Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Roland – rycerz średniowieczny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna fragmenty tekstu Pieśni o Rolandzie,

  • zna podstawowe wiadomości o zwyczajach i tradycjach rycerzy średniowiecznych,

  • rozumie wartości wyznawane przez rycerzy średniowiecznych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi ułożyć kodeks rycerski,

  • potrafi wymyślić przygody rycerza,

  • potrafi ułożyć ślubowanie damie swojego serca

  • potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi odnieść poznane wiadomości do własnych doświadczeń.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, metoda skojarzeń, wizualizacja, ćwiczeń praktycznych, praca z tekstem.

3. Środki dydaktyczne

Wiadomości o Pieśni o Rolandzie (załącznik 1)

Karty pracy ucznia (załącznik 2)

Reprodukcja obrazu (załącznik 3)

Prezentacja w Power Point

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

  2. Następnie uczniowie odczytują podstawowe wiadomości o Pieśni o Rolandzie zapisane w programie Power Point (slajd 1 i 2) lub odczytuje je samodzielnie (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie, odwołując się do tekstu, określili, na czym polega przyjaźń między Rolandem a Olivierem. Następnie w swobodnych wypowiedziach uczniowie dyskutują na temat, w jakich sytuacjach można sprawdzić trwałość przyjaźni.

  2. Klasa zostaje podzielona na grupy, zostają wybrani liderzy, sprawozdawcy, sekretarze. Uczniowie otrzymują polecenia do pracy w grupie:

1. grupa – podaj jak najwięcej określeń charakteryzujących Rolanda,

2. grupa – podaj cechy, którymi powinien się szczycić prawdziwy rycerz,

3. grupa – przygotuj ceremonię pasowania jednej osoby z twojej grupy na rycerza,

4. grupa – wyobraź sobie, że jesteś rycerzem, opowiedz o swoich czynach,

5. grupa – ułóż ślubowanie wierności swojej ukochanej.

Po wykonaniu poleceń grupy prezentują na forum klasy swoje prace, inni mają czas, aby zadawać im dodatkowe pytania. Nauczyciel dodatkowo może pokazać uczniom slajdy 4, 5 w programie Power Point, opisujące kodeks rycerski oraz zwyczaje rycerskie.

  1. Następnie nauczyciel informuje uczniów, że najważniejszymi wartościami dla średniowiecznego rycerza była walka i Bóg, symbolami tych wartości są miecz i krzyż. Każdy z uczniów następnie otrzymuje kartę pracy, którą uzupełnia na podstawie tekstu (załącznik 2).

  2. Uczniowie oglądają ilustracje z manuskryptu, która powstała w XV wieku, przedstawiającą śmierć Rolanda. Szukają podobieństw w opisie literackim i malarskim. Starają się znaleźć odpowiedź na pytanie, jakimi środkami artystycznego wyrazu malarz oddał moment śmierci średniowiecznego rycerza. Obraz można obejrzeć na slajdzie 3 w programie Power Point lub pokazać uczniom (załącznik 3).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie zastanawiają się, czy wartości cenione przez dawnych rycerzy, są obecne w dzisiejszych czasach i jakie postawy nazwaliby dziś rycerskimi.

5. Bibliografia

  1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.

  2. Pieśń o Rolandzie (fragmenty), [w:] W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy I gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

  3. http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Mort_de_Roland.jpg

  4. http://pl.wikipedia.org/wiki/Pieśń_o_Rolandzie

  5. http://www.gifownik.pl/cliparty.php

6. Załączniki

a) Wiadomości o Pieśni o Rolandzie

Załącznik 1.

Pieśń o Rolandzie opowiada o walkach Karola Wielkiego na terenach Hiszpanii z poganami zwanymi Saracenami w roku 778. Utwór skupia się głównie na opisie powrotu zwycięskich rycerzy francuskich i zasadzce, w jaką dostał się wskutek zdrady Ganelona oddział hrabiego Rolanda, w wyniku czego odcięty od reszty wojsk poniósł klęskę, a Roland śmierć.

Pieśni o Rolandzie ukazany jest wzór średniowiecznego, zachodnioeuropejskiego rycerza, który gotów jest oddać życie swoje i współtowarzyszy broni za szczęście własnego króla i ojczyzny. Poza tym podkreślono w utworze dążenie walecznych mężów do osiągnięcia pięknego, wzniosłego celu, jakim na owe czasy była honorowa i zacięta walka z przeciwnikami wiary. Ważne jest też to, że rycerz taki miał zapewnione miejsce w raju, co dla zwykłych śmiertelników było dużo trudniejsze do osiągnięcia.

b) Karta pracy ucznia

Załącznik 2.

Pytania i polecenia związane z wartościami religijnymi:

  • W jaki sposób Roland przygotowywał się na swoją śmierć?

  • Dlaczego rycerz ofiarował Bogu swoją prawą rękawicę?

  • Opisz śmierć rycerza.

  • Kto przybył po duszę Rolanda?

Ria5SAJObjt1C

Pytania związane z wartościami dotyczącymi walki:

  • Jak Roland nazywał swój miecz?

  • Dlaczego Roland nie poprosił nikogo o pomoc?

  • Co czuł bohater w chwili śmierci?

  • Jak umarł Roland?

c) Reprodukcja obrazu

Załącznik 3.

R6d30K1zkVNsy

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Mort_de_Roland.jpg

d) Zadanie domowe

Kto według ciebie mógłby otrzymać miano Rycerza XXI w.?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do lekcji jest przygotowana prezentacja w Power Point.

R5tU02gh0Rm5B

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 186.41 KB w języku polskim
RhOtmZH88X632

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 96.00 KB w języku polskim