Rodzina, klasa, sklepy - leksyka
Metadane scenariusza
ID (wypełnia redakcja) | |
Tytuł | Что мы выучили? – повторение материала (класс, семья, покупки). |
Przedmiot nauczania | Język rosyjski |
Autor (imię i nazwisko) | Anna Leszczyńska |
Adres (ulica, nr domu) | ul. Środkowa 12 |
Kod pocztowy, miejscowość | 09 – 100 Płońsk |
Login autora w Scholaris | annaleszczynska7.scholaris.pl |
Abstrakt | Lekcja ma na celu powtórzenie i utrwalenie materiału leksykalnego (paragrafy 9 – 12 z podręcznika) dotyczącego sklepów, klasy i rodziny. Uczniowie pracując indywidualnie i grupowo będą kształcić umiejętność posługiwania się leksyką objętą powtórzeniem. Uatrakcyjnieniem zajęć będą zagadki i gry dydaktyczne, dzięki którym uczestnicy zajęć będą mogli praktycznie zastosować słownictwo. |
Wydawca | OSI CompuTrain |
Źródło | Podręcznik dla kl. VI: Wł. Figarski,,В школу! 2” , Zeszyt ćwiczeń, Warszawa 2001 r. |
Odnośniki | nagrania magnetofonowe, podręcznik, materiały dla grup, ilustracje przedstawiające klasę, sklepy, poznaną rodzinę Ani i Griszy. |
Etap edukacyjny | klasy IV‑VI |
Informacje o prawach (wypełnia redakcja) | |
Słowa kluczowe | Klasa, rodzina, sklepy, zakupy, ćwiczenia powtórzeniowe, konwersacja, gry dydaktyczne, zagadki, praca w grupach. |
UDC (wypełnia redakcja) | |
Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji) | 45 minut |
Uwagi |
Scenariusz lekcji języka rosyjskiego w kl. VI Что мы выучили? – повторение материала (класс, семья, покупки).
W trakcie lekcji uczniowie będą powtarzać i utrwalać leksykę związaną z tematem rodzina, klasa i sklepy. Wykorzystają nazwy członków rodziny, będą określać ich miejsce pracy, zainteresowania, będą nazywać elementy wyposażenia klasy oraz nazwy sklepów i artykułów różnego rodzaju.
Umiejętności
Celem lekcji jest nabycie umiejętności praktycznego zastosowania poznanej na poprzednich lekcjach leksyki. W formie różnych ćwiczeń praktycznych (pytania i odpowiedzi, opis ilustracji, rozwiązywanie zagadek, scenki w parach) uczestnicy zajęć utrwalą poznaną wcześniej leksykę.
Metoda i forma pracy
Uczestnicy zajęć będą pracować indywidualnie, grupowo i zbiorowo. Prowadzący zastosuję metodę słowną, gry dydaktyczne i dramowe oraz metodę ćwiczeń praktycznych.
Środki dydaktyczne
Prowadzący zajęcia wykorzysta nagrania magnetofonowe, podręcznik, materiały dla grup, ilustracje przedstawiające klasę, sklepy, poznaną rodzinę Ani i Griszy.
W fazie wstępnej nauczyciel zapozna uczniów z celami lekcji oraz poda temat. W części powtórzeniowo – konwersacyjnej zostanie powtórzone słownictwo występujące w podręczniku w paragrafach 9 – 12. W oparciu o odtworzone nagrania magnetofonowe nauczyciel zadaj pytania uczniom. Z kolei pytania formułują sami uczniowie i wyznaczają do odpowiedzi wybranych uczniów. Praca ma formę wężyka: pierwszy uczeń pyta, kolejny odpowiada i zadaje pytanie kolejnemu uczniowi. Zabawa do momentu wykorzystania całości poznanej leksyki.
Faza realizacyjna
W fazie realizacyjnej uczniowie pracują w grupach. Zadanie pierwsze w oparciu o przygotowany materiał dla grup polega na zapisaniu poprawnych odpowiedzi na pytania. Pytania dotyczą poznanej rodziny Ani i Griszy, wyglądu i wyposażenia klasy oraz sklepów. Po zakończeniu pracy grupy prezentują odpowiedzi, na noszą ewentualne poprawki lub uzupełniają niepełne odpowiedzi. W ramach przerwy śródlekcyjnej prowadzący zadaje uczniom zagadki, które są tematycznie związane z powtarzanymi tematami. Uczniowie, którzy jako pierwsi podadzą poprawne rozwiązanie, otrzymują plusy. Z kolei uczniowie wykonują drugie zadanie: przygotowują scenki dramowe zgodnie z podanym dla każdej grupy poleceniem – zabawa w sklep. Przygotowane scenki są prezentowane klasie, a najlepsze ocenione.
Faza podsumowująca
W części podsumowującej nauczyciel wykorzystuje materiał z lekcji (pytania, ilustracje z podręcznika i zeszytu ćwiczeń, zagadki) w celu utrwalenia leksyki. Sprawdza wybiórczo, czy wszyscy uczniowie dobrze opanowali materiał. W części końcowej poleca uczniom zadawać po 2 pytania swoim kolegom z ławki.
Bibliografia
Podręcznik dla kl. VI: Wł. Figarski,,В школу! 2” , Zeszyt ćwiczeń, WSiP S.A. 2001r.
Pytania do powtórzenia:
Какие магазины вы знаете?
Что такое гастронoм?
Что такое универсам?
Какие прoдовольственные продукты вы знаете?
Что находится в нашем классе?
Что вы знаете о семье Ани и Гриши?
Zagadki:
Она висит на стене в классе. На ней пишем мелом.
/доска/
Мама, папа, их дети.
/семья/
В нём делаешь покупки; в нём только продовольстенные продукты.
/гастроном/
Она висит на стене в классе. На ней страны, города, реки, моря.
/карта/
Члены семьи – они уже не работают, они на пенсии.
/бабушка и дедушка/
Zadania dla grup (scenki):
I – Przyszedłeś do sklepu, chcesz kupić kilogram kiełbasy i pół kilograma szynki.
II – Przyszedłeś do sklepu, chcesz kupić kilogram jabłek pół kilograma śliwek.
III – Przyszedłeś do sklepu, chcesz kupić mleko, bułki i kefir.
Zadanie domowe
Zadanie domowe polega na zapisaniu kilkuzdaniowej wypowiedzi na temat swojej klasy, jej wyposażenia i wyglądu.
Мой класс – напиши несколько предложений.