Rola aktywności fizycznej w życiu człowieka
Sport lub przynajmniej niewielka, lecz regularna aktywność fizyczna, odgrywają ważną rolę, zarówno jeżeli chodzi o pojedyncze osoby, jak i całe społeczeństwa. Efekty aktywności fizycznej są odczuwalne krótko i długoterminowo. Więcej na ten temat dowiesz się z tej lekcji.
Przygotowując się do tej lekcji, zastanów się jakie korzyści osiągasz z uprawianej przez siebie aktywności fizycznej. Jeżeli nie uprawiasz żadnej, pomyśl, jakie potencjalnie mogłaby ci przynieść. Zastanów się również nad korzyściami wynikającymi z uprawiania sportu w skali całego społeczeństwa.
uzasadniać znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia i rozwoju, w tym ochrony przed chorobami przewlekłymi;
analizować konsekwencje braku aktywności fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych w Polsce;
oceniać intensywność wysiłku fizycznego.
1. Aktywność fizyczna – korzyści
Aktywność jest przeciwieństwem bierności i związana jest z podejmowaniem różnych działań, które powinny przynieść określone i najczęściej oczekiwane rezultaty. Aktywność ruchowa wiąże się z podejmowaniem wysiłku fizycznego i niesie za sobą cały szereg efektów dla naszego organizmu. Aktywność prozdrowotna przyczynia się do poprawy naszego zdrowia i życia oraz pozwala osiągnąć efekty estetyczne. Aktywność fizyczna wyczynowa pozwala osiągnąć rezultaty w sporcie wyczynowym,sporcie wyczynowym, ale może wiązać się z negatywnymi skutkami dla organizmu (przeciążenia układu kostnego, mięśniowego, krążenia i inne) i dlatego musi być podejmowana pod opieką profesjonalnych trenerów i lekarzy. Efekty aktywności fizycznej możemy podzielić na takie, które zaobserwujemy już po krótkiej chwili oraz takie, które widoczne będą nawet po wielu latach.
Krótko po wysiłku fizycznym obserwujemy zmęczenie, ale także zadowolenie, które jest rezultatem wydzielanych endogennych peptydów opioidowych (znanych powszechnie jako endorfiny). Regularnie podejmowana aktywność fizyczna pozwala wzmocnić układ kostny, mięśniowy i krążenia, poprawia wydolność serca i płuc, a dzięki temu lepiej dotleniony jest mózg i cały organizm. Ponadto pozwala utrzymać prawidłową wagę ciała.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby dzieci i młodzież w wieku od 5 do 17 lat były aktywne fizycznie każdego dnia co najmniej 60 minut. Aktywność ta powinna być umiarkowana, a trzy razy w tygodniu może to być aktywność intensywna (aerobowa). Należy przy tym pamiętać, aby aktywność ta sprawiała radość, była zróżnicowana i dotyczyła wszystkich partii ciała. Osoby powyżej 18 roku życia powinny być aktywne fizycznie tygodniowo przez 150 - 300 minut. Aktywność ta powinna być umiarkowana. Intensywna aktywność fizyczna jest zalecana osobom dorosłym w wymiarze 75‑150minut tygodniowo, a co najmniej 2 razy w tygodniu powinni wykonywać ćwiczenia wzmacniające. Podejmowanie aktywności fizycznej pozytywnie wpływa na utrzymanie dobrej kondycji zarówno fizycznej jak i psychicznej.
Obejrzyj film, w którym rozwinięto szerzej powyższe kwestie.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Vap2RrlV3zG
Film, w którym sportowiec opowiada o roli aktywności fizycznej w życiu człowieka.
Jakie korzyści daje uprawianie sportu w wymiarze krótkoterminowym? Wymień co najmniej dwa przykłady.
Wskaż długoterminowe korzyści jakie można osiągnąć dzięki zmianie nawyków związanych ze spędzaniem wolnego czasu i podjęciem regularniej aktywności fizycznej.
Napisz, jaką aktywnością fizyczną można zastąpić ćwiczenia, jeżeli w danym momencie nie masz czasu na ich wykonanie. Podaj co najmniej dwa przykłady.
Zagadnienie krótkoterminowych i długoterminowych korzyści z aktywności fizycznej oraz jej rodzaje zostały szerzej omówione w prezentacji. Zapoznaj się z nią, następnie wykonaj polecenia.
Wyjaśnij, dlaczego duży wysiłek po długiej przerwie nie jest zdrowy.
Uzasadnij, dlaczego powinniśmy zmieniać co jakiś czas rodzaj i intensywność ćwiczeń.
Wyjaśnij, w jaki sposób podejmować aktywność fizyczną, żeby była bezpieczna i nie spowodowała kontuzji lub trwałego uszczerbku na zdrowiu.
2. Ocena intensywności wysiłku fizycznego
Konieczność oceny efektów własnej pracy pojawia się u większości osób, które z ćwiczeniami wiążą oczekiwania zmiany swojego wyglądu, wagi, zwiększenia wytrzymałości. Pierwsze spostrzeżenia po wysiłku są dla nas intuicyjne, w wyniku zmiany tętna, szybkości oddechu, pojawienia się głodu, zmęczenia.
Ocenianie samego siebie jest jednak obarczone ryzykiem błędu, np. mimowolnie i podświadomie możemy dążyć do zawyżenia lub zaniżenia swoich osiągnięć, np. liczby spalonych kalorii.
W związku z powyższym istnieją różnego rodzaju skale pomiaru, a także dedykowane urządzenia pomiarowe, które pozwalają nam upewnić się, jak intensywnie ćwiczyliśmy, zachowując jednocześnie wysoki poziom dokładności.
Zauważmy, że rozwój technologiczny dostarcza nam również podręczne urządzenia, z których możemy korzystać również w domu czy w czasie ruchu na świeżym powietrzu. Trzeba mieć jednak świadomość, że nie wszystkie są równie wiarygodne.
Najłatwiejsze do zaobserwowania i zmierzenia po wysiłku jest tętnotętno. Możemy je zmierzyć przy pomocy urządzeń elektronicznych lub wyczuć pulsowanie krwi w tętnicach. Najłatwiej zmierzyć i obliczyć puls można przykładając palce jednej ręki do wewnętrznej strony drugiego nadgarstka. Przez 15 sekund obliczamy liczbę wyczuwalnych uderzeń, a następnie mnożymy ją przez cztery i otrzymamy wartość tętna. Innym miejscem, gdzie łatwo wykryć puls jest szyja (miejsce w bok od krtani, w którym poczujesz pulsującą krew).
Tętno maksymalneTętno maksymalne, oznaczane jako HRmaxHRmax – jest to najwyższa osiągana w czasie treningu szybkość pracy serca. Można znaleźć różne wzory na jej obliczenie[1][2], np. HRmax = 210 – (0,65 x wiek [w latach]).
Niektóre wzory wprowadzają dodatkowo rozróżnienie ze względu na płeć i wagę.
Oprócz tego, zwróćmy uwagę na wskaźnik VOIndeks dolny 22max, czyli pułap tlenowypułap tlenowy, oznaczający maksymalną ilość tlenu, jaką jest w stanie zużyć organizm w ciągu minuty intensywnego wysiłku fizycznego. Wyrażamy go w litrach tlenu na minutę lub mililitrach tlenu na kilogram masy ciała na minutę
Trzeba dodać, że powyższy wskaźnik nie jest stały i możemy go zwiększać poprzez rozwój fizyczny.
Intensywność wysiłku fizycznego możemy też zmierzyć za pomocą innych wskaźników, na przykład:
pomiaru stosunku liczby spalonych kilokalorii na minutę w odniesieniu do masy ciała;
pomiaru kosztu metabolicznych czynności (MET – Metabolic Equivalency of Task, [czytaj: Metabolik ekłiwalenci of task]) – 1 MET oznacza ilość tlenu w mililitrach na kilogram masy ciała, jaką zużywa siedząca w bezruchu przeciętna, zdrowa osoba w ciągu minuty.
Zwróćmy uwagę, że zastosowanie jednego z opisanych wyżej lub innego wskaźnika intensywności wysiłku fizycznego zależy od tego, jaką dyscyplinę uprawiamy. Wiąże się to z tym, że w każdym przypadku obciążenie może dotyczyć innych narządów, innych grup mięśni. Ponadto, musimy także uwzględniać fakt, że pomiaru dokonujemy zawsze w specyficznych warunkach – wpływają na niego nasza kondycja, stan zdrowia, temperatura otoczenia, a nawet teren, np. inaczej biega się na automatycznej bieżni, a inaczej w górach.

3. Podsumowanie
Aktywność fizyczna ma korzystny wpływ na nasze zdrowie w ujęciu krótko i długoterminowym.
Krótkotrwałe ćwiczenia sprzyjają odpoczynkowi i regeneracji organizmu po nauce i pracy, regularne pozwalają natomiast na uniknięcie różnych chorób.
Żeby nasze ćwiczenia były bezpieczne, musimy mieć adekwatną do ich poziomu trudności wiedzę, którą możemy zdobyć samodzielnie lub współpracując trenerem danej dyscypliny.
Jedną z metod na uniknięcie urazów i kontuzji w czasie ćwiczeń jest stosowanie pomiaru intensywności wysiłku fizycznego. Pozwala to jednocześnie na monitorowanie naszych postępów w ćwiczeniach.
4. Słownik
maksymalna ilość tlenu jaką jest w stanie zużyć organizm w czasie minuty intensywnego wysiłku fizycznego. Wyrażany w litrach tlenu na minutę lub mililitrach tlenu na kilogram masy ciała na minutę
forma działalności sportowej nakierowana na rywalizację, gdzie nadrzędnym celem jest osiągnięcie jak najlepszego wyniku na różnych szczeblach i poziomach rywalizacji
jeden z parametrów kluczowych do oceny układu krążenia. Jest to skurcz ścian tętnic wywołany skurczami mięśnia sercowego rozprowadzającego krew w organizmie
najwyższa wartość tętna osiągana w czasie ćwiczeń
5. Zadania
Jakie czynniki sprzyjają utrzymaniu przez dłuższy czas wybranej aktywności sportowej? Zaznacz prawdziwe i fałszywe stwierdzenia.
Jakie obciążenia dla całego społeczeństwa wiążą się z niewystarczającym odsetkiem aktywności ruchowej u ludzi? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
Czym jest pułap tlenowy? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Zaznacz metody pomiaru intensywności wysiłku fizycznego.
Rozwiąż krzyżówkę.
Zaznacz prawdziwe i fałszywe stwierdzenia.
Napisz krótkie wypracowanie na temat tego, jakie zagrożenia mogą płynąć z łatwego dostępu do licznych programów treningowych dostępnych na przykład na stronach czy kanałach internetowych.
Wybierz swoją ulubioną dyscypliną sportu, a następnie odnajdź w wiarygodnych, dostępnych źródłach, w jaki sposób dokonuje się w niej pomiaru intensywności wysiłku fizycznego. Napisz na ten temat krótką wypowiedź.
Notatnik
Bibliografia
Jonas K., Kopeć G., Co to jest MET?, dostępny w internecie: https://www.mp.pl/pacjent/dieta/sport/118932,co-to-jest-met [dostęp 21.02.2022 r.].
Men's Health, (2020), Men's Health Numer Specjalny: Twoje mięśnie, [w:] „Men’s Health”, nr 3/2020.
Sarzała T., Szczepanowska E., (2017), Ocena intensywności wysiłku fizycznego w trakcie amatorskich zawodów biegowych w Sudetach, [w:] „Turyzm” nr 27/2, dostępny w internecie: https://czasopisma.uni.lodz.pl/tourism/article/view/5051/4760 [dostęp dn. 21.02.2022].
Szukała M., Jak mierzyć intensywność wysiłku fizycznego?, dostępny w internecie: https://www.poradnikzdrowie.pl/cwiczenia/abc-cwiczen/jak-mierzyc-intensywnosc-wysilku-fizycznego-aa-oGW6-btZ9-GHiF.html [dostęp dn. 21.02.2022].















