E-materiały do kształcenia zawodowego

Znaczenie transportu drogowego w globalnym transporcie rzeczy

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego oraz Organizacja przewozu środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Rola przewozu drogowego w transporcie towarów na terytorium Europy

INFOGRAFIKA

5

Spis treści

1

Procentowy udział transportu drogowego w Europejskim Transporcie Rzeczy

Struktura przewozów towarów w Unii Europejskiej na przestrzeni ostatniej dekady znacząco się nie zmieniła. Towarowy transport drogowy jest głównym sposobem transportu lądowego w UE i stanowi ok. 76% śródlądowej działalności transportowej. Ze względu na jego główne zalety, a przede wszystkim wysoką elastyczność, rozwiniętą infrastrukturę i możliwość dostawy bezpośredniej door to door, udział transportu drogowego pozostawał na stabilnym poziomie w ciągu ostatniej dekady (Wykres. 1.1).

Wykres. 1.1 Odsetek tonokilometrów towarów przewiezionych z wykorzystaniem transportu drogowego, żeglugi śródlądowej i transportu kolejowego w UE‑28 [w %]

R1FpjllGQXYxe1
Odsetek tonokilometrów przewiezionych z wykorzystaniem transportu drogowego, żeglugi śródlądowej i transportu kolejowego w Unii Europejskiej [w %] (z uwagi na zastosowane zaokrąglenie suma nie zawsze wynosi 100%)
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Od początku r. do końca r. zauważalny był spadek wielkości pracy przewozowej wykonanej w Unii Europejskiej transportem drogowym. W kolejnych latach, począwszy od roku daje się zauważyć jej coroczny wzrost i tak dla roku wynosiła ona 1765mld tonokilometrów aby w roku osiągnąć wartość 1921mld tonokilometrów (Wykres 1.2).

Wykres. 1.2 Wielkość pracy przewozowej w Unii Europejskiej w latach 2010-2021 w miliardach tonokilometrów [mld tkm]

RYiNbC6FOrYgG1
Wielkość pracy przewozowej w Unii Europejskiej w latach 2010‑2021 w miliardach tonokilometrów [mld tkm]
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Założenia Komisji Europejskiej dotyczące udziału transportu drogowego w Europejskim Transporcie Rzeczy

Komisja Europejska zakłada, że do r. 30% drogowego transportu towarów odbywającego się na odległościach powyżej 300km zostanie przeniesione na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, natomiast do r. powinno to być już ponad 50% tego typu transportu, co z pewnością ułatwi rozwój efektywnych ekologicznych korytarzy transportowych. Dużego znaczenia nabiera zatem - oprócz zachęcania do wyboru alternatywnych rozwiązań transportowych - poprawa wydajności samochodów ciężarowych, np. poprzez rozwój i zastosowanie nowych silników, bardziej ekologicznych paliw czy inteligentnych systemów transportowych, a także dalsze wzmacnianie odpowiednich mechanizmów rynkowych (Wykres. 2.1).

Wykres. 2.1 Perspektywy struktury gałęzi transportu w Unii Europejskiej w  r. oraz r. w odniesieniu do roku 2020

RUTLl1213Pghy
Perspektywy struktury gałęzi transportu w Unii Europejskiej w 2030 r. oraz w 2050 r. w odniesieniu do roku 2020
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:pl:PDF, licencja: CC BY-SA 3.0.

Badania Primes, TREMOVE, iTREN, TRANS‑vision, TOSCA pozwoliły oszacować wzrost zapotrzebowania w przewozach ładunków transportem samochodowym, kolejowym oraz wodnym śródlądowym na poziomie 1,51,7% na rok bądź też 5060% od do r. Na podstawie badań obliczono, że wyrażona w tonach wielkość przewozów w ramach EU‑27 zwiększy się o 50%, a udział transportu samochodowego wzrośnie z 1940mln do 2910mln tonokilometrów. Udział kolei wzrośnie w przewozach ładunków z 19% do 46%, a udział transportu samochodowego spadnie do 54% (Wykres. 2.2 i Wykres. 2.3).

(Technology Opportunities and Strategies Toward Climate‑friendly Transport, 2015)

Wykres. 2.2 Dynamika wzrostu popytu na przewozy ładunków w transporcie drogowym rzeczy w krajach Unii Europejskiej

RibhgUnwVkK2I1
Dynamika wzrostu popytu na przewozy ładunków w transporcie drogowym rzeczy w krajach Unii Europejskiej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wykres. 2.3 Dynamika wzrostu popytu na przewozy ładunków w transporcie kolejowym rzeczy w krajach Unii Europejskiej

R1EZyaJ7pmlVD1
Dynamika wzrostu popytu na przewozy ładunków w transporcie kolejowym rzeczy w krajach Unii Europejskiej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Udział polskich przewoźników drogowych w rynku europejskim

Wielkość przewozów drogowych towarów rośnie od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Dane Eurostatu pokazują, że w  r. polskie firmy przewiozły ponad 20% ładunków unijnego transportu drogowego. Od początku r. masa ładunków przewożonych przez polskie firmy transportowe wzrosła aż sześciokrotnie (Wykres. 3.1).

Wykres. 3.1 Wielkość przewiezionych ładunków transportem drogowym w Unii Europejskiej w 2021 r. z podziałem na kraje członkowskie w miliardach tonokilometrów [mld tkm]

RdoowRbB4EU5C1
Wielkość przewiezionych ładunków transportem drogowym w Unii Europejskiej w 2021 r. z podziałem na kraje członkowskie w miliardach tonokilometrów [mld tkm]
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Międzynarodowy transport towarów w Unii Europejskiej w ostatnich latach jest zróżnicowany. Kraje Europy Środkowo‑Wschodniej, takie jak Polska, Rumunia i Litwa, notowały wzrost przewozów, natomiast w Europie Zachodniej nastąpiła stagnacja. Po spadkach zanotowanych w latach 2008-2009 wielkość przewożonych ładunków nie powróciła do poziomu sprzed kryzysu, co w części było efektem wysokiej aktywności przewoźników z nowych państw członkowskich UE w przewozach cross‑trade oraz przewozach kabotażowych (Wykres. 3.2).

Wykres. 3.2 Najwięksi przewoźnicy w transporcie międzynarodowym w 2018 roku, wielkości przewiezionych towarów w milionach ton [mln t.]

R1PbSXuigiFO91
Najwięksi przewoźnicy w transporcie międzynarodowym w 2018 roku, wielkości przewiezionych towarów w milionach ton [mln t.]
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Drugim najważniejszym kierunkiem drogowych przewozów towarowych w Unii Europejskiej jest trasa Polska - Niemcy, gdzie przewieziono w  roku 60,4mln ton. Wśród przewoźników zdecydowanie dominują polskie firmy transportowe, które w  r. dostarczyły 95% ładunków przewożonych między Polską a Niemcami. W tym samy roku niemieccy przewoźnicy dostarczyli 4,2% ładunków, a pozostali przewoźnicy - jedynie 0,8% ładunków. Jeszcze większy udział - na poziomie 97% - mają polscy przewoźnicy w przewozach odbywających się do i z Holandii, Włoch i Francji. W przewozach między Polską a pozostałymi krajami Europy Środkowej i Wschodniej polskie firmy transportowe odgrywają mniejszą rolę (Wykres. 3.3).

Wykres. 3.3 Najważniejsze relacje dwustronne Polski w drogowym transporcie towarów w 2018 r., wielkości przewiezionych towarów w milionach ton [mln t.]

RMOXutnNKlNjZ1
Najważniejsze relacje dwustronne Polski w drogowym transporcie towarów w 2018 r., wielkości przewiezionych towarów w milionach ton [mln t.]
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ważnym kierunkiem dla polskich przewoźników jest transport ładunków pomiędzy Francją a Niemcami. Przewoźnicy z Polski dostarczyli łącznie 10,5mln ton, czyli 22% przewożonych ładunków między tymi krajami, co oznacza, że przewieźli więcej ładunków niż firmy francuskie. Także na trasie między Holandią a Niemcami, którą przebiega największy transport w Unii Europejskiej, dominują polscy przewoźnicy (Wykres. 3.4).

Wykres. 3.4 Najważniejsze relacje między krajami obcymi realizowane przez polskich przewoźników w 2018 r., wielkości przewiezionych towarów w milionach ton [mln t.]

RX06xmyU3nR1R1
Najważniejsze relacje między krajami obcymi realizowane przez polskich przewoźników w 2018 r., wielkości przewiezionych towarów w milionach ton [mln t.]
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W Unii Europejskiej Polska jest największym przewoźnikiem świadczącym przewozy kabotażowe. W ramach kabotażu Polskie firmy przewiozły w  r. 46,6mln ton ładunków, tj. 17% wszystkich towarów przewożonych przez polskich przewoźników w transporcie międzynarodowym. Ze względu na wielkość krajowych przewozów drogowych największymi rynkami, na których świadczony jest kabotaż, są Niemcy i Francja. W  r. aż 40% przewozów kabotażowych w obrębie Unii Europejskiej zrealizowano w Niemczech, we Francji – 17%. Polskie firmy obsługują 55% przewozów kabotażowych na rynku niemieckim (Wykres. 3.5).

Wykres. 3.5 Przewozy kabotażowe polskich przewoźników w 2018 r., wielkości przewiezionych towarów w milionach ton [mln t.]

Rw9Rzf1Aa7HDC1
Przewozy kabotażowe polskich przewoźników w 2018 r., wielkości przewiezionych towarów w milionach ton [mln t.]
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wielkość i struktura polskiego transportu drogowego

W Polsce transport samochodowy jest najbardziej rozpowszechniony i zapewnia przemieszczenie towarów po drogach lądowych przy wykorzystaniu środków transportu drogowego. Jego efektywność jest ściśle związana ze stanem dróg i infrastrukturą. Analizując strukturę przewozów towarów w tonach, można zauważyć, że w  r. prawie 90% ładunków przewieziono transportem samochodowym. Podobnie wygląda sytuacja, gdy weźmie się pod uwagę pracę przewozową wyrażoną w tonokilometrach (Wykres. 4.1).

Wykres. 4.1 Struktura gałęziowa przewozów w tonach w poszczególnych gałęziach transportu w Polsce w 2020 r.

RS7hZL6deFOs8
Struktura gałęziowa przewozów w tonach w poszczególnych gałęziach transportu w Polsce w 2020 roku
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUAQtK2Fzgubk
Wykres kołowy. Struktura gałęziowa przewozów w tonach w poszczególnych gałęziach transportu w Polsce w 2020 roku. Lista elementów:
  • Transport samochodowy; Udział procentowy: 88,8%
  • Transport kolejowy; Udział procentowy: 10,8%
  • Transport morski; Udział procentowy: 0,4%
  • Transport lotniczy; Udział procentowy: 0%
Struktura gałęziowa przewozów w tonach w poszczególnych gałęziach transportu w Polsce w 2020 roku
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Analizując strukturę pracy przewozowej wyrażoną w tonokilometrach, można stwierdzić, że ponad 80% należy do transportu samochodowego. Około 11,44% stanowi transport kolejowy, a rurociągowy 4,06%. Reszta gałęzi transportu stanowi niewielki odsetek wypracowanej pracy przewozowej w  r. (Wykres. 4.2).

Wykres. 4.2 Struktura gałęziowa przewozów w tonokilometrach w poszczególnych gałęziach transportu w 2020 r.

R16ruVMQO4XMu
Struktura gałęziowa przewozów w tonokilometrach w poszczególnych gałęziach transportu w 2020 roku
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RT3oNNK78CREr
Wykres kołowy. Struktura gałęziowa przewozów w tonokilometrach w poszczególnych gałęziach transportu w 2020 roku. Lista elementów:
  • Transport samochodowy; Udział procentowy: 82,9%
  • Transport kolejowy; Udział procentowy: 11,4%
  • Transport rurociągowy; Udział procentowy: 4,1%
  • Transport morski; Udział procentowy: 1,4%
  • Śródlądowy transport wodny; Udział procentowy: 0,1%
  • Transport lotniczy; Udział procentowy: 0,1%
Struktura gałęziowa przewozów w tonokilometrach w poszczególnych gałęziach transportu w 2020 roku
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zasadniczą większość przewozów towarów realizowanych przez polskich przewoźników stanowił transport krajowy (81,60%). Pozostałą część (18,40%) zajmował  transport międzynarodowy, m.in. eksport, import oraz transport pomiędzy obcymi krajami. Najmniej, bo 0,3% wszystkich przewozów, liczy tranzyt, czyli przejazd przez kraj bez możliwości załadunku oraz rozładunku (Wykres. 4.3).

Wykres. 4.3 Struktura przewozów ładunków według kierunku transportu w Polsce w 2020 r.

R1ckiMaaXjYm9
Struktura przewozów ładunków według kierunku transportu w Polsce w 2020 roku. Opracowanie własne na podstawie danych GUS
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R9QpOvaTdCmuO
Wykres kołowy. Struktura przewozów ładunków według kierunku transportu w Polsce w 2020 roku. Lista elementów:
  • Transport krajowy; Udział procentowy: 81,6%
  • Pomiędzy obcymi krajami; Udział procentowy: 6,8%
  • Eksport; Udział procentowy: 6,1%
  • Import; Udział procentowy: 5,2%
  • Tranzyt; Udział procentowy: 0,3%
Struktura przewozów ładunków według kierunku transportu w Polsce w 2020 roku. Opracowanie własne na podstawie danych GUS
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Analizując strukturę kursów w podziale na dopuszczalną ładowność pojazdu oraz transport własny i transport zlecony w Polsce w  r., można zauważyć, że większość przewozów (ponad 68%) stanowią kursy realizowane na własne potrzeby. Najwięcej kursów w  r. odbyło się transportem o dopuszczalnej ładowności od 20,6 do 25,5 ton. Ponad 80% z tej grupy stanowiły przewozy zlecone. Drugim pod względem tonażu jest transport do 9,5 ton, w którym 58% stanowił transport własny. Najmniej ładunków przewieziono transportem o dopuszczalnej ładowności od 15,6 do 20,5 tony (Wykres. 4.4).

Wykres. 4.4 Liczba zrealizowanych kursów w podziale na dopuszczalną ładowność pojazdu oraz transport własny i transport zlecony w Polsce w 2020 r.

RyowPu122D6T71
Liczba zrealizowanych kursów w podziale na dopuszczalną ładowność pojazdu oraz transport własny i transport zlecony w Polsce w 2020 roku. Opracowanie własne na podstawie EUROSTATU
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Analiza przewozów w transporcie krajowym według stref odległości pozwala na stwierdzenie, że w  r. najwięcej ładunków przewiezionych zostało na dystansie do 50 km,  natomiast najmniej - na odległość powyżej 500km (Wykres. 4.5).

Wykres. 4.5 Struktura przewozów według odległości w Polsce w 2020 r.

RD8qUQ7jk08JU
Struktura przewozów według odległości w Polsce w 2020 roku. Opracowanie własne na podstawie danych GUS
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JWUJlHWYKL1
Wykres kołowy. Struktura przewozów według odległości w Polsce w 2020 roku. Lista elementów:
  • Do 49 km; Udział procentowy: 47,1%
  • Od 50 do 149 km; Udział procentowy: 27,7%
  • Od 150 do 499 km; Udział procentowy: 23,1%
  • Powyżej 500 km; Udział procentowy: 2,1%
Struktura przewozów według odległości w Polsce w 2020 roku. Opracowanie własne na podstawie danych GUS
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Struktura towarowa przewozów drogowych zależy od odległości przewozu. Na krótkich dystansach, czyli do 149km, widać przewagę surowców kopalnych i niemetalicznych, takich jak żwir, piach, gips i cement. Na dłuższych dystansach zdecydowanie przeważają przetworzone wyroby przemysłowe - na dystansie 150 499km najczęściej przewozi się żywność, a na dłuższych trasach wzrasta przewóz wyrobów metalowych, chemicznych, z tworzyw sztucznych, mebli, maszyn oraz towarów drobnicowych, czyli różnych towarów transportowanych razem. Na wszystkich dystansach najszybciej rosnącą kategorią są towary drobnicowe, listy, paczki, meble oraz sprzęt motoryzacyjny. Struktura tych przewozów odzwierciedla istotne tendencje widoczne zarówno w polskiej, jak i europejskiej gospodarce - wzrost znaczenia e‑commerce powoduje zwiększenie popytu na usługi przewozu drobnicowego oraz usługi kurierskie związane z przewozem paczek (Wykres. 4.6).

Wykres. 4.6 Struktura przewozów według odległości oraz rodzajów przewożonych towarów w Polsce w 2020 r.

R1bXMYEmefOLv1
Struktura przewozów według odległości oraz rodzajów przewożonych towarów w Polsce w 2020 roku
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Z badań przeprowadzonych przez Polski Instytut Transportu Drogowego w latach 2009-2019 wynika, że w Polsce rośnie tempo przewozów intermodalnych. Na przełomie lat 2009-2019 zauważono coroczny wzrost tego typu przewozów. W roku 2009 wynosiły one 3,3mln ton przewiezionych ładunków, aby w 2019 roku osiągnąć wartość 19,5mln ton przewiezionych ładunków (Wykres. 4.7).

Wykres. 4.7. Rozwój transportu intermodalnego w Polsce w latach 2009-2019

R1LwTbNwE3THu1
Rozwój transportu intermodalnego w Polsce w latach 2009‑2019
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia