R1aZOMhGJprEp
Ilustracja przedstawia czarne figury pięciu osób trzymających się za ręce na białym tle. W centrum znajduje się mężczyzna i kobieta, którzy trzymają dzieci za ręce. Po lewej stronie mężczyzny znajduje się jedno dziecko, po prawej stronie kobiety widać dwoje dzieci.

Rola rodziców i starszych osób w rodzinie

Rodzina jest dla jednostki pierwszym i najważniejszym środowiskiem społecznym i dlatego nazywa się podstawową komórką społeczną.
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/vectors/ch%c5%82opiec-dziecko-tata-c%c3%b3rka-2025099/, licencja: CC BY 4.0.

Czym jest rodzina?

Nauczysz się
  • Definiować pojęcie rodziny.

  • Rozróżniać funkcje rodziny.

  • Przedstawiać rolę rodziny w procesie kształtowania systemu wartości.

  • Charakteryzować rolę rodziców i dziadków w rodzinie.

  • Formułować wnioski na podstawie analizy danych statystycznych.

  • Uzasadniać twierdzenie dotyczące znaczenia dziadków w rodzinie.

RodzinarodzinaRodzina to najstarsza grupa społeczna. Występuje we wszystkich etapach rozwoju społeczeństwa. W węższym znaczeniu rodzinę tworzą rodzice oraz ich dzieci (rodzina mała), a w szerszym znaczeniu (rodzina duża) to także krewnikrewnikrewni rodziców.

R4D5SVIsSGNBh
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Rh1GYVKZp7OnI
Ćwiczenie 1
Wskaż odpowiedź charakteryzującą rodzinę małą Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzice z dzieckiem, 2. Rodzice z dwójką dzieci, 3. Dziadkowie z trojgiem wnucząt, 4.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Funkcje rodziny

Do głównych funkcji rodziny zalicza się funkcje:

  1. prokreacyjną (dążenie do posiadania dzieci i przedłużenia gatunku);

  2. socjalizacyjną, czyli wychowawczą (wpajanie dzieciom określonych wzorców postępowania i zachowania – nauka norm społecznych, przygotowanie dzieci do samodzielnego życia – nauka odgrywania ról społecznych);

  3. opiekuńczą (udzielanie członkom rodziny opieki i wsparcia);

  4. kulturotwórczą (przekazywanie dziedzictwa kulturowego);

  5. ekonomiczną (zaspokajanie materialnych potrzeb członków rodziny);

  6. rekreacyjną (zapewnienie różnych form i sposobów spełnienia wolnego czasu).

R18IuxGnxJHvw
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Rodzina a system wartości

Rodzina jest podstawowym środowiskiem, w którym kształtuje się system wartościwartościwartości dzieci i młodzieży. W rozumieniu psychologicznym wartości to potrzeby i pragnienia służące egzystencji. W ujęciu kulturowym wartości stanowią powszechnie obecne i funkcjonujące jakości o charakterze realnym lub symbolicznym. W znaczeniu społecznym wartości to właściwości o szczególnie dużym znaczeniu dla społeczeństwa, którego częścią jest rodzina.

Rodzina jest wspólnotą, w której skupia się proces kształtowania się wartości rodzinnych, społecznych i państwowych. Wypracowanie i ukształtowanie właściwej i trwałej hierarchii wartości jest czynnikiem niezbędnym do świadomego życia i podejmowania odpowiedzialnych decyzji, dokonywania wyborów oraz przejawiania określonych zachowań.

Wyniki badań przeprowadzonych wśród 133 uczniów liceum ogólnokształcącego oraz 80 studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, których celem było poznanie poglądów młodzieży na kształtowanie się systemu wartości (w nawiasach podano liczbę osób, która wybrała daną wartość), 2004.

Badana grupa

Rodzina

Szkoła

Grupa rówieśnicza

Uczniowie liceum

miłość (84)
zaufanie (34)
szacunek (21)
odpowiedzialność (17) 
kultura, dobre zachowanie (17)
tolerancja (16)
bezpieczeństwo (11) 
zrozumienie (9)
opiekuńczość (9)
pomoc innym (9)
szczerość (8)

przyjaźń (26)
wiedza, nauka (17)
odpowiedzialność, poczucie obowiązku (12) 
tolerancja (10)
szacunek (8)
koleżeństwo (7)

przyjaźń (51)
zaufanie (34)
zrozumienie (16)
szczerość, otwartość (14)
przyjemne spędzanie czasu wolnego (14)
miłość (13)
tolerancja, wyrozumiałość (11)

Ogromną część systemu wartości dziecko zdobywa w trakcie procesu wychowawczego. Proces ten pozwala dziecku poznać i zaakceptować system wartości obowiązujący w danej rodzinie, społeczeństwie i państwie.

R1c30R1HEn00D
Ćwiczenie 3
Na podstawie informacji z tabeli zaznacz wartości, których najczęściej uczymy się w środowisku rodzinnym. Możliwe odpowiedzi: 1. miłość, 2. przyjaźń, 3. odpowiedzialność, 4. przyjemne spędzanie czasu wolnego, 5. szacunek, 6. koleżeństwo, 7. tolerancja, 8. kultura, 9. wyrozumiałość
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RVOCGlpd6rujl
Ćwiczenie 4
Uzupełnij brakujące informacje w schemacie dotyczącym wartości ważnych w rodzinie. Wpisz przykłady wartości, które są ważne dla każdej rodziny. Odwołaj się do informacji w tabeli "Wartości kształtowane pod wpływem rodziny…" . WARTOŚCI W ŻYCIU RODZINY

WARTOŚCI UNIWERSALNE
1. patriotyzm, 2. życie, 3. miłość, 4. tolerancja, 5. zdrowie
1. patriotyzm, 2. życie, 3. miłość, 4. tolerancja, 5. zdrowie
bezpieczeństwo

STOSUNEK DO DRUGIEGO CZŁOWIEKA
szacunek
szczerość
1. patriotyzm, 2. życie, 3. miłość, 4. tolerancja, 5. zdrowie

RELACJE MIĘDZY CZŁONKAMI RODZINY
zaufanie
1. patriotyzm, 2. życie, 3. miłość, 4. tolerancja, 5. zdrowie
opiekuńczość


POSTAWY
odpowiedzialność
kultura osobista
1. patriotyzm, 2. życie, 3. miłość, 4. tolerancja, 5. zdrowie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RMf8VhCnllcux
Ćwiczenie 5
Połącz pojęcia wartości w różnych ujęciach z odpowiadającymi im wyjaśnieniami. wartość w ujęciu psychologicznym Możliwe odpowiedzi: 1. jakości o charakterze realnym lub symbolicznym, 2. potrzeby, pragnienia służące egzystencji, 3. pożądane i cenione właściwości, którym różne grupy przypisują szczególne znaczenie wartość w ujęciu kulturowym Możliwe odpowiedzi: 1. jakości o charakterze realnym lub symbolicznym, 2. potrzeby, pragnienia służące egzystencji, 3. pożądane i cenione właściwości, którym różne grupy przypisują szczególne znaczenie wartość w ujęciu społecznym Możliwe odpowiedzi: 1. jakości o charakterze realnym lub symbolicznym, 2. potrzeby, pragnienia służące egzystencji, 3. pożądane i cenione właściwości, którym różne grupy przypisują szczególne znaczenie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Rodzice w rodzinie

Rodzice są pierwszymi opiekunami zaspokajającymi biologiczne, psychiczne i społeczne potrzeby dziecka. Są też pierwszymi wychowawcami przygotowującymi dziecko do samodzielnego życia w społeczeństwie.

Wychowanie, a więc wpływ rodziców, rozumiany jako oddziaływania zamierzone i niezbędne do prawidłowego rozwoju psychicznego i społecznego dziecka. Skuteczność i jakość tego procesu zależy w dużej mierze od tego, jaką „politykę wychowania” stosują rodzice.

Można wyodrębnić cztery typy zachowań rodziców:

  • rodzice autorytatywni

    • ciepli i pomocni, choć stanowczy;

    • nie są skłonni do stosowania kar czy zmuszania do posłuszeństwa poprzez odwoływanie się do własnego autorytetu;

    • standardy wprowadzają na drodze wyjaśniania zasad postępowania i podejmowania decyzji;

    • ich wymagania rodzicielskie są dostosowane do możliwości dzieci;

    • uczą dzieci odpowiedzialności i kontrolują w sposób właściwy i rozsądny;

    • utrzymują z dzieckiem relacje wspierające i częściej niż inni rodzice ujawniają wobec niego pozytywny stosunek emocjonalny;

  • rodzice autorytarni

    • przywiązują dużą wagę do posłuszeństwa i podporządkowania dziecka;

    • stosują kary;

    • rzadko chwalą i pytają o zdanie;

    • wymagają spełniania poleceń, oczekując od dziecka niekwestionowanej akceptacji ustanowionych przez siebie zasad i standardów;

  • rodzice pobłażający

    • akceptujący, choć często bierni, jeśli chodzi o dyscyplinę;

    • obdarzają dzieci dużą swobodą, jednak po to, aby ograniczyć swoje działania;

    • nie kontrolują zachowania dzieci lub robią to w niewielkim zakresie;

    • nie są intensywnie nastawieni na osiągnięcia i dojrzałe zachowania dzieci;

  • rodzice obojętni (niezaangażowani)

    • do minimum ograniczają czas spędzany z dzieckiem;

    • nie wspierają dziecka;

    • nie interesują się jego zachowaniem;

    • w relacji z potomstwem nie starają się być aktywni.

R1AFyfDN9gBld
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1M7JyKE7iwCm
Mapa interaktywna. Przedstawia mapę myśli z centralnie narysowanym okręgiem w którym przedstawiono postacie pod hasłem "Rodzina". Do centrum prowadzą czarne strzałki. Wokół centrum schematyczne ilustracje ukazujące kolejne elementy życia rodzinnego, praw i obowiązków członków rodziny. Lista elementów: Rodzina: Rodzice mają władzę rodzicielską nad dzieckiem. Oznacza to przede wszystkim obowiązek i prawo do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka z poszanowaniem jego godności i praw. Urząd: Rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka. Oznacza to, że w jego imieniu dziecka dokonują czynności prawnych, występując przed sądami oraz urzędami. Dom: Rodzice mają obowiązek dbać o bezpieczeństwo fizyczne dziecka, dając mu schronienie, pożywienie, ubiór, a także poprzez naukę dbałości o higienę i zajmując się dzieckiem kiedy jest chore. Sport i zabawa: Rodzice są zobowiązani troszczyć się o fizyczny rozwój dziecka. Rodzice powinni dbać o czas i jakość jego spędzania z dzieckiem, poświęcając wspólny czas na naukę, zabawę czy sport. Rozwój duchowy: Rodzice są zobowiązani troszczyć się o duchowy rozwój dziecka, czyniąc to w zgodzie z własnymi przekonaniami moralnymi i religijnymi, ale z uwzględnieniem stopnia dojrzałości dziecka, wolności jego sumienia i wyznania. Edukacja i nauka: Rodzice mają prawo do wychowania i edukacji dzieci. Jednocześnie mają też obowiązek zaangażowania się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole, a także poświęcać czas i uwagę swoim dzieciom tak, aby wzmocnić wysiłki szkoły skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania i wychowania. Jako przedstawiciele ustawowi rodzice mają m.in. obowiązek: dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły, zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia szkolne, zapewnić dziecku warunki umożliwiające przygotowanie się do zajęć szkolnych, powiadomić organy gminy o formie spełniania obowiązku szkolnego. Wychowanie: Rodzice mają prawo do wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej. Opieka: Rodzice i dzieci są obowiązani do wzajemnego szacunku i wspierania się. Rodzice powinni dbać o emocje i uczucia dzieci, okazując im miłość, szacunek, zaufanie, własnym zachowaniem powinni wzbudzać poczucie bezpieczeństwa u dziecka i tworzyć warunki do wyrażania przez nie własnych uczuć. Przed powzięciem decyzji w ważniejszych sprawach dotyczących osoby lub majątku dziecka powinni je: wysłuchać, jeżeli rozwój umysłowy, stan zdrowia i stopień dojrzałości dziecka na to pozwala, uwzględnić w miarę możliwości jego rozsądne życzenia. Rodzice mają obowiązek wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich. Dziecko wobec rodziców: Rodzice mają prawo wymagać od dziecka posłuszeństwa. Rodzice powinni zadbać o przekazanie dziecku wiedzy o określonych zasadach zachowania, określając jasne granice, dające dziecku poczucie bezpieczeństwa, a także możliwość zapoznania się z regułami obowiązującymi w społeczności, której są częścią. Istnieje jednak zakaz stosowania kar cielesnych. Gospodarstwo domowe: Rodzice mogą oczekiwać od dziecka mieszkającego z nimi pomocy w utrzymaniu gospodarstwa domowego (np. zakupy, sprzątanie, opieka nad innymi członkami gospodarstwa) oraz – w razie, gdy dziecko ma dochody z własnej pracy – udziału w pokrywaniu kosztów ekonomicznych utrzymania rodziny. Alimenty: Pomiędzy rodzicami a dziećmi istnieje wzajemny obowiązek dostarczania środków finansowych niezbędnych do utrzymania się (tzw. obowiązek alimentacyjny).
Ilustracja interaktywna przedstawiająca prawa i obowiązki rodziców w rodzinie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
RqZFjuKjiWRnD
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2
R1Q0VXg5j2JlG
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
R1biONeQVwNiP
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Dziadkowie w rodzinie

Stawanie się babcią i dziadkiem to proces podobny do dojrzewania do roli ojca i matki. Sukces w odgrywaniu tej roli społecznej zależy od miejsca człowieka w życiu rodziny, charakteru relacji łączących go z własnymi dziećmi, posiadanego wykształcenia, stopnia aktywności życiowej, zdrowia, a w przypadku osób starzejących się i starych – od ich stosunku do starości.

Dziadkowie spełniają bardzo ważne zadanie w życiu nie tylko dziecka, ale i jego rodziców. Ich atutem jest to, że mają zazwyczaj więcej czasu niż rodzice. Dość istotną cechą charakteryzującą dziadków jest cierpliwość, której często brakuje rodzicom. Dziadkowie często są potrzebni, gdy oboje rodzice pracują zawodowo, dziecko choruje, jest mało samodzielne lub rodzice nie mają czasu dla dziecka. Dziadkowie towarzyszą rodzinie w opiece nad dziećmi, wspierają ją, pomagają, służą dobrą radą. Są skarbnicą prostej, życiowej wiedzy, która później, w dorosłym życiu, okazuje się bezcenna.

RvzQ9xmIYPW8D
Polecenie 4
R1TFte3whHnVz
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5
RrdI4W5qMu79A
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6
R1S876tQwGVVS
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Odpowiedzi osób, które na pytanie, czy zawdzięczają coś swoim dziadkom, odpowiedziały twierdząco lub „trudno powiedzieć” (N=796)

Rola babć i dziadków w rodzinie.

R14yZn0H9qtQ8
Źródło: Learnetic S.A., 8.05.2022, licencja: CC BY 4.0.
cbos Źródło: dostępny w internecie: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_008_12.PDF.

Wykres słupkowy: Co zawdzięcza Pan(i) swojej babci lub dziadkowi?

- opiekę i wychowanie: 65%;

- poczucie, że jestem kochany(a): 64%;

- znajomość dziejów rodziny: 57%;

- zasady moralne: 57%;

- wiarę religijną: 54%;

- takie cechy charakteru, jak: obowiązkowość, pracowitość, samodyscyplina, silna wola: 48%;

- praktyczne umiejętności, np. związane z prowadzeniem domu, opieką nad członkami rodziny, majsterkowaniem, prowadzeniem gospodarstwa rolnego, uprawianiem rzemiosła: 44%;

- znajomość niektórych wydarzeń historycznych: 43%;

- miłość do ojczyzny: 38%;

- zainteresowania, hobby, np. zamiłowanie do nauki, muzyki, malarstwa, literatury, wędrówek, sportu, wędkowania, gry w szachy: 25%;

- mieszkanie: 10%;

- spadek: 6%;

- coś innego: 2%;

- trudno powiedzieć: 4%.

Procenty nie sumują się do 100, ponieważ badani mogli wskazać dowolną liczbę odpowiedzi.

Ćwiczenie 7
ROc7OjgZUUh2d
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
RcRCm3ab7Ui5b
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R1aEDZkiWNyE2
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R3NsBlVGr9YEV
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1GQ5RQa4JXCE
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Rdyjws9f8yucD
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Słowniczek

rodzina
rodzina

najstarsza grupa społeczna; jest najważniejszym środowiskiem społecznym i dlatego nazywa się ją podstawową komórką społeczną

krewni
krewni

osoba mająca z inną osobą wspólnego przodka

wartości
wartości

społecznie pożądane i cenione właściwości, którym społeczności i narody przypisują szczególnie cenione znaczenie

Bibliografia

Orzechowska Melania, Róg Anna, Wychowanie do wartości [w:] „Edukacja i Dialog” 5 (158)

Szymczyk Leokadia, Rola rodziny w rozwijaniu systemu wartości [w:] „Łódzkie Studia Teologiczne”, Łódź 2017, nr 26 (1).

Zalewska Sabina Lucyna, Wartości we współczesnej rodzinie. Pomiędzy deklaracją a czynem, Warszawa 2017.

Zięba‑Kołodziej Beata, Rola dziadków w życiu rodziny, Bydgoszcz 2012, s. 136‑151, [dostępny w internecie: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6200/Rola%20dziadk%c3%b3w%20w%20%c5%bcyciu%20rodziny.pdf?sequence=1&isAllowed=y].

RSZwIyXpMsvrF
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.