RRhRfEENYmjH0
Fotografia barwna przedstawia niewielki stos książek, przewiązanych sznurkiem.

Rodzaje wiersza

Książki
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Czy każdy wiersz musi się rymować? Czy zastanawiałeś się kiedyś nad budową wierszy? Z jakich elementów się one składają? Jedne podzielone są na regularne części, inne nie. Czy wiersz dzieli się na wersy czy na wiersze? Łatwo się zgubić w gąszczu terminów. Spróbujmy zatem razem zgłębić tajniki wersyfikacjiwersyfikacjawersyfikacji i wyjaśnić kilka istotnych pojęć.

Na początek zapoznaj się z animacją Czym jest wiersz?.

RdD2nB4MLCKgO
Animacja z audiodeskrypcją na temat analizy wiersza.
Polecenie 1

Zdefiniuj własnymi słowami pojęcia strofy i wersu.

R40zCtqhOrLYY
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Wyjaśnij własnymi słowami, kim jest podmiot liryczny.

R16A7CvpJZDW2
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Wymień znane ci rodzaje rymów.

R1oEeIQ9sZz7G
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Wers czy wiersz?

Wersyfikacja ma dwa znaczenia, pierwsze oznacza sposób budowy wiersza, formę wiersza, drugie to nauka o rodzajach budowy wiersza, która opisuje zasady i właściwości kształtujące mowę wierszową, odróżniającą ją od prozy.

W literaturze wers jest to odcinek, podstawowa jednostka wersyfikacyjna mowy wierszowanej wyodrębniona jako pojedyncza linijka tekstu. Po łacinie nazwa ta brzmi versus, którą możemy także tłumaczyć jako wiersz czy też jednostka wierszowa.

Terminem „wiersz” określamy także mowę odmienną od prozy, w szczególny sposób zorganizowaną, czyli właśnie podzieloną na wersy. Zakończenia tych wersów mogą się rymować. Wersy mogą być tej samej długości, czyli składać się z tej samej liczby sylab lub mieć różną długość. Poeci mają pod tym względem wiele możliwości.

Często słowem „wiersz” określamy także utwór liryczny.

wersyfikacja
RURKeGWaiIFeD
Elementy wiersza
Źródło: zpe.gov.pl.
proza

Krótka historia początków poezji

Nie mamy zbyt wielu źródeł, na podstawie których moglibyśmy zrekonstruować, w jaki sposób powstała poezja. Nie wiemy, jak wyglądały pierwsze utwory muzyczne. Giną one w mrokach dziejów. Jednak dla europejskiego kręgu kulturowego najważniejsze są początki literatury greckiej.

Historia literatury greckiej rozpoczyna się w VIII wieku przed naszą erą dwoma eposami: IliadąOdyseją. Poematy przypisywane Homerowi nie mogły jednak pojawić się w poetyckiej próżni. Zanim je zapisano, wędrowni śpiewacy zwani aojdami przekazywali je ustnie. Odwiedzali domostwa dobrze urodzonych Greków i umilali biesiady śpiewem przy akompaniamencie instrumentu. Przez przynajmniej kilka wieków poezja rozwijała się bez jakiejkolwiek formy pisanej.

W czasach Homera nie istniało jeszcze rozdzielenie poezji i muzyki. Poezja była wykonywana w obecności publiczności, wymagała kontaktu z drugim człowiekiem. Poeci śpiewali swe pieśni przed określoną publicznością. Ich utwory pełniły zatem funkcję społeczną. Poezja miała charakter jednoczący ówczesną społeczność poprzez odniesienia do wspólnych wierzeń, mitów. Muzyczność pełniła funkcję mnemotechnicznąmnemotechnikamnemotechniczną - ułatwiała zapamiętanie usłyszanych słów. Czy i tobie łatwiej jest zapamiętać utwór, który łatwo byłoby zaśpiewać?

Mimo że nigdy nie dowiemy się, jak wyglądały początki poezji, prawdopodobnie pierwotnym sposobem wyrażania uczuć było połączenie muzyki, słowa i tańca.

mnemotechnika

Wiersze, wierszyki...

Poniżej znajduje się kilka tekstów różnych autorów. Utwory te reprezentują odmienne rodzaje wierszy. Zapoznaj się z tymi utworami i wykonaj dołączone do każdego z nich  ćwiczenia odnoszące się budowy wiersza.

Kronika olsztyńska [fragment]Konstanty Ildefons Gałczyński
Konstanty Ildefons Gałczyński Kronika olsztyńska [fragment]

Jutro popłyniemy daleko,
jeszcze dalej niż te obłoki,
pokłonimy się nowym brzegom,
odkryjemy nowe zatoki;

nowe ryby znajdziemy w jeziorach,
nowe gwiazdy złowimy w niebie,
popłyniemy daleko, daleko,
jak najdalej, jak najdalej przed siebie.

Starym borom nowe damy imię,
nowe ptaki znajdziemy i wody,
posłuchamy, jak bije olbrzymie,
zielone serce przyrody.

w_3 Źródło: Konstanty Ildefons Gałczyński, Kronika olsztyńska, [w:] tegoż, Wybór poezji, Wrocław 1982, s. 224.
RE0QxJ14Ew0Bp
Ćwiczenie 1
Przeczytaj uważnie zdania i wskaż te, które są prawdziwe w odniesieniu do wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY-SA 3.0.
TestTadeusz Śliwiak
Tadeusz Śliwiak Test

Powiedziałem sześcioletniemu
narysuj dom
– narysował mrówkowiecj0000008S7B6v21_000tp001mrówkowiec
Powiedziałem narysuj ptaka
– narysował samolot
Powiedziałem narysuj niedzielę
– narysował ogromny stadion
wypełniony po brzegi
A gdzie ty jesteś – spytałem
– tu – odpowiedział stawiając
jeszcze jedną kropkę

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Tadeusz Śliwiak, Test, [w:] tegoż, Znaki wyobraźni, Warszawa 1975, s. 233.
Rb2okZA3Tdgkp
Ćwiczenie 2
Przeczytaj uważnie zdania i wskaż te, które są prawdziwe w odniesieniu do wiersza Tadeusza Śliwiaka.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 3

Uzupełnij wiersz znakami interpunkcyjnymi.

RRzQrOYyHwp1B
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Przepisz wiersz Tadeusza Śliwiaka do zeszytu lub zapisz go poniżej, wpisując znaki interpunkcyjne.

R10LudL8BKHB1
(Uzupełnij).
Dziwna rymowankaJerzy Ficowski
Jerzy Ficowski Dziwna rymowanka

Pewien żarłok nie nażarty
raz wygłodniał nie na żarty.
I wywiesił szyld na płocie
że ochotę ma na płocie.
Tutaj na brak ryb narzeka,
bo daleko rybna rzeka.
Więc się zgłosił pewien żebrak
i rzekł żarłokowi, że brak
płoci, karpi oraz śledzi,
ale rzeki pilnie śledzi,
i gdy tylko będzie w stanie
to o świcie z łóżka wstanie,
po czym ruszy na Pomorze
i w zdobyciu ryb pomoże…
Odtąd żarłok nasz jedynie,
zamiast smacznych ryb je dynie.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Jerzy Ficowski, Dziwna rymowanka, [w:] tegoż, Lodorosty i bluszczary, Lusowo 2017, s. 68.
RcoO2HwKH1H2u
Ćwiczenie 4
Przeczytaj uważnie zdania i wskaż te, które są prawdziwe w odniesieniu do wiersza Jerzego Ficowskiego.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ważne!

Wiersz, w którym występuje równa liczba sylab w każdym wersie, to wiersz sylabiczny.

CzajnikZbigniew Rossa
Zbigniew Rossa Czajnik

złapałem czajnik
na gorącym uczynku
kradł wodę
spytałem
dlaczego?
milczał
postawiłem go
w ogień
pytałem
dlaczego?
milczał
w końcu puścił parę

herbatę
pili wszyscy

unikatowy_nr_id_wpisu_03 Źródło: Zbigniew Rossa, Czajnik, [w:] tegoż, Wiersze rodzinne, Katowice 1983, s. 20.
Ćwiczenie 5
RDLk0kt6WIPh2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wysłuchaj nagrania lub przeczytaj tekst fraszki Jana Kochanowskiego.

RPSen3zU9PJHr
Nagranie recytacji wiersza.
zdarzenie
inszy
Na dom w CzarnolesieJan Kochanowski
Jan Kochanowski Na dom w Czarnolesie

Panie, to moja praca, a zdarzeniezdarzeniezdarzenie Twoje;
Raczysz błogosławieństwo dać do końca swoje.
InszyinszyInszy niechaj pałace marmórowemarmórowemarmórowe mają
szczerym złotogłowiemszczerym złotogłowemszczerym złotogłowiem ściany obijają,
Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździegniaździegniaździe ojczystym,
A Ty mię zdrowiem opatrz i sumnieniemsumnieniemsumnieniem czystym,
Pożywieniem ućciwymućciwymućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi znośnymiobyczajmi znośnymiObyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.

W_2 Źródło: Jan Kochanowski, Na dom w Czarnolesie, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
RsIJcnmtI6sbq
Ćwiczenie 6
Ułóż puzzle.
Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie
Źródło: Rafał Terkner, licencja: CC BY-ND 3.0.
Ćwiczenie 6

Jak wyobrażasz sobie dom Jana Kochanowskiego, opisz go w trzech zdaniach.

R1InuTGYV1kEV
Miejsce na notatki
RMUEFZzQTj3hK
Ćwiczenie 7
Przeczytaj uważnie fraszkę Jana Kochanowskiego i zaznacz zdania opisujące budowę tego wiersza.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Rodzaje wierszy

RW5LHOeDJvKG0
Typy wierszy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Uwaga!

Wiersz stychiczny nazywany jest także wierszem ciągłym.

j0000008S7B6v21_000tp001
02

Przyjrzyj się jeszcze raz wszystkim wierszom umieszczonym powyżej.  Z powyższych rozważań wynika, że Kronika olsztyńska Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego to wiersz stroficzny, rymowany o zbliżonej liczbie sylab w poszczególnych wersach. Test Tadeusza Śliwiaka jest wierszem stychicznym, wolnym i białym. Dziwną rymowankę Jerzego Ficowskiego zaklasyfikujemy jako utwór stychiczny i  rymowany. Czajnik Zbigniewa Rossy to wiersz stychiczny, biały. Fraszka Na dom w Czarnolesie Jana Kochanowskiego to wiersz stychiczny i rymowany.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 8
RBxnnADn7esxI
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: opracowanie: ORE na podstawie: Contenplus sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 9
RwBDWDfIPmkBw
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4
Rg7qViH5dIm5i
Przygotuj krzyżówkę dla swoich kolegów i koleżanek. Ułóż pytania otwarte albo zamknięte, przygotuj punktację.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Ułóż pięć pytań dotyczących różnych rodzajów wiersza, które mogłyby stanowić polecenia do krzyżówki.

ReUNEPWQDLr9s
(Uzupełnij).
R1SPcsq2S7tJt
Ćwiczenie 10
Poniżej znajduje się wiersz Kazimierza Wierzyńskiego "Zielono mam w głowie". Jego wersy nie zostały zapisane po kolei. Przeczytaj je i zadecyduj, jaka powinna być prawidłowa kolejność linijek tekstu oraz gdzie kończy się pierwsza zwrotka.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 11
RYM7CaNnGhqwJ
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

poetyka
poetyka

dziedzina wiedzy o literaturze, zajmująca się analizą i systematyką form literackich, dostarcza narzędzi (pojęć, terminów) do analizy dzieł literackich, do uchwycenia ich cech i właściwości; zespół środków formalnych charakteryzujących twórczość pisarza, szkołę poetycką lub kierunek w literaturze

marmórowe
szczerym złotogłowem
gniaździe
sumnieniem
ućciwym
obyczajmi znośnymi