Romantycy a tradycja kulturowa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń utrwala wiadomości dotyczące twórczości pisarzy romantycznych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przedstawić twórczość romantyków,

  • zilustrować przykładami z utworów romantycznych nawiązania do tradycji kulturowej.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, praca w grupach, nauczanie sytuacyjne, praca analityczna z tekstami z podręcznika.

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze podręcznika Przeszłość to dziś Jacka Kopcińskiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu lekcji.

  3. Swobodna dyskusja na temat rewolucji w literaturze, jakiej dokonali romantycy.

  4. Omówienie sposobów wykorzystania tradycji kulturowej w twórczości pisarzy romantycznych.

b) Faza realizacyjna

  1. Praca z tekstami z podręcznika.

  2. Praca w grupach. Na prośbę nauczyciela uczniowie gromadzą cytaty i własne komentarze do zagadnień:

a) odwołania do tradycji kulturowej:

  • Adam Mickiewicz, Oda do młodości,

  • Juliusz Słowacki, Grób Agamemnona,

  • Cyprian Kamil Norwid, Pióro,

  • Cyprian Kamil Norwid, Moja piosnka II,

  • Cyprian Kamil Norwid, Bema pamięci żałobny – rapsod.

b) III cz. Dziadów Adama Mickiewicza – znajdź w tej części odwołania do Biblii i wyjaśnij, na czym polegają i jaką pełnią funkcję.

c) W jakich utworach i u kogo widać archaizację języka, czyli zainteresowanie staropolszczyzną? (Adam Mickiewicz, Grażyna)

d) Do jakich gatunków literackich sięgali romantycy?

(oda, bajka, epigramat, oddziaływanie eposu - Pan Tadeusz, elegia, epistolografia, hymn, komedia, poemat dygresyjny, psalm, misterium, moralitet)

f) Po jakie tradycyjne środki poetyckie sięgali twórcy romantyczni?

  • porównania homeryckie - Pan Tadeusz,

  • peryfraza – Słowacki,

  • język ezopowy - Konrad Wallenrod A. Mickiewicza, Aleksander Fredro, Matka.

c) Faza podsumowująca

Dyskusja podsumowująca:

Podsumowanie dorobku literatury romantycznej.

5. Bibliografia

J. Kopciński, Przeszłość to dziś, Stentor, Warszawa 2005.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Przypomnij sobie motywy tematyczne utworów romantycznych.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja – poświęcona podsumowaniu wiadomości o dorobku literatury romantycznej i odniesieniu dorobku pisarzy romantycznych do tradycji kultury – jest przeznaczona dla klasy drugiej liceum.

R1I00oexXJOih

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.94 KB w języku polskim
RwvucCn0gGRZm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim