Zagrożenia związane z konserwacją urządzeń dźwigowych
ELE.09. Obsługa i konserwacja urządzeń dźwigowych – Technik urządzeń dźwigowych 311940
Rodzaje wypadków przy konserwacji i eksploatacji urządzeń dźwigowych
INFOGRAFIKA
Infografika podzielona jest na trzy części dwoma pionowymi liniami.
1. Grafika po lewej stronie składa się z dwóch obrazków.
DŹWIGI OSOBOWE W POLSCE
Grafika po lewej stronie przedstawia kontur drzwi dźwigu osobowego. Po prawej stronie umieszczone są dwa okrągłe żółte przyciski. Nad drzwiami znajdują się dwie strzałki kierunkowe wskazujące w górę i w dół. Poniżej drzwi widoczny jest szereg cyfr: 154 832.
Obok znajduje się znacznik z cyfrą jeden.
Znacznik kryje pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem:
W Polsce zarejestrowane są 153 832 dźwigi osobowe (źródło: UDT, 2021). Ich konstrukcja musi gwarantować bezpieczne użytkowanie, bez zagrożenia dla zdrowia i życia przy postępowaniu zgodnie z instrukcją obsługi. Z tego względu projektowanie, obliczenia i wymiarowanie muszą być zgodne z normami PN‑EN 81‑28, PN‑EN 81‑29. Regularnie przeprowadzane inspekcje i przeglądy okresowe mają na celu wykrycie i usunięcie ewentualnych zagrożeń. Dokonywać ich może wyłącznie uprawniony personel, każdorazowo dokumentując przebieg przeglądu.Opis: Na pierwszej grafice widoczny jest kontur drzwi dźwigu osobowego. Po prawej stronie umieszczone są dwa okrągłe żółte przyciski. Nad drzwiami znajdują się dwie strzałki kierunkowe wskazujące w górę i w dół. Poniżej drzwi widoczny jest szereg cyfr: 154 832.
BEZPIECZEŃSTWO
Pod rysunkiem drzwi dźwigu widoczny jest rysunek, przedstawiający dwie postacie, wykonany w kontrastujących kolorach czarnym i białym. Postacie są przedstawione w sposób abstrakcyjny, bez szczegółowych detali. Na jednej z postaci znajduje się napis czterdzieści procent.
Obok znajduje się znacznik z cyfrą dwa.
Znacznik kryje pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem:
Z dźwigów osobowych korzysta czterdzieści procent Polaków, dlatego urządzenia te muszą spełniać restrykcyjne normy bezpieczeństwa, dzięki którym ryzyko awarii czy wypadku jest relatywnie małe. O bezpiecznym funkcjonowaniu urządzeń decydują: właściwy projekt, wytrzymałość mechaniczna zastosowanych materiałów i różne mechanizmy bezpieczeństwa, jak np. korekcja położenia drzwi kabiny, zamek bezpieczeństwa w drzwiach kabiny czy zjazd awaryjny w przypadku awarii zasilania.
2. Na środkowej grafice widoczne są trzy rzędy po trzy znaki ostrzegawcze w każdym. Znaki mają kształt trójkąta równobocznego o jednym wierzchołku skierowanym do góry. Ich obwódka jest gruba i czarna, środek jest żółty. Każdy ze znaków zawiera inny piktogram.
UDT
Piktogram na pierwszym znaku przedstawia wykrzyknik.
Na znaku został umieszczony znacznik, kryjący pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem.
Urząd Dozoru Technicznego, analizując wypadki, jako główne przyczyny nieszczęśliwych zdarzeń w grupie dźwigów objętych dozorem technicznym pełnym wskazuje: błędy eksploatacyjne, niewłaściwą organizację miejsca pracy, błędy projektowo‑konstrukcyjne, nieprzestrzeganie instrukcji eksploatacji urządzenia w zakresie obsługi i konserwacji, usterki elementów dźwigu. W grupie dźwigów nieobjętych dozorem technicznym przyczynę wypadków stanowiły: niewłaściwa konstrukcja urządzenia i błędy projektowe: brak urządzeń bezpieczeństwa, wady układu sterowania, napędu, instalacji elektrycznej, hydraulicznej i pneumatycznej, wady materiałowe, oddziaływanie substancji żrących lub korozji, niewłaściwa eksploatacja i konserwacja oraz wykorzystanie niezgodnie z przeznaczeniem: niewłaściwie wykonane naprawy i przeróbki, zła organizacja miejsca pracy, brak kwalifikacji osób obsługujących, niewłaściwie prowadzone prace związane z demontażem urządzenia.
POŚLIZGNIĘCIE SIĘ
Piktogram przedstawia ludzika, którego nogi oderwana są od podłoża, a ręce wyciągnięte do góry w geście bezradności.
Na znaku został umieszczony znacznik, kryjący pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem.
Do poślizgnięcia może dojść na słabo oświetlonych schodach, wilgotnej czy nierównej powierzchni. Zagrożenie takie może występować także na dachu kabiny, jeśli jest ona zanieczszyczona np. smarem lub innymi substancjami.
ZRANIENIE
Piktogram przedstawia wyciągniętą dłoń, w którą wbity jest, wierzchołkiem o najmniejszym kącie, trójkąt równoramienny.
Na znaku został umieszczony znacznik, kryjący pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem.
Do zranienia może dojść podczas używania ostrych narzędzi, np. wkrętaka czy klucza, lub przez kontakt z ostrymi krawędziami i elementami urządzenia. Zagrożenie stanowią również narzędzia tnące oraz opiłki wytwarzane podczas cięcia.
PORAŻENIE PRĄDEM
Piktogram przedstawia błyskawicę.
Na znaku został umieszczony znacznik, kryjący pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem.
Zagrożenie porażeniem prądem jest szczególnie duże podczas wykonywania pomiarów urządzeń elektrycznych, serwisowania urządzeń elektrycznych i pracy w bezpośrednim sąsiedztwie urządzeń, które są pod napięciem (np. w maszynowni).
UPADEK Z WYSOKOŚCI
Piktogram przedstawia spadającego ze stopnia ludzika.
Na znaku został umieszczony znacznik, kryjący pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem.
Ryzyko upadku jest podwyższone podczas prac w linowni lub maszynowni, gdzie występują niezabezpieczone krawędzie oraz otwarte włazy. Zagrożenie upadkiem z wysokości towarzyszy wszelkim pracom wykonywanym na drabinie lub podeście czy rusztowaniu. Ryzyko upadku do szybu przez konserwatora lub osoby postronne występuje też podczas prowadzenia prac serwisowych, jeśli otwór drzwi jest niezabezpieczony.
WYBUCH
Piktogram przedstawia element o bliżej nieokreślonym kształcie, od którego poprowadzone są promieniście linie, między którymi znajdują się nieregularne plamki.
Na znaku został umieszczony znacznik, kryjący pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem.
Ryzyko wybuchu związane jest zwykle z błędem ludzkim, np. używaniem ognia, paleniem papierosa czy wykonywaniem prac emitujących ciepło w pobliżu substancji łatwopalnych.
ZATRUCIE SUBSTANCJAMI DRAŻNIĄCYMI/TRUJĄCYMI
Piktogram przedstawia znak iks.
Na znaku został umieszczony znacznik, kryjący pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem.
Zagrożenie zatruciem lub podrażnieniem układu oddechowego lub oczu może towarzyszyć stosowaniu smarów, farb lub innych środków chemicznych.
W urządzeniach starego typu niebezpieczeństwo może stanowić azbest obecny np. w hamulcach czy szybie.
ZRANIENIE PRZEZ SPADAJĄCE PRZEDMIOTY
Piktogram przedstawia ludzika ujętego od pasa w górę zasłaniającego się rękami przez lecącymi z góry przedmiotami.
Na znaku został umieszczony znacznik, kryjący pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem.
Ryzyko zranienia przez spadające przedmioty może wystąpić podczas pracy w szybie, jeśli przez otwór drzwi przystankowych wpadnie do szybu jakiś przedmiot lub gdy osoba pracująca wyżej upuści np. narzędzie. Podobne ryzyko występuje przy podnoszeniu i podwieszaniu ładunków.
ZGNIECENIE
Piktogram przedstawia przygniecioną od góry dłoń.
Na znaku został umieszczony znacznik, kryjący pasek odtwarzania z nagraniem o treści tożsamej z tekstem.
Zagrożenie zgnieceniem dotyczy wszystkich prac prowadzonych w maszynowni, przy urządzeniach poruszających się lub wirujących. Niebezpieczeństwo stanowi również poruszający się napęd drzwi kabinowych, panele drzwi przystankowych lub kabinowych. Duże zagrożenie stanowi niekontrolowany ruch kabiny i przeciwwagi, gdy prace prowadzone są w podszybiu lub na dachu kabiny.
3. Na grafice po prawej stronie znajduje się symboliczny wykres. Poniżej widoczna jest trupia czaszka a pod nią dwie skrzyżowane ze sobą kości.
Pod ostatnim znacznikiem kryje się pasek nagrania o treści tożsamej z tekstem:
Statystyki dotyczące ofiar nieszczęśliwych wypadków z udziałem urządzeń dźwigowych objętych dozorem technicznym, 2013–2022
Statystyki ujęte są w tabeli. Pierwsza kolumna podaje lata, druga liczbę ofiar śmiertelnych a trzecia liczbę osób z obrażeniami ciała.
Opis tabeli: W roku dwa tysiące trzynastym liczby te wynosiły zero oraz piętnaście. W roku dwa tysiące czternastym liczba ofiar śmiertelnych wynosiła dwa a liczba osób z obrażeniami osiem. W roku dwa tysiące piętnastym liczba ofiar śmiertelnych dwoje, liczba z obrażeniami dziewięcioro. W roku dwa tysiące szesnastym stosunek wynosił jeden do czternastu, w roku dwa tysiące siedemnastym jeden do dwudziestu. W roku dwa tysiące osiemnastym nie było żadnej ofiary śmiertelnej, natomiast liczba osób z obrażeniami wyniosła trzynaście. W roku dwa tysiące dziewiętnastym był jeden wypadek śmiertelny, natomiast obrażenia odniosły dwadzieścia dwie osoby. W roku dwa tysiące dwudziestym jedna ofiara śmiertelna i dziewięć z obrażeniami. W roku dwa tysiące dwudziestym pierwszym odnotowano jedną ofiarę śmiertelną i dwie z obrażeniami. W roku dwa tysiące dwudziestym drugim nie było wypadku śmiertelnego, natomiast obrażeń doznało piętnaście osób.
Poniżej znajduje się grafika.
Opis grafiki: Na grafice przedstawiono wykres zatytułowany: Nieszczęśliwe wypadki z udziałem urządzeń dźwigowych objętych dozorem technicznym, 2013–2022. Wykres składa się z dwóch linii: jednej opadającej i drugiej wznoszącej się oraz symboliczny element w postaci czaszki ze skrzyżowanymi kośćmi, co może odnosić się do tragicznych zdarzeń i śmiertelnych skutków wypadków.