Rodzaje usług w Polsce
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Rodzaje usług w Polsce.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
6.5: uczeń rozróżnia rodzaje usług; wyjaśnia szybki rozwój wybranych usług w Polsce i we własnym regionie.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
zna rodzaje usług,
rozumie istotność sektora usług w gospodarce narodowej,
jest świadom szybkiego rozwoju wybranych usług w Polsce,
wie, jakie gałęzie usług rozwijają się obecnie w Polsce i we własnym regionie.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi wymienić gałęzie usług w Polsce i we własnym regionie,
potrafi wymienić zanikające gałęzie usług,
potrafi wyjaśnić przyczyny i skutki wzrostu zatrudnienia w sektorze usług,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie,
czyta wykresy.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel podaje definicję usług. Pyta uczniów, czym są usługi. Dokonuje podziału gospodarki Polski na trzy sektory: przemysł, rolnictwo i usługi. Prosi, by uczniowie podawali przykłady usług, z których ostatnio korzystali. Nauczyciel zapisuje wybrane propozycje na tablicy. Prosi uczniów, by wymienili usługi, które rozwijają się w kraju i regionie, oraz usługi, które zanikają. | pogadanka, wykład, ćwiczenia, „burza mózgów” | indywidualna i zbiorowa, praca w grupach | |
Etap realizacji | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną (zasób nr 2). Pokazuje rozmieszczenie centr usług w Polsce i podkreśla, że sektor ten jest szczególnie rozwinięty w dużych miastach. Tłumaczy wpływ sektora usług na PKB oraz jaki procent osób pracuje w usługach w krajach rozwiniętych. Dokonuje podziału usług według przeznaczenia. Omawia najważniejsze gałęzie usług: handel, turystykę, transport, łączność, finanse. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z grup ma opracować informacje na temat podanej gałęzi usług. Uczniowie powinni wziąć pod uwagę popularność danej gałęzi w kraju, dochód wytwarzany przez typowy zakład usługowy, liczbę danych zakładów w kraju, liczbę zatrudnianych osób oraz przewidywany rozwój branży. Grupy otrzymują następujące tematy: Grupa 1 - handel, Grupa 2 - turystyka, Grupa 3 - finanse, Grupa 4 - transport, Grupa 5 - łączność. Uczniowie pracują na podstawie materiałów dostarczonych przez nauczyciela bądź z komputerem podłączonym do Internetu. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy. | prezentacja multimedialna (zasób nr 2), materiały przygotowane przez nauczyciela, komputer z dostępem do Internetu | pogadanka, wykład, ćwiczenia, „burza mózgów”, dyskusja | praca w grupach indywidualna i zbiorowa, uczeń samodzielnie wyciąga końcowe wnioski |
Etap podsumowujący | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | W ramach powtórzenia nauczyciel wykonuje z uczniami ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1). | ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1) | ćwiczenie, „burza mózgów” | praca w grupach indywidualna i zbiorowa |