Rodzaje transportu
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:wie, że transport obok łączności jest częścią komunikacji;
wie, że komunikacja należy do sektora usług;
wie, czym zajmuje się transport;
wie, co to są środki transportu i infrastruktura transportu;
wie, czym jest system transportowy;
zna rodzaje transportu;
zna podstawowe informacje charakteryzujące poszczególne rodzaje transportu.
Umiejętności
Uczeń:potrafi wskazać zalety i wady poszczególnych rodzajów transportu;
potrafi wskazać, które rodzaje transportu są szczególnie przydatne przy transporcie określonych towarów lub ludzi w wybranych relacjach;
potrafi stosować zdobytą wiedzę w życiu.
Metoda pracy Wykład, praca w grupach, dyskusja, prezentacja.
Środki dydaktyczne Karteczki – każda z jednym rodzajem transportu, duże arkusze papieru, mazaki.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
sprawdzenie obecności;
podział klasy na 6 grup (wybranie w każdej grupie sekretarza, lidera).
Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:
podział usług;
znaczenie usług.
Określenie celu i formy pracy na lekcji.
Podanie i zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza w nowe zagadnienie, przekazując podstawowe informacje na temat transportu:
jest on, obok łączności, częścią komunikacji;
jest, tak jak cała komunikacja, częścią sektora usług;
jest przemieszczaniem osób lub towarów;
przemieszczanie odbywa się za pomocą środków transportu (np. samochodów, samolotów, statków) przy wykorzystaniu infrastruktury transportowej (np. dróg, linii kolejowych, lotnisk);
wszystkie rodzaje transportu tworzą na danym obszarze system transportowy.
Nauczyciel informuje, że pierwszym rodzajem transportu był transport niezmechanizowany, który odgrywa już niewielką rolę w biednych krajach lub transporcie lokalnym.
Nauczyciel krótko prezentuje pozostałe rodzaje transportu: samochodowy, kolejowy, lotniczy, morski, wodny śródlądowy, przesyłowy.
Poszczególne grupy uczniów losują po jednym rodzaju transportu spośród wypisanych na karteczkach, a następnie opracowują dla niego zalety i wady, wpisując mazakami na duże arkusze papieru.
Faza podsumowująca
Liderzy grup prezentują na forum opracowane przez grupy wyniki pracy poprzez przyczepienie arkuszy do tablicy i ich odczytanie.
Nauczyciel koryguje błędy i uzupełnia braki – ewentualnie pewne zagadnienia poddaje dyskusji wszystkich uczniów.
Uczniowie robią notatki z prezentacji wyników.
Nauczyciel przedstawia pracę domową.
Bibliografia [1] T. Michalski, E. Sołohubiak - Borchert, Geografia 1, Nowa Era, Warszawa 2002.
[2] J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, Geografia społeczno - ekonomiczna, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.
[3] S. Berezowski, Zarys geografii komunikacji, PWN, Warszawa 1979.
[4] W. Rydzkowski, K. Wojewódzka - Król (red.), Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
[5] A. Hornig, S. Dziadek, Zarys geografii transportu lądowego, PWN, Warszawa 1987.
[6] J. Zaleski, Ogólna geografia transportu morskiego w zarysie, PWN, Warszawa 1978.Załączniki Zadanie domowe
Na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji oraz ewentualnie dodatkowych źródeł, napisz jaki rodzaj transportu jest najbardziej odpowiedni w następujących sytuacjach:przewiezienie 500 tulipanów z Amsterdamu do Moskwy – transport .......................
przewiezienie 600 ton węgla kamiennego z Gliwic do elektrowni Dolna Odra – transport .......................
przewiezienie 80 telewizorów z Warszawy do Wrocławia – transport .......................
przewiezienie 120 000 ton zboża z Gdyni do Hamburga – transport .......................
przewiezienie listu z Paryża do Sydney – transport .......................
przewiezienie 900 ton stali z Krakowa do Gdyni – transport .......................
przewiezienie 800 kg wędlin z Ostródy do Torunia – transport .......................
przewiezienie 200 000 ton siarki z Gdańska do Baltimore – transport .......................
Czas trwania lekcji 45 minut