Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Rodzaje usług w Polsce.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 6.5: uczeń rozróżnia rodzaje usług; wyjaśnia szybki rozwój wybranych usług w Polsce i we własnym regionie.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • zna rodzaje usług,

  • rozumie istotność sektora usług w gospodarce narodowej,

  • jest świadom szybkiego rozwoju wybranych usług w Polsce,

  • wie, jakie gałęzie usług rozwijają się obecnie w Polsce i we własnym regionie.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi wymienić gałęzie usług w Polsce i we własnym regionie,

  • potrafi wymienić zanikające gałęzie usług,

  • potrafi wyjaśnić przyczyny i skutki wzrostu zatrudnienia w sektorze usług,

  • poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,

  • samodzielnie uczy się,

  • współpracuje w grupie,

  • czyta wykresy.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap

wstępny

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje matematyczne i kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się

Nauczyciel podaje definicję usług. Pyta uczniów, czym są usługi. Dokonuje podziału gospodarki Polski na trzy sektory: przemysł, rolnictwo i usługi.

Prosi, by uczniowie podawali przykłady usług, z których ostatnio korzystali. Nauczyciel zapisuje wybrane propozycje na tablicy.

Prosi uczniów, by wymienili usługi, które rozwijają się w kraju i regionie, oraz usługi, które zanikają.

pogadanka, wykład,

ćwiczenia,

„burza mózgów”

indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach

Etap realizacji

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje matematyczne i kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się

Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną (zasób nr 2). Pokazuje rozmieszczenie centr usług w Polsce i podkreśla, że sektor ten jest szczególnie rozwinięty w dużych miastach. Tłumaczy wpływ sektora usług na PKB oraz jaki procent osób pracuje w usługach w krajach rozwiniętych. Dokonuje podziału usług według przeznaczenia. Omawia najważniejsze gałęzie usług: handel, turystykę, transport, łączność, finanse.

Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z grup ma opracować informacje na temat podanej gałęzi usług. Uczniowie powinni wziąć pod uwagę popularność danej gałęzi w kraju, dochód wytwarzany przez typowy zakład usługowy, liczbę danych zakładów w kraju, liczbę zatrudnianych osób oraz przewidywany rozwój branży. Grupy otrzymują następujące tematy:

Grupa 1 - handel,

Grupa 2 - turystyka,

Grupa 3 - finanse,

Grupa 4 - transport,

Grupa 5 - łączność.

Uczniowie pracują na podstawie materiałów dostarczonych przez nauczyciela bądź z komputerem podłączonym do Internetu.

Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy.

prezentacja multimedialna (zasób nr 2), materiały przygotowane przez nauczyciela, komputer z dostępem do Internetu

pogadanka, wykład,

ćwiczenia,

„burza mózgów”,

dyskusja

praca w grupach

indywidualna i zbiorowa,

uczeń samodzielnie wyciąga końcowe wnioski

Etap podsumowujący

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje matematyczne, kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się

W ramach powtórzenia nauczyciel wykonuje z uczniami ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1).

ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1)

ćwiczenie,

„burza mózgów”

praca w grupach

indywidualna i zbiorowa

RHWX80KfEbOEw

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 82.86 KB w języku polskim
R1Nc2ERx4TW0K

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 111.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3