XX w. – Ustanawianie herbów dla miast, województw, gmin
mc14f3511e9818f7f_0000000000022
1
Scenariusz dla nauczyciela
ReTgrqbDajM3B1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
mc14f3511e9818f7f_0000000000025
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
mc14f3511e9818f7f_0000000000031
Nauczysz się
opisywać proces powstawania herbu;
określać komu służył herb dawniej i dziś;
wymieniać elementy oraz cechy herbu;
określać wygląd herbu i barwy herbowej oraz co się pod nimi ukrywa.
mc14f3511e9818f7f_0000000000056
Wstęp
Wyobraź sobie, że jesteś rycerzem polskiego króla i walczysz w bitwie pod Grunwaldem w 1410 r. Masz na sobie ciężką zbroję, a na głowie hełm. Twój koń jest podobny do innych koni. Potrzebny ci jakiś znak, aby uniknąć ataku przez pomyłkę. Ten znak to herb. Należy do władcy i widnieje na jego chorągwi. Ty także go masz na hełmie lub tarczy. Inni bojownicy wiedzą, w czyjej jesteś drużynie. Początkowo herb był prostym znakiem, na przykład krzyżem. Później jego wygląd rozwinął się i był używany nie tylko na polu walki. Posiadanie herbu świadczyło o ważnych osiągnięciach. W XIV w. władcy uzyskali możliwość pobierania opłat za nowe herby. Odtąd mogli je mieć nie tylko rycerze, ale ważne osoby w rodzinach, władcy kościelni, rzemieślnicy i inni. Herb jest symbolem, z którego można odczytać informacje o właścicielu. Dziś herbem posługują się państwa, miasta, władcy kościelni, królowie i nie tylko. Widnieje na ich siedzibach, a podczas uroczystości lub zawodów sportowych na sztandarach i chorągiewkach.
R1XdrzgaU6Z9C1
Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Obraz ukazuje największe zwycięstwo wojsk Polski i Litwy nad Krzyżakami. Część centralna podkreślona jest silnym światłem. Akcja koncentruje się wokół dwóch zamieszczonych w centrum postaci: wielkiego mistrza zakonu Ulricha von Jungingen, ukazanego w śmiertelnym starciu z plebejskimi wojownikami, oraz wielkiego księcia litewskiego Witolda z mieczem wzniesionym do zadania ciosu. Z lewej strony części centralnej znajduje się wielki mistrz zakonu krzyżackiego Ulrich von Jungingen. Jest on ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi i siedzi na białym koniu. Z wyrazem przerażenia na twarzy broni się przed atakiem dwóch pieszych wojowników, z których jeden trzyma Włócznię Świętego Maurycego. Witold, bez pancerza i hełmu, ubrany jest w czerwony żupan, a na głowie nosi mitrę. W rozpostartych i podniesionych do góry rękach unosi miecz i tarczę w geście triumfu. Między Witoldem i Jungingenem są dowódca sił polskich Zyndram z Maszkowic i Mikołaj Skunarowski, który po bitwie został przez Jagiełłę wysłany do Krakowa z wieścią o zwycięstwie. Kolejny wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur kata, a u boku jałmużniczkę na monetę od skazańca. Po lewej stronie Jakub Skarbek toczy pojedynek z księciem szczecińskim Kazimierzem. Pośrodku, u dołu obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein, obok którego leży jego hełm. Po prawej obok Liechtensteina leży powalony wraz z koniem książę oleśnicki Konrad VII Biały kierujący trzymanym w ręku berłem w stronę księcia Witolda. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Natomiast po prawej stronie części centralnej widać trąbiącego rycerza Marcina z Wrocimowic z Chorągwią Wielką Królestwa Polskiego. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Jest to symbolem ostatecznego zwycięstwa Polaków. Blisko centrum kompozycji Mikołaj Skunarowski toczy walkę o proporzec z godłem wielkiego mistrza. Na pierwszym planie pośrodku powalony wraz z koniem książę oleśnicki Konrad Biały kieruje trzymane w ręku berło w stronę księcia Witolda. W prawej części obrazu wyróżnia się postać rycerza czeskiego Jana Žižki, który zamierza się mieczem na komtura tucholskiego Heinricha von Schwelborn. Za nim w głębi Marcin z Wrocimowic, trzymając wysoko chorągiew ziemi krakowskiej, dmie w róg bitewny na znak, że znowu podniesiono sztandar, który upadł w zamęcie walki. Dalej na prawo Zawisza Czarny z Garbowa kopią obala z konia komtura gniewskiego Jana von Wenden. Nieco poniżej ukazany został komtur brandenburski Marquard von Salzbach, którego w chwili ucieczki ściąga z konia jeden z wojowników. Niemal przy prawej krawędzi widnieje postać uciekającego z pola bitwy komtura ze Świecia Heinricha von Plauen. W tle bitwy znajduje się król Władysław Jagiełło wraz ze swoją świtą. Król siedzi na koniu w okolicach lasu, w którym wojsko polsko-litewskie przeczekało Krzyżaków stojących w upale na otwartym polu. Otaczają go polscy dostojnicy. Jednym z nich jest najprawdopodobniej kardynał i doradca polskiego króla Zbigniew Oleśnicki. U jego stóp leży zwyciężony w pojedynku Dippold Kikeritz. Oleśnicki wskazuje kopią niebo, na którym widać postać patrona Polski św. Stanisława ze Szczepanowa z rękami złożonymi w geście modlitwy. W lewym górnym narożniku Matejko ukazał obóz krzyżacki i płonące zabudowania wsi Stębark.
Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem", 1872–1878, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna
Rk2xm7De3Fpqa
Ćwiczenie 1
Wskaż powód umieszczania herbów na hełmach i tarczach. Możliwe odpowiedzi: 1. W celu łatwej zamiany po turnieju rycerskim., 2. Zdobiły, ubarwiały strój rycerza., 3. Informowały o dowódcy, służyły rozpoznaniu.
Wskaż powód umieszczania herbów na hełmach i tarczach. Możliwe odpowiedzi: 1. W celu łatwej zamiany po turnieju rycerskim., 2. Zdobiły, ubarwiały strój rycerza., 3. Informowały o dowódcy, służyły rozpoznaniu.
Wskaż powód umieszczania herbów na hełmach i tarczach.
W celu łatwej zamiany po turnieju rycerskim.
Zdobiły, ubarwiały strój rycerza.
Informowały o dowódcy, służyły rozpoznaniu.
R1SwPzfAc4ckC
Ćwiczenie 2
Wskaż, które jednostki w obecnych czasach posługują się własnym herbem. Możliwe odpowiedzi: 1. parki miejskie, 2. instytucje kościelne, 3. państwa, jednostki terytorialne (np. województwa), miasta, 4. prywatne biura, 5. markety, 6. szkoły, 7. cechy rzemiosła, korporacje
Wskaż, które jednostki w obecnych czasach posługują się własnym herbem. Możliwe odpowiedzi: 1. parki miejskie, 2. instytucje kościelne, 3. państwa, jednostki terytorialne (np. województwa), miasta, 4. prywatne biura, 5. markety, 6. szkoły, 7. cechy rzemiosła, korporacje
Wskaż, które jednostki w obecnych czasach posługują się własnym herbem.
parki miejskie
instytucje kościelne
państwa, jednostki terytorialne (np. województwa), miasta
prywatne biura
markety
szkoły
cechy rzemiosła, korporacje
mc14f3511e9818f7f_0000000000061
Historia herbu
Audiobook Krótka opowieść o historii herbu
R1ESdoWCX1hXJ1
Audiobook Krótka opowieść o historii herbu. KRÓTKA OPOWIEŚĆ O HISTORII HERBU W VII wieku muzułmanie zajęli Jerozolimę, a w XI Turcy Ziemię Świętą. Chrześcijanie stracili miejsce kultu swego Boga. W poczuciu krzywdy rycerze średniowieczni ruszyli na wyprawy krzyżowe czyli krucjaty. Chcieli odzyskać święte miejsca swojej wiary. Rycerzom towarzyszyli waleczni bojownicy innych stanów społecznych, między innymi chłopi. Wiara i odwaga była najważniejszą przyczyną ich decyzji, ale nie jedyną. Wielu miało nadzieję na lepsze życie, ucieczkę od biedy, głodu i chorób, a także na zbawienie po śmierci. Wychodząc zwycięsko z wojny można było liczyć też na zaszczyt i nagrody. Średniowieczny bojownik nosił ciężką metalową zbroję. Jego twarz i głowę zakrywał hełm. Jedną ręką władał mieczem lub dzidą, a w drugiej trzymał tarczę, przy pomocy której osłaniał się przed atakiem przeciwnika. W tym stroju i zamieszaniu bitewnym wszyscy walczący wyglądali podobnie. Dlatego wymyślono znaki nazwane herbami. Były umieszczone głównie na tarczy, ale także na hełmach i innych częściach ubioru. Wszyscy, którzy należeli do tego samego oddziału bojowego, byli tak samo oznakowani. Najpierw przy pomocy prostego znaku graficznego, np. krzyża. Z czasem zaczęto stosować kolorową kompozycję. Jej elementy miały przypisane konkretne znaczenie. Na polu bitwy kojarzyły się z dowódcą oddziału, a kiedy rycerz wracał z wojny, herb był znakiem reprezentacyjnym jego i jego włości, czyli posiadanej ziemi. Stopniowo herb reprezentował rodzinę lub ród. W ten sposób wyróżniał ich wśród innych. W XIV wieku władcy uzyskali możliwość pobierania opłaty za nadanie herbu. Był to przełomowy moment dla tego znaku. Coraz więcej osób mogło go posiadać. Z czasem w herby zaopatrywały się organizacje kościelne, mieszczańskie, cechy rzemieślnicze lub państwa, a nawet miasta i inne środowiska. Marcello Bacciarelli, malarz króla Stanisława Augusta Poniatowskiego także uzyskał prawo posługiwania się herbem, który sam dla siebie zaprojektował. Herby rodów przedstawione są w herbarzach. Można tam znaleźć nie tylko dokładny opis elementów i ich znaczenia, ale dowiedzieć się historii rodu. Zwłaszcza, że wszystkie herby zawierają dużo ukrytych znaczeń. Mówimy wtedy o symbolach. Symbolami są kształty, godła, rysunki. Także kolory i pozycje w herbie mają określoną symbolikę, z której da się wiele wyczytać. W herbach państwowych umieszcza się znaki, które nawiązują do historii lub legend o założeniu tej wspólnoty. Herby państw i miast ulegają zmianom i modyfikacjom. Mają jednak stałe cechy, które sprawiają, że ciągle możemy je tym słowem nazywać. O odpowiedni wygląd herbu dba prawo heraldyczne czyli zbiór zasad, które trzeba zachować tworząc lub zmieniając jego wizerunek. O przyjęcie nowej wersji troszczą się właściciele. W polskim prawie zapisane są postanowienia, które mówią, jak trzeba traktować symbole narodowe. Prócz herbu państwowego (nazwanego u nas „godłem”) należy do nich hymn i flaga. Gdy w państwie zachodzą duże zmiany sposobu rządzenia, bywa, że zmieniają się jego symbole narodowe. Ale nie tylko. Dotyczy to także herbów mniejszych jednostek terytorialnych takich, jak województwa, gminy lub miasta. Tak wyglądała między innymi historia Syrenki Warszawskiej. Jeśli mieszkańcy miasta chcą nowy herb, ich radni czyli wybrani do władz przedstawiciele, muszą to przegłosować i zamówić u artysty plastyka. Wykonaniem jego pomysłu zajmie się rzemieślnik. Każdy może zaprojektować herb swojego miasta. Warto spróbować!
Audiobook Krótka opowieść o historii herbu. KRÓTKA OPOWIEŚĆ O HISTORII HERBU W VII wieku muzułmanie zajęli Jerozolimę, a w XI Turcy Ziemię Świętą. Chrześcijanie stracili miejsce kultu swego Boga. W poczuciu krzywdy rycerze średniowieczni ruszyli na wyprawy krzyżowe czyli krucjaty. Chcieli odzyskać święte miejsca swojej wiary. Rycerzom towarzyszyli waleczni bojownicy innych stanów społecznych, między innymi chłopi. Wiara i odwaga była najważniejszą przyczyną ich decyzji, ale nie jedyną. Wielu miało nadzieję na lepsze życie, ucieczkę od biedy, głodu i chorób, a także na zbawienie po śmierci. Wychodząc zwycięsko z wojny można było liczyć też na zaszczyt i nagrody. Średniowieczny bojownik nosił ciężką metalową zbroję. Jego twarz i głowę zakrywał hełm. Jedną ręką władał mieczem lub dzidą, a w drugiej trzymał tarczę, przy pomocy której osłaniał się przed atakiem przeciwnika. W tym stroju i zamieszaniu bitewnym wszyscy walczący wyglądali podobnie. Dlatego wymyślono znaki nazwane herbami. Były umieszczone głównie na tarczy, ale także na hełmach i innych częściach ubioru. Wszyscy, którzy należeli do tego samego oddziału bojowego, byli tak samo oznakowani. Najpierw przy pomocy prostego znaku graficznego, np. krzyża. Z czasem zaczęto stosować kolorową kompozycję. Jej elementy miały przypisane konkretne znaczenie. Na polu bitwy kojarzyły się z dowódcą oddziału, a kiedy rycerz wracał z wojny, herb był znakiem reprezentacyjnym jego i jego włości, czyli posiadanej ziemi. Stopniowo herb reprezentował rodzinę lub ród. W ten sposób wyróżniał ich wśród innych. W XIV wieku władcy uzyskali możliwość pobierania opłaty za nadanie herbu. Był to przełomowy moment dla tego znaku. Coraz więcej osób mogło go posiadać. Z czasem w herby zaopatrywały się organizacje kościelne, mieszczańskie, cechy rzemieślnicze lub państwa, a nawet miasta i inne środowiska. Marcello Bacciarelli, malarz króla Stanisława Augusta Poniatowskiego także uzyskał prawo posługiwania się herbem, który sam dla siebie zaprojektował. Herby rodów przedstawione są w herbarzach. Można tam znaleźć nie tylko dokładny opis elementów i ich znaczenia, ale dowiedzieć się historii rodu. Zwłaszcza, że wszystkie herby zawierają dużo ukrytych znaczeń. Mówimy wtedy o symbolach. Symbolami są kształty, godła, rysunki. Także kolory i pozycje w herbie mają określoną symbolikę, z której da się wiele wyczytać. W herbach państwowych umieszcza się znaki, które nawiązują do historii lub legend o założeniu tej wspólnoty. Herby państw i miast ulegają zmianom i modyfikacjom. Mają jednak stałe cechy, które sprawiają, że ciągle możemy je tym słowem nazywać. O odpowiedni wygląd herbu dba prawo heraldyczne czyli zbiór zasad, które trzeba zachować tworząc lub zmieniając jego wizerunek. O przyjęcie nowej wersji troszczą się właściciele. W polskim prawie zapisane są postanowienia, które mówią, jak trzeba traktować symbole narodowe. Prócz herbu państwowego (nazwanego u nas „godłem”) należy do nich hymn i flaga. Gdy w państwie zachodzą duże zmiany sposobu rządzenia, bywa, że zmieniają się jego symbole narodowe. Ale nie tylko. Dotyczy to także herbów mniejszych jednostek terytorialnych takich, jak województwa, gminy lub miasta. Tak wyglądała między innymi historia Syrenki Warszawskiej. Jeśli mieszkańcy miasta chcą nowy herb, ich radni czyli wybrani do władz przedstawiciele, muszą to przegłosować i zamówić u artysty plastyka. Wykonaniem jego pomysłu zajmie się rzemieślnik. Każdy może zaprojektować herb swojego miasta. Warto spróbować!
Kiedy przybywało właścicieli herbów, wymyślano nowe znaki. Taki znak to inaczej godło czyli symbol osoby lub rodu. Umieszczano go na kształcie podobnym do tarczy bojowej. W czasie pokoju urządzano turnieje rycerskieTurniej rycerskiturnieje rycerskie. Kiedy kolejny uczestnik stawał do walki, urzędnik zwany heroldem dokładnie opisywał jego herb, bo każdy element coś oznaczał. Z czasem powstała nawet nauka, która się tym zajmuje. To heraldykaHeraldykaheraldyka. Tarcza i godło to obowiązkowe elementy herbu:
Tarczę herbową wypełnia pole. Można otrzymać kilka pól, rysując linię lub krzyż.
Godła to rysunki, postacie ludzi i zwierząt, podkowy, narzędzia i inne symbole o ukrytym znaczeniu. Godło mieści się w całości tylko w jednym polu.
labry – ozdoby z chust okrywających hełmy. Mogą być pominięte wyłącznie w herbach bez hełmu.
Prócz tego w herbie mogą pojawiać się: trzymacze, szarfy – na górnej umieszcza się zawołanie (wojenne), na dolnej dewizę, postument, figury heraldyczne, powstałe przez geometryczny podział tarczy. Tak tworzy się miejsce dla godła. Godłem bywa geometryczny podział tarczy, rysunki, postacie ludzi i zwierząt, podkowy, narzędzia i inne symbole o ukrytym znaczeniu.
RphL8tBs6uYwn1
Ilustracja interaktywna przedstawia Królewski herb Wielkiej Brytanii. Ukazuje tarczę podtrzymywaną z lewej strony przez złotego lwa w koronie, z prawej przez białego jednorożca ze złotą grzywą. Tarcza podzielona jest na cztery części. Lewa górna oraz prawa dolna część przedstawiają trzy złote lwy, stojące jeden pod drugim na czerwonym tle. Prawy górny róg zajmuje czerwony lew na żółtym tle, stojący na dwóch łapach, otoczony dwiema czerwonymi ramami. Ostatnia część ukazuje złotą harfę na niebieskim tle. Tarcza otoczona jest niebieskim pasem ze złotymi obszyciami. Nad nią znajduje się hełm, na którym ustawiona jest korona królewska. Na szczycie korony stoi złoty lew w koronie. Zza hełmu wyłaniają się dwie białe szarfy z czarnymi motywami roślinnymi. Całość ustawiona jest na zielonym podłożu. Z dwóch stron wyrastają kwiaty. Na dole znajduje się błękitna szarfa z łacińską sentencją. Na ilustracji umieszczono interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Trzymacze to dwie postacie trzymające tarczę. Po tej stronie złoty lew Anglii.
Punkt 2: Trzymacze to dwie postacie trzymające tarczę. Po tej stronie srebrny jednorożec Szkocji.
Punkt 3: Korona królewska.
Punkt 4: Tarcza w herbie brytyjskim jest podzielona krzyżem na 4 pola.
Punkt 5: Rośliny symbolizują Wielką Brytanię - Anglię - róża, Szkocję - oset, Irlandię Północną - koniczyna.
Punkt 6: Dewiza to mądre zdanie związane rycerskością i szlachetnością. Dewiza korony angielskiej brzmi: „Dieu et mon droit.” czyli „Bóg i moje prawo”.
Ilustracja interaktywna przedstawia Królewski herb Wielkiej Brytanii. Ukazuje tarczę podtrzymywaną z lewej strony przez złotego lwa w koronie, z prawej przez białego jednorożca ze złotą grzywą. Tarcza podzielona jest na cztery części. Lewa górna oraz prawa dolna część przedstawiają trzy złote lwy, stojące jeden pod drugim na czerwonym tle. Prawy górny róg zajmuje czerwony lew na żółtym tle, stojący na dwóch łapach, otoczony dwiema czerwonymi ramami. Ostatnia część ukazuje złotą harfę na niebieskim tle. Tarcza otoczona jest niebieskim pasem ze złotymi obszyciami. Nad nią znajduje się hełm, na którym ustawiona jest korona królewska. Na szczycie korony stoi złoty lew w koronie. Zza hełmu wyłaniają się dwie białe szarfy z czarnymi motywami roślinnymi. Całość ustawiona jest na zielonym podłożu. Z dwóch stron wyrastają kwiaty. Na dole znajduje się błękitna szarfa z łacińską sentencją. Na ilustracji umieszczono interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Trzymacze to dwie postacie trzymające tarczę. Po tej stronie złoty lew Anglii.
Punkt 2: Trzymacze to dwie postacie trzymające tarczę. Po tej stronie srebrny jednorożec Szkocji.
Punkt 3: Korona królewska.
Punkt 4: Tarcza w herbie brytyjskim jest podzielona krzyżem na 4 pola.
Punkt 5: Rośliny symbolizują Wielką Brytanię - Anglię - róża, Szkocję - oset, Irlandię Północną - koniczyna.
Punkt 6: Dewiza to mądre zdanie związane rycerskością i szlachetnością. Dewiza korony angielskiej brzmi: „Dieu et mon droit.” czyli „Bóg i moje prawo”.
Królewski herb Wielkiej Brytanii, online-skills, CC BY 3.0
Wokół pola tarczy
Biały orzeł w koronie na czerwonym tle to godło Polski, nasz symbol narodowy, tak samo ważny, jak flaga i hymn. Są państwa lub władcy, którzy mają herby o bardziej skomplikowanym wyglądzie. Można w nich zauważyć wiele dodatkowych elementów. Taki herb ma Wielka Brytania jako Królestwo kilku narodów: Anglii, Irlandii i Szkocji. Na polach tarczy są godła tych krajów, a wokół niej różne dodatkowe elementy.
Ciekawostka
Spójrz na schemat pól na tarczy herbu Wielkiej Brytanii. W polach umieszczono herby trzech państw: Anglii, Irlandii i Szkocji.
mc14f3511e9818f7f_0000000000106
I pole - Anglia
II pole - Szkocja
III pole - Irlandia
IV pole - Anglia
W skład herbu Wielkiej Brytanii wchodzą następujące elementy:
Tarcza podzielona krzyżem z herbami Anglii, Szkocji i Irlandii.
Wokół tarczy pas z napisem po francusku: Hańba temu, kto widzi w tym coś nieprzystojnego - dewiza Orderu Podwiązki;
Nad koroną królewską w klejnocie złoty lew;
Poniżej – hełm heraldyczny;
Po bokach hełmu - złote labry podbite gronostajem;
Trzymacze: złoty lew Anglii i srebrny jednorożec Szkocji;
Poniżej dewiza korony angielskiej: Dieu et mon droit.
Rośliny tworzące postument, symbolizują Wielką Brytanię (Anglię - róża, Szkocję - oset, Irlandię Północną - koniczyna.
R1eOYEVOJE4701
herb wielkiej brytani
Królewski herb Wielkiej Brytanii, online-skills, CC BY 3.0
RE5NifHcNe1A5
Ćwiczenie 3
Dewiza Wielkiej Brytanii w jej herbie brzmi. Możliwe odpowiedzi: 1. Dieu et mon droit (Bóg i moje prawo), 2. Honi soit qui mal y pense (Hańba temu, kto widzi w tym coś nieprzystojnego), 3. Miserando atque eligendo (Spojrzał z miłosierdziem i wybrał)
Dewiza Wielkiej Brytanii w jej herbie brzmi. Możliwe odpowiedzi: 1. Dieu et mon droit (Bóg i moje prawo), 2. Honi soit qui mal y pense (Hańba temu, kto widzi w tym coś nieprzystojnego), 3. Miserando atque eligendo (Spojrzał z miłosierdziem i wybrał)
Dewiza Wielkiej Brytanii w jej herbie brzmi.
Dieu et mon droit (Bóg i moje prawo)
Honi soit qui mal y pense (Hańba temu, kto widzi w tym coś nieprzystojnego)
Miserando atque eligendo (Spojrzał z miłosierdziem i wybrał)
Barwy herbowe (tynktury)
W bitwach średniowiecznych herb musiał być widoczny nawet z odległości 200 kroków! Dlatego dawniej stosowano tylko 8 kolorów, nazywanych barwami herbowymiBarwy herbowebarwami herbowymi inaczej tynkturami. Przy pomocy farb uzyskiwano niebieski, czerwony, zielony i czarny. Wykorzystywano naturalne metale (złoto i srebro), a nawet stosowano futra zwierząt (biały w czarne plamki i popielaty). Dziś podczas drukowania herbów używa się tylko farb.
GodłemGodłoGodłem każdego Polaka jest biały orzeł w koronie. Umieszczony na czerwonej tarczy staje się herbem Polski. Wskutek historycznych nieporozumień w prawie polskim użyto słowa „godło” dla określenia herbu narodowego. Warto wiedzieć, że biały kolor nie występuje w zasadach heraldyki. Orzeł powinien mieć srebrny kolor metalu. Cieniowanie postaci orła pojawiło się dopiero w wersji drukowanej. Pierwotna forma była wytłoczona z blachy i odczytywana jako jednolity kolor srebrny.
Ważne!
Pamiętaj, że symbole państwowe są otoczone szacunkiem i wymaga tego polskie prawo. Godło jest jednym z tych symboli, obok flagi i hymnu.
RBypFrSJGmfVz1
Ilustracja przedstawia Godło Polski. Ukazuje białego orła o złotych dziobie i szponach, z rozpostartymi skrzydłami na tle czerwonej tarczy, zwężonej u dołu. Na głowie zwróconej w jego prawą stronę jest założona złota korona.
Herb Polski
mc14f3511e9818f7f_0000000000125
RG8HO85td2AKG1
Ilustracja interaktywna przedstawia złożony herb szlachecki, na którym znajduje się siedemset dziewiętnaście herbów. są one zamieszczone w czworokątach i wypełniają całą powierzchnię. Otacza go złota dekoracja z motywami roślinnymi, ostro zakończona u dołu. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Złożony herb szlachecki, 1839
Herb mieszczący na jednej tarczy herbowej, podzielonej według reguł heraldycznych kilka herbów. Najbardziej w dziejach złożony herb, składający się z 719 poszczególnych herbów namalowano w 1839 r. dla Ryszarda Temple-Grenville`a, Markiza of Chandos, syna pierwszego księcia of Buckingham and Chandos. Rewers malowidła zajmują inskrypcje z nazwiskami posiadaczy herbów i objaśnieniami genealogicznymi.
Ilustracja interaktywna przedstawia złożony herb szlachecki, na którym znajduje się siedemset dziewiętnaście herbów. są one zamieszczone w czworokątach i wypełniają całą powierzchnię. Otacza go złota dekoracja z motywami roślinnymi, ostro zakończona u dołu. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Złożony herb szlachecki, 1839
Herb mieszczący na jednej tarczy herbowej, podzielonej według reguł heraldycznych kilka herbów. Najbardziej w dziejach złożony herb, składający się z 719 poszczególnych herbów namalowano w 1839 r. dla Ryszarda Temple-Grenville`a, Markiza of Chandos, syna pierwszego księcia of Buckingham and Chandos. Rewers malowidła zajmują inskrypcje z nazwiskami posiadaczy herbów i objaśnieniami genealogicznymi.
Sonard, Złożony herb szlachecki, 1839, wikimedia.org, domena publiczna
RMRx855N5RGaP1
Ilustracja interaktywna przedstawia Herb Szlachecki Rogala. Składa się z półokrągłej tarczy przedzielonej na pół. Lewa strona przedstawia czerwony róg jeleni na białym tle. Po stronie prawej znajduje się biały turzy róg na czerwonym tle. Na tarczy osadzony jest hełm z przyłbicą, na którym umieszczony jest wisior i korona wysadzana kolorowymi kamieniami. Na koronie znajdują się rogi tura i jelenia w odwrotnej kolejności niż na tarczy. Spod korony wyrastają biało-czerwone dekoracje roślinne otaczające herb. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Herb szlachecki Rogala
Herb szlachecki – charakterystyczny znak rodowy ustalony według określonych reguł heraldycznych. W założeniu jest znakiem niepowtarzalnym, jednak może się nim posługiwać – w heraldyce polskiej – wiele rodów tzw. herbowych, tworzących w konsekwencji charakterystyczny dla polskiej heraldyki ród herbowy, grupujący rodziny czasem ze sobą wcale niespokrewnione.
Ilustracja interaktywna przedstawia Herb Szlachecki Rogala. Składa się z półokrągłej tarczy przedzielonej na pół. Lewa strona przedstawia czerwony róg jeleni na białym tle. Po stronie prawej znajduje się biały turzy róg na czerwonym tle. Na tarczy osadzony jest hełm z przyłbicą, na którym umieszczony jest wisior i korona wysadzana kolorowymi kamieniami. Na koronie znajdują się rogi tura i jelenia w odwrotnej kolejności niż na tarczy. Spod korony wyrastają biało-czerwone dekoracje roślinne otaczające herb. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Herb szlachecki Rogala
Herb szlachecki – charakterystyczny znak rodowy ustalony według określonych reguł heraldycznych. W założeniu jest znakiem niepowtarzalnym, jednak może się nim posługiwać – w heraldyce polskiej – wiele rodów tzw. herbowych, tworzących w konsekwencji charakterystyczny dla polskiej heraldyki ród herbowy, grupujący rodziny czasem ze sobą wcale niespokrewnione.
Tadeusz Gajl, Herb Rogala, wikimedia.org, CC BY 2.5
mc14f3511e9818f7f_0000000000129
R12CkAtIdzKwG1
Ilustracja interaktywna przedstawia przykładowy herb. Ostro zakończona tarcza podzielona jest na cztery części - w każdej z nich jest godło. W górnej części symetrycznie umieszczone są dwie chorągwie. Nad tarczą znajduje się korona. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Pole wypełnia tarczę herbową. Można otrzymać kilka pól, rysując linię lub krzyż.
Punkt 2: Tarcza przypomina kształtem tarczę, którą osłaniał się średniowieczny rycerz podczas walki.
Punkt 3: Godła to rysunki, postacie ludzi i zwierząt, podkowy, narzędzia i inne symbole o ukrytym znaczeniu. Godło zajmuje jedno pole.
Ilustracja interaktywna przedstawia przykładowy herb. Ostro zakończona tarcza podzielona jest na cztery części - w każdej z nich jest godło. W górnej części symetrycznie umieszczone są dwie chorągwie. Nad tarczą znajduje się korona. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Pole wypełnia tarczę herbową. Można otrzymać kilka pól, rysując linię lub krzyż.
Punkt 2: Tarcza przypomina kształtem tarczę, którą osłaniał się średniowieczny rycerz podczas walki.
Punkt 3: Godła to rysunki, postacie ludzi i zwierząt, podkowy, narzędzia i inne symbole o ukrytym znaczeniu. Godło zajmuje jedno pole.
Przykładowy herb, online-skills, CC BY 3.0
Znaczenie elementów herbu
Wszystkie elementy herbu znajdują się na tej samej płaszczyźnie. Prawa i lewa strona herbu są do siebie symetryczne, chociaż nie zawsze jest to dokładne lustrzane odbicie. Na przykład trzymacze w herbie Wielkiej Brytanii nie identyczni, ale stoją symetrycznie.
Każdy element herbu ma wyznaczone miejsce i ukryte znaczenie, które wiąże się z dziejami jego posiadacza. Herb papieża Franciszka jest na to dobrym przykładem. Niebieski kolor tarczy nawiązuje do barw Hiszpanii, ponieważ tam powstał zakon Jezuitów. Z niego wywodzi się obecny papież. Na tarczy znajdują się złote symbole zakonuZakonzakonu Jezuitów (słońce), Maryi (gwiazda), św. Józefa (kwiat po lewej stronie).
Ciekawostka
To, co widzimy w prawej części herbu jest jego lewą stroną i na odwrót.
RWGMO8YMjl9PB1
Ilustracja przedstawia herb papieża Franciszka. Herb składa się z z niebieskiej tarczy, w której u góry znajduje się słońce z czerwonym chrystogramem i trzema czarnymi gwoździami. U dołu znajduje się ośmioramienna gwiazda maryjna oraz złoty kwiat szpikanardu nawiązujący do świętego Józefa. Za tarczą znajdują się dwa skrzyżowane klucze świętego Piotra - srebrny i złoty, przez które przewleczone jest cingulum. Nad nimi umieszczona mitra papieska ze stułą. Pod herbem umieszczona jest szarfa z dewizą papieża Franciszka: Miserando atque eligendo (Spojrzał z miłosierdziem i wybrał).
Herb papieża Franciszka
RfpsgV1acz75O
Ćwiczenie 4
Do symboli z herbu papieża Franciszka dobierz ich znaczenia. Symbole: 1. Kwiaty lilii, 2. Gwiazda, 3. Słońce. Znaczenia symboli: A. Maryja, B. Święty Józef, C. Zakon Jezuitów.
Do symboli z herbu papieża Franciszka dobierz ich znaczenia. Symbole: 1. Kwiaty lilii, 2. Gwiazda, 3. Słońce. Znaczenia symboli: A. Maryja, B. Święty Józef, C. Zakon Jezuitów.
Przyporządkuj barwy herbowe do rodzaju materiału, z którego były otrzymywane.
metale, futra, farby
niebieski, czerwony, zielony, czarny
złoty, srebrny
biały z nielicznymi czarnymi plamkami, popielaty
R1Dwrm1fpCqE2
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się jeszcze raz z opisami trzech różnych herbów: królewskiego, papieskiego i miasta. Wybierz element, który znajduje się tylko na herbie królewskim. Możliwe odpowiedzi: 1. dewiza, 2. trzymacze, 3. korona
Zapoznaj się jeszcze raz z opisami trzech różnych herbów: królewskiego, papieskiego i miasta. Wybierz element, który znajduje się tylko na herbie królewskim. Możliwe odpowiedzi: 1. dewiza, 2. trzymacze, 3. korona
Przyjrzyj się jeszcze raz trzem różnym herbom: królewskiemu, papieskiemu i miasta. Wybierz element, który tutaj znajduje się tylko na herbie królewskim.
dewiza
trzymacze
korona
Herb stolicy Polski
Aktualny herb Warszawy zaprojektował w 1938 r. artysta grafik Feliks Szczęsny Kwarta. Z powodu różnych zmian sposobu rządzenia w Polsce i ten symbol wyglądał inaczej niż teraz. Obecnie przywrócono mu dawny wizerunekWizerunekwizerunek. Przedstawia syrenę – w połowie kobietę, w połowie rybę. Wiąże się z nią legenda o Warszawie.
Legenda o Warszawskiej Syrence
Dawno, dawno temu w pewnej rybackiej wiosce krążyła legenda o syrence, która mieszkała w rzece Wiśle. Nikt jej nigdy nie widział, ale rybacy czasami słyszeli jej piękny śpiew. Pewnego dnia postanowili złapać syrenkę, by oddać ją księciu w zamian za złoto. Nocą zaczaili się w łodzi przy brzegu rzeki. Mieli ze sobą wielką sieć, w którą chcieli złapać syrenkę. Nagle ukazała się im na przybrzeżnym głazie i zaczęła śpiewać. Ten śpiew był tak piękny, że rybacy z zachwytu nie mogli się ruszyć. Jednak jeden z nich miał w kieszeni wosk, którym zatkali sobie uszy. Dzięki temu nie słyszeli już głosu syrenki i szybko złapali ją w sieć. Gdy dwóch rybaków poszło rozmówić się z księciem, jeden został, by pilnować syrenki. Wtedy ona poprosiła, by ją uwolnił i znów zaśpiewała swym cudnym głosem. Oszołomiony rybak wziął syrenkę na ręce i zaniósł z powrotem do Wisły. Dziś tam, gdzie była wioska rybacka stoi wielkie miasto Warszawa. Na jego brzegu zbudowano pomnik przedstawiający syrenkę. W jednej ręce trzyma miecz uniesiony do góry, a w drugiej tarczę. Te przedmioty pomagają jej strzec miasta.
RFAd9jLUDs5hC1
Ilustracja przedstawia herb miasta stołecznego Warszawa. Przedstawia w czerwonym polu postać kobiety z rybim ogonem, z wzniesioną szablą w prawej ręce i okrągłą tarczą w lewej. Włosy Syreny, szabla i tarcza są złote. Nad tarczą herbową znajduje się złota korona królewska.
Herb Warszawy z 1990 roku
Polecenie 1
Jeżeli możesz, dobierz się w parę z kolegą lub koleżanką i wspólnie poszukajcie w Internecie informacji na temat historii herbu Warszawy. Wyniki swoich poszukiwań przedstawcie kolegom i nauczycielowi.
Prezentacja Syrenka Warszawska
RNagAY2rPhPca1
Prezentacja interaktywna przedstawia widok na Warszawę i pomnik Syreny. Umożliwia poruszanie się w okolicy pomnika poprzez przesuwanie ekranu. Prezentacja ukazuje pomnik Syreny ustawiony na placu. Kobieta z rybim ogonem w prawej ręce trzyma uniesiony w górze bułat, w lewej okrągłą tarczę. Odlew ustawiony jest na wysokim cokole. Wokół znajduje się architektura miejska użytku publicznego. Na prezentacji znajduje się interaktywny punkt ze zdjęciem pomnika.
Prezentacja interaktywna przedstawia widok na Warszawę i pomnik Syreny. Umożliwia poruszanie się w okolicy pomnika poprzez przesuwanie ekranu. Prezentacja ukazuje pomnik Syreny ustawiony na placu. Kobieta z rybim ogonem w prawej ręce trzyma uniesiony w górze bułat, w lewej okrągłą tarczę. Odlew ustawiony jest na wysokim cokole. Wokół znajduje się architektura miejska użytku publicznego. Na prezentacji znajduje się interaktywny punkt ze zdjęciem pomnika.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Herb w malarstwie
Od chwili, gdy herby przestały służyć celom bojowym, pojawiły się w różnych miejscach. Włoski malarz przełomu renesansuRenesansrenesansu i barokuBarokbaroku nazwiskiem Carravaggio (czytaj karawadżio) stworzył obraz Święty Hieronim. W epoce zwanej barokiem na obrazach umieszczano różne symbole. Tym razem artysta namalował herb osoby, której wyglądem posłużył się w tym dziele.
Na obrazie Jana Matejki herb jako symbol narodowy odnajdziemy w sali sejmowej. Taki element kompozycji pozwala określić miejsce wydarzeń przedstawionych na obrazie.
RwcYLzEuqCxtR1
Ilustracja przedstawia obraz Caravaggia "Święty Hieronim piszący". Ukazuje Hieronima ze Strydonu pochylonego nad wielką księgą. W prawej dłoni trzyma pióro. Nagie ciało owinięte jest purpurową tkaniną, a twarz wyraża skupienie. Na stole leży trupia czaszka. Kompozycja została namalowana na ciemnym tle. Światło eksponuje postać świętego, jego głowę i zamykającą kompozycję czaszkę, która lśni podobnie jak głowa Hieronima.
Caravaggio, „Święty Hieronim piszący", 1608, konkatedra św. Jana w Valletcie, domena publiczna
R60zgzzKmMwKc1
Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Rejtan – Upadek Polski”. Główną postacią jest tytułowy Tadeusz Rejtan - szlachcic, w 1773 poseł województwa nowogródzkiego na Sejm Rozbiorowy w Warszawie, który znajduje się w prawym dolnym rogu dzieła. Mężczyzna w akcie patriotycznego poświęcenia rzucił się na ziemię, zasłaniając wejście do Sali Senatu, w której miała zapaść decyzja o rozbiorze. Odsłaniając własną pierś miał wypowiedzieć słowa zabijcie mnie, ale nie zabijajcie ojczyzny! Przed Rejtanem, przy drzwiach sali zamkowej stoją trzy postacie ubrane na modę francuską. Środkowa postać uniesioną ręką wskazuje na żołnierzy rosyjskich, znajdujących się w uchylonych drzwiach sali zamkowej. Po prawej stronie Franciszek Ksawery Branicki, hetman wielki koronny i przyszły targowiczanin, zasłania twarz rękoma. Nad mężczyznami na ścianie wisi portret carycy Katarzyny II, ukazanej w dumnej pozie. Na balkonie znajdują się: Mikołaj Repnin z flirtującymi Elżbietą Grabowską i Izabelą Lubomirską. Rosyjski ambasador spogląda na Rejtana z loży, w jego postawie widać dumę i pewność siebie. Król Stanisław August Poniatowski został przedstawiony jako postać drugorzędna, ukradkiem spogląda na zegarek. Prymas Michał Poniatowski (po prawej) rozmawia z kanclerzem Michałem Czartoryskim (po lewej). Starzec o rozwianych włosach to ojciec Szczęsnego, Franciszek Salezy Potocki, ukazany jest z karabelą, w bogatym szlacheckim stroju, ze wstęgą Orderu Orła Białego. Mężczyzna przewraca fotel, z którego spadły dokumenty rozbiorowe i sakiewka z pieniędzmi.
Jan Matejko, „Rejtan – Upadek Polski", 1866, Zamek Królewski w Warszawie, domena publiczna
Malarstwo użytkowe
Portrety trumienne to rodzaj malarstwa z czasów baroku. Był to jedyny sposób na utrwalenie wyglądu zmarłej osoby, ponieważ wtedy jeszcze nie istniały aparaty fotograficzne. Zdarzało się, że portretowi na trumnie towarzyszył herb rodowy. Dzięki niemu i dziś można dowiedzieć się więcej o zmarłym i jego rodzinie.
RM0vIs4x7MUKs1
Ilustracja przedstawia „Portret trumienny Stanisława Woyszy z Bzowa”. Portret w kształcie sześciokąta przedstawia podstolego smoleńskiego oraz sekretarza i dworzanina królewskiego. Mężczyzna ukazany jest z półprofilu w futrze. Poniżej popiersia znajduje się szarfa ze złotym obramowaniem i inskrypcją wypisaną złotymi literami o treści: Jegomość Pan Stanisław ze Bzowa Woysza Podstoli Smoleński Pocieszenia P. Przenajświętszey godzinek Fundator - życie doczesne skończył R. 1677. Po lewej stronie, przy twarzy umieszczony został herb z kartuszem, otoczony inicjałami: S.W.Z.B.P.S. (Stanisław Woysza z Bzowa Podstoli Smoleński)
Autor nieznany, „Portret trumienny Stanisława Woyszy z Bzowa”, ok. 1677, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, domena publiczna
Podsumowanie
Już wiesz, że:
herb składa się z różnych elementów, ale najważniejsza jest tarcza z godłem;
prawa strona herbu jest symetryczna do lewej, chociaż nie musi być lustrzanym odbiciem;
barwy herbowe to niebieski, czerwony, zielony i czarny oraz złoto i srebro, które można zastąpić żółtym i biało‑szarym.
Rozumiesz:
zasady plastyczne kompozycji herbu, dotyczące rozmieszczenia elementów, kolorów, kształtów;
Potrafisz:
stworzyć samodzielnie herb swojego miasta, wykorzystując własną wyobraźnię;
zinterpretować (pokazać) informacje o swoim mieście w postaci znaku graficznego;
zastosować zasady kompozycji herbu, ustalając właściwe proporcje, dobierając kształty i kontrast form;
wykorzystać wybrany graficzny program komputerowy do pracy projektowej, np. Paint, Gimp, Incsape.
R1LTHEF2clFL2
Ćwiczenie 6
Wskaż prawdziwe określenia charakteryzujące kompozycję herbu. Możliwe odpowiedzi: 1. statyczna, 2. przestrzenna, 3. symetryczna, 4. otwarta, 5. płaszczyznowa, 6. dynamiczna i asymetryczna, 7. zamknięta
Wskaż prawdziwe określenia charakteryzujące kompozycję herbu. Możliwe odpowiedzi: 1. statyczna, 2. przestrzenna, 3. symetryczna, 4. otwarta, 5. płaszczyznowa, 6. dynamiczna i asymetryczna, 7. zamknięta
Zaznacz prawdziwe określenia charakteryzujące kompozycję herbu.
statyczna
przestrzenna
symetryczna
otwarta
płaszczyznowa
dynamiczna i asymetryczna
zamknięta
RUOgGZREiEJkU
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie. Jaką, twoim zdaniem, rolę mają herby w polskiej tradycji?
Odpowiedz na pytanie. Jaką, twoim zdaniem, rolę mają herby w polskiej tradycji?
Obejrzyj ponownie ilustrację kompozycji herbu, a następnie wybierz elementy stałe.
tarcza
trzymacze
labry
hełm heraldyczny (korona) z klejnotem
dewiza, zawołanie wojenne
postument
figury heraldyczne
mc14f3511e9818f7f_0000000000265
Słownik pojęć
Barok
Barok
okres, kiedy w sztuce dużo uwagi poświęcano Bogu i tematom związanym ze śmiercią.
Barwy herbowe
Barwy herbowe
kolory niebieski, czerwony, zielony i czarny oraz złoto i srebro metalu, a także dwa rodzaje futer zwierzęcych (biały w czarne plamki i popielaty). Dziś podczas drukowania herbów używa się tylko farb. Zamiast złota żółtej, na miejsce srebra biało‑szarej.
Godło
Godło
główny element graficzny na tarczy herbu. Jest znakiem przynależności do większej grupy, np. rodu, organizacji, państwa.
Heraldyka
Heraldyka
nauka wyjaśniająca cechy i znaczenie herbów.
Renesans
Renesans
okres, kiedy w sztuce poświęcano postaciom biblijnym, oraz mitologicznym.
Turniej rycerski
Turniej rycerski
pokojowe walki rycerzy - zawody organizowane dla widzów, popularne od średniowiecza.
Wizerunek
Wizerunek
czyjś wygląd, najczęściej twarzy, może być utrwalony na portrecie malowanym, zdjęciu i w innej postaci.
Zakon
Zakon
grupa mężczyzn lub kobiet, która przebywa na stałe w odosobnionym miejscu (np. w klasztorze), by wspólnie modlić się i czcić Boga.
Zasługa
Zasługa
czyn ważny dla władcy lub innych ludzi w jakiejś grupie.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
K. Bąkała, Historia symboliczna znakiem, herbem i barwą pisana : podręczny słownik, Egros, Warszawa 2010
encyklopedia.pwn.pl
mc14f3511e9818f7f_0000000000274
Galeria dzieł sztuki
R1XdrzgaU6Z9C1
Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Obraz ukazuje największe zwycięstwo wojsk Polski i Litwy nad Krzyżakami. Część centralna podkreślona jest silnym światłem. Akcja koncentruje się wokół dwóch zamieszczonych w centrum postaci: wielkiego mistrza zakonu Ulricha von Jungingen, ukazanego w śmiertelnym starciu z plebejskimi wojownikami, oraz wielkiego księcia litewskiego Witolda z mieczem wzniesionym do zadania ciosu. Z lewej strony części centralnej znajduje się wielki mistrz zakonu krzyżackiego Ulrich von Jungingen. Jest on ubrany w biały płaszcz z czarnym krzyżem na piersi i siedzi na białym koniu. Z wyrazem przerażenia na twarzy broni się przed atakiem dwóch pieszych wojowników, z których jeden trzyma Włócznię Świętego Maurycego. Witold, bez pancerza i hełmu, ubrany jest w czerwony żupan, a na głowie nosi mitrę. W rozpostartych i podniesionych do góry rękach unosi miecz i tarczę w geście triumfu. Między Witoldem i Jungingenem są dowódca sił polskich Zyndram z Maszkowic i Mikołaj Skunarowski, który po bitwie został przez Jagiełłę wysłany do Krakowa z wieścią o zwycięstwie. Kolejny wojownik trzyma topór i ma na głowie kaptur kata, a u boku jałmużniczkę na monetę od skazańca. Po lewej stronie Jakub Skarbek toczy pojedynek z księciem szczecińskim Kazimierzem. Pośrodku, u dołu obrazu leży umierający wielki komtur Konrad von Liechtenstein, obok którego leży jego hełm. Po prawej obok Liechtensteina leży powalony wraz z koniem książę oleśnicki Konrad VII Biały kierujący trzymanym w ręku berłem w stronę księcia Witolda. Po lewej stronie u góry, za księciem Witoldem toczy się walka o krzyżacką chorągiew, którą Polak wydziera Niemcowi. Natomiast po prawej stronie części centralnej widać trąbiącego rycerza Marcina z Wrocimowic z Chorągwią Wielką Królestwa Polskiego. Sztandar ten dumnie powiewa na wietrze, gdy niemiecki chyli się ku ziemi. Jest to symbolem ostatecznego zwycięstwa Polaków. Blisko centrum kompozycji Mikołaj Skunarowski toczy walkę o proporzec z godłem wielkiego mistrza. Na pierwszym planie pośrodku powalony wraz z koniem książę oleśnicki Konrad Biały kieruje trzymane w ręku berło w stronę księcia Witolda. W prawej części obrazu wyróżnia się postać rycerza czeskiego Jana Žižki, który zamierza się mieczem na komtura tucholskiego Heinricha von Schwelborn. Za nim w głębi Marcin z Wrocimowic, trzymając wysoko chorągiew ziemi krakowskiej, dmie w róg bitewny na znak, że znowu podniesiono sztandar, który upadł w zamęcie walki. Dalej na prawo Zawisza Czarny z Garbowa kopią obala z konia komtura gniewskiego Jana von Wenden. Nieco poniżej ukazany został komtur brandenburski Marquard von Salzbach, którego w chwili ucieczki ściąga z konia jeden z wojowników. Niemal przy prawej krawędzi widnieje postać uciekającego z pola bitwy komtura ze Świecia Heinricha von Plauen. W tle bitwy znajduje się król Władysław Jagiełło wraz ze swoją świtą. Król siedzi na koniu w okolicach lasu, w którym wojsko polsko-litewskie przeczekało Krzyżaków stojących w upale na otwartym polu. Otaczają go polscy dostojnicy. Jednym z nich jest najprawdopodobniej kardynał i doradca polskiego króla Zbigniew Oleśnicki. U jego stóp leży zwyciężony w pojedynku Dippold Kikeritz. Oleśnicki wskazuje kopią niebo, na którym widać postać patrona Polski św. Stanisława ze Szczepanowa z rękami złożonymi w geście modlitwy. W lewym górnym narożniku Matejko ukazał obóz krzyżacki i płonące zabudowania wsi Stębark.
Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem", 1872–1878, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna
RwcYLzEuqCxtR1
Ilustracja przedstawia obraz Caravaggia "Święty Hieronim piszący". Ukazuje Hieronima ze Strydonu pochylonego nad wielką księgą. W prawej dłoni trzyma pióro. Nagie ciało owinięte jest purpurową tkaniną, a twarz wyraża skupienie. Na stole leży trupia czaszka. Kompozycja została namalowana na ciemnym tle. Światło eksponuje postać świętego, jego głowę i zamykającą kompozycję czaszkę, która lśni podobnie jak głowa Hieronima.
Caravaggio, „Święty Hieronim piszący", 1608, konkatedra św. Jana w Valletcie, domena publiczna
R60zgzzKmMwKc1
Ilustracja przedstawia obraz Jana Matejki "Rejtan – Upadek Polski”. Główną postacią jest tytułowy Tadeusz Rejtan - szlachcic, w 1773 poseł województwa nowogródzkiego na Sejm Rozbiorowy w Warszawie, który znajduje się w prawym dolnym rogu dzieła. Mężczyzna w akcie patriotycznego poświęcenia rzucił się na ziemię, zasłaniając wejście do Sali Senatu, w której miała zapaść decyzja o rozbiorze. Odsłaniając własną pierś miał wypowiedzieć słowa zabijcie mnie, ale nie zabijajcie ojczyzny! Przed Rejtanem, przy drzwiach sali zamkowej stoją trzy postacie ubrane na modę francuską. Środkowa postać uniesioną ręką wskazuje na żołnierzy rosyjskich, znajdujących się w uchylonych drzwiach sali zamkowej. Po prawej stronie Franciszek Ksawery Branicki, hetman wielki koronny i przyszły targowiczanin, zasłania twarz rękoma. Nad mężczyznami na ścianie wisi portret carycy Katarzyny II, ukazanej w dumnej pozie. Na balkonie znajdują się: Mikołaj Repnin z flirtującymi Elżbietą Grabowską i Izabelą Lubomirską. Rosyjski ambasador spogląda na Rejtana z loży, w jego postawie widać dumę i pewność siebie. Król Stanisław August Poniatowski został przedstawiony jako postać drugorzędna, ukradkiem spogląda na zegarek. Prymas Michał Poniatowski (po prawej) rozmawia z kanclerzem Michałem Czartoryskim (po lewej). Starzec o rozwianych włosach to ojciec Szczęsnego, Franciszek Salezy Potocki, ukazany jest z karabelą, w bogatym szlacheckim stroju, ze wstęgą Orderu Orła Białego. Mężczyzna przewraca fotel, z którego spadły dokumenty rozbiorowe i sakiewka z pieniędzmi.
Jan Matejko, „Rejtan – Upadek Polski", 1866, Zamek Królewski w Warszawie, domena publiczna
mc14f3511e9818f7f_0000000000279
Bibliografia
K. Bąkała, Historia symboliczna znakiem, herbem i barwą pisana: podręczny słownik, Egros, Warszawa 2010.
P. Dudziński, Wielka księga heraldyki, Świat Książki, Warszawa 2008
A. Znamierowski, Insygnia, symbole i herby polskie, Warszawa, 2003
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.