Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Rodzaje ruchów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń wie, że istnieją ruchy prostoliniowe i krzywoliniowe.

  2. Uczeń wie, że istnieją ruchy jednostajne i zmienne.

b) Umiejętności

  1. Uczeń umie scharakteryzować rodzaje ruchów.

  2. Uczeń umie nazwać ruch, na podstawie obserwacji.

  3. Uczeń umie nazwać ruch na podstawie podanych cech i rysunku.

2. Metoda i forma pracy

Podział metod nauczania według koncepcji nauczania wielostronnego W. Okonia:

  1. Metody asymilacji wiedzy: dyskusja.

  2. Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: wykonywanie schematów podziału.

  3. Metody waloryzacyjne: quiz podsumowujący.

Forma pracy: grupowa.

3. Środki dydaktyczne

  1. Tablica i kreda.

  2. Podręcznik uczniowski.

  3. Duże arkusze papieru.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przypomnienie. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie co oznaczają pojęcia tor i prędkość. Wypisuje te pojęcia na tablicy mówiąc, że wokół tych dwóch pojęć będzie osnuta cała dzisiejsza lekcja.

b) Faza realizacyjna

Różne rodzaje ruchów. Pyta uczniów jakie rodzaje ruchów poznali do tej pory. Uczniowie wymieniają ruch jednostajny prostoliniowy, ruch jednostajnie przyspieszony, opóźniony itp. Nauczyciel stwierdza, że skoro są ich różne rodzaje, to dobrze byłoby je jakoś logicznie uporządkować. Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze papieru, na których będą wykonywać schematy podziału. Wyjaśnia im, że kryteriami podziału będzie to po jakim torze porusza się ciało oraz czy jego prędkość jest stała czy nie.

Wykonywanie schematów. Uczniowie wykonują schematy podziału poznanych przez nich ruchów. Początkowo na brudno, prezentują nauczycielowi swój pomysł, a po uzyskaniu dobrego rezultatu przenoszą schemat na duży arkusz. Na schemacie musi się znaleźć nazwa ruchu, opis oraz miejsce na późniejsze wpisanie wzorów na drogę i prędkość. Przy każdym rodzaju ruchu uczniowie mogą także rysować wykresy przedstawiające zależności v(t), s(t). Nauczyciel może polecić uczniom wyróżnienie jakichś dodatkowych ruchów, których jeszcze nie znają, ale ich szczególność jest oczywista (ruch po krzywej zamkniętej).

Prezentacja plansz. Uczniowie prezentują swoje plansze nauczyciel wraz z uczniami w klasie omawia je zwraca uwagę na ciekawe rozwiązania, koryguje ewentualne pomyłki.

Obliczanie przebytej drogi. Nauczyciel wyjaśnia w jaki sposób można obliczyć drogę przebytą przez obserwowane ciała w jednakowych odstępach czasu. Każdy uczeń samodzielnie oblicza te drogi. Nauczyciel pyta uczniów co zauważają.

Przykłady. Uczniowie próbują podawać przykłady charakterystycznych ruchów, które można przypisać do którejś z grup (np. ruch obiegowy Ziemi, ruch piłki skierowanej z rzutu rożnego do bramki itp.). Uczniowie w grupach zapisują te przykłady na swoich schematach.

c) Faza podsumowująca

Quiz. Nauczyciel zadaje uczniom, krótkie pytania dotyczące rodzajów ruchów. Za dobrą odpowiedź uczeń może otrzymać plus. Zdobywca największej ilości plusów otrzymuje ocenę.

5. Bibliografia

  1. Maria Rozenbajger, Ryszard Rozenbajger, Jerzy M. Kreiner, Fizyka dla gimnazjum część 1, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 2000.

6. Załączniki

Brak.

7. Czas trwania lekcji

45 minut.

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

RmJPaGl3tDhNQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.17 KB w języku polskim
RE9sb4tt6faI3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim