Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1cNTibk4Jt9m
Płaskorzeźba na sarkofagu prezentuje rzymską rodzinę – popiersia rodziców oraz dwójki młodych chłopców przedstawionych obok nich. Mężczyzna oraz kobieta widoczni są na pierwszym planie, na drugim natomiast widać dzieci – jeden chłopiec pomiędzy rodzicami, a drugi – z prawej strony, za matką. Ojciec rodziny, podobnie jak jego synowie, ma krótkie włosy, a także zmarszczki widoczne na czole. Na głowie matki, zdającej się być młodszą od partnera, widać kawałek materiału zasłaniający jej włosy. Chłopcy mają przedziałki na środku głowy. Rodzina nie uśmiecha się. Powierzchnia sarkofagu jest chropowata, z licznymi odbarwieniami jasnego materiału.

Rodzina w starożytnej Grecji, a rodzina w Rzymie

Płaskorzeźba na sarkofagu prezentująca rzymską rodzinę, pomiędzy II a III w., Termy Dioklecjana, Rzymskie Muzeum Narodowe, Rzym, Włochy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Płaskorzeźba na sarkofagu prezentująca rzymską rodzinę, Relief, Rzymskie Muzeum Narodowe, Rzym, licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
  • przedstawiać warunki w jakich mieszkali starożytni Grecy i Rzymianie;

  • rozpoznawać charakterystyczne elementy architektury starożytnych domów;

  • opowiadać o systemie nauczanie w państwach greckich i społeczeństwie rzymskim;

  • wskazywać podobieństwa i różnice między starożytnymi systemami wychowawczymi i dzisiejszą edukacją;

  • wyjaśniać rolę rodziny (w tym ojca i władzy ojcowskiej) w starożytności.

Jak mieszkali starożytni?

Życie codzienne starożytnych Greków i Rzymian różniło się w poszczególnych okresach. Należy dodatkowo pamiętać, że warunki życia zależne były od zamożności i przynależności do różnych klas społecznych. Najwięcej wiemy dziś o życiu i kulturze greckiej i rzymskiej arystokracji.

Na temat domów starożytnych Greków z okresu archaicznego (VII‑VI w. p.n.e.) wiemy bardzo mało. Można przypuszczać, że były one skromne, przeważnie parterowe, rzadko jednopiętrowe. Z czasem ich budowa bardziej się rozwinęła, wyodrębniły się osobne pomieszczenia dla mężczyzn i kobiet. Mężczyźni pełnili role w społeczności, mieli w związku z tym swoje obowiązki. Ich zadaniem było między innymi przyjmowanie w domu gości.

Domy z okresu klasycznego (V‑IV w. p.n.e.) były już bardziej rozwinięte – posiadały dziedziniec, który otaczały pomieszczenia mieszkalne i gospodarcze (na przykład kuchnia). Ważnym miejscem był tak zwany „oikos”, czyli pomieszczenie rodzinne z ogniskiem. Schodami można było dostać się na piętro, do kolejnych pokoi. Wyposażenie dalej było skromne, ściany były prawdopodobnie tynkowane jednobarwnie. Całość domu zamknięta była niejako w jednym czworoboku.

RtWHFW2QxRDCi
Sailko (fotograf), Współczesna rekonstrukcja rzymskiego perystylu, pomiędzy 1890 a 1905 r., Dom Wettiuszów, Pompeje, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Sailko, Współczesna rekonstrukcja rzymskiego perystylu, 1890, Fotografia, Dom Wettiuszów, Pompeje, Włochy, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ricostruzione_del_giardino_della_casa_dei_vetii_di_pompei_(mostra_al_giardino_di_boboli,_2007)_01.JPG [dostęp 27.10.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Bardziej bogate były domy możnych z okresu hellenistycznego (III‑I w. p.n.e.). W nich pojawia się perystylPerystylperystyl, czyli wewnętrzny dziedziniec przypominający mały ogród, otoczony kolumnadą. Było to miejsce, które nadawało domom wiele uroku i w którym rodzina chętnie spędzała czas w upalne dni. W perystylach często znajdowały się nie tylko rośliny, ale również rodzaj sadzawki albo basenu. Perystyle szczególnie upodobali sobie Rzymianie, dlatego ten element pojawiać się będzie również w domach zamożnych mieszkańców rzymskiego imperium. Perystyl otoczony był dużą ilością pokoi, których ściany w tym okresie bywały już zdobione malowidłami. Dodatkowo w oknach pokoi pojawiają się okiennice oraz kosztowne zasłony.

R1EFKrb18z5kH
Peterlewis, Plan greckiego domu, oparty na opisie rzymskiego autora Witruwiusza. Na planie wyraźnie widać część domu przeznaczoną dla mężczyzn i kobiet, [w:] The Books on Architecture, Dover Publications, 1960, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Peterlewis, Plan greckiego domu, oparty na opisie rzymskiego autora Witruwiusza., 1960, Ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Greekhse1.jpg [dostęp 27.10.2021], domena publiczna.

Domy rzymskie przeszły ewolucje od bardzo prymitywnych czworobocznych parterowych chat do tak zwanych domów atrialnych. Miały one niewielką liczbę okien. Większość światła dostawała się do środka domu przez otwór w dachu atriumAtriumatrium, czyli centralnego pomieszczenia, gdzie rzymska rodzina spędzała większość czasu. Atrium było otoczone przez pomieszczenia mieszkalne i użytkowe. Przez dach, oprócz światła słonecznego, dostawała się również deszczówka, spadająca do usytuowanej na środku sadzawki (impluviumImpluviumimpluvium) [czytaj: impluwium]. W głębi, za atrium znajdowało się tablinumTablinumtablinum, pełniące początkowo rolę sypialni, następnie pracowni właściciela domu.

Projekt domostwa rzymskiego:

RZH0Vh71fERBe
Ilustracja interaktywna przedstawia projekt domostwa rzymskiego. Pierwsza ilustracja to dom z zewnątrz – białe ściany, czerwony dach oraz, z tyłu, zamurowane miejsce przypominające prostokątny ogródek przydomowy, w którym rosną drzewa. W lewej ścianie domu są trzy małe okna – dwa prostokątne oraz, pośrodku, jedno kwadratowe. W przedniej ścianie znajdują się trzy duże prostokątne otwory przypominające wejścia. Do środkowego prowadzi stopień. Dach jest nieregularny, spadzisty. Pośrodku umieszczono otwór. Po prawej stronie znajduje się płaski rzut domu z otworem pośrodku oraz układem pomieszczeń, zaznaczonym grubymi szarymi liniami. Drzwi oraz wejścia zaznaczono dwoma rzędami przerywanych linii. Po prawej stronie znajduje się panel interaktywny zatytułowany: Układ domu rzymskiego. Po kliknięciu w hasło, na płaskim rzucie poszczególne części domu zostają wyeksponowane czarną linią. Po kliknięciu w pole z trzema kropkami po prawej stronie hasła, wyświetla się na ekranie pole tekstowe. Fauces. Korytarz, prowadzący od głównego wejścia do atrium. Na schemacie zostaje wyeksponowane podłużne pomieszczenie zaraz za głównym wejściem. Tabernae [czytaj: taberne]. Od strony ulicy obok wejść domów znajdowały się również pomieszczenia, w których mieściły się sklepu lub lokale rzemieślników. Na schemacie zostają wyeksponowane dwa kwadratowe pomieszczenia na przedniej ścianie domu, po dwóch stronach od wejścia głównego. Atrium. Główne pomieszczenie rzymskiego domu, gdzie mieściło się domowe ognisko i rodzina spędzała większość czasu. Dopiero później pod wpływem architektury hellenistycznej w rzymskich domach pojawiły się perystyle. Na schemacie zostaje wyeksponowane największe pomieszczenie w samym środku domu, otoczone przez inne pomieszczenia. Impuvium. Sadzawka pośrodku atrium, w której zbierała się woda deszczowa. Woda bywała odprowadzana kanalikami do specjalnych cystern i wykorzystywana w gospodarstwie. Na schemacie zostaje wyeksponowany prostokątny otwór z wodą, znajdujący się pośrodku największego pomieszczenia w środku domu. Tablinum. Początkowo sypialnia właścicieli domu, następnie rodzaj gabinetu, oddzielał atrium od ogrodu (w późniejszym czasie od perystylu). Na schemacie zostaje wyeksponowane pomieszczenie w tylnej części domu, w linii prostej od wejścia głównego. Hortus. Ogród na tyłach domu. W późniejszym okresie zastąpiony przez perystyl. Na schemacie zostaje podświetlona część domu na samym tyle, szerokości całego domu. Wejście prowadzi przez tablinum. Triclinium. Dodatkowe pomieszczenie jadalne. Na schemacie zostaje wyeksponowana część domu na prawej ścianie; graniczy z ogrodem - tylnym pomieszczeniem. Alae [czytaj:ale]. W języku łacińskim skrzydła; mogły prowadzić do pomieszczeń gospodarczych lub dodatkowego, bocznego wyjścia z domu (dla służby). Na schemacie zostają wyeksponowane dwa pomieszczenia na bocznych ścianach, naprzeciwko siebie. Cubiculum [czytaj: kubikulum z akcentem na i]. Pomieszczenie mieszkalne, rodzaj sypialni. W późniejszym okresie domy miewały więcej pomieszczeń tego typu, które otaczały również perystyl. Na schemacie zostają wyeksponowane cztery pozostałe niewielkie pomieszczenia, po dwa na każdej bocznej ścianie domu.
Rzymskie domostwo, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Rzymskie domostwo, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wymień funkcje, jakie pełniło pomieszczenie cubiculum. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RTGAN9cfkmDlU
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Przytocz krótko, jakie informacje przekazałbyś jako przewodnik muzealny, osobom zwiedzającym zachowane domostwo rzymskie. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RiROqIiJCDQ7h
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Odpowiedz na pytania: Czym było atrium w domu rzymskim? W co przekształciła się ta część domu pod wpływem architektury hellenistycznej? Swoje odpowiedzi zapisz poniżej.

RJPLms1PAjwM7
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Przytocz krótko, jakie informacje przekazałbyś jako przewodnik muzealny, osobom zwiedzającym zachowane domostwo rzymskie. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1H2mE8ebsv0w
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

W II wieku p.n.e., pod wpływem wspomnianych już greckich domów hellenistycznych, również w rzymskich domach za tablinum zaczął pojawiać się perystyl oraz dodatkowe pomieszczenia. W ten sposób atrium stało się miejscem, w którym pan domu przyjmował klientów. Życie rodzinne przeniosło się natomiast (wzorem domów greckich) do perystylu i otaczających go pomieszczeń. Taki dom nazywany jest domem grecko‑rzymskim. Domy najzamożniejszych rzymskich obywateli miewały więcej niż jedno atrium i perystyl.

50
R166amJApD0sy
Luigi Bazzani, „Wnętrze pompejańskiego domu”, 1882 r., Muzeum Sztuki Dahesh, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Luigi Bazzani, Wnętrze pompejańskiego dom, 1882, Olej na płótnie, Muzeum Sztuki Dahesh, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Atrium_interior.jpg [dostęp 28.10.2021], domena publiczna.
50

XIX‑wieczne przedstawienie domu atrialnego. Na obrazie znajduje się rodzina, która spędza czas w atrium. Z tyłu za zasłoną przedstawione jest tablinum.

Kultura arystokratyczna i paideia

Kluczem do rozumienia kultury arystokratycznej, która zaczęła się rozwijać w Grecji już w epoce archaicznej, jest świadomość specyfiki greckiej arystokracji. Pewne rody gwałtownie się bogaciły. Wspierając się, tworzyły wpływowe stronnictwa, mające coraz większy wpływ na politykę danego miasta. Arystokraci nie wykonywali pracy fizycznej, natomiast chętnie rywalizowali ze sobą w różnych dziedzinach (rywalizacja o palmę pierwszeństwa). Tak powstały agonyAgonagony, czyli rywalizacja równych (arystokratów), która stała się wreszcie sposobem spędzania wspólnie czasu. Już w poematach Homera możemy przeczytać o zawodach sportowych, jakie organizowali Grecy pod Troją. Z czasem te zawody przerodzą się w panhelleńskie igrzyska, podczas których rywalizować będą obywatele różnych miast. Inną arystokratyczną rozrywką będzie wspólne biesiadowanie, którego zwyczaj bardzo rozwinął się w starożytnym świecie.

RF8xTCPDztZOe
Nikiasz (malarz), Krater grecki przedstawiający ucztujących mężczyzn w towarzystwie kobiety grającej na aulosie, V w. p.n.e., Narodowe Muzeum Archeologiczne, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, CC BY 2.5
Źródło: Nikiasz, Marie-Lan Nguyen, Krater grecki przedstawiający ucztujących mężczyzn w towarzystwie kobiety grającej na aulosie, Malarstwo czerwonofigurowe, Narodowe Muzeum Archeologiczne, Madryt, Hiszpania, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Symposium_scene_Nicias_Painter_MAN.jpg [dostęp 27.10.2021], licencja: CC BY 2.5.

Należy jednak zwrócić uwagę, że wspólne spędzanie czasu przez arystokratów nie było dostępne dla obu płci w ten sam sposób. Kobiety nie były dopuszczone do udziału w zawodach sportowych. Podobnie (poza kobietami do towarzystwa) nie mogły one brać udziału w biesiadach. Były to rozrywki przeznaczone wyłącznie dla mężczyzn. Mężczyźni spędzali również wiele czasu z chłopcami, razem z nimi ćwicząc. Młodzieńcy brali u boku starszych mężczyzn udział w biesiadach, w ten sposób nabywając ogłady towarzyskiej. Taki sposób przygotowywania chłopców do dorosłości miał dla Greków wielkie znaczenie wychowawcze.

Co w takim razie robiły młode dziewczęta i kobiety? Ich najważniejszym zadaniem było dbanie o dom. Trzeba jednak zauważyć, że w niektórych greckich miastach kobiety tworzyły własne grupy arystokratyczne, zajmujące się szeroko pojętą kulturą. Chłopcy byli kształceni w muzyce i pisali poezję (głównie polityczną, odczytywaną następnie w męskim gronie podczas uczt). Kobiety specjalizowały się w liryce. Najważniejszą przedstawicielką poezji lirycznej jest Safona z LesbosSafona z LesbosSafona z Lesbos, która przewodziła własnej grupie młodych dziewcząt, ucząc je i wychowując.

Grecy dążyli do wszechstronnego wychowania młodych mężczyzn, do jednoczesnego rozwoju cielesnego, obycia politycznego (społecznego) i wykształcenia muzycznego. Wykształcony obywatel powinien być „piękny i dobry” (kalokagatiaKalokagatiakalokagatia). Tak rozumiane całościowe wychowanie Greka, zgodne z normami przyjętymi wśród arystokracji, określane jest terminem paideiaPaideiapaideia.

Wychowanie w Grecji i Rzymie

W greckich państwach‑miastach chłopcy z rodzin arystokratów potrzebowali wykształcenia literackiego i muzycznego. Było im ono niezbędne do udziału w życiu publicznym. Prawdopodobnie już od VI wieku p.n.e. w niektórych greckich poleis funkcjonowały systemy powszechnego kształcenia młodych obywateli. Istnienie ostracyzmuOstracyzmostracyzmu (sądu skorupkowego) w Atenach świadczy o dążeniach do tego, by każdy pełnoprawny obywatel miasta umiał pisać. Powinien przecież potrafić zapisać na glinianej tabliczce imię osoby, która jego zdaniem zagrażała państwu i zasługiwała na wygnanie.

R14NZ42Ew7axe
Carole Radato (fotograf), Ostrakon z zapisanym imieniem Temistoklesa, V w. p.n.e., Muzeum Starożytnej Agory, Ateny, Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.0
Źródło: Carole Radato, Ostrakon z zapisanym imieniem Temistoklesa, Fotografia, Muzeum Starożytnej Agory, Ateny, Grecja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ostraka_for_Ostracism,_5th_century_BC,_Museum_of_the_Ancient_Agora,_Athens,_Greece_(13896440260).jpg [dostęp 27.10.2021], licencja: CC BY-SA 2.0.

Do szkół uczęszczali wyłącznie greccy chłopcy. W początkowym etapie uczyli się czytać i liczyć, następnie przechodzili do lektury coraz trudniejszych tekstów znanych autorów. „Wychowawcą Hellady” powszechnie określany był Homer. Jego poematy stanowiły dla młodzieży podstawową i obowiązkową lekturę. Wraz z rozpoczęciem czytania poezji, chłopcom przekazywano też wiedzę muzyczną. Za odpowiednie wychowanie chłopca odpowiedzialny był niewolnik, zwany „pedagogiem” (dosłownie: „prowadzący dziecko”). W okresie nastoletnim chłopcy ćwiczyli tężyznę fizyczną w gimnazjonachGimnazjongimnazjonach, przygotowywali się również do udziału w igrzyskach. Ostatni etap stanowiło przygotowanie wojskowe, po którym dorosły już Grek mógł służyć w wojsku i brać udział w wyprawach wojennych. Dziewczęta odbierały wyłącznie wychowanie domowe.

Specyficzny model wychowania znamy ze starożytnej Sparty, gdzie młodzi chłopcy (po ukończeniu 7 roku życia) byli wychowywani przez państwo w grupach rówieśniczych. Uczyli się pisać, ale najważniejszym elementem było ćwiczenie sprawności fizycznej, umiejętności przetrwania oraz współpracy. Po kilku latach chłopcy opuszczali rodziny, by przenieść się do koszar. Zasady wychowania spartańskiego (agogeAgogeagoge) obejmowały właściwie cały okres życia. Trzecią dekadę życia Spartanie poświęcali na służbę wojskową. Mając ponad trzydzieści lat otrzymywali własną ziemię, zakładali rodziny i mogli sprawować urzędy. W wieku ponad sześćdziesięciu lat byli zaliczani do starszyzny i mogli mieć wpływ na losy państwa w ramach geruzjiGeruzjageruzji (jeśli zostali wybrani do rady przez obywateli). Inaczej niż w innych państwach, w Sparcie wychowywane były również dziewczęta, choć w inny sposób niż chłopcy. Spędzały czas na ćwiczeniach gimnastycznych, uczyły się także tańca. Uważano, że kobieta musi być sprawna i zdrowa, by mogła urodzić liczne potomstwo. Gdy mężczyźni ruszali na wojnę, kobiety prowadziły gospodarstwo.

RYydHSYWP4vCE
Edgar Degas, „Ćwiczący młodzi Spartanie”, około 1860 r., Galeria Narodowa, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Edgar Degas, Ćwiczący młodzi spartanie, Olej na płótnie, Galeria Narodowa, Londyn, Anglia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Young_Spartans_National_Gallery_NG3860.jpg [dostęp 27.10.2021], domena publiczna.

Posiadamy sporo informacji na temat szkolnictwa rzymskiego okresu republiki i cesarstwa. Wiemy, że wytworzył się tutaj kilkustopniowy system edukacji. Pierwszym etapem był odpowiednik naszego nauczania podstawowego - ludus litterarius [czytaj: ludus literarius] (nauczyciela określano mianem litteratoraLitteratorlitteratora). Na tym etapie uczono czytać, pisać i wykonywać proste rachunki. Uczono tego również dziewczęta, zdarzały się grupy koedukacyjne, pobierające naukę u litteratora. Klasy były małe, naukę prowadził nauczyciel, który często nie cieszył się autorytetem uczniów i zmuszony był stosować kary cielesne. Edukacja rzymska już w okresie republiki była silnie związana z grecką kulturą. Nauczycielami niejednokrotnie bywali, słabo wynagradzani, greccy wyzwoleńcy.

R146ojQAS2Snn
Shakko (fotograf), Relief przedstawiający nauczyciela i trzech uczniów, II w. n.e., Muzeum Puszkina, Moskwa, Rosja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Shakko, Relief przedstawiający nauczyciela i trzech uczniów, Relief, Muzeum Puszkina, Moskwa, Rosja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_school.jpg [dostęp 27.10.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Na kolejnym etapie uczniowie, pod opieką nauczyciela zwanego gramatykiem, czytali i analizowali teksty najważniejszych autorów greckich i łacińskich. Znajomość greki była ważna dla rzymskiej arystokracji. Dlatego wśród kanonu autorów dalej pojawiał się na przykład HomerHomerHomerEzopEzopEzop. Należy zwrócić uwagę, że edukacja miała niemal wyłącznie charakter humanistyczny. Uczniom nie przekazywano wiedzy przyrodniczej. Kolejnym etapem nauki były zajęcia u retoraRetorretora. Ten przygotowywał młodego mężczyznę do pisania i wygłaszania mów, co miało mieć praktyczne zastosowanie w jego dorosłym życiu. Istniały przeróżne ćwiczenia sztuki wymowy, uczniowie konstruowali mowy popisowe na zlecone tematy, urządzano również publiczne deklamacje.

RdMQmngzeWYmb
Jastrow (fotograf), „Figura przedstawiająca czytającą dziewczynę”, I w. n.e., Biblioteka Narodowa, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 2.5
Źródło: Jastrow, Figura przedstawiająca czytającą dziewczynę, Rzeźba, Biblioteka Narodowa, Paryż, Francja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronze_young_girl_reading_CdM_Paris.jpg [dostęp 27.10.2021], licencja: CC BY 2.5.
Ciekawostka

Zachowało się wiele źródeł, potwierdzających wykształcenie kobiet z rzymskiej arystokracji.

Warto zwrócić uwagę, że w cesarstwie rzymskim funkcjonował rodzaj studiów wyższych. Arystokrata rzymski, który odebrał kompletne wykształcenie gramatyczne i retoryczne, mógł udać się do jednego z ośrodków naukowych na Wschodzie, by tam pogłębiać swoją naukę. Najważniejszym miejscem były naturalnie Ateny, gdzie nadal działała Akademia PlatońskaAkademia PlatońskaAkademia Platońska. Wśród pozostałych ośrodków należy wymienić choćby Aleksandrię i Konstantynopol.

Władza ojcowska i znaczenie rodziny w Rzymie

Szczególny był charakter władzy ojcowskiej w rzymskiej rodzinie. Miała ona charakter całkowicie patriarchalny. Ojciec rodziny miał wielkie zobowiązania wobec jej członków – utrzymywał rodzinę, był jej żywicielem. Uznanym przez siebie dzieciom winien zapewnić opiekę i wychowanie. W zamian przysługiwała mu tak zwana „władza ojcowska” (z łacińskiego: patria potestas) nad członkami rodziny. Mógł decydować o losie swoich bliskich. Mógł on porzucić wynająć, lub nawet sprzedać swoje dziecko do niewoli.

U Rzymian bardzo rozwinięte były zwyczaje związane z zawarciem małżeństwa i ślubnymi uroczystościami. Przykładano do nich wielką wagę, z czasem wśród arystokracji zaślubinom towarzyszył coraz większy przepych. Zachowały się m.in. informacje o tradycji „odprowadzania” (z łacińskiego: deductio) [czytaj: deduktio] przez weselników panny młodej do domu pana młodego. Do naszych czasów zachował się, obecny również u Rzymian, zwyczaj przenoszenia panny młodej przez próg.

Rzymianki bywały wydawane za mąż bardzo młodo – nawet w wieku dwunastu lat. Wybór męża stanowił porozumienie ojców dwóch rodzin. W ten sposób dziewczęta wcale nie uzależniały się od władzy ojcowskiej, lecz trafiały pod władzę swojego męża. Jeśli małżonek również był jeszcze nastolatkiem, ślub w rzeczywistości oznaczał dla dziewczyny oddanie pod władzę teścia. Niejednokrotnie było to tak zwane „wykupienie” (z łacińskiego: coemptio) [czytaj: koemptio] przez rodzinę pana młodego, które odbywało się przy obecności urzędnika i świadków. Kobieta zamężna, podobnie jak w Grecji, nadal nie posiadała praw obywatelskich. W rzymskim społeczeństwie powszechnie uważano, że kobiety, ze względu na brak określonych cech charakteru, nie powinny prowadzić działalności politycznej. Należy jednak zaznaczyć, że w sferze prywatnej zamężne Rzymianki cieszyły się wieloma swobodami, niedostępnymi dla Greczynek. W swoim domu były paniami (z łacińskiego: dominae) [czytaj: domine], zarządzały gospodarstwem, wydawały polecenia służbie, choć formalnie nie były właścicielkami niewolników. Wraz z mężami uczestniczyły również w życiu towarzyskim – podejmowały gości i brały udział w przyjęciach. Kobiety spotykały się też we własnym gronie, a nawet zrzeszały się w celu realizacji określonych celów. W okresie republiki istniało w Rzymie stowarzyszenie kobiet zamężnych, które podejmowało nawet działania na rzecz całego państwa (na przykład zbiorowe oddanie kosztowności, w celu wsparcia budżetu podczas prowadzonej przez Rzym wojny).

R1LyzSnUGVdJt
Ad Meskens (fotograf), Przysięga ślubna, przedstawiona na rzymskim nagrobku, IV w. n.e., Muzeum Archeologiczne, Arles, Francja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Ad Meskens, Przysięga ślubna, przedstawiona na rzymskim nagrobku, Rzeźba, Muzeum Archeologiczne, Arles, Francja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roman_marriage_vows.jpg [dostęp 28.10.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

U schyłku republiki w I wieku p.n.e. zaczyna zanikać patriarchalny charakter rodziny. Kobiety nie trafiają już spod władzy ojca pod władzę męża. Zaczynają same zarządzać swoją częścią majątku, co prowadzi do napięć w rodzinach. W tym okresie wzrośnie liczba rozwodów. Przy dodatkowym rozwoju prostytucji w Rzymie, dochodzić zacznie do wyraźnego rozkładu życia rodzinnego w sferze arystokratycznej. Cesarz Oktawian August podejmie próbę poprawy sytuacji rodzin senatorskich, uchwalając prawo surowo każące cudzołóstwo. Pierwszeństwo w karierze politycznej będzie również przysługiwało mężczyznom żonatym i ojcom wielu dzieci.

R154pHH3c14cR
Sailko (fotograf), Płaskorzeźba na rzymskim Ołtarzu Pokoju (Ara pacis), przedstawiająca rodzinę cesarza Augusta, około 9 r. p.n.e., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Sailko, Płaskorzeźba na rzymskim Ołtarzu Pokoju (Ara pacis), przedstawiająca rodzinę cesarza Augusta, Relief, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ara_pacis_fregio_lato_ovest_1.JPG [dostęp 28.10.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Podsumowanie

W Grecji i Rzymie dominującą rolę mężczyzn obserwujemy powszechnie zarówno w rodzinie, jak i całych społecznościach (wpływie na władzę). Kobiety miały niemal całkowicie ograniczony dostęp do edukacji oraz wpływania na państwo - nie miały dostępu do urzędów i władzy. Kultura arystokratyczna, wytworzona w Grecji, zakładała wspólne obcowanie ze sobą starszych i młodych mężczyzn. Miejscem kobiety jest wyłącznie gospodarstwo domowe. Wykształcone kobiety, wytwarzające kulturę i mające na nią wpływ, są w zdecydowanej mniejszości. U schyłku rzymskiej republiki obserwujemy pewne uniezależnienie kobiet z arystokratycznych rodów i osłabnięcie władzy ojcowskiej w rodzinach.

Edukacja starożytnych Rzymian – film

RlrCOHUjAgGbv
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Edukacja starożytnych Rzymian”.
Polecenie 4

Wymień etapy edukacji w starożytnym Rzymie. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R6pnu7T28vpJC
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wyjaśnij, według jakich kryteriów dobierano autorów do szkolnej lektury. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R9KLsDNdyBFUD
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wyjaśnij, według jakich kryteriów dobierano autorów do szkolnej lektury. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R9GL2lknZSdiJ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Sporządź krótką notatkę na temat edukacji dziewcząt w starożytności.

R8yKACma56eu0
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ćwiczenia

ROQXpp0Rn4dvo
Ćwiczenie 1
Wybierz z listy poprawną odpowiedź. Miejsce przypominające mały ogród otoczony kolumnadą to: Możliwe odpowiedzi: 1. Perystyl, 2. Oikos, 3. Impluvium. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1R3jMQQIBFGB1
Ćwiczenie 1
Ilustracje przedstawiające pomieszczenia w domu rzymskim połącz z odpowiadającymi im nazwami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1beRqIm3wSMe2
Ćwiczenie 2
Połącz nazwy części domu rzymskiego z ich charakterystyką. Fauces Możliwe odpowiedzi: 1. Sadzawka pośrodku atrium, w której zbierała się woda deszczowa, 2. Początkowo sypialnia właścicieli domu, następnie rodzaj gabinetu, oddzielał atrium od ogrodu (w późniejszym okresie od perystylu), 3. Łacińska nazwa korytarza, prowadzącego od głównego wejścia do atrium, 4. Główne pomieszczenie rzymskiego domu, gdzie rodzina spędzała większość czasu. Nie posiadało okien, światło dostawało się do środka przez otwór w dachu (compluvium) Atrium Możliwe odpowiedzi: 1. Sadzawka pośrodku atrium, w której zbierała się woda deszczowa, 2. Początkowo sypialnia właścicieli domu, następnie rodzaj gabinetu, oddzielał atrium od ogrodu (w późniejszym okresie od perystylu), 3. Łacińska nazwa korytarza, prowadzącego od głównego wejścia do atrium, 4. Główne pomieszczenie rzymskiego domu, gdzie rodzina spędzała większość czasu. Nie posiadało okien, światło dostawało się do środka przez otwór w dachu (compluvium) Impluvium Możliwe odpowiedzi: 1. Sadzawka pośrodku atrium, w której zbierała się woda deszczowa, 2. Początkowo sypialnia właścicieli domu, następnie rodzaj gabinetu, oddzielał atrium od ogrodu (w późniejszym okresie od perystylu), 3. Łacińska nazwa korytarza, prowadzącego od głównego wejścia do atrium, 4. Główne pomieszczenie rzymskiego domu, gdzie rodzina spędzała większość czasu. Nie posiadało okien, światło dostawało się do środka przez otwór w dachu (compluvium) Tablinum Możliwe odpowiedzi: 1. Sadzawka pośrodku atrium, w której zbierała się woda deszczowa, 2. Początkowo sypialnia właścicieli domu, następnie rodzaj gabinetu, oddzielał atrium od ogrodu (w późniejszym okresie od perystylu), 3. Łacińska nazwa korytarza, prowadzącego od głównego wejścia do atrium, 4. Główne pomieszczenie rzymskiego domu, gdzie rodzina spędzała większość czasu. Nie posiadało okien, światło dostawało się do środka przez otwór w dachu (compluvium)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1HU21uxeY9iA2
Ćwiczenie 3
Określ, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Atrium było charakterystycznym pomieszczeniem w greckim domu, 2. Retor przygotowywał młodego mężczyznę do pisania i wygłaszania mów, 3. Gimnazjon to miejsce, gdzie młodzi Grecy ćwiczyli tężyznę fizyczną, 4. W Sparcie dziewczęta uczono jedynie prowadzić gospodarstwo FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Atrium było charakterystycznym pomieszczeniem w greckim domu, 2. Retor przygotowywał młodego mężczyznę do pisania i wygłaszania mów, 3. Gimnazjon to miejsce, gdzie młodzi Grecy ćwiczyli tężyznę fizyczną, 4. W Sparcie dziewczęta uczono jedynie prowadzić gospodarstwo. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RJDuz5lSFLUG12
Ćwiczenie 4
Uszereguj nauczycieli, którzy kolejno uczyli rzymskie dziecko. Elementy do uszeregowania: 1. Retor, 2. Gramatyk, 3. Litterator. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R10s9p45s0vak2
Ćwiczenie 5
Zaznacz prawidłowe zdania, które opisują edukację u Greków: Możliwe odpowiedzi: 1. Takie samo wychowanie odbierali chłopcy i dziewczęta., 2. W Atenach i Sparcie wychowanie młodzieży wyglądało inaczej., 3. Chłopcy z arystokracji greckiej wychowywali się u boku starszych mężczyzn. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RhRuQTbZOqA382
Ćwiczenie 6
Zaznacz prawidłowe zdania, które opisują edukację u Rzymian: Możliwe odpowiedzi: 1. Chłopcy uczyli się przemawiać na wczesnym etapie nauki, 2. Gramatyk to określenie nauczyciela, który uczył czytać i pisać, 3. Dla wykształconego rzymskiego arystokraty ważna była znajomość greki. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Zdecyduj, jakiego starożytnego państwa dotyczy cytowany fragment. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Plutarch
Plutarch Żywoty równoległe

Likurg (...) nie pozwolił ani kupować, ani wynajmować pedagogów. Rodzice mieli też zakaz żywienia bądź wychowywania swojego syna indywidualnie, tak jak chcieli, lecz wszystkich chłopców, którzy ukończyli siedem lat, natychmiast przejmowało państwo. Dzielono ich na stada, by przyzwyczajać do jednakowego traktowania i żywienia, a także by mogli się ze sobą bawić i wspólnie uczyć. Dowódcą oddziału mianowano chłopca wyróżniającego się roztropnością i odważnego w walce.

cyt1 Źródło: Plutarch, Żywoty równoległe, t. I, tłum. Kazimierz Korus, Warszawa 2004, s. 300.
RsfYRh7wGnYNz
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Przeczytaj fragment tekstu źródłowego. Następnie rozpoznaj, jakiego starożytnego państwa dotyczy.

Plutarch
Plutarch Żywoty równoległe

Likurg (...) nie pozwolił ani kupować, ani wynajmować pedagogów. Rodzice mieli też zakaz żywienia bądź wychowywania swojego syna indywidualnie, tak jak chcieli, lecz wszystkich chłopców, którzy ukończyli siedem lat, natychmiast przejmowało państwo. Dzielono ich na stada, by przyzwyczajać do jednakowego traktowania i żywienia, a także by mogli się ze sobą bawić i wspólnie uczyć. Dowódcą oddziału mianowano chłopca wyróżniającego się roztropnością i odważnego w walce.

cyt1 Źródło: Plutarch, Żywoty równoległe, t. I, tłum. Kazimierz Korus, Warszawa 2004, s. 300.
RnC1m9pfm7CPo
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Odpowiedz na pytanie czym była władza ojcowska w Rzymie? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RcS5uvpOr03z3
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Ułóż układankę – zdjęcie rzeźby biegnącej Spartanki z VI w. p.n.e. Dlaczego uznaje się, że figurka przedstawia kobietę ze Sparty?

R1HFglDAdARye
Ułóż układankę – zdjęcie rzeźby biegnącej Spartanki z VI w. p.n.e. Dlaczego uznaje się, że figurka przedstawia kobietę ze Sparty?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RfUmGF5X6MLav
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Agoge
Agoge
RJWKX7Bfm5qDs1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa agoge w języku greckim.

(z greckiego: gammaomegagammaή, agōgē) system wychowania, ukształtowany w epoce archaicznej w Sparcie. Zakładał między innymi osobne wychowanie chłopców, którzy w wieku 7 lat łączeni byli w grupy rówieśnicze, uczeni wspólnego życia i poddawani wymagającym ćwiczeniom fizycznym.

Agon
Agon

współzawodnictwo, rywalizacja. Agony były charakterystycznym elementem greckiej kultury arystokratycznej. Dotyczyły nie tylko rywalizacji sportowej, ale również na przykład rywalizacji między poetami czy mówcami.

Akademia Platońska
Akademia Platońska

szkoła filozoficzna założona w IV w. p.n.e. przez Platona w gaju Akademosa w Atenach. Była jednym z najważniejszych ośrodków myśli starożytnej. Rozwijano w niej filozofię Platona, ale również m.in. sceptycyzm oraz neoplatonizm (V w.). Po wielu stuleciach działalności Akademia została ostatecznie zamknięta na skutek edyktu cesarza Justyniana w VI wieku.

Atrium
Atrium

centralne pomieszczenie w antycznych domach rzymskich. Początkowo rodzina rzymska większość czasu spędzała wspólnie właśnie w atrium. Atrium zwykle nie posiadało okien, pomieszczenie oświetlane jest przez otwór w dachu domu (compluvium) [czytaj: kompluwium].

R166amJApD0sy
Luigi Bazzani, „Wnętrze pompejańskiego domu”, 1882 r., Muzeum Sztuki Dahesh, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Luigi Bazzani, Wnętrze pompejańskiego dom, 1882, Olej na płótnie, Muzeum Sztuki Dahesh, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Atrium_interior.jpg [dostęp 28.10.2021], domena publiczna.
Compluvium
Compluvium
R8DQiJHEOvfq31
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa compluvium w języku łacińskim.

otwór w dachu domu.

Ezop
Ezop

żyjący w VI w. p.n.e. bajkopisarz grecki. Jego życie otoczone jest legendą, pochodził prawdopodobnie z Frygii. Specyficzny gatunek krótkich bajek z morałem, których bohaterami najczęściej są zwierzęta o cechach ludzkich, zyskał od imienia tego autora miano „bajek ezopowych”. Pierwszy taki zbiór bajek został wydany w IV/III w. p.n.e. Bajki ezopowe na łacinę tłumaczył poeta Fedrus. W późniejszych wiekach były one naśladowane przez szereg autorów, w tym polskich – Biernata z Lublina, Mikołaja Reja czy Ignacego Krasickiego.

Geruzja
Geruzja

rada starszych, obecna w różnych greckich państwach (poleis). Najbardziej znana jest dziś geruzja w społeczeństwie spartańskim, licząca 28 mężczyzn, którzy ukończyli 60 rok życia. Geruzja spartańska miała duży wpływ na politykę polis.

Gimnazjon
Gimnazjon

W starożytnej Grecji miejsce ćwiczeń, w którym młodzi chłopcy przygotowywali się do późniejszej służby wojskowej. Gimnazjony stanowiły niejednokrotnie rodzaj rozbudowanych kompleksów sportowych, posiadających bieżnie, palestry, areny do zapasów, jak również łaźnie.

Gramatyk
Gramatyk

jeden z nauczycieli w rzymskiej szkole. Jego zadaniem było przede wszystkim zaznajomienie Rzymianina, umiejącego już czytać, z najważniejszymi dziełami greckiej i rzymskiej literatury.

Homer
Homer

żyjący prawdopodobnie w VIII w. p.n.e., najsłynniejszy i najważniejszy grecki poeta, autor poematów epickich „Iliady” i „Odysei”. Był niezwykle ceniony już w starożytności, uznawany za „wychowawcę Greków”, przypisywano mu również autorstwo licznych innych eposów i hymnów. Pochodzenie i twórczość Homera już w starożytności bywały przedmiotem sporu, który ponownie rozgorzał w czasach nowożytnych (tak zwana: kwestia homerowa).

RyHY2cSyZuUD1
ChrisO (fotograf), „Rzymska kopia hellenistycznej rzeźby, przedstawiającej Homera”, II w., Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: ChrisO, Rzymska kopia hellenistycznej rzeźby, przedstawiającej Homera, popiersie, Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Homer#/media/Plik:Homer_British_Museum.jpg [dostęp 17.05.2022], domena publiczna.
Impluvium
Impluvium
RkvdS24SesW5R1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa impluvium w języku łacińskim.

element rzymskiego atrium, sadzawka znajdująca się w środku pomieszczenia. Zbierano w niej wodę deszczową, którą następnie można było wykorzystać w gospodarstwie.

Kalokagatia
Kalokagatia
ROFLdQR8Cs4Bz1
Nagranie dźwiękowe przedstawiające wymowę słowa kalokagatia w języku greckim.

(z greckiego: kappaalfalambdaomicronkappaalfagammaalfathetaίalfa, kalokagathia) ideał piękna i dobra, do którego zmierzać miało greckie wychowanie.

Litterator
Litterator

jeden z nauczycieli w rzymskiej szkole, pierwszy nauczyciel, z jakim miało kontakt dziecko. Jego zadaniem było przede wszystkim nauczenie Rzymianina czytania, pisania oraz prostych rachunków.

Ostracyzm
Ostracyzm

forma głosowania, znana z niektórych greckich miast‑państw (przede wszystkim Aten). Miała być zabezpieczeniem przed dążeniem obywateli do jednowładztwa. Głos oddawano na osobę, która w opinii obywatela zagrażała państwu i mogła chcieć zostać tyranem. Karą było wygnanie z miasta, jednak najczęściej osoba ukarana zachowywała prawa obywatelskie oraz majątek.

R14NZ42Ew7axe
Carole Radato (fotograf), Ostrakon z zapisanym imieniem Temistoklesa, V w. p.n.e., Muzeum Starożytnej Agory, Ateny, Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.0
Źródło: Carole Radato, Ostrakon z zapisanym imieniem Temistoklesa, Fotografia, Muzeum Starożytnej Agory, Ateny, Grecja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ostraka_for_Ostracism,_5th_century_BC,_Museum_of_the_Ancient_Agora,_Athens,_Greece_(13896440260).jpg [dostęp 27.10.2021], licencja: CC BY-SA 2.0.
Paideia
Paideia

określenie ogółu kultury i wychowania wśród Greków. Wychowanie młodego człowieka, według najdoskonalszych wzorców, na „pięknego i dobrego” obywatela (kalokagatia). Paideia była wspólna dla różnych ośrodków i stanowiła czynnik jednoczący Greków.

Perystyl
Perystyl

pomieszczenie w domach greckich, później także rzymskich. Rodzaj małego ogrodu, umieszczonego w środku posiadłości i często otoczonego kolumnadą. W perystylu i otaczających go pomieszczeniach rodzina spędzała większość czasu wolnego.

Retor
Retor

jeden z nauczycieli w rzymskiej szkole. Jego zadaniem było przygotowanie młodego mężczyzny do pisania i wygłaszania mów, co miało mieć praktyczne zastosowanie w jego dorosłym życiu.

Safona z Lesbos
Safona z Lesbos

najwybitniejsza poetka grecka epoki archaicznej, żyła na przełomie VII i VI wieku p.n.e. Tworzyła poezję liryczną, stanowiła inspirację dla późniejszych poetów greckich oraz rzymskich.

R1J054cjlhHTg
Marie‑Lan Nguyen (fotograf), Herma przedstawiająca Safonę z Lesbos, rzymska kopia greckiego oryginału, około V w. p.n.e., Muzea Kapitolińskie, Rzym, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Herma przedstawiająca Safonę z Lesbos, Rzeźba, Muzea Kapitolińskie, Rzym, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bust_Sappho_Musei_Capitolini_MC1164.jpg [dostęp 28.10.2021], domena publiczna.
Tablinum
Tablinum

pomieszczenie w domu rzymskim, początkowo sypialnia właścicieli, później przede wszystkim rodzaj gabinetu pana domu.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1965.

  • Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.

Notatki ucznia

RtPg4Y6uIDh3l
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1965.

  • Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.

  • Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

  • Plutarch, Żywoty równoległe, tłum. Kazimierz Korus, Warszawa 2004.