Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rodzaje wiązań chemicznych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jakie są rodzaje wiązań chemicznych,

  • rozumie, czym się różnią poszczególne rodzaje wiązań chemicznych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi rozróżnić, kiedy powstaje między atomami wiązanie kowalencyjne spolaryzowane, a kiedy niespolaryzowane,

  • umie pisać wzory sumaryczne, elektronowe i strukturalne cząsteczek,

  • potrafi określić typ wiązania w podanych cząsteczkach pierwiastków i związków chemicznych.

2. Metoda i forma pracy

Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, słowna, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Modele pręcikowo‑kulkowe

Karty pracy z testem

Foliogram z rozwiązanymi zadaniami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel w formie powtórzenia podaje uczniom do rozwiązania przykłady związków chemicznych.

  2. Uczniowie określają rodzaj wiązania oraz piszą wzory strukturalne i elektronowe.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje karty pracy z krótkim testem do rozwiązania (załącznik 1).

  4. Uczniowie rozwiązują zadania zawarte w karcie pracy (członkowie grupy, która pierwsza wykona dobrze zadania, otrzymują oceny bardzo dobre).

c) Faza podsumowująca

Po rozwiązaniu testu, uczniowie porównują własne odpowiedzi z poprawnymi odpowiedziami na foliogramie.

5. Bibliografia

  1. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.

  1. Kulawik T., Litwin M., Ćwiczenia z chemii dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.

  2. Kulawik T., Litwin M., Styka‑Wlazło S., Zbiór zadań z chemii dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

TEST

  1. Liczba atomowa (porządkowa) oznacza:

    1. liczbę neutronów i elektronów,

    2. liczbę elektronów, protonów i neutronów,

    3. liczbę protonów,

    4. różnicę między liczbą elektronów i neutronów.

  2. W których z podanych cząsteczek występuje wiązanie kowalencyjne atomowe?

    1. chlorek sodu,

    2. cząsteczka bromu,

    3. jodek wodoru,

    4. tlenek wodoru.

  3. Które z poniższych stwierdzeń dotyczy neutronu?

    1. jego ładunek elektryczny wynosi –1,

    2. krąży wokół jądra,

    3. jego ładunek elektryczny wynosi 1,

    4. jest elektrycznie obojętny.

  4. Wiązanie kowalencyjne niespolaryzowane polega na:

    1. przesunięciu wspólnej pary elektronowej w kierunku atomu o większej zdolnosci przyjmowania elektronów,

    2. przesunięciu wspólnej pary elektronowej w kierunku atomu o mniejszej zdolności przyjmowania elektronów,

    3. łączeniu się atomów za pomocą wspólnych par elektronowych, które nie są przesunięte w kierunku żadnego z atomów,

    4. łączeniu się kationów i anionów, powstałych z atomów.

b) Zadanie domowe

Określ rodzaj wiązania, wzór elektronowy, sumaryczny i strukturalny oraz narysuj model następujących związków chemicznych:

  • wodoru z siarką,

  • glinu z tlenem,

  • potasu z fluorem.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1CJZPHU6OG7q

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.59 KB w języku polskim
R15Dvkvtni8hg

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim