Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RV6ZoorwPpvm41

Rewolucjonizm wybranych dzieł muzyki

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1600 – powstanie opery – Euridice Jacopo Periego

1607 – premiera Orfeusza Claudia Monteverdiego

1786 – premiera Wesela Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta

1789–1795 – Wielka Rewolucja Francuska

1802–1804 – powstanie Symfonii nr 3 Es‑dur op. 55 Eroica Ludwiga van Beethovena

1804 – koronacja Napoleona na Cesarza Francuzów

1865 – premiera Tristana i Izoldy Richarda Wagnera

1913 – premiera Święta Wiosny Igora Strawińskiego

1913 – opublikowanie Sztuki hałasu Luigiego Russolo

1952 – premiera 4'33” Johna Cage’a w wykonaniu pianisty Davida Tudora

1973 – pucz w Chile i przejęcie władzy przez Augusto Pinocheta

1976 – prawykonanie The People United Will Never Be Defeated! Frederica Rzewskiego

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RxkyQEoXToKxn1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

opisywać znaczenie wybranych kompozycji dla historii muzyki;

umieszczać wybrane kompozycje w szerszym kontekście historycznym;

dostrzegać przełomowość wybranych dzieł w różnych kontekstach i aspektach muzycznych.

Przełom renesansu i baroku – początki opery i Orfeusz Claudia Monteverdiego

RGyQ33Fm8Ka8x1
Claudio Monteverdi, „Orfeusz” - strona tytułowa, 1609 r., wikimedia.org, domena publiczna

Historię muzyki często przedstawia się jako ciąg dzieł przełomowych, które zadecydowały o kierunku dalszego rozwoju, ukształtowały konkretny gatunek, nurt lub po prostu odbiły się szerokim echem wśród krytyki i słuchaczy. Nie można zapominać, że za dziełami o znanych tytułach często stały szeregi utworów przeciętnych, które doprowadziły do powstania kompozycji wybitnej. Należy także pamiętać o wzajemnych wpływach i powiązaniach w historii, nie tylko o kamieniach milowych. Są jednak w historii muzyki dzieła, które ze względu na swój rewolucyjny charakter każdy szanujący się meloman po prostu musi znać. Wydarzeniem, które zrewolucjonizowało muzyczny świat na bardzo wielu płaszczyznach, było powstanie opery w 1600 r. Nie przypadkiem rok ten uznawany jest też za początek epoki baroku. Opera wprowadziła rewolucyjne zmiany nie tylko stając się nowym atrakcyjnym gatunkiem dla twórców, ale zmieniła też całkowicie podejście do wykonywania muzyki wokalno‑instrumentalnej i wykształciła zupełnie nowy typ słuchaczy. Za pierwszą operę uznaje się Euridice Jacopo Periego (niektórzy badacze podają jako pierwszą Dafne tego samego kompozytora, napisaną w 1597 r., jednak jej rękopis nie zachował się).

Pierwszą rewolucję w dziedzinie tego gatunku – początkowo traktowanego jedynie jako idea wskrzeszenia antycznego dramatu – przyniósł Orfeusz (L’Orfeo) Claudia Monteverdiego z 1607 r. Monteverdi, którego twórczość przynależy właściwie do dwóch epok – renesansu i baroku – zanim zaczął działać na gruncie opery, zdążył też zrewolucjonizować gatunek madrygału i wywołać gorącą dyskusję dotyczącą harmonii i możliwości stosowania dysonansów. Doprowadził on operę, nazywaną jeszcze wówczas dramma per musicaDramma per musicadramma per musica lub jak w przypadku Orfeuszafavola in musica (baśń muzyczna), do kształtu znanego nam współcześnie. Wśród innowacji zastosowanych przez Monteverdiego znalazła się rozbudowana i ściśle ustalona obsada instrumentalna, a same partie instrumentalne zyskały na znaczeniu, stając się ilustracją akcji scenicznej. Monteverdi znacznie rozbudował także recytatywy, a całą kompozycję rozpoczął Toccatą, pełniącą rolę uwertury. W operze pojawia się też kilkakrotnie ritornellRitornellritornell, który spaja muzycznie akcję.

RgDG072XADlG0
Utwór: Orfeusz, toccata, autorstwa: Claudio Monteverdi, wykonawca: dyrygent Jordi Savall. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Rewolucja gatunku symfonii na przykładach symfonii Ludwiga van Beethovena

R1ZsvaCmeX7yr
Ludwig van Beethoven, Strona tytułowa „III Symfonii Eroica” z usuniętą dedykacją dla Napoleona, 1806 r., wikimedia.org, domena publiczna

Tak jak dla opery jednym z najbardziej rewolucyjnych dzieł był Orfeusz Monteverdiego, tak dla symfonii najbardziej rewolucyjną postacią okazał się Ludwig van Beethoven. Spośród jego 9 symfonii, z których właściwie każda wnosi coś nowego do specyfiki gatunku, najbardziej wyróżniają się cztery kompozycje – symfonie: III Es‑dur Eroica, V c‑moll, VI F‑dur PastoralnaIX d‑moll. Symfonia III znana jest przede wszystkim ze skreślonej dedykacji dla Napoleona – po ogłoszeniu się Bonapartego cesarzem Beethoven przekreślił wcześniejszy zapis. Pojawia się w niej jednak wiele nowych pomysłów, jak marsz żałobny w II części oraz forma wariacji w finale. Najbardziej rozpoznawalna – V Symfonia – swój status zyskała dzięki tzw. motywowi losu, rozpoczynającemu utwór i przewijającemu się jako leitmotiv przez wszystkie ogniwa dzieła. Symfonia VI jest natomiast pierwszą w historii symfonią programową – ma nietypowo aż 5 części opatrzonych programowymi tytułami. Ostatnia symfonia Beethovena, pisana już po utracie słuchu przez kompozytora, jest pierwszą symfonią wokalno‑instrumentalną, a sławę i prawdziwie rewolucyjny charakter zyskała głównie poprzez finał, w którym pojawia się tekst Ody do radości Friedricha Schillera.

Rewolucja w harmonii na przykładzie Tristana i Izoldy Richarda Wagnera

Beethoven stał się rewolucjonistą dla symfonii, natomiast gatunek opery zrewolucjonizował w XIX w. Richard Wagner zmieniając go w rozbudowany dramat muzyczny. Wagner jest też postrzegany wśród twórców II połowy XIX w. jako jeden z największych wizjonerów pod względem języka muzycznego i harmoniki. Szczególny – symboliczny – wyraz znalazło to w jego dramacie muzycznym Tristan i Izolda z 1865 r. Kompozycję rozpoczyna charakterystyczny zwrot, który będzie wielokrotnie powracał w dalszej części utworu. Jest on oparty na nietypowym rozwiązaniu harmonicznym, które przełamuje system dur‑moll i może być interpretowane na wiele sposobów. Dla wielu muzykologów, a zwłaszcza szwajcarski teoretyk muzyki – Ernst Kurth, dostrzegało w rozwiązaniach harmonicznych zastosowanych przez Wagnera, których symbolem jest właśnie akord tristanowskiAkord tristanowskiakord tristanowski, koniec systemu tonalnego i romantycznej harmoniki.

RVJrMYjZsBAQr1
Ryszard Wagner, Akord tristanowski, 1859 r., wikimedia.org, domena publiczna
R1LxA3S0FVn0u
Utwór: Tristan i Izolda, preludium, autorstwa: Ryszard Wagner, wykonawca: Orkiestra Filharmonii pod kierunkiem Wilhelma Furtwanglera. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Rewolucja społeczna w Weselu Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta

RWo4dcvO7Vv9L1
Autor nieznany, plakat z opery „Wesele Figara” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, 1786 r., wikimedia.org, domena publiczna

II połowa XVIII w. przyniosła ze sobą przełom w stosunkach klasowych, którego efektem stała się Wielka Rewolucja Francuska w latach 1789–1795. Jej zapowiedzi można odnaleźć także w twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta, w operze Wesele Figara, której premiera odbyła się trzy lata przed wielką rewolucją. Kompozycja powstała do libretta opartego na wywrotowej sztuce francuskiego pisarza Pierre’a de Beaumarchais, który zresztą osobiście brał udział w zburzeniu Bastylii. I choć od strony muzycznej opera Mozarta również zwraca uwagę nowatorstwem – np. w ogromnych scenach ensamblowych, w których wokaliści śpiewają nawet w oktecie, to na plan pierwszy wysuwa się intryga, w której służący zwycięża nad hrabią.

Kompozycje zaangażowane politycznie – ukryty przekaz kompozytorów

W przypadku wielu kompozycji przymiotnik rewolucyjny może się kojarzyć z bardziej powszechnym – społeczno‑politycznym – znaczeniem tego słowa. Twórcy nie raz reagowali na kwestie polityczne, pisząc zaangażowane kompozycje, często wstawiając się za uciskanymi, pisząc muzykę będącą wyrazem ich protestu wobec tyranów. Na gruncie polskiej muzyki postacią kojarzoną z romantyczną walką z zaborcą jest niewątpliwie Fryderyk Chopin. Do takiego sposobu postrzegania Chopina przyczynili się m. in. polscy poeci, ale również Robert Schumann, ogromny sympatyk muzyki Polaka.

Na łamach wydawanego przez siebie czasopisma muzycznego Neue Zeitschrift für Musik pisał on wręcz:

Gdyby potężny samodzierżca z Północy wiedział, jak groźny przeciwnik czai się w dziełach Chopina, w prostych melodiach jego mazurków, zabroniłby tej muzyki. Dzieła Chopina to armaty ukryte w kwiatach.

XX wiek również nie szczędził kompozytorom okazji do wyrażania swoich politycznych stanowisk.
W drugiej połowie XX w. także nie brakowało politycznych zawirowań i rewolucji. W 1973 r. nastąpiło zbrojne przejęcie władzy w Chile przez siły Augusto Pinocheta, który wprowadził dyktatorskie rządy na kolejne 17 lat.
Amerykański kompozytor, Frederic Rzewski, w geście solidarności z przeciwnikami Pinocheta, napisał cykl 36 wariacji The People United Will Never Be Defeated! na temat pieśni ¡El pueblo unido, jamás será vencido!, która stała się hymnem protestujących przeciwko rządom prawicowego dyktatora. Kompozytor w wariacje wplótł także melodie innych pieśni, m. in. Badineria rossa – pieśń włoskich socjalistów, czy Solidarity Song, również lewicujących, Bertolda Brechta i Hannsa Eislera. Poza nimi w utworze słychać też odgłosy bardziej ilustracyjne – np. dźwięki strzałów.

RxRmXrOlimBI21
Utwór: „The People United Will Never Be Defeated!”, autorstwa: Frederic Rzewski. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.

Największy skandal w historii muzyki – premiera Święta wiosny Igora Strawińskiego

RkBndejb8Uon0
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę do baletu „Święto wiosny” Igora Strawińskiego. Cała strona zapisana jest w języku francuskim, nie ma na niej żadnych ilustracji. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Premiera baletu „Święto wiosny”, która miała miejsce w paryskim Théâtre des Champs-Élysées 29 maja 1913 r., to prawdopodobnie najsłynniejszy skandal w historii muzyki. Nadal trwają spory, na ile przekazy świadków są wiarygodne – podobno krzyki widowni zagłuszały orkiestrę na tyle, że tancerze Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa zupełnie nie słyszeli muzyki. Na skandal ten złożyło się wiele czynników.
Balet „Święto wiosny” Igora Strawińskiego, www.memory.loc.gov, domena publiczna
Re9P6BxNOvdWl
Ilustracja interaktywna przedstawia Igora Strawińskiego, opierającego się o zeszyt nut, który leży na pianinie. Kompozytor ma poważny wyraz twarzy. Kompozytor ma charakterystyczny wąs, który jest na zdjęciu ledwo widoczny. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kompozytor „Święta wiosny” w dniu jej premiery był już cenionym twórcą, współpracującym wcześniej z Baletami Rosyjskimi, dla których napisał już „Ognistego ptaka” i „Pietruszkę”.
Igor Strawiński (1882–1971), www.wikipedia.org, domena publiczna
R2WEojzGkfnsy
Ilustracja interaktywna przedstawia scenę ze spektaklu Święto wiosny. Jednym z najważniejszych, a w każdym razie najbardziej skandalicznym, okazał się balet Święto wiosny Igora Strawińskiego, którego burzliwa premiera w Paryżu w 1913 roku przeszła do legendy. Zdjęcie przedstawia sześć dziewczyn, które podtrzymują jedną ręką głowę, którą mają pochyloną. Ubrane są jednakowo w długie, jasne sukienki oraz buty z rzemieniami, które mają obwiązane wokół łydki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W „Święcie wiosny” Strawiński sięgnął po tematykę pogańskich obrzędów – balet nosi podtytuł: „Obrazy z życia dawnej Rusi”. Tematyka stała się jedną z przyczyn skandalu. Balet nie przedstawiał jednak sielskich obrazów powitania wiosny, lecz okrutny obrządek złożenia ofiary z wybranej dziewczyny. Brutalizm libretta został umiejętnie zilustrowany w muzyce, głównie przez żywiołowe rytmy i przesunięcia akcentów oraz zmienne metrum.
Obrazy z życia dawnej Rusi, www.wikipedia.org, domena publiczna
RmwyTWlgqu7Im
Ilustracja interaktywna przedstawia projekt koncepcyjny aktu 1, będącego częścią projektów Nicholasa Roericha dla produkcji Le Sacre du printemps Diagilewa w 1913 r. Scenerią jest zielone otoczenie, a w tle jest jezioro oraz pagórki, na środku ilustracji stoi wysokie, prawie bezlistne drzewo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autorem libretta opartego na pogańskich mitach, a także twórcą scenografii i kostiumów był niezwykle wszechstronny artysta, badacz dawnych kultur, podróżnik, Nikołaj Roerich. Stworzył on oryginalne kostiumy – bardzo swobodne jak na ówczesne standardy, dalekie od typowo baletowych strojów.
Scenografia i kostiumy, www.wikipedia.org, domena publiczna
Rk9RuW7PpBWem
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz wykonany ołówkiem, który przedstawia Wacława Niżyńskiego, który pamiętany jest jako tancerz i choreograf polskiego pochodzenia, jeden z najwybitniejszych tancerzy baletowych XX wieku. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Nietypowe pomysły muzyczne i niezwykle trudne rozwiązania rytmiczne musiały zostać zilustrowane przez oryginalne ruchy tancerzy. Przygotowaniem choreografii do spektaklu zajął się Wacław Niżyński – główny baletmistrz Baletów Rosyjskich. Wprowadził on niespotykane do tej pory w balecie ruchy – często ostre i gwałtowne, wyglądające z pozoru „niezgrabnie”.
Wacław Niżyński, www.wikipedia.org, domena publiczna
RCS6QDYScj73n
Ilustracja interaktywna przedstawia kopie strony z prasy „The New York Times”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Premiera odbiła się szerokim echem w prasie. „The New York Times” podawał, że paryżanie wygwizdali nowy balet. Inne przekazy donoszą jednak o gromkiej owacji wśród części publiczności. Pomimo skandalu, a może właśnie dzięki niemu, bilety na kolejne spektakle zostały tuż po premierze momentalnie wyprzedane.
Recenzje spektaklu, www.operadeparis.fr, domena publiczna
R1NBzUZ4ttx8j
Ilustracja interaktywna przedstawia tancerki w choreografii „Święta wiosny” spektakl stworzony w roku 1975 przez niemiecką tancerkę Pinę Bausch. Kobiety ubrane są w długie, beżowe sukienki. Mają uniesione ręce ku górze i stoją na prawej nodze, lewą mają ugiętą do kolana. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jedną z najsłynniejszych choreografii „Święta wiosny”, bardzo odległą od tej autorstwa Niżyńskiego, pozostaje spektakl stworzony w roku 1975 przez niemiecką tancerkę Pinę Bausch.
Choreografia Piny Bausch, res.cloudinary.com, domena publiczna
R1LElBRQSvT65
Ilustracja interaktywna przedstawia rekonstrukcję oryginalnej choreografii Wacława Niżyńskiego. Kobiety ustawione są w okręgu, skaczą wokół kobiety, która stoi na środku stworzonego przez nie koła. Ubrane są w białe, długie sukienki z czerwonymi zdobieniami. Charakterystyczne są ich pointy zawinięte wokół łydki oraz przedłużone warkocze we włosach. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W 2013 r. obchodziliśmy setną rocznicę słynnej premiery. Podjęto wówczas próby odtworzenia spektaklu w oryginalnej choreografii Niżyńskiego oraz w scenografii i strojach.
Rekonstrukcja oryginalnej choreografii Wacława Niżyńskiego, www.mariinsky.ru, domena publiczna

XX wiek – rewolucja w rozumieniu muzyki – 4'33” Johna Cage’a

RFPEu8CPF94801
John Cage, Partytura 4'33, 1952 r., tokresource.org, CC BY 3.0

Żadna epoka nie zrewolucjonizowała podejścia do muzyki i dźwięku, jak wiek XX. Już pierwsza połowa stulecia to próby przełamania systemu tonalnego – m. in. poprzez dodekafonię – lub całego systemu równomiernie temperowanego – przez podział półtonu na mikrointerwały. XX wiek to także emancypacja dysonansu (jak u Schönberga) – czyli brak konieczności jego rozwiązania, a także emancypacja hałasu, którą głosili włoscy futuryści, z Luigim Russolo i jego Sztuką hałasu na czele. XX wiek to także rewolucyjne techniki wykonawcze – wydobywanie dźwięku w sposób, którego nikt wcześniej nie podejrzewał – na instrumentach dętych zaczęto grać wielodźwięki, czyli multifony, fortepiany zaczęto preparować, czyli umieszczać na strunach różne, często nieoczywiste, przedmioty.
Największym wizjonerem w tej XX‑wiecznej dźwiękowej rewolucji okazał się John Cage, dla którego wszystko było muzyką, a jego najbardziej znanym i jednocześnie najbardziej radykalnym dziełem pozostaje 4'33” – słynna Cisza (Tacet). Kompozycja ta powstała po doświadczeniach kompozytora w komorze dźwiękoszczelnej. Twórca zauważył w niej, że pomimo braku dźwięków otoczenia, nadal słyszy odgłosy z wnętrza swojego organizmu – np. bicie serca – zatem idealna cisza jest nie możliwa do osiągnięcia. Cage swoim utworem, w którym wykonawca milczy przez 4 minuty i 33 sekundy, pokazał, że mimo wszystko kompozycja ta będzie wypełniona muzyką – dźwiękami otoczenia.

Zadania

R16NqdcuKuQiX
Ćwiczenie 1
RHAaWObnEZCxp
Ćwiczenie 2
RVKGW8nsBJoT2
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj numery symfonii Ludwiga van Beethovena z ich charakterystycznymi cechami: III Es-dur Eroica Możliwe odpowiedzi: 1. 5-częściowa, pierwsza symfonia programowa, 2. motyw losu pojawiający się we wszystkich częściach dzieła, 3. pierwsza symfonia wokalno-instrumentalna, z tekstem Friedricha Schillera, 4. część II w formie marsza żałobnego V c-moll Możliwe odpowiedzi: 1. 5-częściowa, pierwsza symfonia programowa, 2. motyw losu pojawiający się we wszystkich częściach dzieła, 3. pierwsza symfonia wokalno-instrumentalna, z tekstem Friedricha Schillera, 4. część II w formie marsza żałobnego VI F-dur Pastoralna Możliwe odpowiedzi: 1. 5-częściowa, pierwsza symfonia programowa, 2. motyw losu pojawiający się we wszystkich częściach dzieła, 3. pierwsza symfonia wokalno-instrumentalna, z tekstem Friedricha Schillera, 4. część II w formie marsza żałobnego IX d-moll Możliwe odpowiedzi: 1. 5-częściowa, pierwsza symfonia programowa, 2. motyw losu pojawiający się we wszystkich częściach dzieła, 3. pierwsza symfonia wokalno-instrumentalna, z tekstem Friedricha Schillera, 4. część II w formie marsza żałobnego
RAl96QS7Rcid0
Ćwiczenie 4
R1T6tGCuFRy2y
Ćwiczenie 5
Połącz tytuły dzieł z ważnymi wydarzeniami z historii, do których nawiązują / którym się przeciwstawiają: 1. Frederic Rzewski, The People United Will Never Be Defeated!, 2. Ludwig van Beethoven, III Symfonia Es-dur Eroica, 3. Wolfgang Amadeusz Mozart, Wesele Figara- Pucz w Chile w 1973 r. 1. Frederic Rzewski, The People United Will Never Be Defeated!, 2. Ludwig van Beethoven, III Symfonia Es-dur Eroica, 3. Wolfgang Amadeusz Mozart, Wesele Figara- Przemiany w społeczeństwie klasowym, Wielka Rewolucja Francuska 1. Frederic Rzewski, The People United Will Never Be Defeated!, 2. Ludwig van Beethoven, III Symfonia Es-dur Eroica, 3. Wolfgang Amadeusz Mozart, Wesele Figara- Koronacja Napoleona na Cesarza Francuzów
RRyJUKeMVlIQI
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj tytuły poznanych utworów do nazwisk kompozytorów: Święto wiosny Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński Orfeusz Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński The People United Will Never Be Defeated! Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński 4'33 Możliwe odpowiedzi: 1. Frederic Rzewski, 2. Claudio Monteverdi, 3. John Cage, 4. Igor Strawiński
R1PToJFg0dKdq
Ćwiczenie 7
Polecenie 1

Wysłuchaj I części Koncertu fortepianowego C‑dur, KV 503 W. A. Mozarta (w wersji orkiestrowej oraz fragmentu partii fortepianu). Czy rozpoznajesz jaki cytat muzyczny kompozytor zamieścił w utworze? Co mówi on o poglądach politycznych twórcy – weź pod uwagę czas powstania utworu: 1786 r., a także kontekst powstałego w tym samym czasie Wesela Figara.

RyCznD4PwN2A01
Utwór: „Koncert fortepianowy C-dur”, KV 503, autorstwa: Wolfgang Amadeusz Mozart. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RDtGxdAin6Qis
Polecenie 2

Świat sztuki rozgrzewają także współcześnie co pewien czas głośne skandale. Przypomnijcie sobie dzieła (nie tylko muzyczne), które w ostatnich latach wzbudziły największe emocje. Zastanówcie się, co było w nich szokującego i porównajcie je z dziełami poznanymi na lekcji, które szokowały w przeszłości. Co się zmieniło? Czy jakieś elementy, tematy dzieł, nadal szokują?
Następnie przeprowadźcie krótką dyskusję, czy w sztuce, muzyce, są tematy, których poruszać nie wolno?

R1PCVxraDOOBd
Polecenie 3

Spróbujcie wykonać w klasie kompozycję Johna Cage’a 4'33”, a następnie zastanówcie się, czy utwór, który powstał ponad 60 lat temu, nadal wzbudza emocje i dyskusję. Jeśli tak, to dlaczego, jeżeli nie – co spowodowało (jakie inne utwory lub wydarzenia z historii muzyki), że stracił na znaczeniu?
Wypiszcie swoje zaprzeciw.

R627eqqoEmajj

Słownik pojęć

Akord tristanowski
Akord tristanowski

akord występujący w Preludium do „Tristana i Izoldy”. Jest to współbrzmienie dźwięków f‑h-dis1‑gis1, różnorako interpretowane.

Dramma per musica
Dramma per musica

termin stosowany na określenie kompozycji wokalno‑instrumentalnych, które zapoczątkowały powstanie gatunku opery.

Ritornell
Ritornell

krótki fragment instrumentalny pojawiający się w większych formach muzycznych, często wokalno‑instrumentalnych. Określenie stosowane w muzyce dawnej.

Źródła:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pl

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

http://culture.pl/pl/artykul/milosc‑nieodwzajemniona‑chopin‑i-schumann