Robimy zakupy w naszej dzielnicy
Robimy zakupy w naszej dzielnicy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy sklepów w swojej dzielnicy,
wie, że forma przymiotnika zmienia się wraz ze zmianą formy rzeczownika.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie ułożyć dłuższą wypowiedź na dany temat,
wymienia postacie występujące w utworze,
ocenia postępowanie głównych bohaterów utworu,
analizuje zadania z treścią,
umie prowadzić dialog,
potrafi zaprojektować i wykonać szyld sklepowy,
pisze poprawnie wyrazy z rz po spółgłoskach.
c) Postawy
Uczeń :
stosuje zwroty grzecznościowe w odpowiednich sytuacjach,
potrafi odpowiednio zachować się w sklepie.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa, problemowa (działanie praktyczne, drama, projektowanie szyldów).
Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Farby, kredki, perfumy, buty, artykuły spożywcze i mięsne.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Wypowiedzi uczniów na temat zakupów w osiedlowych sklepach – rodzaje sklepów i produkty najczęściej w nich kupowane.
Wprowadzenie do tematu – zorganizowanie wystawki z różnymi przedmiotami.
Dopasowywanie produktów do sklepów, z których mogą pochodzić:
drogeria – perfumy, pomadka do ust, krem,
sklep obuwniczy – buty,
sklep papierniczy – kredki, farby, linijka,
sklep spożywczy – mleko, bułka,
sklep mięsny – kiełbasa, wędlina.
Rozmowa na temat właściwego zachowania się w sklepie.
b) Faza realizacyjna
Zapoznanie z treścią tekstu: Zmiany na mojej ulicy (podręcznik, s. 55):
czytanie z podziałem na role,
wyróżnianie postaci i miejsca akcji.
Scenka dramowa. Zakupy dokonywane przez dzieci w różnych sklepach, także samoobsługowych. Użycie zwrotów grzecznościowych oraz poprawnej formy zmiany przymiotnika.
Utrwalenie pisowni wyrazów z rz po spółgłoskach:
przypomnienie zasady, że po spółgłoskach piszemy rz,
ćwiczenie (załącznik 1),
sprawdzenie poprawności wykonanego zadania.
Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 20. Nauczyciel rzuca piłeczkę do wybranego ucznia i podaje działanie: np. 7 + 5 = …, uczeń musi wykonać poprawnie działanie i odrzucić piłeczkę do innego ucznia, podając przykład nowego działania.
Rozwiązywanie zadań tekstowych (załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Projektowanie szyldów sklepowych – praca w grupach. Każda grupa wykonuje inny szyld sklepowy: sklep papierniczy, sklep obuwniczy, sklep mięsny, sklep spożywczy, drogeria, market.
5. Bibliografia
Hemmerling W., Zabawy w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1984.
Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.
Kowaliszyn K., Krajobraz z uśmiechem. Ćwiczenia z języka polskiego. Klasa 2. Zeszyt 1, WSiP, Warszawa 1992.
Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.
Lankiewicz B., Semadeni Z., Matematyka. Podręcznik dla klasy 2 szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1990.
Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z Moniką 3, Annał, Łódź 1997.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Wpisz brakujące litery: rz lub sz.
p_ czoła, d wi, t ask, G__egorz, K_ ysztof, d__ewo, p_ enica, g__ądka, k_aki
Załącznik 2
Grupa 1 – rozwiąż zadanie tekstowe i narysuj do niego graf:
Zosia miała 15 cukierków. 7 cukierków dała siostrze. Ile cukierków zostało Zosi?
Grupa 2 – rozwiąż zadanie tekstowe i narysuj do niego graf:
Arek miał 9 znaczków z kwiatami i 7 znaczków z samochodzikami. Ile znaczków miał Arek?
b) Zadanie domowe
Ułóż zdania z wyrazami: krzyk, drzewo, grządka.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.