Romantyczna podróż na Wschód w Sonetach krymskich Adama Mickiewicza
Warto wiedzieć!
1) Przygotuj informacje na temat położenia geograficznego, ukształtowania terenu i klimatu Półwyspu Krymskiego. Wypisz np. egzotyczne nazwy własne miejscowości oraz pasm górskich.
2) Zbierz informacje na temat podróżowania we współczesnym świecie (np. środki transportu, cele podróży, chętnie wybierane kierunki). Zapisz trzy cechy charakterystyczne.
O autorze sonetów

Adam Mickiewicz
- poeta, pisarz, tłumacz, działacz polityczny, jeden z najbardziej znanych twórców literatury polskiej. Artysta urodził się w Nowogródku na Litwie, w średniozamożnej rodzinie szlacheckiej. Już w trakcie studiów na Uniwersytecie Wileńskim zaangażował się w działalność tajnej organizacji - Towarzystwa Filomatów. W 1819 r. rozpoczął pracę jako nauczyciel w Kownie. W 1823 r. został aresztowany i osadzony w klasztorze Bazylianów w Wilnie. Przebywał tam do marca 1824 r. Następnie zesłano go do Rosji. Mickiewicz znalazł się w centralnej części kraju (w Odessie, Moskwie i Petersburgu), gdzie spędził lata 1824–1829.
Od 1829 r. rozpoczął się dla Mickiewicza czas podróży po Europie. Zwiedził Niemcy, Szwajcarię i Włochy, nawiązując znajomość z uznanymi twórcami tamtych czasów. Na wieść o wybuchu powstania listopadowego w 1830 r. Mickiewicz usiłował wrócić do kraju. Niestety, bez powodzenia.
W 1832 r. rozpoczął się tzw. okres paryski w biografii Mickiewicza. Poeta mieszkał w stolicy Francji do 1855 r., wyłączając przerwę na pobyt w Lozannie (1839), gdzie był wykładowcą literatury łacińskiej, oraz w Rzymie (1848), gdzie utworzył Legion Polski. We wrześniu 1855 r. Adam Mickiewicz udał się do Stambułu. Poeta zmarł nagle podczas epidemii cholery.
Do najbardziej znanych dzieł twórcy należą: Oda do młodości, Ballady i romanse, Grażyna, Dziady (część II, część IV, część III), Sonety krymskie i Sonety odeskie, Konrad Wallenrod, Pan Tadeusz, cykl liryków lozańskich.
Sonety krymskie
Sonety krymskie to cykl 18 wierszy, który ukazał się w 1826 roku w Moskwie. Stanowi poetyckie świadectwo pobytu Adama Mickiewicza na KrymieKrymie w 1825 roku.
Po procesie filomatówfilomatów poeta zamieszkał w OdessieOdessie. Liczne podróże odbywał często w towarzystwie przyjaciół, m.in. Karoliny SobańskiejKaroliny Sobańskiej, Jana WittaJana Witta i Henryka RzewuskiegoHenryka Rzewuskiego. Odwiedził miejsca, które wprowadził do swoich utworów, czyli m.in.: BakczysarajBakczysaraj, BajdaryBajdary, Czufut‑KaleCzufut‑Kale, AłusztęAłusztę, okolice AjudahuAjudahu.
Fascynująca podróż do krainy Orientu stała się wielką inspiracją poetycką, potraktowana została jednak w utworach dość swobodnie, dzięki czemu stała się przede wszystkim świadectwem opisu wrażeń i emocji Pielgrzyma podróżującego po Krymie.
Utwory cyklu nie zostały ułożone zgodnie z punktami popularnych tras turystycznych, ale według wrażeń, jakie wywoływały miejsca oglądane przez poetę. Pierwsza grupa utworów to sonety o tematyce morskiej. Kolejna sięga do wizerunku stolicy chanówchanów, czyli Bakczysaraju – przywołuje dawną potęgę i wprowadza rozważania o ludzkim szczęściu. Jeszcze inna – zawiera opisy gór i refleksje z nimi związane.





Zapoznaj się z trasą, którą pokonał Adam Mickiewicz podczas swojej podróży na Krymie. Wyjaśnij własnymi słowami, dlaczego przedstawione miejsca mogły zainteresować poetę‑romantyka.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DsP3PmLV6
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DsP3PmLV6
Nagranie recytacji Stepów akermańskich
Zapoznaj się z sonetem „Stepy akermańskie” i wykonaj ćwiczenia.
Stepy akermańskieWpłynąłem na suchego przestwór oceanu,
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi,
Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi,
Omijam koralowe ostrowyostrowy burzanuburzanu.Już mrok zapada, nigdzie drogi ni kurhanukurhanu;
Patrzę w niebo, gwiazd szukam, przewodniczek łodzi;
Tam z dala błyszczy obłok – tam jutrzenka wschodzi;
To błyszczy Dniestr, to weszła lampa Akermanu.Stójmy! – jak cicho! – słyszę ciągnące żurawie,
Których by nie dościgły źrenice sokoła;
Słyszę, kędy się motyl kołysa na trawie,Kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła.
W takiej ciszy – tak ucho natężam ciekawie,
Że słyszałbym głos z Litwy. – Jedźmy, nikt nie woła.Źródło: Adam Mickiewicz, Stepy akermańskie, [w:] tegoż, Wybór poezyj, t. 2, oprac. Czesław Zgorzelski, Wrocław 1997, s. 80–81.
Określ, jakie środki stylistyczne zastosował poeta, aby przedstawić przestrzeń, w której znajduje się podmiot liryczny.
Opisz, na czym polega dynamika opisu w utworze. Nazwij środki, za pomocą których autor uzyskał taki efekt.
Zacytuj fragmenty sonetu świadczące o bezkresie stepu oraz określenia małości i zagubienia w nim człowieka i jego niepewności.
Scharakteryzuj przyrodę przedstawioną w sonecie.
Oceń, czy wrażliwy wędrowiec korzysta ze znaków „przekazywanych” przez przyrodę.
Objaśnij symbolikę węża. Jaką rolę pełni on w utworze?
Zastanów się nad pojęciem nostalgii i zinterpretuj ostatnie dwa wersy utworu, biorąc pod uwagę kondycję psychiczną wędrowca.
Zapoznaj się z sonetem „Burza” Adama Mickiewicza i wykonaj ćwiczenia.
BurzaZdarto żagle, ster prysnął, ryk wód, szum zawiei,
Głosy trwożnej gromady, pomp złowieszcze jęki,
Ostatnie liny majtkom wyrwały się z ręki,
Słońce krwawo zachodzi, z nim reszta nadziei.Wicher z tryumfem zawył; a na mokre góry,
Wznoszące się piętrami z morskiego odmętu,
Wstąpił geniusz śmierci i szedł do okrętu,
Jak żołnierz, szturmujący w połamane mury.Ci leżą na pół martwi, ów załamał dłonie,
Ten w objęcia przyjaciół żegnając się pada,
Ci modlą się przed śmiercią, aby śmierć odegnać.Jeden podróżny siedział w milczeniu na stronie
I pomyślił: szczęśliwy, kto siły postrada,
Albo modlić się umie, lub ma z kim się żegnać.Źródło: Adam Mickiewicz, Burza, [w:] Adam Mickiewicz, Wiersze, t. 1, oprac. Czesław Zgorzelski, Warszawa 1982, s. 212.
Zastanów się, co przedstawiają obrazy kolejno przywoływane przez podmiot liryczny. Nadaj tytuł każdej ze strof.
Plastyczny opis burzy został wprowadzony, by ukazać stan wewnętrzny podróżnego. Scharakteryzuj tę postać i opisz sytuację, w której się znajduje. Wykorzystaj kontekst biografii poety.
Sprawdź, czy umiesz!
Przeredaguj treść wybranego sonetu na kartkę pamiętnika z podróży.