Romantycy a tradycja kulturowa
Romantycy a tradycja kulturowa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń utrwala wiadomości dotyczące twórczości pisarzy romantycznych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
przedstawić twórczość romantyków,
zilustrować przykładami z utworów romantycznych nawiązania do tradycji kulturowej.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, praca w grupach, nauczanie sytuacyjne, praca analityczna z tekstami z podręcznika.
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze podręcznika Przeszłość to dziś Jacka Kopcińskiego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu lekcji.
Swobodna dyskusja na temat rewolucji w literaturze, jakiej dokonali romantycy.
Omówienie sposobów wykorzystania tradycji kulturowej w twórczości pisarzy romantycznych.
b) Faza realizacyjna
Praca z tekstami z podręcznika.
Praca w grupach. Na prośbę nauczyciela uczniowie gromadzą cytaty i własne komentarze do zagadnień:
a) odwołania do tradycji kulturowej:
Adam Mickiewicz, Oda do młodości,
Juliusz Słowacki, Grób Agamemnona,
Cyprian Kamil Norwid, Pióro,
Cyprian Kamil Norwid, Moja piosnka II,
Cyprian Kamil Norwid, Bema pamięci żałobny – rapsod.
b) III cz. Dziadów Adama Mickiewicza – znajdź w tej części odwołania do Biblii i wyjaśnij, na czym polegają i jaką pełnią funkcję.
c) W jakich utworach i u kogo widać archaizację języka, czyli zainteresowanie staropolszczyzną? (Adam Mickiewicz, Grażyna)
d) Do jakich gatunków literackich sięgali romantycy?
(oda, bajka, epigramat, oddziaływanie eposu - Pan Tadeusz, elegia, epistolografia, hymn, komedia, poemat dygresyjny, psalm, misterium, moralitet)
f) Po jakie tradycyjne środki poetyckie sięgali twórcy romantyczni?
porównania homeryckie - Pan Tadeusz,
peryfraza – Słowacki,
język ezopowy - Konrad Wallenrod A. Mickiewicza, Aleksander Fredro, Matka.
c) Faza podsumowująca
Dyskusja podsumowująca:
Podsumowanie dorobku literatury romantycznej.
5. Bibliografia
J. Kopciński, Przeszłość to dziś, Stentor, Warszawa 2005.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Przypomnij sobie motywy tematyczne utworów romantycznych.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja – poświęcona podsumowaniu wiadomości o dorobku literatury romantycznej i odniesieniu dorobku pisarzy romantycznych do tradycji kultury – jest przeznaczona dla klasy drugiej liceum.