Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Robimy zakupy w naszej dzielnicy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna nazwy sklepów w swojej dzielnicy,

  • wie, że forma przymiotnika zmienia się wraz ze zmianą formy rzeczownika.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie ułożyć dłuższą wypowiedź na dany temat,

  • wymienia postacie występujące w utworze,

  • ocenia postępowanie głównych bohaterów utworu,

  • analizuje zadania z treścią,

  • umie prowadzić dialog,

  • potrafi zaprojektować i wykonać szyld sklepowy,

  • pisze poprawnie wyrazy z rz po spółgłoskach.

c) Postawy

Uczeń :

  • stosuje zwroty grzecznościowe w odpowiednich sytuacjach,

  • potrafi odpowiednio zachować się w sklepie.

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa, problemowa (działanie praktyczne, drama, projektowanie szyldów).

Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Farby, kredki, perfumy, buty, artykuły spożywcze i mięsne.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Wypowiedzi uczniów na temat zakupów w osiedlowych sklepach – rodzaje sklepów i produkty najczęściej w nich kupowane.

  2. Wprowadzenie do tematu – zorganizowanie wystawki z różnymi przedmiotami.

  3. Dopasowywanie produktów do sklepów, z których mogą pochodzić:

    • drogeria – perfumy, pomadka do ust, krem,

    • sklep obuwniczy – buty,

    • sklep papierniczy – kredki, farby, linijka,

    • sklep spożywczy – mleko, bułka,

    • sklep mięsny – kiełbasa, wędlina.

  4. Rozmowa na temat właściwego zachowania się w sklepie.

b) Faza realizacyjna

  1. Zapoznanie z treścią tekstu: Zmiany na mojej ulicy (podręcznik, s. 55):

    • czytanie z podziałem na role,

    • wyróżnianie postaci i miejsca akcji.

  2. Scenka dramowa. Zakupy dokonywane przez dzieci w różnych sklepach, także samoobsługowych. Użycie zwrotów grzecznościowych oraz poprawnej formy zmiany przymiotnika.

  3. Utrwalenie pisowni wyrazów z rz po spółgłoskach:

    • przypomnienie zasady, że po spółgłoskach piszemy rz,

    • ćwiczenie (załącznik 1),

    • sprawdzenie poprawności wykonanego zadania.

  4. Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 20. Nauczyciel rzuca piłeczkę do wybranego ucznia i podaje działanie: np. 7 + 5 = …, uczeń musi wykonać poprawnie działanie i odrzucić piłeczkę do innego ucznia, podając przykład nowego działania.

  5. Rozwiązywanie zadań tekstowych (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

Projektowanie szyldów sklepowych – praca w grupach. Każda grupa wykonuje inny szyld sklepowy: sklep papierniczy, sklep obuwniczy, sklep mięsny, sklep spożywczy, drogeria, market.

5. Bibliografia

  1. Hemmerling W., Zabawy w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1984.

  2. Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.

  3. Kowaliszyn K., Krajobraz z uśmiechem. Ćwiczenia z języka polskiego. Klasa 2. Zeszyt 1, WSiP, Warszawa 1992.

  4. Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.

  5. Lankiewicz B., Semadeni Z., Matematyka. Podręcznik dla klasy 2 szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1990.

  6. Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z Moniką 3, Annał, Łódź 1997.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Wpisz brakujące litery: rz lub sz.

p_ czoła, d wi, t ask, G__egorz, K_ ysztof, d__ewo, p_ enica, g__ądka, k_aki

Załącznik 2

Grupa 1 – rozwiąż zadanie tekstowe i narysuj do niego graf:

Zosia miała 15 cukierków. 7 cukierków dała siostrze. Ile cukierków zostało Zosi?

Grupa 2 – rozwiąż zadanie tekstowe i narysuj do niego graf:

Arek miał 9 znaczków z kwiatami i 7 znaczków z samochodzikami. Ile znaczków miał Arek?

b) Zadanie domowe

Ułóż zdania z wyrazami: krzyk, drzewo, grządka.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.

R1QPjyxcMpD7n

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.56 KB w języku polskim
RC6rEtsZCnQVn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim