Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. wie, że transport obok łączności jest częścią komunikacji;

      2. wie, że komunikacja należy do sektora usług;

      3. wie, czym zajmuje się transport;

      4. wie, co to są środki transportu i infrastruktura transportu;

      5. wie, czym jest system transportowy;

      6. zna rodzaje transportu;

      7. zna podstawowe informacje charakteryzujące poszczególne rodzaje transportu.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. potrafi wskazać zalety i wady poszczególnych rodzajów transportu;

      2. potrafi wskazać, które rodzaje transportu są szczególnie przydatne przy transporcie określonych towarów lub ludzi w wybranych relacjach;

      3. potrafi stosować zdobytą wiedzę w życiu.

  2. Metoda pracy Wykład, praca w grupach, dyskusja, prezentacja.

  3. Środki dydaktyczne Karteczki – każda z jednym rodzajem transportu, duże arkusze papieru, mazaki.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • podział klasy na 6 grup (wybranie w każdej grupie sekretarza, lidera).

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:

        • podział usług;

        • znaczenie usług.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel wprowadza w nowe zagadnienie, przekazując podstawowe informacje na temat transportu:

        • jest on, obok łączności, częścią komunikacji;

        • jest, tak jak cała komunikacja, częścią sektora usług;

        • jest przemieszczaniem osób lub towarów;

        • przemieszczanie odbywa się za pomocą środków transportu (np. samochodów, samolotów, statków) przy wykorzystaniu infrastruktury transportowej (np. dróg, linii kolejowych, lotnisk);

        • wszystkie rodzaje transportu tworzą na danym obszarze system transportowy.

      2. Nauczyciel informuje, że pierwszym rodzajem transportu był transport niezmechanizowany, który odgrywa już niewielką rolę w biednych krajach lub transporcie lokalnym.

      3. Nauczyciel krótko prezentuje pozostałe rodzaje transportu: samochodowy, kolejowy, lotniczy, morski, wodny śródlądowy, przesyłowy.

      4. Poszczególne grupy uczniów losują po jednym rodzaju transportu spośród wypisanych na karteczkach, a następnie opracowują dla niego zalety i wady, wpisując mazakami na duże arkusze papieru.

    3. Faza podsumowująca

      1. Liderzy grup prezentują na forum opracowane przez grupy wyniki pracy poprzez przyczepienie arkuszy do tablicy i ich odczytanie.

      2. Nauczyciel koryguje błędy i uzupełnia braki – ewentualnie pewne zagadnienia poddaje dyskusji wszystkich uczniów.

      3. Uczniowie robią notatki z prezentacji wyników.

      4. Nauczyciel przedstawia pracę domową.

  5. Bibliografia [1] T. Michalski, E. Sołohubiak - Borchert, Geografia 1, Nowa Era, Warszawa 2002.
    [2] J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, Geografia społeczno - ekonomiczna, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.
    [3] S. Berezowski, Zarys geografii komunikacji, PWN, Warszawa 1979.
    [4] W. Rydzkowski, K. Wojewódzka - Król (red.), Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
    [5] A. Hornig, S. Dziadek, Zarys geografii transportu lądowego, PWN, Warszawa 1987.
    [6] J. Zaleski, Ogólna geografia transportu morskiego w zarysie, PWN, Warszawa 1978.

  6. Załączniki Zadanie domowe
    Na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji oraz ewentualnie dodatkowych źródeł, napisz jaki rodzaj transportu jest najbardziej odpowiedni w następujących sytuacjach:

    1. przewiezienie 500 tulipanów z Amsterdamu do Moskwy – transport .......................

    2. przewiezienie 600 ton węgla kamiennego z Gliwic do elektrowni Dolna Odra – transport .......................

    3. przewiezienie 80 telewizorów z Warszawy do Wrocławia – transport .......................

    4. przewiezienie 120 000 ton zboża z Gdyni do Hamburga – transport .......................

    5. przewiezienie listu z Paryża do Sydney – transport .......................

    6. przewiezienie 900 ton stali z Krakowa do Gdyni – transport .......................

    7. przewiezienie 800 kg wędlin z Ostródy do Torunia – transport .......................

    8. przewiezienie 200 000 ton siarki z Gdańska do Baltimore – transport .......................

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

R1N2oSTln5rmB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 84.80 KB w języku polskim
R1PVXIdVPbp3Q

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim