Rodzaje wiązań chemicznych
Rodzaje wiązań chemicznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jakie są rodzaje wiązań chemicznych,
rozumie, czym się różnią poszczególne rodzaje wiązań chemicznych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozróżnić, kiedy powstaje między atomami wiązanie kowalencyjne spolaryzowane, a kiedy niespolaryzowane,
umie pisać wzory sumaryczne, elektronowe i strukturalne cząsteczek,
potrafi określić typ wiązania w podanych cząsteczkach pierwiastków i związków chemicznych.
2. Metoda i forma pracy
Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, słowna, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Modele pręcikowo‑kulkowe
Karty pracy z testem
Foliogram z rozwiązanymi zadaniami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel w formie powtórzenia podaje uczniom do rozwiązania przykłady związków chemicznych.
Uczniowie określają rodzaj wiązania oraz piszą wzory strukturalne i elektronowe.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje karty pracy z krótkim testem do rozwiązania (załącznik 1).
Uczniowie rozwiązują zadania zawarte w karcie pracy (członkowie grupy, która pierwsza wykona dobrze zadania, otrzymują oceny bardzo dobre).
c) Faza podsumowująca
Po rozwiązaniu testu, uczniowie porównują własne odpowiedzi z poprawnymi odpowiedziami na foliogramie.
5. Bibliografia
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.
Kulawik T., Litwin M., Ćwiczenia z chemii dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.
Kulawik T., Litwin M., Styka‑Wlazło S., Zbiór zadań z chemii dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
TEST
Liczba atomowa (porządkowa) oznacza:
liczbę neutronów i elektronów,
liczbę elektronów, protonów i neutronów,
liczbę protonów,
różnicę między liczbą elektronów i neutronów.
W których z podanych cząsteczek występuje wiązanie kowalencyjne atomowe?
chlorek sodu,
cząsteczka bromu,
jodek wodoru,
tlenek wodoru.
Które z poniższych stwierdzeń dotyczy neutronu?
jego ładunek elektryczny wynosi –1,
krąży wokół jądra,
jego ładunek elektryczny wynosi 1,
jest elektrycznie obojętny.
Wiązanie kowalencyjne niespolaryzowane polega na:
przesunięciu wspólnej pary elektronowej w kierunku atomu o większej zdolnosci przyjmowania elektronów,
przesunięciu wspólnej pary elektronowej w kierunku atomu o mniejszej zdolności przyjmowania elektronów,
łączeniu się atomów za pomocą wspólnych par elektronowych, które nie są przesunięte w kierunku żadnego z atomów,
łączeniu się kationów i anionów, powstałych z atomów.
b) Zadanie domowe
Określ rodzaj wiązania, wzór elektronowy, sumaryczny i strukturalny oraz narysuj model następujących związków chemicznych:
wodoru z siarką,
glinu z tlenem,
potasu z fluorem.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak