Rodzaje mieszanin
SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Rodzaje mieszanin”
Chemia, III etap edukacyjny
Temat: Rodzaje mieszanin.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (1.7) [uczeń] opisuje cechy mieszanin jednorodnych i niejednorodnych.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ: | wie, co to jest mieszanina i czym się różni od związku chemicznego |
wyjaśnia jak odróżnić mieszaninę od związku chemicznego | |
definiuje pojęcia: mieszanina, mieszanina jednorodna, mieszanina niejednorodna |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ: | rozróżnia mieszaniny jednorodne od niejednorodnych |
potrafi sporządzić proste mieszaniny | |
wykonuje doświadczenie zgodnie z instrukcją | |
obserwuje przebieg doświadczenia | |
analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń | |
posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem laboratoryjnym |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje naukowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Nauczyciel podaje temat zajęć. Uczniowie przypominają swoje wiadomości o pierwiastku i związku chemicznym.
Następnie zastanawiają się nad pojęciem mieszanina i z pomocą nauczyciela definiują to pojęcie.
Uczniowie korzystając z podręcznika, encyklopedii oraz z Internetu podają przykłady różnych mieszanin. Zapisują swoje wnioski w zeszycie.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel wprowadza definicję mieszaniny jednorodnej i niejednorodnej. Uczniowie zapisują ją w zeszytach.
W kolejnej części lekcji następuje pokaz zestawu zdjęć mieszanin jednorodnych i niejednorodnych. Uczniowie w trakcie oglądania zdjęć zapisują ich charakterystyczne cechy.
Nauczyciel podsumowuje ich spostrzeżenia.
Uczniowie sporządzają swoje własne mieszaniny jednorodne i niejednorodne.
Instrukcja przeprowadzenia obserwacji
1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:
Sporządzanie mieszanin jednorodnych i niejednorodnych
2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:
Celem obserwacji są mieszaniny jednorodne i niejednorodne.
3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):
Obserwacja jest prowadzona podczas lekcji chemii w klasie. Nauczyciel przygotowuje dla każdego ucznia następujący sprzęt i substancje: woda, piasek, cukier, zlewki, próbówki.
Przykładowe doświadczenia do wykonania przez uczniów.
Doświadczenie nr 1
Do probówki z wodą dodaj piasek. Zamieszaj i odstaw na kilka minut. Co obserwujesz? Jaki to rodzaj mieszaniny?
Doświadczenie nr 2
Do probówki z wodą dodaj rozdrobnioną kredę szkolną. Zamieszaj i odstaw. Co obserwujesz? Jaki to rodzaj mieszaniny?
4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:
Wszyscy uczniowie przeprowadzają doświadczenia. Wspólnie zapisują obserwacje i formułują wnioski w zeszytach.
Podsumowanie:
W krótkiej pogadance uczniowie zastanawiają się, jakie są różnice między mieszaniną a związkiem chemicznym. Zapisują swoje wnioski w zeszycie.
Nauczyciel zadaje i wyjaśnia pracę domową. Ocenia pracę uczniów.
Środki dydaktyczne
Podręcznik, encyklopedia
Komputery połączone z internetem
Sprzęt laboratoryjny
Zestaw zdjęć „Mieszaniny jednorodne”
Zestaw zdjęć „Mieszaniny niejednorodne”
Metody nauczania
Pogadanka
Praca z podręcznikiem, encyklopedią, internetem
Zajęcia praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Obserwacja
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca zbiorowa
Praca domowa
Wyjaśnij, dlaczego powietrze jest mieszaniną?
Zadanie dla chętnych
Jakie znasz stopy metali? Napisz ich zastosowanie w życiu codziennym.