach ensamblowych, w których wokaliści śpiewają nawet w oktecie, to na plan pierwszy wysuwa się intryga, w której służący zwycięża nad hrabią.
W przypadku wielu kompozycji przymiotnik rewolucyjny może się kojarzyć z bardziej powszechnym – społeczno‑politycznym – znaczeniem tego słowa. Twórcy nie raz reagowali na kwestie polityczne, pisząc zaangażowane kompozycje, często wstawiając się za uciskanymi, pisząc muzykę będącą wyrazem ich protestu wobec tyranów. Na gruncie polskiej muzyki postacią kojarzoną z romantyczną walką z zaborcą jest niewątpliwie Fryderyk Chopin. Do takiego sposobu postrzegania Chopina przyczynili się m. in. polscy poeci, ale również Robert Schumann, ogromny sympatyk muzyki Polaka.
Na łamach wydawanego przez siebie czasopisma muzycznego Neue Zeitschrift für Musik pisał on wręcz:
Gdyby potężny samodzierżca z Północy wiedział, jak groźny przeciwnik czai się w dziełach Chopina, w prostych melodiach jego mazurków, zabroniłby tej muzyki. Dzieła Chopina to armaty ukryte w kwiatach.
XX wiek również nie szczędził kompozytorom okazji do wyrażania swoich politycznych stanowisk. W drugiej połowie XX w. także nie brakowało politycznych zawirowań i rewolucji. W 1973 r. nastąpiło zbrojne przejęcie władzy w Chile przez siły Augusto Pinocheta, który wprowadził dyktatorskie rządy na kolejne 17 lat. Amerykański kompozytor, Frederic Rzewski, w geście solidarności z przeciwnikami Pinocheta, napisał cykl 36 wariacji The People United Will Never Be Defeated! na temat pieśni ¡El pueblo unido, jamás será vencido!, która stała się hymnem protestujących przeciwko rządom prawicowego dyktatora. Kompozytor w wariacje wplótł także melodie innych pieśni, m. in. Badineria rossa – pieśń włoskich socjalistów, czy Solidarity Song, również lewicujących, Bertolda Brechta i Hannsa Eislera. Poza nimi w utworze słychać też odgłosy bardziej ilustracyjne – np. dźwięki strzałów.
RxRmXrOlimBI21
Największy skandal w historii muzyki – premiera Święta wiosny Igora Strawińskiego
RkBndejb8Uon0
Re9P6BxNOvdWl
R2WEojzGkfnsy
RmwyTWlgqu7Im
Rk9RuW7PpBWem
RCS6QDYScj73n
R1NBzUZ4ttx8j
R1LElBRQSvT65
XX wiek – rewolucja w rozumieniu muzyki – 4'33” Johna Cage’a
RFPEu8CPF94801
Żadna epoka nie zrewolucjonizowała podejścia do muzyki i dźwięku, jak wiek XX. Już pierwsza połowa stulecia to próby przełamania systemu tonalnego – m. in. poprzez dodekafonię – lub całego systemu równomiernie temperowanego – przez podział półtonu na mikrointerwały. XX wiek to także emancypacja dysonansu (jak u Schönberga) – czyli brak konieczności jego rozwiązania, a także emancypacja hałasu, którą głosili włoscy futuryści, z Luigim Russolo i jego Sztuką hałasu na czele. XX wiek to także rewolucyjne techniki wykonawcze – wydobywanie dźwięku w sposób, którego nikt wcześniej nie podejrzewał – na instrumentach dętych zaczęto grać wielodźwięki, czyli multifony, fortepiany zaczęto preparować, czyli umieszczać na strunach różne, często nieoczywiste, przedmioty. Największym wizjonerem w tej XX‑wiecznej dźwiękowej rewolucji okazał się John Cage, dla którego wszystko było muzyką, a jego najbardziej znanym i jednocześnie najbardziej radykalnym dziełem pozostaje 4'33” – słynna Cisza (Tacet). Kompozycja ta powstała po doświadczeniach kompozytora w komorze dźwiękoszczelnej. Twórca zauważył w niej, że pomimo braku dźwięków otoczenia, nadal słyszy odgłosy z wnętrza swojego organizmu – np. bicie serca – zatem idealna cisza jest nie możliwa do osiągnięcia. Cage swoim utworem, w którym wykonawca milczy przez 4 minuty i 33 sekundy, pokazał, że mimo wszystko kompozycja ta będzie wypełniona muzyką – dźwiękami otoczenia.
Zadania
R16NqdcuKuQiX
Ćwiczenie 1
RHAaWObnEZCxp
Ćwiczenie 2
RVKGW8nsBJoT2
Ćwiczenie 3
RAl96QS7Rcid0
Ćwiczenie 4
R1T6tGCuFRy2y
Ćwiczenie 5
RRyJUKeMVlIQI
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj tytuły poznanych utworów do nazwisk kompozytorów: Święto wiosny Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński Orfeusz Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński The People United Will Never Be Defeated! Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński 4'33 Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński
Przyporządkuj tytuły poznanych utworów do nazwisk kompozytorów: Święto wiosny Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński Orfeusz Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński The People United Will Never Be Defeated! Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński 4'33 Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński
Przyporządkuj tytuły poznanych utworów do nazwisk kompozytorów:
Frederic Rzewski, John Cage, Claudio Monteverdi, Igor Strawiński
Święto wiosny
Orfeusz
The People United Will Never Be Defeated!
4'33
R1PToJFg0dKdq
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Wysłuchaj I części Koncertu fortepianowego C‑dur, KV 503 W. A. Mozarta (w wersji orkiestrowej oraz fragmentu partii fortepianu). Czy rozpoznajesz jaki cytat muzyczny kompozytor zamieścił w utworze? Co mówi on o poglądach politycznych twórcy – weź pod uwagę czas powstania utworu: 1786 r., a także kontekst powstałego w tym samym czasie Wesela Figara.
RyCznD4PwN2A01
RDtGxdAin6Qis
Polecenie 2
Świat sztuki rozgrzewają także współcześnie co pewien czas głośne skandale. Przypomnijcie sobie dzieła (nie tylko muzyczne), które w ostatnich latach wzbudziły największe emocje. Zastanówcie się, co było w nich szokującego i porównajcie je z dziełami poznanymi na lekcji, które szokowały w przeszłości. Co się zmieniło? Czy jakieś elementy, tematy dzieł, nadal szokują? Następnie przeprowadźcie krótką dyskusję, czy w sztuce, muzyce, są tematy, których poruszać nie wolno?
R1PCVxraDOOBd
Polecenie 3
Spróbujcie wykonać w klasie kompozycję Johna Cage’a 4'33”, a następnie zastanówcie się, czy utwór, który powstał ponad 60 lat temu, nadal wzbudza emocje i dyskusję. Jeśli tak, to dlaczego, jeżeli nie – co spowodowało (jakie inne utwory lub wydarzenia z historii muzyki), że stracił na znaczeniu? Wypiszcie swoje za i przeciw.
R627eqqoEmajj
Słownik pojęć
Akord tristanowski
Akord tristanowski
akord występujący w Preludium do „Tristana i Izoldy”. Jest to współbrzmienie dźwięków f‑h-dis1‑gis1, różnorako interpretowane.
Dramma per musica
Dramma per musica
termin stosowany na określenie kompozycji wokalno‑instrumentalnych, które zapoczątkowały powstanie gatunku opery.
Ritornell
Ritornell
krótki fragment instrumentalny pojawiający się w większych formach muzycznych, często wokalno‑instrumentalnych. Określenie stosowane w muzyce dawnej.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pl
Biblioteka muzyczna
RxRmXrOlimBI21
Utwór: „The People United Will Never Be Defeated!”, autorstwa: Frederic Rzewski. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
RyCznD4PwN2A01
Utwór: „Koncert fortepianowy C-dur”, KV 503, autorstwa: Wolfgang Amadeusz Mozart. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RgDG072XADlG0
Utwór: Orfeusz, toccata, autorstwa: Claudio Monteverdi, wykonawca: dyrygent Jordi Savall. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1LxA3S0FVn0u
Utwór: Tristan i Izolda, preludium, autorstwa: Ryszard Wagner, wykonawca: Orkiestra Filharmonii pod kierunkiem Wilhelma Furtwanglera. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.